Należąca do legendarnej tradycji marki Alfa Romeo i emocjonujących doświadczeń motoryzacyjnych związanych z jazdą „na wolnym powietrzu”, 4C Spider łączy świetną widoczność z kabiny pasażerskiej z doskonałą słyszalnością niesamowitego dźwięku silnika Alfy oraz sportowym charakterem wielokrotnie nagradzanej Alfy 4C Coupé. Jej włoski styl jest rewolucyjny i ujmujący. Kabina kierowcy wykonana z włókna węglowego typu „monocoque”, inspirowana bolidem Formuły 1, zapewnia niesamowity stosunek masy do mocy. Nowoczesna technologia, w tym wykonany w całości z aluminium turbodoładowany silnik o pojemności 1.750 cm3 z wtryskiem bezpośrednim, z intercoolerem i podwójnym, ciągłym rozdzielaczem faz rozrządu, pozwalają uzyskać osiągi porównywalne z osiągami supersamochodów.
„4C” i tradycja AlfyRomeo
Nazwa Alfa Romeo 4C Spider odwołuje się do wielkiej sportowej tradycji marki: w latach 30. i 40. XX w. skróty 8C i 6C wskazywały na auta wyścigowe i szosowe wyposażone w mocne, ośmio- i sześciocylindrowe silniki. Tak samo, jak w przypadku wielokrotnie nagradzanej 4C Coupé, nazwa nadana Alfie Romeo 4C Spider oznacza powrót do „wielkich Alf Romeo” i odnawia tradycję, dzięki czterocylindrowemu, turbodoładowanemu silnikowi o pojemności 1750 cm3, w całości wykonanemu z aluminium, z wtryskiem bezpośrednim z intercoolerem, który gwarantuje imponującą moc 136 KM/l.
W tym dwumiejscowym samochodzie, dzięki świetnej widoczności z kabiny pasażerskiej oraz generowanemu przez silnik dźwiękowi i wydajnemu układowi wydechowemu, Spider zapewnia doskonałą przyjemność z jazdy i jest kwintesencją DNA i tradycji Alfy Romeo.
4C Spider stanowi część tradycji, w poczet której wchodzą najbardziej ekskluzywne modele, których cechą charakterystyczną jest lekkość i efektywność w nieskazitelnym stylu Alfy Romeo: 8C 2900 B Touring (1938) z nadwoziem z aluminium; 1900 C52 „Disco Volante” (1952), który pokonał barierę 230 km/h; i przede wszystkim legendarny 33 Stradale (1967) z silnikiem zamontowanym w pozycji centralnej i z ramą rurową ze stopu magnezu, całość w typowo włoskim, rewolucyjnym i funkcjonalnym stylu. Teraz czas na 4C Spider, aby to ona przyprawiała o dreszcze podczas jazdy, oferując osiągi i niezapomniane emocje, które to tylko Alfa Romeo potrafi wzbudzać.
Rewolucyjny i ujmujący włoski styl
Kontynuując temat technologii zestawionej z osiągami i włoskim stylem, Alfa Romeo 4C Spider stanowi kolejny etap „podróży” marki, której szeregi zasilają takie modele jak: 8C Competizione, 8C Spider, 4C Coupé i 4C Spider Concept, zaprezentowane podczas 84. Międzynarodowego Salonu Samochodowego w Genewie.
Inspirowana modelem 33 Stradale, 4C Spider wykracza poza formy tego legendarnego samochodu wyścigowego z silnikiem umieszczonym centralnie i kontynuuje jego tradycję, koncentrując się na osiągach, lekkości i efektywności, m.in. dzięki nadwoziu wykonanym z kompozytu SMC, które nadają kształt jego ujmującemu, włoskiemu wzornictwu i które kryją konstrukcję kabiny kierowcy wykonaną z włókna węglowego oraz turbodoładowany silnik o pojemności 1750 cm3 z wtryskiem bezpośrednim.
