MotoNews.pl

Nowy Volkswagen Jetta

29 stycznia 2015

VW Jetta 8

Jetta, która od 1979 roku znalazła blisko 14 milionów nabywców, jest jednym z najpopularniejszych sedanów na świecie. Tylko w ubiegłym roku Volkswagen przekazał klientom 925 tysięcy egzemplarzy tego modelu. Jetta należy do najczęściej sprzedawanych Volkswagenów na świecie. W USA już od dziesięcioleci jest najpopularniejszym autem ze znaczkiem VW.

Nowa Jetta, charakteryzuje się nową stylizacją przodu i tyłu nadwozia (z opcjonalnymi reflektorami bi-ksenonowymi i z diodowymi światłami z tyłu). Specjaliści od aerodynamiki o 10 procent poprawili wartość współczynnika oporu powietrza w porównaniu ze współczynnikiem oporu powietrza dotychczasowego modelu. Dzięki nowym oponom zmniejszyły się opory i szumy toczenia. Eksperci od elektroniki opracowali dla nowej Jetty systemy wspomagające (Blind Spot Monitor, Front Assist i Rear Traffic Allert). Za sprawą licznych, niewidocznych zmian w konstrukcji nadwozia poprawiły się wyniki samochodu w testach zderzeniowych – auto już zdobyło 5 gwiazdek w teście US-NCAP. Ponadto, spodziewane jest uzyskanie bardzo dobrego wyniku również w wymagającym teście zderzeniowym – IIHS Small Overlap.

Styliści wnętrza zadbali o to, aby ten popularny model Volkswagena był teraz jeszcze bardziej elegancki i komfortowy. W Europie nowa Jetta jest oferowana z trzema silnikami TSI i z dwoma TDI do wyboru. Silniki z bezpośrednim wtryskiem benzyny mają pojemność 1,2 l lub 1,4 l i osiągają moc – odpowiednio – 77 kW/105 KM oraz 92 kW/125 KM i 110 kW/150 KM. Turbodiesel o pojemności 2,0 l dysponuje mocą 81 kW/110 KM lub 110 kW/150 KM. Na rynku amerykańskim nowa Jetta jest oferowana z silnikiem TDI Clean Diesel nowej generacji oraz w wersji hybrydowej, w której łączna moc zespołu napędowego wynosi 170 KM (Jetta Hybrid jest oferowana również w Niemczech).

Trzy wersje wyposażenia
Na rynku polskim Jetta będzie dostępna w trzech wersjach wyposażenia: Trendline, Comfortline i Highline. Wyposażenie podstawowej wersji obejmuje m.in.: system ESC, czołowe oraz boczne poduszki powietrzne z przodu, kurtyny powietrzne, radio RCD 210, system Start-Stop, klimatyzację Climatic, komputer pokładowy oraz dojazdowe koło zapasowe. Najbogatsza wersja highline posiada dodatkowo przyciemniane szyby, reflektory przeciwmgielne z funkcją doświetlania zakrętów, kierownicę multifunkcyjną, sportowe fotele, system rozpoznający zmęczenie kierowcy, dwustrefową, automatyczną klimatyzację, tempomat oraz czujnik deszczu.

Nowa stylistyka i zoptymalizowana aerodynamika
Dynamiczny przód nadwozia. Volkswagen zmodyfikował stylistykę przedniej i tylnej części Jetty i równocześnie o 10 procent zredukował wielkość współczynnika oporu powietrza. Z przodu Jettę najnowszej generacji wyróżniają: nowa osłona chłodnicy z trzema poprzecznymi listwami, reflektory bi-ksenonowe z funkcją dynamicznego i statycznego doświetlania zakrętów oraz z diodowymi światłami do jazdy dziennej (oferowane jako opcja) i nowy zderzak. Uwagę zwracają szczególnie reflektory bi-ksenonowe – z boku i pod modułem ksenonowym, w formie pasa w kształcie litery L, umieszczonych zostało 15 diod świateł do jazdy dziennej, które tworzą charakterystyczny „podpis” Jetty. Między diodowymi światłami do jazdy dziennej a modułem ksenonowym, styliści wbudowali chromowany element, zdobiący reflektory. Dzięki podłużnej osłonie chłodnicy i płaskim reflektorom oraz większemu dolnemu wlotowi powietrza, Jetta sprawia wrażenie szerszej i prezentuje się bardziej ekskluzywnie niż dotychczas. Dodatkowo, wrażenie to podkreślają reflektory przeciwmgielne o nowym kształcie, umieszczone w zewnętrznej części zderzaka.

