MotoNews.pl

Ford prezentuje nowego Forda Focusa RS

03 lutego 2015

Kategoria | Premiery
Marka, model | ,
FordFocusRS 12

Firma Ford zaprezentowała dziś nowego Forda Focusa RS – samochód sportowy o wysokich osiągach przeznaczony do użytku na publicznych drogach, wyposażony w innowacyjny napęd na wszystkie koła oraz układ TVC poprawiający stabilność na zakrętach.

Nowy Ford Focus RS, pod maską którego pracuje silnik 2,3 litra EcoBoost o mocy przeszło 320 KM, to najnowszy model zaprezentowany w ramach ofensywy Forda zakładającej wprowadzenie na światowy rynek ponad 12 samochodów o wysokich osiągach do 2020 roku.

Oprócz sprawiania radości entuzjastom, modele te przyczyniają się do realizacji założeń strategii One Ford w zakresie rentownego wzrostu, nieustającego udoskonalania produktów oraz wprowadzania innowacji w każdym aspekcie biznesu.

Opracowany w Europie i Stanach Zjednoczonych przez niewielki zespół inżynierów z Ford Performance, nowy model reprezentuje trzecią generację Forda Focusa RS, idąc w ślady aut wprowadzonych na rynek w latach 2002 i 2009. Najnowszy Ford Focus RS będzie trzydziestym z kolei modelem oznaczonym legendarnym znaczkiem RS, bazującym na dziedzictwie takich legend, jak 16-zaworowy Ford Escort RS1600 z 1970 roku, turbodoładowany Ford Sierra RS Cosworth z 1985 roku wyróżniający się radykalną aerodynamiką oraz Ford Escort RS Cosworth z 1992 wyposażony w napęd na cztery koła.

Ford Focus RS odznacza się dynamiczną stylizacją nadwozia, przyczyniającą się do polepszenia właściwości aerodynamicznych i wydajności chłodzenia, a także technologiami, które debiutują w modelu ze znaczkiem RS. Wśród nich znalazł się na przykład opracowany przez Forda samochodowy system komunikacji SYNC2.

Nowy Ford Focus RS jest pierwszym modelem serii RS, który będzie sprzedawany na rynkach całego świata. Produkcja tego modelu z przeznaczeniem na globalny rynek rozpocznie się pod koniec tego roku w należącej do Forda Fabryce w Saarlouis w Niemczech.

Swój udział w powstaniu nowego Forda Focusa RS miał również Ken Block, gwiazda Gymkhany i World Rallycross, który jako konsultant dołączył do zespołu Ford Performace podczas specjalnej prezentacji zorganizowanej w Kolonii w Niemczech – mieście, w którym w 1968 roku zrodziła się legenda, czyli model Ford 15M RS.

Innowacyjny napęd na 4 koła Ford Performance All-Wheel-Drive zapewnia niezrównane prowadzenie. Nowy Focus RS wykorzystuje nowy, innowacyjny system napędu na cztery koła Ford Performance All-Wheel-Drive z dynamicznym rozdziałem momentu obrotowego (Dynamic Torque Vectoring), by zapewnić kierowcy niespotykany poziom prowadzenia i przyjemności z jazdy, łącząc wyjątkową trakcję i przyczepność z niezrównaną zwinnością i szybkością
w zakrętach.

System Ford Performance AWD opiera się na dwóch elektronicznie sterowanych zestawach sprzęgłowych po obu stronach tylnego mechanizmu różnicowego. Zarządzają one nie tylko rozdziałem napędu między przednią a tylną osią, ale i dystrybucją momentu obrotowego pomiędzy prawe i lewe koło na tylnej osi. Dzięki temu umożliwiają „wektorowanie momentu obrotowego”, co ma ogromny wpływ na zachowanie się auta w zakrętach i stabilność w łuku.