„Pulsujące serce” tego włoskiego supersamochodu otoczone jest nadwoziem, które oprócz roli estetycznej spełnia również rolę funkcjonalną, składając się m.in. z trzech wlotów powietrza i aerodynamicznego spoilera. Z „pulsującego serca” Alfy 4C Spider biorą początek wszystkie pozostałe elementy stylu samochodu: odważnie poprowadzone przetłoczenia otulają pokrywę tylną, podnosząc nadwozie powyżej linii kabiny samochodu, aby nadać mu jeszcze bardziej okazałego wyglądu.
Tylny zderzak wraz z okrągłymi światłami ledowymi opiera się na krągłościach, które dają jeszcze większe wrażenie mocy, zgrabnie obejmując duże i funkcjonalne wloty powietrza chłodzące silnik. Poniżej, zamontowane w narożnikach, dwie rury wydechowe podkreślają sportowy wygląd Alfy 4C Spider. Inspirowany modelem 4C Spider Concept, nowy, centralny układ wydechowy dual-mode Akrapovič będzie dostępny w terminie późniejszym.
Znajdujące się z dwóch stron Alfy 4C Spider, wyrzeźbione wloty powietrza tworzą wypukłości i misternie wymodelowane opływowe powierzchnie, które elegancko biegną w stronę przednich reflektorów. Wykonana z włókna węglowego rama szyby przedniej jeszcze bardziej podkreśla bryłę samochodu i zwiększa jej wytrzymałość i lekkość, jak również zapewnia punkty mocowania dla zdejmowanego, miękkiego dachu lub dla wykonanego z włókna węglowego sztywnego dachu, który dostępny będzie na zamówienie (nie w chwili wprowadzenia na rynek).
Od szyby przedniej 4C Spider biorą początek wypukłe kształty maski, które znajdują swoje naturalne zwieńczenie na osłonie chłodnicy i typowym „scudetto” Alfa Romeo, który wraz z dwoma bocznymi wlotami powietrza wkomponowanymi w przedni pas, tworzy słynny „trilobo”, symbol designu Alfy Romeo.
Wysokiej jakości kabina
Wnętrze kabiny Alfy Romeo 4C Spider inspirowane jest światem wyścigów i zostało zaprojektowane tak, aby zgrabnie połączyć wysoki poziom stylistyki z elementami funkcjonalnymi.
Alfa Romeo 4C Spider wyposażona jest w pokryte skórą sportowe fotele oraz jednobryłowe nadwozie wykonane w całości z włókna węglowego – oba te elementy pochodzą ze świata wyścigów. Zaprojektowana z myślą o kierowcy kabina samochodu proponuje pokrytą skórą sportową kierownicę, spłaszczoną w dolnej części, sterowanie skrzyni biegów umieszczone na kierownicy oraz zespół pedałów z aluminium. Wnętrza ze skóry premium z ozdobnymi przeszyciami są dostępne w standardzie w Alfie Romeo 4C Spider i nadają jej ekskluzywnego wyglądu, tak samo jak ramki wlotów powietrza wykonane z włókna węglowego. Nowoczesna technologia znajduje swoje zastosowanie również w 7-calowym, kolorowym wyświetlaczu (DID), który pokazuje informacje o samochodzie w wyraźnej grafice, co pozwala kierowcy skoncentrować się na drodze czy torze.
Nowością w gamie Alfy Romeo 4C jest ekskluzywny system audio Alpine. Przeznaczony dla miłośników wysokiej jakości system nagłaśniający, gwarantuje doskonały dźwięk oraz możliwość podłączenia urządzeń multimedialnych: połączenia telefoniczne Bluetooth, streaming Bluetooth, wejście USB, interfejs iPod i odczyt CD/MP3. Poza tym, radio Alpine zapewnia dostęp do radia HD i do SiriusXM Radio, gwarantując wysoką jakość cyfrowego sygnału audio.
