MotoNews.pl

Zimowe szaleństwo – Volkswagen gotowy do walki w Rajdzie Szwecji

09 lutego 2015

Kategoria | Sport
Marka, model | ,
VW

Volkswagen staje na starcie jedynego rajdu w sezonie rozgrywanego w całości na lodzie i śniegu. W rajdzie Szwecji, drugiej rundzie Rajdowych Mistrzostw Świata FIA (WRC), Sebastian Ogier/Julien Ingrassia (F/F), Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila (FIN/FIN) oraz Andreas Mikkelsen/Ola Floene (N/N) wystartują z bardzo dobrych pozycji. Trzy załogi Volkswagena, które podczas pierwszej rundy sezonu w Monte Carlo odniosły historyczne potrójne zwycięstwo startując w Polo R WRC, wyruszą na ośnieżoną trasę w gościnnym regionie Värmland z pozycji pierwszej, drugiej i trzeciej. Bilans historycznych osiągnięć Volkswagena w Rajdzie Szwecji jest bogaty: załoga Ogier/Ingrassia to obok mistrzowskiego teamu Sebastien Loeb/Daniel Elena jedyni zawodnicy spoza Skandynawii, którzy kiedykolwiek wygrali Rajd Szwecji – w 2013 roku w Polo R WRC. Było to zarazem pierwsze zwycięstwo Volkswagena w cyklu WRC. Dla Latvali/Anttili Szwecja jest jedynym krajem w gronie gospodarzy rund Mistrzostw Świata, w którym trzykrotnie odnieśli zwycięstwo – w 2008 r. (był to ich pierwszy w ogóle sukces w RMŚ), w 2012 roku oraz w sezonie 2014, kiedy startowali w barwach VW. Ponadto w 2014 r. Andreas Mikkelsen zajął w Rajdzie Szwecji drugie miejsce i stanął po raz pierwszy na podium w najbardziej prestiżowej rajdowej klasie.

„Z Rajdu Szwecji mam najlepsze wspomnienia i zawsze cieszę się na kolejny start”, twierdzi Jost Capito, dyrektor Volkswagen Motorsport. „Rajdu, w którym jako zespół odnieśliśmy nasze pierwsze zwycięstwo, nigdy się nie zapomina. W 2013 roku mieliśmy tam w Polo R WRC jeden z najlepszych startów w Rajdowych Mistrzostwach Świata. W zeszłym roku obserwowaliśmy w Szwecji emocjonujące pojedynki pomiędzy załogami Volkswagena. Po raz pierwszy wszyscy trzej nasi kierowcy pokazali równie wysoki poziom umiejętności i wszyscy mieli szansę na zwycięstwo, łącznie z naszym „juniorem” Andreasem Mikkelsenem, który walczył jak równy z równym obok Sebastiena Ogiera i Jari-Matti Latvali. Ale to już historia, teraz znowu damy z siebie wszystko, żeby także w 2015 roku odnieść sukces. W ostatnim Rajdzie Szwecji okazaliśmy się nie do pobicia i bardzo byśmy chcieli, aby tak zostało.”


Szybko i w poślizgu – wymagająca trasa wśród lasów regionu Värmland

Witamy w Krainie Śniegu – Rajd Szwecji to dla kierowców Volkswagena ulubiona runda Rajdowych Mistrzostw Świata. Przyczepność na lodzie i śniegu (większa niż ta, do której kierowcy są przyzwyczajeni podczas startów na szutrze) zapewniają specjalne kolcowane, wąskie opony wyczynowe Michelin. Nie ma mowy o oponowej ruletce jak w Monte Carlo – w Szwecji obowiązuje tylko jeden rodzaj opon. Warunki na trasie okazują się zazwyczaj bardzo stabilne, więc kierowcy mogą liczyć zawsze na taką samą przyczepność. Poza tym, trasa Rajdu Szwecji sprawia, że Jari-Matti Latvala i Andreas Mikkelsen, czują się na niej prawie jak w domu. Także pogoda pozwala spojrzeć pozytywnie na zbliżający się rajd – duże opady śniegu stworzyły wyśmienite warunki do zmagań pośród lasów Värmlandu.

