Wyjątkowo ciche, rozwijające dużą moc i duży moment obrotowy mimo niewielkiego zużycia paliwa i niskiej emisji spalin — to najważniejsze cechy silników wysokoprężnych firmy Opel do Mokki i Insignii. Te wyjątkowe modele można teraz zamawiać z nowymi, zaawansowanymi technicznie czterocylindrowymi jednostkami napędowymi. Mokka z silnikiem 1.6 CDTI o mocy 100 kW/136 KM i Insignia z dwulitrowym turbodoładowanym silnikiem o mocy 125 kW/170 KM dostarczają mnóstwo przyjemności z jazdy. Elastyczne silniki charakteryzujące się wysoką kulturą pracy to kolejny ważny krok w ramach wprowadzania przez firmę Opel nowej gamy zespołów napędowych. Silniki te wyróżniają się pod względem efektywności i parametrów ekologicznych. Spełniają wymagania normy emisji spalin Euro 6, która zacznie obowiązywać od września, więc są niemal tak „czyste”, jak ich benzynowe odpowiedniki.
Superciche diesle: 1.6 CDTI do Mokki i 2.0 CDTI do flagowej Insignii
Opel Mokka to auto, którego sprzedaż na europejskim rynku samochodów osobowych rośnie obecnie najszybciej. Kluczem do sukcesu tego subkompaktowego SUVa są bez wątpienia nowoczesne technologie zawieszenia i napędu. Najnowszą z nich jest wykonany w całości z aluminium czterocylindrowy silnik, który zastąpił jednostkę 1.7 CDTI. Nowy, zaawansowany technicznie silnik oferuje dodatkowe 6 KM mocy i 20 Nm momentu obrotowego — wszystko przy mniejszej pojemności skokowej i zredukowanym zużyciu paliwa.
Dynamiczna jednostka 1.6 rozwija moc 100 kW/136 KM, czyli 85 KM z 1 litra (to bardzo dobry wynik w tej klasie), a także moment obrotowy 320 Nm. Parametry przyspieszenia i elastyczności wpływają na zwiększenie przyjemności z jazdy: Mokka 1.6 CDTI rozpędza się od 0 do 100 km/h w 9,9 sekundy; tyle samo czasu potrzebuje na zwiększenie prędkości z 80 do 120 km/h na piątym biegu. Supercichy diesel jest także oszczędny i bardziej przyjazny dla środowiska: dzięki precyzyjnej 6-stopniowej przekładni manualnej firmy Opel oraz standardowemu systemowi Start/Stop Mokka 1.6 CDTI zużywa tylko 4,1 litra paliwa na 100 kilometrów w cyklu mieszanym, przy emisji CO2 na poziomie zaledwie 109 g/km. To prawie 0,5 l/100 km mniej paliwa i 11 g/km mniej CO2 w porównaniu z silnikiem 1.7. Nowy silnik wysokoprężny spełnia rygorystyczną normę emisji spalin Euro 6 i pod względem parametrów ekologicznych jest porównywalny z silnikiem benzynowym.
Podobne cechy ma wyjątkowo cichy dwulitrowy turbodiesel oferowany w Insignii. Pozyskanie maksymalnej energii z minimalnej ilości paliwa to czynnik decydujący zarówno o mocy, jak i o oszczędnej eksploatacji. Dzięki wyjątkowo korzystnemu stosunkowi mocy do pojemności, który wynosi 87 KM na litr — czyli odrobinę więcej niż w przypadku silnika 1.6 CDTI nowej generacji — dwulitrowy diesel dostarcza mnóstwo przyjemności z jazdy, nie obciążając nadmiernie kieszeni właściciela. Imponujące 400 Nm jest dostępne w przedziale 1750–2500 obr./min, a maksymalną moc 125 kW/170 KM silnik rozwija już przy 3750 obr./min. Nowa jednostka napędowa oferuje o 4 procent więcej mocy i o 14 procent większy moment obrotowy przy takim samym zużyciu paliwa jak jej poprzedniczka, a przy tym spełnia wymagania normy Euro 6. Prędkość maksymalna Insignii z nowym silnikiem wzrosła o 5 km/h, do 225 km/h. Sedan przyspiesza od 0 do 100 km/h w zaledwie 9 sekund — o pół sekundy szybciej niż pojazd wyposażony w starszy silnik.