Szeroka gama kolorów, materiałów i detali
Szeroki wachlarz opcji, spośród których może wybierać każdy Klient, dopasowując je do własnych upodobań, zwiększa przyjemność posiadania Alfy Romeo.
4C Spider dostępne jest w siedmiu kolorach nadwozia: czerwonym Alfa, czarnym, białym, szarym (metalizowanym), czerwonym Competizione (lakier trójwarstwowy), białym Madreperla (lakier trójwarstwowy) i najnowszym żółtym.
Dopełnieniem różnych połączeń kolorów nadwozia są różne zestawienia wersji wnętrza, w tym dwa rodzaje poszycia foteli: czarna skóra z czerwonymi przeszyciami, czerwona skóra z czerwonymi przeszyciami, nowa, czarna skóra z żółtymi przeszyciami oraz – tylko i wyłącznie w pakiecie Track – fotele wyścigowe z czarnej skóry z wstawkami z mikrofibry z czerwonymi bądź żółtymi przeszyciami.
Dużą nowością w gamie 4C, nadającą niesamowitego, ekskluzywnego wyglądu jest skóra w kolorze brązowym z wewnętrznymi, czarnymi przeszyciami, która będzie dostępna w późniejszym okresie. Ta konfiguracja premium charakteryzuje się podwójnym zestawem kolorystycznym zestawu wskaźników, panelu drzwi i kierownicy.
4C Spider wprowadza również cztery nowe obręcze kół: dostępne są obręcze aluminiowe o skręcanym profilu 17″ x 7,0″ (przód) i 18″ x 8,0″ (tył) z posrebrzanymi lub czarnymi wykończeniami. Aby nadać wyjątkowego stylu i wydobyć maksymalne osiągi, dostępne są ponadto felgi o rozmiarach: 18″ x 7,0″ (przód) i 19″ x 8,5″ (tył) z posrebrzanymi lub czarnymi wykończeniami. Dopełnieniem całości są cztery różne kolory zacisków hamulcowych, w tym srebrny (w standardzie) lub czerwony, żółty lub czarny (na zamówienie).
Centralnie umieszczony silnik: pełna gama unikalnych i ekskluzywnych rozwiązań technicznych
Dzięki centralnie umieszczonemu silnikowi, zaawansowanej technologii i kompaktowym wymiarom, Alfa Romeo 4C Spider zapewnia maksymalną precyzję prowadzenia, zrywność i rewelacyjne osiągi. Świadczą o tym: maksymalna prędkość wynosząca 257,5 km/h, przyspieszenie w zaledwie 4,1 sekund od 0 do 100 km/h, przyspieszenie boczne 1,1 g oraz 1,25 g maksymalnego opóźnienie przy hamowaniu.
Projektując superlekką platformę niezbędną dla zagwarantowania optymalnych osiągów i dynamiki na poziomie maksymalnym, inżynierowie Alfa Romeo czerpali inspirację z technologii Formuły 1, w szczególności z supersamochodów wykorzystujących najbardziej zaawansowane technologicznie materiały. Wynikiem jest jednobryłowa, modułowa konstrukcja kabiny kierowcy i pasażera „monocoque” wykonana w całości z naklejanych kolejnych warstw włókna węglowego w technologii „prepreg”, układanych ręcznie, gwarantujących w ten sposób odpowiednią sztywność i wytrzymałość. Ważąca zaledwie 107 kg konstrukcja z włókna węglowego jest trzykrotnie bardziej wytrzymała i siedem razy lżejsza niż stal. Architekturę godną samochodu wyścigowego uzupełniają przednia i tylna rama, do której mocowany jest centralnie zawieszony silnik i nadwozie samochodu.
Dzięki sztywności wynikającej z jednobryłowego nadwozia, inżynierom Alfa Romeo udało się zmniejszyć do minimum różnice strukturalne pomiędzy 4C Spider a 4C Coupé. Aby zagwarantować Alfie 4C Spider wyścigowy i sportowy charakter, bardziej masywny przód i zarazem zachować nisko umieszczony środek ciężkości, samochód posiada karbonową ramę przedniej szyby ściśle przymocowaną bezpośrednio do jednobryłowego nadwozia.
