Od momentu wprowadzenia serii modelowej Q3 na rynek jesienią 2011 roku, stała się ona jedną z lokomotyw sprzedażowych czterech pierścieni. Audi jednak ciągle ulepsza nawet te najlepsze i odnotowujące największe sukcesy modele. Odświeżono nie tylko stylistykę Audi Q3 i RS Q3, ale wprowadzono w nich również szereg technicznych nowości.
Silnik
Trzy czterocylindrowe silniki TFSI i trzy takie same jednostki TDI clean diesel mają zwiększoną moc, a jednocześnie spalają mniej paliwa i emitują nawet o 17 procent mniej dwutlenku węgla. Ich pojemność to 1,4 i 2 litry, a moc sięga od 88 kW (120 KM) do 162 kW (220 KM). Wszystkie jednostki napędowe to silniki z wtryskiem bezpośrednim i turbodoładowaniem, spełniające europejski standard emisji spalin Euro 6. Redukcja zużycia paliwa i emisji CO2 to m. in. efekt zastosowania techniki cylindrów odłączanych na żądanie – cylinder on demand. Jednostki 1.4 TFSI COD i 2.0 TDI, za sprawą swej wysokiej efektywności noszą miano „Audi ultra“.
Podwozie
Podwozie nowego Audi Q3 łączy zwrotność manewrowania z najwyższym bezpieczeństwem, a komfort jazdy, dzięki precyzyjnemu zestrojeniu, jest teraz jeszcze wyższy. Za pośrednictwem systemu wyboru dynamiki jazdy Audi drive select, kierowca może dopasować ustawienie ważnych systemów, w tym opcjonalnych, adaptacyjnych amortyzatorów, do swoich osobistych potrzeb. Średnica kół sięga od 16 do 20 cali. Regulacja podwozia gwarantuje wysoki komfort toczenia kół. Na życzenie dostępny jest asystent zjazdu ze wzniesienia.
Stylistyka
Już sam wygląd wyraźnie wskazuje, że Audi Q3 to samochód z półki premium. Projektanci Audi wyostrzyli w nim podobny do samochodów coupé przebieg linii oraz detale charakterystycznej pokrywy bagażnika. Dominujące linie poziome podkreślają szerokość modelu Q3 z przodu i z tyłu, czyniąc samochód jeszcze bardziej wyrazistym stylistycznie.
Przestrzenna osłona chłodnicy Singleframe to najbardziej rzucający się w oczy element przodu pojazdu. Zwieńczeniem dwóch nowych linii wyposażeniowych są ekskluzywne pakiety: sportowy S line, zewnętrzny S line, Audi exclusive design i zewnętrzny Audi exclusive design.
Na nowo zaprojektowane reflektory przednie standardowo wyposażone są w światła Xenon plus oraz w diodowe światła do jazdy w dzień. Na życzenie, Audi GmbH dostarcza bardzo mocne i energooszczędne reflektory diodowe. W połączeniu z nimi, w zaprojektowanych również na nowo diodowych światłach tylnych, dostępne są kierunkowskazy ze zdynamizowanym sposobem sygnalizowania. W tym rozwiązaniu, system sygnalizowania załącza poszczególne diody w interwałach dwóch dziesiątych sekundy, zapalając je po kolei, w kierunku skręcania, od wewnątrz do zewnątrz.
Ciężar własny nowego Audi Q3 w wersji podstawowej to 1385 kg. Wymiary kompaktowego SUV-a prawie się nie zmieniły. Ma on 4,39 m długości, 1,83 m szerokości i 1,59 m wysokości, a rozstaw osi wynosi 2,60 m.
Wszechstronność
Wszystkich pięć miejsc w Audi Q3 jest bardzo przestronnych. Jego przejrzysta ergonomia i świetna jakość wykończenia podkreślają przynależność samochodu do klasy premium. Bagażnik Audi Q3, który ma pojemność 460 l, można powiększyć po złożeniu dzielonych oparć tylnych siedzeń aż do 1365 l. Wiele praktycznych, opcjonalnych udogodnień czynią tego SUV-a jest jeszcze bardziej uniwersalnym i łatwiejszym w obsłudze. Są wśród nich m.in. pakiet „wyposażenie bagażnika”, tunel w oparciu tylnego siedzenia i pokrywa bagażnika z napędem elektrycznym. Relingi na dachu i nowa, wysuwana roleta osłaniająca wnętrze bagażnika to elementy wyposażenia seryjnego.
Wyposażenie
Nowe Audi Q3 Avant może pochwalić się naprawdę bogatym wyposażeniem seryjnym. Dodatkowo dostępne są rozwiązania, które zaimplementowano bezpośrednio z klasy luksusowych limuzyn. Są to na przykład: diodowy pakiet „oświetlenie wnętrza” i elektrycznie regulowane fotele przednie. Wśród systemów wsparcia kierowcy elementem wyposażenia seryjnego jest asystent hamowania zapobiegający następnej kolizji.