Agresywny tył nadwozia
Z tyłu nową generację Jetty można rozpoznać po zmienionej pokrywie bagażnika, charakterystycznych tylnych światłach i po zderzaku. Typowy dla stylistyki wszystkich nowych modeli Volkswagena jest poziomy układ linii w tylnej części nadwozia. Pokrywa bagażnika ma dodaną aerodynamiczną krawędź obrysową. Linia zintegrowanego tylnego spojlera sięga z boku aż do błotników i przechodzi w linię, która załamuje światło, zwaną linią charakteru. Tylne światła (opcjonalnie diodowe) z jasnym pasem na środku oraz logo VW również są nowe. Krawędzie pokrywy bagażnika są poprowadzone pionowo w dół, dzięki czemu zoptymalizowano szerokość otworu ładunkowego.

Optymalna aerodynamika
Do mierzącej 4659 mm długości, 1778 mm szerokości (bez lusterek zewnętrznych) i 1453 mm wysokości Jetty wprowadzono liczne innowacyjne rozwiązania aerodynamiczne, poprawiając wartość współczynnika oporu powietrza o 10 procent. Niektóre z tych rozwiązań widoczne są od razu, inne są ukryte. Na przykład, dzięki nowemu zderzakowi z przodu, zmodyfikowanym wlotom powietrza oraz listwom odprowadzającym wodę po bokach w pobliżu słupków A zredukowano opór powietrza. Dopiero po dokładniejszym obejrzeniu samochodu widać pozostałe rozwiązania, jak obudowę podwozia przy tylnej osi i osłony progów ze spojlerami przy kołach.

Bardziej eleganckie wnętrze

Nowe wskaźniki osadzone w osobnych tubach. Do niewątpliwych zalet Jetty należy jej wnętrze, które pod względem przestronności, wysokiej jakości wykończenia, doskonałej ergonomii i logicznego rozmieszczenia elementów obsługi może uchodzić za wzór do naśladowania. Zmodyfikowaną Jettę charakteryzują nowe wskaźniki osadzone w osobnych tubach i wyświetlacz wielofunkcyjny (na życzenie kolorowy). Nowe są również kierownice (opcjonalnie także multifunkcyjna z łopatkami do zmiany biegów), elementy dekoracyjne na konsoli środkowej (błyszczący, czarny panel wokół dźwigni zmiany biegów), chromowane detale przy elementach obsługi systemu Climatronic, otwory układu wentylacji, oświetlenie Ambiente (podświetlone klamki w drzwiach i oświetlona przestrzeń wokół nóg) oraz kolory i desenie tapicerki siedzeń, a także poszycia drzwi.

Niezależnie od wersji wyposażenia wnętrze nowej Jetty jest wykonane z najwyższą precyzją, a obsługa wszystkich systemów jest bardzo logiczna. Wskaźniki są ergonomicznie rozmieszczone, prawa ręka intuicyjnie opada na dźwignię zmiany biegów, tuż przed nią na konsoli środkowej znajdują się elementy obsługi systemów – klimatyzacji, audio lub nawigacyjnego. Konsola środkowa jest lekko zwrócona w kierunku kierowcy. Już w wersji podstawowej Jetty oparcie tylnych siedzeń jest składane w stosunku 40/60, a bagażnik można otwierać z kabiny. Sześć poduszek powietrznych (dwie czołowe i dwie boczne z przodu oraz dwie chroniące klatkę piersiową i głowę w obrębie przednich okien bocznych, zabezpieczające także przed wypadnięciem z auta w razie dachowania) również należy do wyposażenia seryjnego podstawowej wersji.