Sterownik tylnego mechanizmu różnicowego nieprzerwanie dokonuje rozdziału siły napędowej, zarówno w zakresie międzyosiowym, jak i między kołami osi tylnej, dostosowując się do każdej sytuacji drogowej i monitorując dane z rozlicznych czujników samochodu, aż stukrotnie w ciągu każdej sekundy. Do tylnej osi może być dostarczone maksymalnie 70% momentu napędowego, z czego do 100% może otrzymać oddzielnie każde z tylnych kół.

Podczas pokonywania zakrętu sterownik tylnej osi przekierowuje siłę napędową do „zewnętrznego” koła, opierając się na danych takich jak kąt skrętu kierownicy, przyspieszenie boczne, odpadanie (odchodzenie z obranej przez kierowcę trajektorii) i prędkość. Ów „transfer napędu” daje w efekcie „wpychanie” samochodu do wnętrza skrętu, poprawiając zwinność skrętną i stabilność w łuku, dosłownie eliminując podsterowność.

System AWD dopracowano tak, by zapewniał wyjątkową przyczepność – z przyspieszeniami bocznymi przekraczającymi 1 g – oraz najlepszą w klasie prędkością pokonywania łuku oraz przyspieszeniem na wyjściu ze skrętu. Zapewniając neutralne zachowania i regulowane reakcje w zakresie granicznym oraz zdolność do uzyskiwania kontrolowanych poślizgów nadsterownych, Focus RS dostarcza kierowcy najwspanialszych doznań z gatunku przyjemności z prowadzenia auta.

Aby uzyskać optymalne własności dynamiczne, system Ford Performance AWD skalibrowano wraz z zaawansowanym systemem stabilizacji pojazdu ESP, szczególny nacisk kładąc na zachowania opartej na układzie hamulcowym kontroli „wektorowania momentu obrotowego”, który działa równolegle z „wektorującym moment obrotowym„ napędem AWD.

Wśród innych wyjątkowych cech układu jezdnego wymienić należy sportowe zawieszenie, którego charakterystyka sprężyn, łożyska i stabilizatory są sztywniejsze niż ich odpowiedniki w Fordzie Focusie ST, oraz amortyzatory o przełączanych trybach pracy i twardości, pozwalające na przestrojenie samochodu do jazdy torowej. Starannie skalibrowany układ kierowniczy o elektrycznym wspomaganiu, współpracujący ze sztywniejszą konstrukcją przednich kolumn resorujących i zwrotnicami niewspółosiowymi, na krótszych wahaczach, zapewnia „czucie” przednich kół i responsywność układu na niespotykanym poziomie.

Inżynierowie Forda ściśle współpracowali z Michelinem, by stworzyć wyczynowe opony 235/35 R19, które dopasują się do dynamicznych możliwości Forda Focusa RS, standardowe opony Pilot Super Sport do codziennego użytku i – po raz pierwszy w modelu RS – opcjonalne opony Pilot Sport Cup 2 dla maksymalizacji dynamiki auta na torze wyścigowym.

Także wygląd zewnętrzny auta dopasowano tak, by wspomagał cele związane z dynamiką. Staranna optymalizacja aerodynamiczna przedniego splittera, tylnego spoilera i ukształtowania podwozia wyeliminowała siły unoszące, dając w efekcie świetne wyważenie bez efektu przyziemnego, zapewniające wspaniałe prowadzenie i stabilność przy wysokich prędkościach.

Unikatowa jednostka napędowa zapewniająca wyższą moc.
Źródłem napędu nowego Forda Focusa RS jest silnik z technologią EcoBoost, która znajduje się obecnie w prawie każdym nowym modelu Forda. Dzięki dużej mocy i wysokiemu momentowi obrotowemu, specjalnie opracowana jednostka o pojemności 2,3 litra współpracująca z układem napędu na wszystkie koła oferuje doskonałe przyspieszenie.

