Już na zeszłorocznych targach BMW Group demonstrowało wiele rozwiązań, które stanowiły absolutne nowości. Ich dalszy rozwój pozwolił przygotować na najbliższe targi Consumer Electronics Show (CES) 2015 (6-9 stycznia 2015) sporo niespodzianek, w tym całkowicie bezkolizyjną jazdę czy jazdę w pełni zautomatyzowaną.
Platformą do 360-stopniowego unikania kolizji jest bezpieczne rozpoznawanie pozycji i otoczenia, a samochodem badawczym jest BMW i3. Cztery zaawansowane skanery laserowe rejestrują otoczenie i prawidłowo identyfikują przeszkody, jak np. kolumny w wielopoziomowym garażu. Jeśli auto zbliża się zbyt szybko do kolumny lub ściany, system hamuje, by nie dopuścić do kolizji, i zatrzymuje samochód precyzyjnie co do centymetra w bezpiecznej odległości. Jeśli kierowca zechce odjechać od przeszkody lub zmienić kierunek, system zwolni hamulce. Zdejmując kierowcy z barków ciężar wypatrywania przeszkód w słabej widoczności, system ten zdecydowanie podnosi bezpieczeństwo. Podobnie jak wszystkie inne systemy wsparcia kierowcy w autach BMW, tak i decyzje tego systemu mogą być „przełamane” przez kierowcę w każdej chwili, jeśli postanowi on wymusić swą wolę.
W pełni automatyczne parkowanie w wielopoziomowych garażach – dynamiczne i bezpieczne także bez kierowcy. Całkowicie autonomiczny system wsparcia parkingowego Remote Valet Parking Assistant w badawczym pojeździe BMW i3 opiera się na wynikach skanowania otoczenia przez laserowe skanery i na znajomości cyfrowych planów budynku, np. wielopoziomowego garażu. Po uruchomieniu systemu przez kierowcę (za pośrednictwem np. zegarka Smartwatch), system przeprowadzi samochód przez garaż, także na inny poziom, z minięciem niespodziewanych przeszkód (nieprawidłowo czy niestarannie zaparkowane inne auta itp.), podczas gdy kierowca już dawno będzie na spotkaniu, na które tu przyjechał. Po znalezieniu odpowiedniego miejsca, system zaparkuje i zablokuje zamki. Kiedy kierowca ponownie aktywuje system i przywoła samochód, Remote Valet natychmiast uruchomi auto i podąży na spotkanie ze swym kierowcą, ale kalkulując prędkość przemieszczania się tak, by podjechać w miejsce spotkania dokładnie w chwili, gdy znajdzie się tak kierowca.
Z systemem Remote Valet wiąże się jeszcze jeden system, który umożliwia prawidłowe i bezpieczne manewrowanie w garażach itp. – system nawigowania bez sygnału GPS, który w zamkniętych pomieszczeniach jest bardzo nieprecyzyjny (o ile w ogóle jest dostrzegalny). System ma w pamięci cyfrowe plany garażu i w oparciu o odczyty swych skanerów i innych czujników, precyzyjnie lokalizuje swe położenie i potrafi dzięki specjalnym algorytmom we właściwy sposób odnajdować drogę, jaką powinien pokonać, by znaleźć się w wybranym miejscu – czy też by znaleźć wolne miejsce.
Różne poziomy automatyzacji pojazdu
Systemy wsparcia podnoszą bezpieczeństwo jazdy, jednak stopień, w jakim wspierają kierowcę, może być różny. Najwyższym stopniem – jak w przypadku Remote Valet Parking Assistant – jest system całkowicie automatyczny, autonomiczny, niewymagający nadzoru ze strony kierowcy, a nawet jego obecności w pojeździe. Bezpośrednim poprzednikiem systemu w pełni automatycznego jest system wysoce zautomatyzowany, który potrafi samoczynnie sterować samochodem w osi wzdłużnej (do przodu lub do tyłu) i poprzecznej (skręcając za pomocą układu kierowniczego). Takie nie w pełni zautomatyzowane systemy są autonomiczne, ale wymagają nadzoru ze strony kierowcy.
Najniższym poziomem są systemy wspierające, których automatyka obejmuje tylko wspieranie kierowcy w nadzorowaniu albo ruchów wzdłużnych, albo poprzecznych (jak np. automatyczny regulator prędkości).