Nowe systemy wspomagające poprawiają bezpieczeństwo
Postęp dostępny dla wszystkich. Volkswagen należy do najbardziej innowacyjnych producentów samochodów na świecie i jest liderem w zakresie wprowadzania technologii pochodzących z aut wyższych klas do samochodów wielkoseryjnych. Debiutująca na rynku Jetta może być wyposażona w cały szereg systemów wspomagających pracę kierowcy. Po raz pierwszy Volkswagen oferuje Jettę z takimi systemami jak Blind Spot Monitor, Rear Traffic Alert, Front Assist z funkcją ostrzegania przed zagrożeniem kolizją. Ponadto Jettę można wyposażyć w reflektory bi-ksenonowe z funkcją dynamicznego i statycznego doświetlania zakrętów z diodowymi światłami do jazdy dziennej. Każdy z tych elementów w istotny sposób podnosi bezpieczeństwo podróżowania.

Blind Spot Monitor
System pomaga uniknąć poważnych wypadków przy zmianie pasa ruchu. Jeżeli w martwym polu widzenia lusterek znajduje się jakiś pojazd lub nadjeżdża od tyłu, Blind Spot Monitor ostrzega kierowcę migającym symbolem przy krawędzi lusterek zewnętrznych. System ten znacząco zmniejsza ryzyko wystąpienia niebezpiecznych sytuacji przy zmianie pasa ruchu. Czujniki radarowe systemu monitorują przestrzeń do około 20 metrów za samochodem. Klienci, którzy zdecydują się wyposażyć Jettę w system Blind Spot Monitor, w pakiecie otrzymają także system Rear Traffic Alert.

Rear Traffic Alert
Kolejnym plusem w dziedzinie bezpieczeństwa jest system wspomagający wyjazd tyłem z miejsca parkingowego, położonego prostopadle do osi drogi (oferowany w pakiecie z systemem Blind Spot Monitor). Nowością jest fakt, że system rozpoznaje nie tylko pojazdy stojące lub poruszające się bezpośrednio za Jettą, lecz także te nadjeżdżające z boku, czyli praktycznie niewidoczne dla kierowcy, szczególnie samochodu typu sedan. Moduł czujników radarowych rejestruje obiekty, które znajdują się w odległości nawet do 40 metrów. W przypadku zagrożenia kolizją, w pierwszej kolejności system akustycznie ostrzega kierowcę. W przypadku braku odpowiedniej reakcji ze strony kierowcy lub drugiego uczestnika ruchu, system Rear Traffic Alert automatycznie zainicjuje awaryjne hamowanie.

Front Assist
System Front Assist pomaga uniknąć najechania na inny pojazd. Czujniki radarowe systemu w sposób ciągły monitorują odległość do poprzedzających pojazdów. Front Assist ostrzega kierowcę akustycznie i optycznie wyraźnym symbolem na wyświetlaczu, jeżeli wystąpi ryzyko najechania na pojazd znajdujący się z przodu. Czujnik radarowy – umieszczony za logo VW, znajdujące się w osłonie chłodnicy – rejestruje zarówno stojące, jak i jadące w tym samym kierunku pojazdy. System można wyłączyć, jednak ze względów bezpieczeństwa Front Assist aktywuje się automatycznie po każdym uruchomieniu silnika.

Reflektory bi-ksenonowe
Widzieć więcej i być dobrze widocznym – właśnie to zapewniają reflektory bi-ksenonowe (dostępne jako opcja od wersji Comfortline). Nowa generacja reflektorów bi-ksenonowych jest wyposażona w Advanced Frontlighting System (AFS). Dzięki niemu reflektory podążają za ruchem kierownicy, czyli dynamicznie doświetlają zakręty. Dodatkowo, kierunkowskazem przy prędkości poniżej 40 km/h, kierowca aktywuje statyczne doświetlanie zakrętów za pomocą reflektorów przeciwmgielnych. Oba sposoby doświetlania zakrętów w nowym Volkswagenie Jetta znacznie zmniejszają ryzyko potrącenia pieszych czy rowerzystów. Światła do jazdy dziennej w reflektorach bi-ksenonowych składają się z 15 diodowych modułów.

Wersje silnikowe Jetty (dostępne w Polsce)

Wszystkie jednostki napędowe Jetty oferowane w Polsce wyposażone są seryjnie w system Start-Stop i zużywają mniej paliwa, niż silniki poprzednika. Trzy silniki benzynowe z turbodoładowaniem i bezpośrednim wtryskiem (TSI) rozwijają moc 77 kW/105 KM, 92 kW/125 KM i 110 kW/150 KM. Silniki wysokoprężne, również z turbodoładowaniem i bezpośrednim wtryskiem paliwa (TDI) dysponują mocą 81 kW/110 KM i 110 kW/150 KM. Wszystkie silniki z wyjątkiem TSI o mocy 77 kW mogą być połączone opcjonalnie z automatyczną przekładnią dwusprzęgłową DSG.

