Ford zaprezentował nowy model GT – supersamochód o wysokich osiągach, który prezentuje zalety technologii EcoBoost®, a także właściwości aerodynamiczne lekkiej konstrukcji wykonanej z włókna węglowego. Ford GT to jeden z ponad 12 nowych aut Ford Performance, które pojawią się na rynku do 2020 roku. Model ten uzupełni rozrastającą się gamę samochodów przygotowanych przez dział Ford Performance, obejmującą obecnie Forda Focusa RS, Forda F-150 Raptor, Forda Shelby GT350 oraz Forda Shelby GT350R.
Ford GT wejdzie do produkcji seryjnej pod koniec przyszłego roku i będzie oferowany na wybranych rynkach całego świata, świętując tym samym pięćdziesiątą rocznicę zdobycia przez modele Ford GT pierwszego, drugiego i trzeciego miejsca w 24-godzinnym wyścigu Le Mans rozegranym w 1966 roku.
„W Fordzie dążymy do wprowadzania innowacji we wszystkich naszych działaniach biznesowych, przy czym warto pamiętać, że nasze pierwsze ważne osiągnięcie nie było wynikiem eksperymentów laboratoryjnych, a jazdy na torze wyścigowym,” powiedział Mark Fields, prezes i dyrektor zarządzający Ford Motor Company, nawiązując do zwycięstwa Henry’ego Forda w wyścigu w 1901 roku, które zainspirowało donatorów do zainwestowania
w jego firmę. „Chcemy oferować klientom innowacyjne samochody o wysokich osiągach, które przyprawiają o szybsze bicie serca.”
Nowy supersamochód Ford GT został wyposażony w napęd na tylne koła, centralnie umieszczony silnik oraz zaawansowane aerodynamiczne, dwudrzwiowe nadwozie typu coupe. Źródłem napędu jest najmocniejsza wersja silnika EcoBoost w historii – podwójnie doładowana jednostka EcoBoost V6 nowej generacji, produkująca ponad 600 KM.
Ford GT wykorzystuje także lekkie materiały, w tym włókno węglowe i aluminium, co pozwala na uzyskanie doskonałego przyspieszenia oraz precyzyjnego prowadzenia przy zachowaniu wyższej wydajności.
Ford GT potwierdza dążenie firmy do oferowania technologii spotykanych w najbardziej luksusowych samochodach. Wśród innowacji dostępnych w tym modelu znajduje się aktywny układ aerodynamiczny – obejmujący m.in. wysuwany spoiler – oraz pełna gama nowoczesnych
i zaawansowanych funkcji ułatwiających pracę kierowcy, jak chociażby najnowszy system komunikacji SYNC 3®.
„Ford GT to najlepszy przykład supersamochodu dla prawdziwego entuzjasty,” powiedział Raj Nair, wiceprezes grupy Forda, Global Product Development. „GT zawiera technologie i innowacje, które w przyszłości z powodzeniem mogą być stosowane w innych modelach Forda, co po raz kolejny potwierdza fakt, iż nasza firma nieustannie dąży do podniesienia jakości wszystkich swoich produktów.”
Innowacyjne rozwiązania z wykorzystaniem włókna węglowego
Obniżenie masy własnej to jedna z innowacji, która daje największe korzyści w zakresie poprawy osiągów i wydajności. Zastosowanie lekkich, zaawansowanych materiałów poprawia przyspieszenie auta, wydajność układu hamulcowego, prowadzenie, a także zwiększa bezpieczeństwo.
Nowy Ford GT został wyposażony w lekkie, zaawansowane materiały kompozytowe, które torują drogę do stworzenia całej gamy nowych pojazdów. Dzięki zastosowaniu na szeroką skalę elementów strukturalnych z włókna węglowego, model GT odznacza się jednym z najlepszych stosunków mocy do masy spośród wszystkich samochodów seryjnych.
Konstrukcja Forda GT składa się z aluminiowej przedniej i tylnej ramy pomocniczej, paneli nadwozia wykonanych z włókna węglowego oraz przedziału pasażerskiego również stworzonego z wykorzystaniem tego lekkiego materiału. Włókno węglowe to jeden z najbardziej wytrzymałych materiałów na świecie (w stosunku do swojej masy), pozwalający stworzyć bardzo sztywną podstawę dla komponentów podwozia przy zachowaniu niskiej masy własnej całego auta, co jest niezbędne do uzyskania doskonałych osiągów i wysokiej wydajności.
Najmocniejsza produkcyjna wersja silnika EcoBoost w historii
Od początku tego roku technologia Ford EcoBoost jest dostępna w każdym nowym modelu Forda oferowanym w Stanach Zjednoczonych, zarówno w autach osobowych, jak i w użytkowych i pickupach.
