Napięcie aż do ostatnich metrów: Sebastien Ogier z pilotem Julienem Ingrassią wygrali Rajd Szwecji. Francuzi z zespołu Volkswagena stoczyli jeden z najdramatyczniejszych pojedynków w historii rajdów WRC, odnosząc zwycięstwo nad załogami Thierry Neuville/Nicolas Gilsoul (Hyundai) oraz nad swoimi kolegami z zespołu Volkswagena – Andreasem Mikkelsenem/Ola Floene. Miejsce na prowadzeniu zmieniało się do ostatnich kilometrów, a wszystkie trzy zespoły toczyły coraz bardziej zaciętą walkę, by do ostatniego odcinka startować z różnicą wynoszącą zaledwie 4,6 s.
Dla Sebastiena Ogiera było to 26. zwycięstwo w cyklu WRC, porównywalne z rekordem jaki osiągnął legendarny Carlos Sainz. Ogier plasuje się teraz na 3. miejscu listy najlepszych kierowców wszechczasów. Poza tym załoga Ogier/Ingrassia jest jedyną spoza Skandynawii, której dwukrotnie udało się wygrać Rajd Szwecji. Andreas Mikkelsen po raz drugi z rzędu stanął na podium tego rajdu – jeszcze kilkaset metrów przed metą wygrywał z dwukrotnym mistrzem świata, dając z siebie wszystko i zmuszając rywala do maksymalnego wysiłku.
Jak w thrillerze: walka Mikkelsena, Ogiera i Neuville’a trwała aż do ostatniego metra 4,6 sekundy – w przeliczeniu na odległość, jaką w tym czasie pokonuje rajdówka to zaledwie 162,84 metra – tyle dzieliło pierwsze trzy załogi przed ostatnim odcinkiem specjalnym. Trudno wyobrazić sobie bardziej emocjonująca walkę. To, który zespół stanął na najwyższym, a który na najniższym stopniu podium rozstrzygnęło się na ostatnich kilometrach spośród wszystkich 308 km odcinków specjalnych. Pojedynek między trzema kierowcami – Andreasem Mikkelsenem, Sebastienem Ogierem i Thierry Neuvillem zaostrzał się przez cały czas trwania rajdu. W historii tego sportu nigdy jeszcze nie rozegrano bardziej dramatycznego finałowego pojedynku pomiędzy trzema kierowcami.
Wszystko rozstrzygnęło się kilkaset metrów przed metą – Sebastien Ogier uzyskał najlepszy czas na 16 kilometrach ostatniego odcinka specjalnego i tym samym zwyciężył w rajdzie. Jednak aż do ostatniego odcinka na trasie Rajdu Szwecji z minimalną przewagą prowadził Andreas Mikkelsen. Norweg swoje 2,7 s przewagi roztrwonił na 5,37 km przed metą wpadając w śnieżną zaspę i grzebiąc swoje nadzieje na zwycięstwo. Wypadnięcie z trasy oznaczało utratę 40 sekund, jednak załoga Mikkelsen/Floene powróciła na trasę i dojechała do mety, kończąc Rajd Szwecji na trzecim miejscu.
Kraina Śniegu – wyśmienite warunki na trasach Szwecji
Mnóstwo lodu i śniegu, malowniczy zimowy krajobraz i świetne warunki do zmagań – Rajd Szwecji to idealny rajd zimowy. Duże opady śniegu tuż przed drugą rundą MŚ sprawiły, że trasa wyśmienicie nadawała się do rajdowej walki. Jej przebieg wyznaczały metrowe zaspy, od których kierowcy mogą odbijać się autami, by zyskać lepszy czas. To ryzykowna gra – jeśli samochód zbyt mocno wbije się w śnieżną ścianę, może obrócić się wokół własnej osi: to typowy błąd kierowców na Rajdzie Szwecji. Przydarzył się on co najmniej raz niemal każdemu z czołowych kierowców na którymś spośród 308 km odcinków specjalnych.
Power Stage – trzy dodatkowe punkty dla Sebastiena Ogiera
Zrezygnować z dodatkowych punktów w Power Stage, by spokojnie dowieźć zwycięstwo lub miejsce na podium? Nie podczas tegorocznego rajdu Szwecji. W cieniu niezwykle emocjonujących zmagań finałowych podczas Power Stage rozegrała się nie mniej ekscytująca walka o punkty dla trzech najszybszych zawodników. Zwyciężył i zdobył trzy punkty dwukrotny mistrz świata, Ogier. Spośród 27 Power Stage’ów dla Volkswagena był to 20., podczas którego kierowca fabryczny z Wolfsburga uzyskał maksymalną liczbę punktów.
Dobrowolna rezygnacja: Latvala/Anttila wycofują się z rajdu
Po nieudanym starcie zeszłoroczni zwycięzcy Jari-Matti Latvala i Miikka Attila pozostali bez punktów i w porozumieniu z zespołem zdecydowali się wycofać z rajdu po końcowym Power Stage’u. Powodem był przepis ograniczający zmianę pewnych komponentów samochodu. Dla Latvali/Anttili Rajdy Szwecji, Meksyku i Argentyny byłyby traktowane łącznie, zaś wycofanie się z rywalizacji w Szwecji sprawia, że przepis ten nie będzie miał zastosowania i da załodze większe możliwości zestrojenia ich Polo R WRC w następnych rundach.
Rajdowe Mistrzostwa Świata FIA (WRC), Rajd Szwecji – wyniki końcowe
- Sébastien Ogier/Julien Ingrassia (F/F), Volkswagen, 2h 55m 30.5s
- Thierry Neuville/Nicolas Gilsoul (B/B), Hyundai, + 6.4s
- Andreas Mikkelsen/Ola Floene (N/N), Volkswagen, + 39.8s
- Ott Tänak/Raigo Mőlder (EST/EST), Ford, + 2m 26.0s
- Hayden Paddon/John Kennard (NZ/NZ), Hyundai, + 3m 31.5s
- Elfyn Evans/Daniel Barritt (GB/GB), Ford, + 3m 53.0s
- Kris Meeke/Paul Nagle (GB/IRL), Citroën, + 4m 05.8s
- Martin Prokop/Jan Tománek (CZ/CZ), Ford, + 4m 26.0s
- urii Protasov/Pavlo Cherepin (UA/UA), Citroën, + 5m 32.2s
- Mads Ostberg/Jonas Andersson (N/S), Citroën, + 6m 50.9s
Rajdowe Mistrzostwa Świata FIA (WRC), punktacja
Kategoria kierowców
- Sébastien Ogier, 53 punkty;
- Andreas Mikkelsen, 30;
- Thierry Neuville, 30;
- Jari-Matti Latvala, 19;
- Mads Ostberg, 14;
- Elfyn Evans, 14;
- Ott Tänak, 12;
- Kris Meeke, 10;
- Hayden Paddon, 10;
- Dani Sordo, 8;
Kategoria producentów
- Volkswagen Motorsport, 71 punktów;
- Hyundai Motorsport, 55;
- M-Sport, 32;
- Citroën Total Abu Dhabi WRT, 20;
- Volkswagen Motorsport II, 15;
- Jipocar Czech National Team,10;
- FWRT, 1;
- Hyundai Motorsport N, 1