Czysta technika: bardzo dobre osiągi i mały wpływ na środowisko
W przypadku tych silników o mocy i parametrach przyjaznych dla środowiska decydują dwa z najważniejszych rozwiązań – turbina o zmiennej geometrii oraz wysokociśnieniowy wtrysk paliwa common‑rail. Wtryskiwacze zdolne do pracy przy ciśnieniu 2000 barów i 10 wtryskach na jeden cykl pracy cylindra zapewniają większą moc, wydajniejsze rozpylanie paliwa oraz skuteczne mieszanie go z doprowadzanym powietrzem. Turbosprężarką VTG (ze zmienną geometrią kierownicy turbiny) w Insignii steruje elektryczny siłownik, dzięki czemu elastyczność podzespołu w porównaniu z siłownikiem podciśnieniowym zwiększa się o 20 procent. Takie rozwiązanie zapewnia więcej przyjemności z jazdy dieslem.
Kierowcy mogą korzystać z osiągów nowych silników bez wyrzutów sumienia, ponieważ nowe superciche diesle firmy Opel emitują spaliny o czystości porównywalnej z czystością spalin silników benzynowych. Największa słabość diesli — emisja tlenków azotu — to już historia. W Oplu Mokka z silnikiem 1.6 CDTI zastosowano technologię zwaną pułapką tlenków azotu (LNT), która jest układem oczyszczania spalin umieszczonym za filtrem cząstek stałych silnika, przechwytującym i eliminującym tlenki azotu (NOx) z wytwarzanych spalin. Układ ten nie wymaga stosowania dodatków do paliwa.
Z kolei Insignia jest wyposażona w system selektywnej redukcji katalitycznej (SCR) BlueInjection firmy Opel, który również służy do usuwania tlenków azotu ze spalin. Minimalne ilości AdBlue® — nieszkodliwego płynu stanowiącego mieszankę mocznika i wody — są wtryskiwane do strumienia spalin między filtrem cząstek stałych (DPF) a katalizatorem SCR. Roztwór ten natychmiast zamienia się w amoniak (NH3), który zostaje wchłonięty przez katalizator SCR. Następnie, wskutek reakcji chemicznej z amoniakiem, tlenki azotu w spalinach ulegają redukcji do nieszkodliwego azotu i pary wodnej.
Płynność działania: moc diesla i kultura pracy turbiny
Oprócz poprawy osiągów i sprawności silnika głównym zadaniem postawionym konstruktorom już na początku projektowania było zapewnienie płynnej pracy jednostki. Podczas projektowania i precyzyjnego korygowania konstrukcji, inżynierowie wdrożyli szereg rozwiązań służących zmniejszeniu hałasu i wibracji, a tym samym poprawie kultury pracy silnika. Udoskonalenia konstrukcyjne koncentrowały się na dwóch głównych strefach będących źródłem hałasu: górnej i dolnej części silnika. W dwulitrowym dieslu osłonę wałków rozrządu odseparowano od aluminiowej głowicy cylindrów oraz zastosowano nowozaprojektowaną miskę olejową i nowy moduł wałka wyrównoważającego.
Wynik: nowy silnik 2.0 CDTI, w porównaniu ze swoim poprzednikiem, jest cichszy w każdym przedziale obrotów; na biegu jałowym różnica wynosi 5 decybeli. Silnik 1.6 CDTI najnowszej generacji znany już z Opli Astra i Meriva też został nazwany „supercichym dieslem” nie bez powodu.
Nowa Mokka 1.6 CDTI jest dostępna w wersji z przednim napędem oraz sześciobiegową przekładnią manualną lub automatyczną. W samochodach z napędem na 4 koła stosowana jest sześciobiegowa przekładnia manualna. Insignia z nowym dwulitrowym turbodieslem jest oferowana z sześciobiegowymi przekładniami i napędem na przednią oś lub na 4 koła.