Dodatkowo, specjalnie wyprofilowane aluminiowe pałąki tylne (w obudowie czarnej lub na zamówienie dostępne również z włókna węglowego) są punktem mocowania tylnej pokrywy nadwozia a unikalne wsporniki silnika wykonane z wytrzymałej stali, w połączeniu z poprzeczną belką zwiększają maksymalnie sztywność skrętną nadwozia.
Inżynierowie Alfa Romeo wykorzystali do produkcji nadwozia najnowocześniejsze materiały sztuczne uzyskane z włókna szklanego i węglowego SMC (Sheet Moulding Compound), czyli kompozytu o niskiej gęstości i wysokiej wytrzymałości, dzięki któremu waga zmniejszyła się o 20% w stosunku do tradycyjnej blachy stalowej. Inżynierowie nie pominęli nawet przedniej i bocznych szyb.
W tym przypadku zmniejszenie wagi zostało osiągnięte przez zastosowanie („wyszczuplenie”) cieńszych szyb średnio o 10% w stosunku do tych stosowanych standardowo w samochodach, co pozwoliło na zmniejszenie masy o średnio 15%.
Ostatecznie nawet dwa przednie sportowe fotele wykonane są z kompozytowych materiałów: struktura z włókna węglowego i szklanego, dodatkowo wzmocniona, aby dostarczyć optymalną pozycję kierowcy i pasażera niezbędną do uzyskania maksymalnych osiągów, zwłaszcza podczas jazdy wyczynowej.
Serce i dusza modelu: silnik benzynowy o pojemności 1750 z turbodoładowaniem, bezpośrednim wtryskiem i aluminiowym korpusem
Silnik to „bijące serce” każdej Alfy Romeo, a dla nowej Alfy 4C Spider „bije” innowacyjny silnik o pojemności 1750 cm3 z turbodoładowaniem i z aluminiowym korpusem, podwójnym wydechem wyposażony w podwójny wariator faz rozrządu VVT (“inteligentną” zmienną fazą rozrządu), zapewniający moc 237 KM – co w przeliczeniu oznacza imponujące 136 KM z litra pojemności silnika.
W celu zagwarantowania optymalnych osiągów, właściwości jezdnych i doskonałych parametrów prowadzenia samochodu zarówno na drodze, jak i na torze wyścigowym, silnik o pojemności 1750 cm3 z turbodoładowaniem wyposażony jest w zaawansowane technologie. Bezpośredni wtrysk paliwa o wartości 200 bar posiada wtryskiwacze wielopunktowe, gwarantujące bardziej równomierny wtrysk paliwa.
Poza tym, aby udoskonalić osiągi, emisję spalin i zużycie oleju, kanały ssące w głowicy cylindrów zostały przeprojektowane tak samo jak tuleje cylindrów, które teraz są wykonane ze specjalnego, cieńszego żeliwa, a tłoki posiadają nowe segmentowanie o zmniejszonym obciążeniu. W zmniejszeniu czasu nagrzewania i emisji z kanału wydechowego pomaga silnikowi dodatkowy termostat elektryczny. Wał korbowy wyposażony jest w osiem przeciwciężarów do tłumienia wibracji przy wysokich obrotach, a systemy emisji spalin zostały dostosowane do konfiguracji Alfy Romeo 4C Spider z silnikiem w pozycji centralnej.