Silnik rozwijający znacznie więcej, niż 320 KM dzieli podstawową strukturę z aluminiową, czterocylindrową jednostką 2,3 litra montowaną w nowym Fordzie Mustangu. Konstrukcja zastosowana w Fordzie Focusie RS została jednak poddana zakrojonym na szeroką skalę modyfikacjom.

Wyższa moc to zasługa zastosowania nowej turbosprężarki typu twin-scroll o niskiej bezwładności wyposażonej w większy kompresor, która zapewnia dużo lepszy przepływ powietrza. Z kolei znacznie większy intercooler dba o dostarczanie do silnika czynnika o większej gęstości. Wyższa wydajność to również zasługa wykorzystania mniej restrykcyjnego układu dolotowego oraz wyczynowego układu wydechowego o dużej średnicy z elektronicznym zaworem zintegrowanym z końcowym elementem, który optymalizuje przeciwciśnienie i charakterystykę dźwięku.

Głowica cylindrów – wykonana ze wzmocnionego aluminium w odpowiedzi na wyższe temperatury pracy – została zamontowana na bardziej wytrzymałej uszczelce o zwiększonej wydajności cieplnej. Z kolei blok cylindrów zawiera żeliwne tuleje o wysokiej wytrzymałości.

Priorytetem dla konstruktorów nowego Forda Focusa RS było opracowanie wydajnego układu chłodzenia. W tym celu specjaliści Forda wygospodarowali dodatkową przestrzeń w przedniej części nadwozia, aby zmieścić w niej większą chłodnicę – największą, jaka kiedykolwiek trafiła pod maskę Forda Focusa – która zapewnia wysoką wydajność podczas intensywnej eksploatacji auta na torze wyścigowym

Dzięki odpowiedniej kalibracji, jednostka napędowa odznacza się doskonałą reakcją na ruchy przepustnicy w dolnym zakresie obrotów, wysoką elastycznością w średnim zakresie oraz dynamiczną pracą przy wysokich obrotach, osiągając maksymalnie 6 800 obr./min.

Inspirujące osiągi wymagają inspirującej ścieżki dźwiękowej. Inżynierowie z Ford Performance zadbali o to, aby Ford Focus RS generował satysfakcjonujący, sportowy dźwięk podczas dynamicznej jazdy, uzupełniany charakterystycznym dla modeli RS „bulgotaniem”, „strzelaniem” i „trzaskaniem”.

Sześciobiegowa przekładnia manualna została zoptymalizowana z uwzględnieniem wymagań kierowców preferujących dynamiczną jazdę – drążek jest krótszy, co pozwala na szybszą i bardziej precyzyjną zmianę biegów. Zmianom konstrukcyjnym poddano zarówno przekładnię, jak i sprzęgło, wykorzystując bardziej wytrzymałe komponenty z uwagi na wyższy moment obrotowy generowany przez silnik.

Dzięki zastosowaniu wydajnej konstrukcji z bezpośrednim wtryskiem paliwa, systemem zmiennych faz rozrządu z niezależnym sterowaniem położenia wałków oraz zaawansowanym układem turbodoładowania, silnik EcoBoost odznacza się również niskim zapotrzebowaniem na paliwo. W standardowym wyposażeniu nowego Forda Focusa RS znajdzie się system Auto-Start-Stop, w związku z czym model ten będzie też emitował mniej CO2, niż poprzednik.

Stylistyka wyczynowego auta to wspaniały wygląd i optymalna funkcjonalność.
Design nadwozia Forda Focusa RS jest tyleż atletyczny, co funkcjonalny. Styliści ściśle współpracowali ze specjalistami z Ford Performance, by uzyskać niezbędne cechy funkcjonalne – aby design wpłynął pozytywnie na aerodynamiczny docisk i balans, a także by wydajność chłodzenia aerodynamicznego układu napędowego i hamulców była optymalna.