Silniki EcoBoost napędzają też wiele samochodów sportowych Forda, w tym nowego Forda Mustanga, najnowszego Forda F-150 Raptor oraz Forda Fiestę ST i Forda Focusa ST.
Podobnie, jak sprawdzona w wyścigach architektura zastosowana w opracowanym przez Forda prototypie IMSA Daytona Prototype przeznaczonym do wyścigów długodystansowych, podwójnie doładowany silnik 3,5 litra EcoBoost V6 odznacza się szerokim zakresem prędkości obrotowych oraz imponującą charakterystyką momentu obrotowego.
Silnik jest również bardzo oszczędny, co jest cechą charakteryzującą jednostki opracowane
z myślą o wyścigach długodystansowych, w których przewagę zapewnia nie tylko doskonała dynamika, ale również niskie zużycie paliwa.
Samochody z opracowanym przez Forda silnikiem EcoBoost V6 wywalczyły w 2014 roku trzy zwycięstwa w pierwszym sezonie mistrzostw IMSA TUDOR United SportsCar Championship, wygrywając prestiżowy, 12-godzinny wyścig 12 Hours of Sebring oraz zdobywając siedem miejsc na podium po przejechaniu łącznie ponad 15 000 mil.
Ford GT został wyposażony w nowy, wielopunktowy/bezpośredni podwójny wtrysk paliwa, który poprawia reakcje jednostki, a także w układ rozrządu z dźwigniami rolkowymi o niskim współczynniku tarcia. Podwójnie doładowana jednostka EcoBoost V6 będzie współpracować z siedmiobiegową, dwusprzęgłową skrzynią, oferującą błyskawiczne zmiany przełożeń oraz dającą kierowcy pełną kontrolę nad pracą układu.
Aktywna aerodynamika
Najważniejszym elementem projektu nowego Forda GT jest zaawansowana aerodynamika, pozwalająca obniżyć opór powietrza i zwiększyć siłę docisku oraz stabilność.
Każda powierzchnia opływowego nadwozia inspirowanego wyglądem myśliwca została wyprofilowana w taki sposób, aby zminimalizować opór i zoptymalizować siłę docisku.
W samochodzie zastosowano również w pełni aktywne podzespoły aerodynamiczne, które pomagają usprawnić wydajność układu hamulcowego, a także poprawić stabilność
i prowadzenie.
Kluczowym elementem gwarantującym utrzymanie prędkości i pełnej kontroli nad samochodem jest aktywny tylny spoiler, który dostosowuje swoją wysokość i kąt pochylenia do warunków jazdy.
Nowatorski projekt
Ford GT dzieli wspólne geny z klasycznymi modelami wyścigowymi i sportowymi Forda, jednak jego niecodzienny i w pełni funkcjonalny kształt zdradza, że mamy do czynienia z nowoczesną konstrukcją.
Zaawansowane podwozie zostało wyposażone w zawieszenie typu push-rod o regulowanej wysokości. Na 20-calowych obręczach aluminiowych znalazły się opony Michelin Pilot Super Sport Cup 2, których skład i struktura zostały opracowane specjalnie dla Forda GT. Ponadto, auto zostało wyposażone w cztery karbonowo-ceramiczne tarcze hamulcowe.
We wnętrzu auta również znalazły się najnowocześniejsze technologie, gwarantujące pełną kontrolę podczas jazdy, a także zapewniające bezpieczeństwo i komfort. W dwumiejscowym kokpicie, do którego można się dostać po otwarciu drzwi uchylanych do góry, umieszczono fotele kierowcy i pasażera zintegrowane bezpośrednio z konstrukcją przedziału pasażerskiego wykonaną z włókna węglowego.
Taka konfiguracja w znaczący sposób ogranicza masę własną auta i liczbę komponentów stosowanych w kabinie, zapewniając jednocześnie stałe i bezpośrednie połączenie sensoryczne z podwoziem. Zamontowane na stałe fotele zestawiono z ruchomymi pedałami i regulowaną kolumną kierownicy, dzięki czemu każdy kierowca znajdzie dla siebie odpowiednią pozycję.
Kierownica w stylu Formuły 1 zawiera wszystkie niezbędne przełączniki, dzięki czemu kierowca ma łatwy dostęp do kolumny kierownicy, na której umieszczono dźwigienki do zmiany biegów. W pełni cyfrowa tablica przyrządów z możliwością zmiany konfiguracji przekazuje prowadzącemu najważniejsze dane dotyczące jazdy. Pracę wyświetlacza można dostosować do różnych warunków i trybów jazdy.
„Mamy nadzieję, że fani Forda będą zadowoleni z nowego modelu, natomiast nasi klienci otrzymają nowoczesny samochód sportowy, wyposażony w innowacyjne rozwiązania,” powiedział Nair.