Turbosprężarka nowej generacji jest wyposażona w kolektor wydechowy z konwerterem impulsów, który optymalizuje wykorzystanie fal ciśnienia do zwiększenia momentu obrotowego przy niskich obrotach silnika. Innym istotnym elementem dla wydajności jednostki napędowej jest zawór Wastegate, który kontroluje ciśnienie doładowania. Zaawansowana technologia turbosprężarki umożliwia Alfie Romeo 4C Spider maksymalizację momentu obrotowego przy niskich obrotach i zagwarantowanie lepszej reakcji na polecenia kierowcy, zwiększając skuteczność spalania i prędkość turbiny oraz eliminując jednocześnie turbo lag. W konsekwencji, już 80% maksymalnego momentu obrotowego wynoszącego 350 Nm jest dostępne już przy zaledwie 1700 obr./min.
Układy wydechowe, między innymi nowy układ dual-mode Akrapovič
Od momentu debiutu podczas Salonu Samochodowego Genewa 2014, Alfa Romeo 4C Spider oferuje prawdziwym entuzjastom motoryzacji nowy układ wydechowy dual-mode Akrapovič wydający charakterystyczny dźwięk Alfy Romeo.
Zaprojektowany we współpracy ze specjalistami z firmy Akrapovič układ wydechowy wykonany w całości ze stopu tytanu składa się dwóch rur wydechowych zamontowanych w pozycji centralnej, asymetrycznych tłumików zoptymalizowanych komputerowo z systemem zaworów wydechowych dual-mode. Końcówki rury wydechowej wykonane z włókna węglowego stanowią dodatkowe podkreślenie ultra lekkiego designu i wyścigowego wyglądu Alfy 4C Spider.
Podobnie jak 4C Coupé, Alfa Romeo 4C Spider oferuje zarówno seryjny układ wydechowy, jak i jego wariant sportowy. Podobny do standardowego układu, jeżeli chodzi o design, sportowy układ wydechowy jest dostępny na zamówienie i zamiast tłumika oferuje system w kształcie litery Y zaprojektowany specjalnie dla tego modelu i umieszczony za katalizatorem. W celu podkreślenia jeszcze bardziej awangardowego stylu, wyścigowy układ wydechowy posiada podwójne współosiowe końcówki wydechu.
Awangardowe rozwiązania technologiczne: Alfa TCT z podwójnym suchym sprzęgłem i selektorem Alfa DNA.
Silnik o pojemności 1750 cm3 z turbodoładowaniem współpracuje ze skrzynią biegów Alfa TCT (z podwójnym suchym sprzęgłem) obsługiwaną za pomocą łopatek umieszczonych za kierownicą, skalibrowaną specjalnie dla Alfa Romeo 4C Spider i regulowaną przez selektor Alfa DNA. Skrzynia biegów sterowana w trybie sekwencyjnym oraz dokładne i szybkie przełączanie biegów (w czasie 130 tysięcznych sekundy na pełnych obrotach) stanowią dodatkowe udogodnienie dla kierowcy Alfy Romeo.
W celu zwiększenia komfortu jazdy w trybie Dynamic, Natural lub All weather, skrzynia biegów Alfa Romeo TCT ma również tryb automatyczny.
Innowacyjny selektor kontroli dynamicznej Alfa DNA optymalizuje osiągi Alfy Romeo 4C Spider. Oferujący cztery ustawienia, w tym tryb “Race”, selektor Alfa DNA dostosowuje ustawienia silnika, układu kierowniczego, napędu, mechanizmu różnicowego Alfa Electronic Q2 oraz elektronicznej kontroli stabilności (ESC) do potrzeb kierowcy. Przesuwając selektor do wybranej pozycji, można zindywidualizować tryb jazdy 4C Spider w następujący sposób (w rosnącej kolejności osiągów):
- All weather, przygotowany, aby zapewnić maksymalną kontrolę w najtrudniejszych, zimowych warunkach atmosferycznych. Poprawia przyczepność i reakcję samochodu w warunkach niskiej przyczepności, zapobiegając poślizgowi kół;
- Natural, zapewnia maksymalny komfort podczas relaksującej, rekreacyjnej jazdy i miękkie przełączanie biegów w skrzyni Alfa TCT;
- Dynamic, gwarantuje lepsze osiągi dzięki bardziej agresywnemu ustawieniu silnika i zmniejszeniu siły wspomagania ESC;
- Race, możliwy do wybrania, kiedy samochód jest w trybie Dynamic; jeszcze bardziej wzmacnia sportowe i dynamiczne doznania jazdy po torze wyścigowym. Systemy ESC i ASR (regulacja poślizgu podczas przyspieszania) zostają wyłączone, aby umożliwić kierowcy pełną kontrolę trakcji poprzez pedał gazu. System kontroli mechanizmu różnicowego Alfa Electronic Q2 jest włączony, aby szybko wyjść z ciasnych zakrętów.