Bazujący na najnowszym Focusie, nowy RS ma potężny przedni pas z dumnym, trapezoidalnym grillem, i głębokim przednim splitterem, oferującym największe możliwe wloty powietrza chłodzącego silnik. Szeroka, atletyczna postawa jest podkreślana przez fartuchy boczne i wielkie wloty po obu stronach, które doprowadzają chłodzenie dla tarcz hamulcowych i obejmują pionowe lampy przeciwmgłowe.

Tylny pas zupełnie zdominował wielki dyfuzor, który optymalizuje odpływ powietrza spod samochodu, redukując wznoszenie. Zintegrowano w nim także dwie okrągłe, wyczynowe końcówki układu wydechowego oraz (na rynkach europejskim i azjatyckim) centralną tylną lampę przeciwmgłową. Wyrazisty spoiler dachowy jest subtelnie wkomponowany w sylwetkę samochodu dzięki bocznym panelom lakierowanym na kolor nadwozia i opatrzonym logo RS.

Dynamiczny profil podkreślają rzeźbione „muskuły” burt oraz wyraziste wyoblenia nadkoli kryjących wieloszprychowe 19-calowe koła RS z lekkiego stopu, wykończone w matowej czerni, kute, wzmacniane, a zarazem ultralekkie, oszczędzające po kilogramie na każde z kół.

Standardowe biksenonowe lampy główne oferują funkcję Adaptive Front Lighting, dostosowującą intensywność i kąt świecenia do prędkości auta, kąta skrętu i odległości od obiektów na drodze tak, by jej oświetlenie było optymalne. Klienci mogą zamówić również najnowszą technologię automatycznego hamowania Active City Stop, funkcjonalną przy prędkościach do 50 km/h .

Wyczynowy charakter Focusa RS odzwierciedlają w kabinie grubo obite fotele Recaro (częściowo skórzane), ale w opcji dostępne są kubełkowe fotele wyczynowe RS Recaro z autentycznymi panelami mikrofibrowymi wykorzystywanymi w sportach motorowych (Europa i Azja).

Wnętrze cechuje się przeprojektowanym kokpitem Focusa z prostszym i bardziej intuicyjnym rozplanowaniem. System multimedialny SYNC2 zapewnia dostęp do radia, nawigacji, klimatyzacji i telefonu komórkowego za pośrednictwem sterowania głosowego oraz wysokiej rozdzielczości, dotykowego ekranu o przekątnej 8 cali. Proste komendy głosowe, jak np. „Znajdź tor wyścigowy” pozwalają kierowcom Forda Focusa RS otrzymać natychmiastowe zalecenia, jak dojechać na najbliższy publiczny tor. System SYNC2 można zamówić również z kamerą cofania oraz z systemem audio Sony Premium, z 10 głośnikami i subwooferem.

Przyjemność z prowadzenia Forda Focusa RS zwiększa kierownica o spłaszczonym na dole wieńcu, obita miękką skórą, aluminiowe pedały i wyjątkowa grafika zegarów na głównym zespole wskaźników. Nad konsolą centralną zaś znalazły się dodatkowe wskaźniki dla ciśnienia doładowania, temperatury i ciśnienia oleju.

W całej kabinie znajdziemy wielokrotne powtórzenie niebieskiego tematu kolorystycznego RS, jako przeszycia na siedzeniach, kierownicy, dywanikach podłogowych, obiciach, jako kolorowa grafika na lewarku biegów, a także w postaci samego logo – na siedzeniach, kierownicy
i listwach progowych.

Do wyboru nabywcy są cztery wyjątkowe kolory nadwozia – Nitrous Blue (wibrujący barwą, czterowarstwowy lakier metaliczny ekskluzywny dla RS), Stealth Grey, Shadow Black i Frozen White. Samochód zaprezentowany w Kolonii pokryty jest tym samym specjalnym lakierem Liquid Blue, który po raz pierwszy pokazano na nowym modelu Forda GT w zeszłym miesiącu na Północnoamerykańskim Międzynarodowym Salonie Samochodowym w Detroit.

Zdjęcia: Ford