O efektywności nowych silników w połączeniu z poprawionymi parametrami samochodu świadczy Jetta 2.0 TDI BlueMotion Technology o mocy 110 KM. Zużywa ona zaledwie średnio 4,0 l paliwa na 100 km (emisja CO2 105 g/km).

Silniki benzynowe
1.2 TSI o mocy 77 kW/105 KM. Podstawowym silnikiem Jetty jest jednostka TSI z turbodoładowaniem, bezpośrednim wtryskiem i mocą 105 KM (4.000 do 5.500 obr./min). Zużycie paliwa przez 1.2 TSI to 5,1 l paliwa na 100 km (117 g/km CO2). Moment obrotowy wynosi 175 Nm (przy 1.400 do 4.000 obr./min). Nowa Jetta 1.2 TSI BlueMotion Technology rozwija prędkość 194 km/h i przyspiesza do 100 km/h w 10,7 sekundy.

1.4 TSI o mocy 92 kW/125 KM. Kolejny silnik, 1,4-litrowy TSI dysponuje mocą 125 KM (od 5.000 do 6.000 obr./min), pozwala na rozwinięcie prędkości 206 km/h, a przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 9,6 sekundy. Uwagę zwraca maksymalny moment obrotowy 200 Nm (od 1.400 obr./min). Jetta 1.4 TSI BlueMotion Technology o mocy 125 KM zużywa zaledwie 5,4 l paliwa na 100 km (emisja CO2 125 g/km). Opcjonalnie, także w tym przypadku, dostępna jest 7-biegowa DSG, która obniża spalanie do 5,2 l/100 km (119 g/km CO2).

1.4 TSI o mocy 110 kW/150 KM. Silnik TSI 150 KM nowej Jetty rozwija maksymalną moc między 5.000 a 6.000 obr./min. Silnik ten zużywa 5,3 l paliwa na 100 km (123 g/km CO2), z 7-biegową DSG jest to tylko 5,1 l/100 km (117 g/km CO2). Ten utrzymujący stały moment obrotowy 250 Nm między 1.500 a 3.500 obr./min czterocylindrowy silnik z czterema zaworami na cylinder przyspiesza Jettę do 100 km/h w zaledwie 8,6 sekundy; prędkość maksymalna wynosi 220 km/h (zarówno z manualną skrzynią biegów, jak i z DSG).

Silniki wysokoprężne

2.0 TDI o mocy 81 kW/110 KM. Silnik TDI 110 KM Jetty zużywa 4,0 l/100 km (emisja CO2 105 g/km). Największa moc jest dostępna między 3.200 a 4.000 obr./min, a maksymalny moment obrotowy 250 Nm rozwijany jest między 1.750 a 3.000 obr./min. Z tą jednostką napędową Jetta z seryjną, manualną skrzynią biegów osiąga prędkość 100 km/h po 11,0 sekundach, a jego prędkość maksymalna wynosi 197 km/h. Jako opcja dostępna jest przekładnia dwusprzęgłowa DSG. W tym przypadku średnie zużycie paliwa wynosi 4,2 l/100 km (109 g/km CO2).

2.0 TDI o mocy 110 kW/150 KM.
Średnie zużycie paliwa, wynoszące tylko 4,2 l/100 km (109 g/km CO2) jest doskonałą wartością dla silnika o mocy 150 KM. Swoją maksymalną moc rozwija on między 3.500 a 4.000 obr./min; już od 1.750 obr./min osiąga maksymalny moment obrotowy 340 Nm (do 3.000 obr./min). Jetta 2.0 TDI BlueMotion Technology o mocy 150 KM z manualną skrzynią biegów rozpędza się do 220 km/h, do 100 km/h przyspiesza w 8,9 sekundy. Na życzenie, także ta Jetta, może być zamówiona z dwusprzęgłową, 6-biegową przekładnią DSG. W tym przypadku zużycie paliwa wynosi 4,5 l/100 km (120 g/km CO2).

Zdjęcia: Volkswagen