W trybie Race można włączyć system Launch Control, który umożliwia Alfa Romeo 4C Spider osiągniecie przyspieszenia od 0 a 100 km/h w zaledwie 4,1 sekundy, po szybkim zwolnienia pedału hamulca.
Zawieszenie zaprojektowane dla zapewnienia doskonałej przyczepności
Schemat zawieszenia Alfy Romeo 4C Spider wykorzystuje rozwiązania techniczne stosowane w samochodach wyścigowych łączące maksymalną zwinność i doskonałą przyczepność do drogi. Zawieszenie przednie posiada konfigurację z podwójnym wahaczem dla sprężania bezpośredniego bez filtrowania. Z tyłu zastosowany został nowoczesny system McPherson, który zapewnia maksymalną przyczepność do nawierzchni oraz radość z jazdy nawet podczas najbardziej ekstremalnych manewrów. Zawieszenia wykonane są ze stopu aluminium i stali o bardzo wysokiej wytrzymałości. Alfa Romeo 4C Spider przeznaczona na rynek amerykański posiada sztywniejsze resory, dłuższe stabilizatory poprzeczne przednie i tylne oraz odpowiednio skalibrowane amortyzatory.
Pakiet Track
W celu zagwarantowania najlepszej sterowności, Alfa Romeo 4C Spider wyposażona jest w pakiet Track zawierający amortyzatory o wysokich osiągach z dłuższymi stabilizatorami poprzecznymi, felgi aluminiowe o profilu 18″ x 7″ (przednie) i 19″ x 8,5″ (tylne) z ogumieniem Pirelli P-Zero “AR Racing” dostępnymi na zamówienie, sportową kierownicę z wstawkami z mikrofibry w części dolnej, lusterka zewnętrzne i obudowę zestawu wskaźników z włókna węglowego a także, dostępne na zamówienie, sportowe fotele z czarnej skóry z wstawkami z mikrofibry z czerwonymi lub żółtymi przeszyciami.
“Ręczny”układ kierowniczy – obiekt pożądania dla fanów motoryzacji
W zgodzie ze swoim ultralekkim designem i „nastawieniem na” zapewnienie maksymalnej zrywności i emocji podczas prowadzenia, Alfa Romeo 4C Spider nie przewiduje klasycznego wspomagania kierownicy.
Mechaniczny układ kierowniczy i agresywne przełożenie 15,7:1 dodatkowo podkreślają „przyjemność” jazdy, dając kierowcy poczucie pełnej kontroli prowadzenia i utrzymując odpowiedni nacisk na kierownicę dzięki ogólnej lekkości pojazdu.
Duża skuteczność hamowania, aż do 1,25 g maksymalnego opóźnienia przy hamowaniu
Układ hamulcowy Alfy Romeo 4C Spider został zaprojektowany do wykorzystywania w każdej sytuacji, również na torze wyścigowym, gdzie wymagane jest gwałtowne hamowanie w różnych sytuacjach. W celu zagwarantowania maksymalnej skuteczności hamowania w każdych warunkach i 1,25 g maksymalnego opóźnienia przy hamowaniu, układ hamulcowy Alfy Romeo 4C Spider posiada cztery perforowane, samowentylujące tarcze z czterotłoczkowymi aluminiowymi zaciskami Brembo na osi przedniej.