MotoNews.pl

Mercedes-Benz F 015 – prekursor mobilnej rewolucji

13 stycznia 2015

Mercedes-Benz F 015 6

Dzięki modelom S 500 INTELLIGENT DRIVE i Future Truck 2025 Mercedes-Benz udowodnił już, że jazda autonomiczna staje się rzeczywistością. Nowy pojazd badawczy F 015 Luxury in Motion, po raz pierwszy zaprezentowany kilka dni temu podczas targów elektroniki użytkowej w Las Vegas, to wizja autonomicznej limuzyny przyszłości – limuzyny, która będzie nie tylko środkiem transportu, ale także osobistym gabinetem i salonem. Jazda autonomiczna zapewni podróżującym niespotykaną swobodę w wykorzystaniu czasu spędzonego w podróży.

Jako pionier w przejściu z pojazdów samobieżnych („zmotoryzowanych”) do samodzielnych („autonomicznych”), Mercedes-Benz wykracza daleko poza techniczne aspekty wdrożenia jazdy autonomicznej. Istotą takich projektów zawsze są ludzie. Podobnie jak w 1886 roku pojazd Karla Benza rozpoczął rewolucję w osobistej mobilności, a w konsekwencji – w społeczeństwie jako całości, tak i samochody autonomiczne mają szansę, by zmienić obraz świata.

Autonomiczny pojazd badawczy Mercedes-Benz F 015 Luxury in Motion (z ang. luksus w ruchu) stanowi przykład takiej epokowej zmiany – samochody ze środków transportu stają się prywatną przestrzenią wypoczynkową. Jego futurystycznie stylizowane nadwozie (5220 mm długości, 2018 mm szerokości oraz 1524 mm szerokości) komunikuje się z otoczeniem dzięki wykorzystaniu matryc LED-owych. Dla przykładu, w trybie manualnego prowadzenia oświetlenie ma kolor biały, a w trybie jazdy autonomicznej – niebieski. Dynamiczny profil F 015 z mocno opadającą przednią szybą wyróżnia się ekstremalnie krótkimi zwisami i długim rozstawem osi (3610 mm, czyli o 245 mm więcej niż w nowej limuzynie Mercedes-Maybach).

W rezultacie kabina prototypu jest wyjątkowo przestronna. Ciepła kolorystyka oraz najwyższej próby materiały, takie jak drewno orzechowe o otwartych porach, delikatna skóra nappa w białym kolorze i powierzchnie z litego metalu, windują pojęcia komfortu i luksusu na zupełnie nowy poziom. Kluczowym elementem innowacyjnej koncepcji wnętrza F 015 jest system siedzeń z czterema obrotowymi fotelami, pozwalającymi siedzieć naprzeciwko siebie – kierownica automatycznie chowa się wówczas w desce rozdzielczej. Czterech pasażerów może wykorzystać czas spędzony w samochodzie do pracy, odpoczynku albo rozmowy. By ułatwić wsiadanie i wysiadanie, elektrycznie sterowane siedzenia obracają się po otwarciu drzwi o 30 st. w zewnętrznym kierunku.

Kolejna istotna cecha prototypu to ciągła wymiana informacji między podróżującymi, oprogramowaniem pojazdu i otoczeniem. Informacje przekazywane są za pośrednictwem sześciu ekranów harmonijnie zintegrowanych z kokpitem instrumentów oraz bocznymi i tylnymi panelami. Pasażerowie mogą intuicyjnie sterować funkcjami pojazdu za pomocą gestów, ruchów gałek ocznych lub poprzez polecenia dotykowe.

Rewolucyjna struktura

Wysokowytrzymałe nadwozie F 015 Luxury in Motion zapewnia optymalne bezpieczeństwo i najwyższy poziom komfortu. Do jego budowy wykorzystano połączenie tworzyw wzmacniane włóknami węglowymi (CFRP), aluminium i wysokowytrzymałej stali. W efekcie konstrukcja nadwozia jest o 40 proc. lżejsza od obowiązujących obecnie standardów.

Sztywna, wytrzymała struktura pozwoliła na pozbycie się środkowego słupka i zastosowanie nietypowej koncepcji drzwi, ułatwiającej zajmowanie miejsca oraz wysiadanie z kabiny. Przednie i tylne drzwi można otwierać niezależnie pod kątem 90 st. Odpowiedni poziom bezpieczeństwa to między innymi zasługa nietypowych, poprzecznych wzmocnień przebiegających pod szybami – w chwili zderzenia bocznego wypełniane są one powietrzem, zupełnie jak poduszki, i pochłaniają energię uderzenia.

Wizja: wyższa jakość życia w mieście
F 015 Luxury in Motion to wizjonerska odpowiedź Mercedes-Benz na najnowsze, światowe trendy. Do 2030 roku liczba aglomeracji zamieszkiwanych przez ponad 10 milionów osób ma wzrosnąć z około 30 do ponad 40. Eksperci Mercedes-Benz przewidują, że z jednej strony pojazdy autonomiczne staną się mobilnymi biurami i miejscami relaksu, z drugiej – nowe technologie usprawnią komunikację między pojazdami, zwiększą bezpieczeństwo podróżowania i uczynią miasta bardziej przyjaznymi dla ludzi.

Już dzisiaj wybrane aspekty jazdy autonomicznej są jednak rzeczywistością – seryjne Mercedesy “potrafią” samodzielnie wykrywać niebezpieczne sytuacje na drodze i odpowiednio na nie reagować, na przykład poprzez autonomiczne hamowanie. Wystarczy wspomnieć o takich elementach wyposażenia jak aktywny tempomat DISTRONIC PLUS z funkcją Steering Assist i Stop&Go Pilot, umożliwiający półautonomiczną jazdę w korku, czy asystent parkowania Active Parking Assist z PARKTRONIC.

W sierpniu 2013 roku Mercedes-Benz zademonstrował dotychczasowe możliwości jazdy autonomicznej. Korzystając z niemal seryjnej technologii, model S 500 INTELLIGENT DRIVE bez asysty kierowcy przebył 100-kilometrową trasę z Mannheim do Pforzheim śladami Berthy Benz, która w 1888 roku odbyła pierwszą dalekobieżną wyprawę automobilem.

Mercedes-Benz jest również liderem jazdy autonomicznej w segmencie ciężarówek. Prototyp Future Truck 2025, bazujący na Actrosie 1845, w lipcu ub.r. przejechał autonomicznie odcinek autostrady A14 nieopodal Magdeburga w rzeczywistych warunkach ruchu drogowego, przy prędkościach sięgających 80 km/h.

Jako firma globalna, Mercedes-Benz analizuje również praktyczne aspekty jazdy autonomicznej, takie jak odmienne rozwiązania infrastruktury i przepisy drogowe obowiązujące w różnych zakątkach świata. We wrześniu 2014 roku producent ze Stuttgartu jako jeden z pierwszych otrzymał oficjalne zezwolenie kalifornijskich władz na testowanie swoich pojazdów autonomicznych na publicznych drogach.

Zdjęcia: Mercedes-Benz, foto: newspress