Podczas Międzynarodowego Salonu Samochodowego w Genewie (3-15. marca) Volkswagen zaprezentuje Sharana w nowej odsłonie. Na pokładzie auta, które sprzedano dotąd w liczbie ponad 800 000 egzemplarzy, znajdą się liczne, nowe systemy służące komfortowi i bezpieczeństwu, niektóre z nich niespotykane w tej klasie samochodów. Całkowicie zmienione zostały systemy multimedialne Sharana. Zapewniają one wysoki stopień kompatybilności – po raz pierwszy (opcjonalnie) dostępne są aplikacje „MirrorLink”, „CarPlay” (Apple) oraz „Android Auto” (Google). Całkowicie odnowiono gamę dynamicznych i oszczędnych silników benzynowych (TSI) oraz wysokoprężnych (TDI). Wszystkie jednostki napędowe, wyposażone są w bezpośredni wtrysk oraz w turbosprężarkę, oszczędzają do 15% paliwa i spełniają normę emisji spalin Euro 6.
Dwa nowe silniki TSI uzyskują moc 110 kW/150 KM oraz 162 kW/220 KM, moc najmocniejszego silnika benzynowego wzrosła o 15 kW/20 KM. Nowe jednostki TDI są dostępne w trzech wariantach mocy: 85 kW/115 KM, 110 kW/150 KM (wzrost o 10 KM) i 135 kW/184 KM (wzrost o 7 KM). Za wyjątkiem najmniejszego diesla wszystkie silniki mogą współpracować z 6-biegową dwusprzęgłową skrzynią biegów (DSG), umożliwiającą korzystanie z funkcji tzw. żeglowania (pozwala oszczędzać paliwo, po zdjęciu nogi z gazu silnik zostaje odłączony).
W autach wyposażonych w najmocniejszy silnik w gamie, osiągający moc 220 KM, skrzynia DSG znajduje się w wyposażeniu seryjnym. Jednostka TDI o mocy 150 KM może być połączona z napędem na cztery koła 4MOTION.
Nowe systemy asystujące kierowcy
O najwyższym poziomie technicznym Sharana świadczą nowe systemy służące bezpieczeństwu i komfortowi. Na pokładzie samochodu seryjnie montowany jest system automatycznego hamowania po kolizji. W ramach wyposażenia dodatkowego dostępny jest system Front Assist monitorujący otoczenie wokół samochodu i ostrzegający kierowcę, gdy jego pojazd za bardzo zbliży się do auta jadącego z przodu; w razie potrzeby system spowoduje przyhamowanie samochodu. Funkcja awaryjnego hamowania w mieście (City Emergency Braking), będąca częścią systemu Front Assist, powoduje z kolei automatycznie pełne hamowanie samochodu, jeśli ten porusza się z prędkością do 30 km/h i grozi mu kolizja. Po raz pierwszy w dużym vanie Volkswagena dostępny jest aktywny tempomat z systemem automatycznej regulacji odstępu od poprzedzającego pojazdu (ACC). Elektryczny hamulec postojowy ma teraz, także w samochodach z mechaniczną skrzynią biegów, seryjną funkcję Auto-Hold, zapobiegającą toczeniu się pojazdu podczas ruszania lub postoju.
Nowe na liście wyposażenia dodatkowego są ponadto trzecia generacja systemu wspomagającego parkowanie Park Assist (ułatwia wjazd i wyjazd z miejsca parkingowego), system Blind Spot (podczas zmiany pasa ruchu ostrzega o obecności pojazdów w martwym polu) oraz Rear Traffic Alert, system informujący podczas manewrowania na wstecznym biegu o samochodach nadjeżdżających z boku.
Bardziej eleganckie nadwozie oraz wnętrze
Wygląd zewnętrzny Sharana został dopracowany w najdrobniejszych szczegółach. Tylne światła stały się bardziej wyraziste dzięki zastosowaniu diod świetlnych (LED). Wzbogacono wybór obręczy kół – są wśród nich teraz m.in. nowe 16-calowe obręcze typu „Jakarta” wykonane z lekkich stopów; pojawiły się dwa nowe kolory lakieru („Hudson Bay Blue” i „Crimson Red”). Jeszcze bardziej dopracowano wnętrze; deskę rozdzielczą oraz elementy dekoracyjne drzwi może teraz zdobić jedna z trzech nowych aplikacji – „Platinum Silver” (wersja wyposażenia „Trendline”), „Piano Black” („Highline”) lub „Mirror Oak” (wyposażenie opcjonalne do wersji „Comfortline” i „Highline”). Zmodyfikowane kolumny kierownicy oraz funkcja masażu jako opcja dla regulowanych 12-stopniowo foteli, poprawiają ergonomię wnętrza. Sharana można ponadto zamówić z wysokiej jakości skórzaną tapicerką „Vienna”, wyróżniającą się ekskluzywną strukturą.
