Nissan Qashqai po raz kolejny zapisuje się w historii motoryzacji – tym razem jako model, którego produkcja najszybciej przekroczyła 2 miliony egzemplarzy. W niespełna 8 lat po zaprezentowaniu przez Nissana pionierskiego pojazdu w segmencie crossoverów, Qashqai przekroczył wspomniany próg szybciej niż jakikolwiek inny model w historii brytyjskiego przemysłu motoryzacyjnego.
Nowy Nissan Qashqai, zaprojektowany i skonstruowany w Europie z myślą o europejskich klientach, jest dziełem specjalistów z Europejskiego Centrum Projektowego Nissana w Londynie oraz Europejskiego Centrum Technicznego Nissana w Barcelonie. Istotny wkład w powstanie modelu mieli także projektanci i inżynierowie z ośrodka projektowego marki w Atsugi w Japonii.
Uroczystości wręczenia nagród to dla modelu Qashqai nie pierwszyzna. W ciągu ostatnich siedmiu lat pierwsza generacja modelu zebrała liczne dowody uznania w branży. Ostatni rok był z kolei wyjątkowo udany dla nowego modelu – nowa generacja zdobyła szereg nagród, w tym prestiżowy tytuł Samochodu Roku przyznany przez magazyn What Car?.
Paul Willcox, prezes europejskiego oddziału Nissana, powiedział:
„Nissan Qashqai odnosi sukces za sukcesem jako najlepiej sprzedający się crossover w Europie. Model sprzedawany na całym świecie, którego łączna produkcja przekroczyła właśnie 2 miliony egzemplarzy, to przykład prawdziwie globalnego triumfu europejskiego wzornictwa, myśli technicznej i produkcji”.
„Gratuluję moim kolegom z Sunderland z okazji osiągnięcia tego progu. Ciekaw jestem, jak szybko uda się wyprodukować trzeci milion niezwykłego modelu, który realizuje obietnicę Nissana dostarczania ekscytujących innowacji naszym klientom”.
Dwumilionowym egzemplarzem, który opuścił linię produkcyjną, był Qashqai w wersji N-Tec w kolorze magnetycznej czerwieni. Pojazd trafi do klienta w Wielkiej Brytanii. Wyposażenie nowej wersji, wprowadzonej na rynek w zeszłym miesiącu, obejmuje unikatowe elementy stylistyczne, a także pakiet Safety Shield, czyli elektryczny hamulec awaryjny, system rozpoznawania znaków drogowych, ostrzeganie o niezamierzonej zmianie pasa ruchu oraz adaptacyjne światła drogowe.
Qashqai powstaje na tej samej linii nr 1 zakładów w Sunderland, co elektryczny LEAF. Od 2010 r. linia ta pracuje przez całą dobę w cyklu trzyzmianowym, aby zaspokoić popyt klientów. Co minutę opuszcza ją kolejny nowy samochód.
Qashqai stanowi część ofensywy produktowej Nissana na rynek europejski, obok nowych modeli Pulsar, elektryczny e-NV200 oraz produkowanych również w Sunderland Nissanów Juke, Note oraz LEAF.
„Qashqai jest jednym z 12 nowym modeli, jakie wprowadziliśmy w Europie w ciągu ostatnich 12 miesięcy. Dzięki nim Nissan ma najsilniejszą i najbardziej spójną ofertę w historii firmy, i jest na właściwej drodze, by do 2016 r. stać się najpopularniejszą marką azjatycką w Europie” – dodał prezes Willcox.
Najważniejszymi ośrodkami rozwoju Nissana Qashqai były Europejskie Centrum Projektowe w Paddington oraz Europejskie Centrum Techniczne w Cranfield w Bedfordshire. Popularność modelu umożliwiła mu osiągnięcie rekordowego udziału w brytyjskim rynku, o co zadbał Dział Sprzedaży i Marketingu z siedzibą w Rickmansworth w Hertfordshire. W wymienionych ośrodkach oraz salonach sprzedaży Nissana w Wielkiej Brytanii pracuje obecnie ponad 11 500 osób, zaś kolejne 26 000 zatrudniają brytyjscy kooperanci firmy.
Uwzględniając produkcję pierwszej generacji modelu Qashqai w Chinach i Japonii, łączna globalna produkcja tego modelu przekroczyła już 2,5 miliona egzemplarzy. Od 2015 r. nowy Qashqai będzie także produkowany w rosyjskich zakładach Nissana w Petersburgu z przeznaczeniem na tamtejszy rynek lokalny.
Zakłady Nissana w angielskim Sunderland (NMUK) pozostają ogólnoświatowym wzorem do naśladowania pod względem wydajności i jakości. Rocznie wytwarzanych jest w nich ponad 500 000 samochodów. Powstają tam modele Qashqai, Juke oraz Note, jak również elektryczny LEAF. W tej samej fabryce produkowane są też zasilające go nowoczesne akumulatory litowo-jonowe.
Qashqai przymierza się teraz do pobicia rekordu modelu Micra jako samochodu wyprodukowanego w największej liczbie egzemplarzy w Sunderland. W ciągu 18 lat (1992-2010) brytyjskie zakłady wyprodukowały 2 368 704 sztuk modelu Micra.