Opony z 6,5-milimetrowymi kolcami zapewniają maksymalną przyczepność – kierowcy uwielbiają jazdę poślizgiem po oblodzonych odcinkach
To one zapewniają rajdowemu samochodowi kontakt z zaśnieżonym i oblodzonym podłożem – nowe opony Michelin X-Ice North 3 stosuje się wyłącznie podczas Rajdu Szwecji. Ich konstrukcję udoskonalono specjalnie na sezon 2015. Są węższe niż opony wykorzystywane na asfalcie i szutrze. Najważniejsze w nich jest 380 kolców o długości 6,5 mm, które mocno wbijają się w śnieg i lód. Wytrzymują nie tylko temperatury sięgające minus 25 stopni Celsjusza, ale też ekstremalne prędkości rajdowych samochodów. Rajd Szwecji zalicza się do tych rund MŚ, w których średnia prędkość na odcinkach specjalnych przekracza 100 km/h. W 2014 roku najszybszym odcinkiem specjalnym rajdu okazał się OS „Rämmen”, na którym średnia prędkość wyniosła 117,69 km/h. W 2015 roku odcinek ten zostanie rozegrany w sobotę jako 12. spośród 16. OS-ów.

W Norwegii Andreas Mikkelsen wystąpi przed własną publicznością
Ubiegłoroczny Rajd Szwecji okazał się dla Andreasa Mikkelsena przełomowy w jego startach w Rajdowych Mistrzostwach Świata. Z wielkimi ambicjami, zagrzewany do walki przez rodaków, staje w tym sezonie do zmagań w rodzimej Norwegii. Trasa prowadzi ze szwedzkiego regionu Värmland, skąd kierowcy w rajdowym tempie przejadą do Norwegii, ojczyzny 25-letniego Mikkelsena; granicę przekroczą już w piątek. Tu czeka na nich „ziemia nieznana” – po OS-ie „Röjden”, na którym znajduje się norweska granica, kierowcy jechali ostatnio w 2011 roku, ale w odwrotnym kierunku, dla wielu z nich oraz dla pilotów będzie on nowością. Także odcinek specjalny „Finnskogen” jest nowym fragmentem trasy, bo tylko częściowo pokrywa się z odcinkiem o tej samej nazwie rozgrywanym w zeszłym roku; również po nim kierowcy przejadą w odwrotnym kierunku niż poprzednio. Jedynie „Kirkenaer”, także znajdujący się w Norwegii, ma niemal identyczny przebieg jak przed rokiem. Odcinek ten jest rozgrywany pośród spiętrzonych śnieżnych ścian i stanowi największą arenę widowiskową dla tysięcy fanów.

Sprawdzona trasa czeka za to na kierowców w Szwecji – odcinki rozgrywane w sobotę i w niedzielę prawie nie różnią się od tych sprzed roku. To dobrze, ponieważ „Fredriksberg”, „Rämmen”, „Hagfors Sprint”, „Lesjöfors” i „Värmullsasen” należą do klasyków Rajdu Szwecji, stanowiących o jego charakterze. Jeden z odcinków specjalnych wyróżnia się jednak szczególnie i trudno wyobrazić sobie bez niego ten właśnie rajd – to „Vergasen” ze słynną hopą „Colin’s Crest”. Tu najlepsze skoki nagradzane są specjalną nagrodą „Colin’s Crest Award”. Nazwa tego trofeum pochodzi od nazwiska Colina McRae, zawsze wykazującego się niezwykłą brawurą. Od 2014 roku rekord należy do Sebastiana Ogiera, którego skok miał długość 41 metrów.

Rajdowe Mistrzostwa Świata FIA (WRC), punktacja
Klasyfikacja kierowców
1. Sebastien Ogier, Volkswagen, 25 pkt.
2. Jari-Matti Latvala, Volkswagen, 19 pkt.
3. Andreas Mikkelsen, Volkswagen, 15 pkt.
4. Mads Ostberg, Citroen, 12 pkt.
5. Thierry Neuville, Hyundai, 10 pkt.
6. Dani Sordo, Hyundai, 8 pkt.
7. Elfyn Evans, Ford, 6 pkt.
8. Sebastien Loeb, Citroen, 6 pkt.
9. Kris Meeke, Citroen, 4 pkt.
10. Martin Prokop, Ford, 2 pkt.

Klasyfikacja producentów
1. Volkswagen Motorsport, 43 pkt.
2. Hyundai Shell World Rally Team, 27 pkt.
3. Citroen Total AbuDhabi WRT, 12 pkt.
4. M-Sport World Rally Team, 12 pkt.
5. Jipocar Czech National Team, 6 pkt.
6. F.W.R.T., 1 pkt.

Zdjęcia: Volkswagen