Systemy multimedialne najnowszej generacji
Całkowicie zmieniono systemy audio oraz radiowo-nawigacyjne; podobnie jak inne nowe modele, np. Passata, Sharana wyposażono w modułowy zestaw multimedialny (MIB). Urządzenia z dotykowymi ekranami zapewniają wygodę obsługi i dostępu do wszystkich funkcji. Jako jeden z pierwszych modeli Volkswagena, Sharan może być wyposażony w system „App Connect”; dzięki „MirrorLink”, „Android Auto” (Google) oraz „Car Play” (Apple) nowy system multimedialny może być zintegrowany z licznymi aplikacjami. Szybkie procesory umożliwiają sprawne surfowanie w sieci, szybkie obliczanie trasy i optymalne działanie ekranów dotykowych o wysokiej rozdzielczości (w wypadku wersji 6,5-calowych). Sharan będzie oferowany z ekranami o przekątnej 5 cali (system „Composition Colour”) oraz z 6,5-calowymi (system „Composition Media” i „Discover Media” – z nawigacją).
Niezwykle przestronna kabina
Sharan, wyposażony seryjnie w dwoje rozsuwanych drzwi po bokach nadwozia, należy do najpopularniejszych vanów w swojej klasie. Zawdzięcza to możliwości aranżacji wnętrza na wiele sposobów oraz nadzwyczaj dużej ilości miejsca w środku. Do wyboru są trzy wersje tego modelu – z pięcioma, sześcioma oraz z siedmioma miejscami dla pasażerów. Aby maksymalnie zwiększyć funkcjonalność auta pojedyncze fotele znajdujące się w drugim i w trzecim rzędzie, dzięki funkcji EasyFold, można złożyć równo z podłogą – służy do tego prosty mechanizm. Fotele z drugiego rzędu można ponadto przesuwać w przód i w tył oraz regulować pochylenie ich oparć w zakresie 20 stopni. Sharan wyróżnia się jakością, perfekcyjną ergonomią i intuicyjną obsługą, czyli cechami, dzięki którym Volkswagen stał się wiodącą marką w Europie i w Chinach. Zintegrowane foteliki dla dzieci, nawet 9 poduszek powietrznych czy przedział ładunkowy o pojemności do 2430 litrów również mówią same za siebie.
Szczególnie popularny w Azji i w Europie
Dzięki cechom pozwalającym wykorzystywać to auto w różnych sytuacjach dnia codziennego ostatnia generacja Sharana znalazła ponad 200 000 nabywców, a od chwili wprowadzenia na rynek pierwszej generacji tego modelu sprzedano ponad 800 000 egzemplarzy. Dzięki swoim właściwościom także najnowsza wersja Sharana sprosta wymaganiom różnych grup klientów, świetnie odnajdując się w każdej roli. Warto wspomnieć, że w Chinach, jednym z największych rynków zbytu Sharana, van ten wykorzystywany jest przede wszystkim jako przestronna prestiżowa limuzyna dla biznesmenów. Po Niemczech i Chinach krajami, w których sprzedaje się najwięcej egzemplarzy tego popularnego vana VW są Wielka Brytania, Austria, Japonia i Francja.
Dwa modele specjalne
W chwili rozpoczęcia sprzedaży pojawią się też (jako uzupełnienie wersji wyposażenia „Trendline”, „Comfortline” i „Highline”) dwie wersje o ekskluzywnym, zindywidualizowanym charakterze – Sharan Ocean i Sharan Beach. Będą one dostępne w kolorach „Hudson Bay Blue” (Ocean) oraz „Crimson Red” (Beach), obydwa lakiery pojawiają się po raz pierwszy w gamie Sharana i zostały zarezerwowane wyłącznie dla modeli specjalnych. Wygląd zewnętrzny tych aut wzbogacają m.in. 16-calowe obręcze kół „Jakarta”, wykonane z lekkich stopów i odznaczające się nowym wzorem oraz relingi dachowe w kolorze srebrnym. Poza tym obydwie wersje specjalne mają seryjnie na pokładzie aktywny tempomat ACC, system Blind Spot, ostrzegający o obecności auta w martwym polu wraz z systemem Rear Traffic Alert, informującym podczas wyjeżdżania z parkingu tyłem o aucie nadjeżdżającym z boku oraz asystenta parkowania Park Assist z funkcją Park Pilot. Poza tym w wyposażeniu seryjnym znajdują się regulowane elektrycznie w 12 kierunkach fotele z funkcją masażu, ekskluzywna tapicerka ze szwami kontrastującymi z barwą nadwozia, multifunkcyjna kierownica oraz dźwignia zmiany biegów z ozdobnymi szwami w kolorze dobranym do wystroju wnętrza, elektrycznie uruchamiane przesuwane boczne drzwi oraz automatyczna klimatyzacja (Climatronic). Całości dopełniają odpowiednie oznaczenia wersji specjalnych na błotnikach, napisy „Ocean” lub „Beach” na dekorze umieszczonym na tablicy rozdzielczej po stronie pasażera oraz listwy progowe z nazwą wersji specjalnej. W Polsce nowy Sharan pojawi się w sierpniu; w Niemczech przedsprzedaż ruszy już od kwietnia.