Opcjonalnie klienci mogą zakupić również inne systemy wsparcia. Asystent zmiany pasa ruchu Audi side assist sprawia, że gdy inny pojazd znajduje się w tzw. martwym punkcie lub gdy zbliża się z dużą prędkością do tyłu naszego Audi, w obudowie lusterka bocznego zapala się żółta dioda. Aktywny asystent toru jazdy Audi active lane assist wykorzystuje kamery wideo rozpoznające linie rozgraniczające poszczególne pasy ruchu. Dzięki jego ingerencjom w pracę układu kierowniczego, samochód wraca na obrany tor jazdy, jeśli bez włączenia kierunkowskazu zbytnio zbliży się do linii. Działająca w oparciu o obrazy rejestrowane przez kamerę wideo funkcja rozpoznawania znaków drogowych, za pomocą grafik na wyświetlaczu systemu informacji kierowcy FIS wskazuje znaki ograniczenia prędkości oraz – co jest nowością – zakazu wyprzedzania.
Nawigacja MMI Navigation plus to najwyższy stopień rozbudowy systemów infotainment, w który może być wyposażone nowe Audi Q3. Idealnym uzupełnieniem nawigacji MMI Navigation plus jest dający dostęp do interenetu system Audi connect z telefonem pokładowym. Dzięki zintegrowanemu punktowi dostępu Hotspot (WLAN), pasażerowie mogą do woli surfować i mailować, wykorzystując swoje aparaty komórkowe i tablety. Kierowca z kolei, może korzystać w pojeździe z dopasowanych specjalnie do jego potrzeb usług online z pakietu Audi connect. Obejmują one m. in. radio internetowe Audi music stream, informacje o ruchu drogowym online oraz nawigację z dostępem do zdjęć i map Google Earth czy Google Street View.
Nowe Audi Q3 produkowane w hiszpańskich zakładach Martorell pod Barceloną, pojawi się na rynku w pierwszym kwartale 2015.
4,8 sekundy od 0 do 100 km/h: Audi RS Q3
Wraz z Audi Q3 odświeżono także Audi RS Q3. Ten kompaktowy, wyczynowy SUV jest teraz jeszcze bardziej drapieżny i jeszcze bardziej dynamiczny. Jego pięciocylindrowy silnik o pojemności 2,5 litra generuje obecnie moc 250 kW (340 KM) i moment obrotowy 450 Nm. Jednostka spełnia normę emisji spalin Euro 6. Wyposażony w ten silnik topowy model Audi przyspiesza od 0 do 100 km/h w 4,8 sekundy, a jego prędkość maksymalna, ograniczona elektronicznie, wynosi 250 km/h. Układ wydechowy RS z ruchomą klapą nadaje charakterystycznemu dźwiękowi pięciocylindrowego silnika jeszcze więcej głębi.
Siedmiostopniowa, automatyczna skrzynia biegów S tronic, przekazującą moc za pomocą nowego, hydraulicznego sprzęgła płytkowego piątej generacji do systemu napędu na cztery koła quattro, została zestrojona na nowo. Dzięki temu, przełączanie biegów odbywa się jeszcze szybciej. Biegi niższe mają krótkie, sportowe przełożenia, a bieg siódmy ma długie przełożenie zmniejszające zużycie paliwa.
Dowodem zaawansowanej myśli technicznej znajdującej swe zastosowanie w Audi RS Q3 jest także jego podwozie. Seryjnie pojazd wyposażono w 19-calowe felgi, a koła 20-calowe dostępne są w opcji. Duże tarcze hamulcowe kół przednich, utrzymane w stylistyce Wave, są o kilogram lżejsze od wcześniejszych. Obejmują je ośmiotłoczkowe zaciski. Na życzenie, montowane seryjnie podwozie sportowe RS dostępne jest także z adaptacyjnymi amortyzatorami. Układ kierowniczy zestrojono na sportowy sposób. System wyboru dynamiki jazdy Audi drive select to element wyposażenia seryjnego.
Wiele detali stylistycznych podkreśla wyjątkowy status tego dynamicznego samochodu. Największą uwagę w wyglądzie zewnętrznym Audi RS Q3 przykuwają wyraźnie zarysowane zderzaki. We wnętrzu dominuje czerń. Sportowe fotele opcjonalnie mogą być obite skórą Feinnappa ze stebnowaniem w kształcie rombów. Wskazówki zegarów w tablicy rozdzielczej są czerwone, a tarcze – szare. System informacji kierowcy posiada specjalne menu RS z laptimerem do pomiaru średniej prędkości przejazdu oraz wskaźnik temperatury oleju i ciśnienia ładowania.