MotoNews.pl

Nissan Sway – mały hatchback o radykalnym stylu

11 marca 2015

Nissan Sway 13

Innowacyjne podejście Nissana do projektowania samochodów zaowocowało powstaniem modeli Qashqai i Juke, dwóch największych motoryzacyjnych sukcesów ostatnich lat. Teraz firma zastosowała takie samo radykalne podejście w jednym najważniejszych segmentów rynku: w klasie małych hatchbacków. Sway, prezentowany na tegorocznym Salonie Samochodowym w Genewie, to zapowiedź przyszłej generacji małych Nissanów. Być może tak właśnie będą one wyglądać, jeżeli firma zdecyduje się na ten nowy, atrakcyjny styl w hatchbacku przeznaczonym na rynek europejski. To koncepcyjny samochód, zaprojektowany specjalnie z uwzględnieniem europejskich upodobań: prowokujący i wzbudzający emocje.

Zadaniem modelu Sway jest wprowadzenie zamieszania w segmencie małych hatchbacków. Zamaszyste linie, intrygujący przód, minimalistyczne wnętrze i nietuzinkowe kolory to cechy odważnej i działającej na emocje koncepcyjnej stylistyki.

Pojazd zaprojektowano jako spójną i harmonijną całość. Mimo to niektóre rozwiązania są prowokujące i zaskakujące – zwłaszcza w tym segmencie. Na przykład we wnętrzu zastosowano techniki kojarzone zwykle z industrialną architekturą – takie jak aluminiowe elementy strukturalne, które podkreślają prostotę i solidność konstrukcji. Starannie dobrano także kolory i materiały kojarzące się raczej z dobrami luksusowymi.

Z kolei estetykę nadwozia oparto na czterech wyrazistych elementach: wlocie powietrza z motywem litery V, dachu, który wydaje się unosić nad samochodem, lampach z motywem bumerangu oraz uniesionym słupku C. To one tworzą nowy charakterystyczny styl, który można dostrzec już w koncepcyjnym Nissanie Lannia zaprezentowanym w Pekinie na targach Auto China 2014, a także w nowym Murano sprzedawanym od niedawna w Stanach Zjednoczonych. Sway jest pierwszym małym hatchbackiem zaprojektowanym zgodnie ze stylistycznymi wytycznymi, które Nissan zamierza stosować w przyszłych modelach z różnych segmentów, oferowanych we wszystkich regionach świata.

Charakterystyczne linie modelu Sway rozpoczynają się od nisko osadzonego wlotu powietrza w kształcie litery V, rozdzielającego podwójny zderzak z tym samym motywem. Wlot powietrza to miejsce, z którego wyprowadzono dynamiczny kontur zaokrąglonej maski oraz przednich nadkoli. Linia ta przechodzi następnie w przetłoczenie pośrodku przednich drzwi i biegnie dalej ku tyłowi, sprawiając, że sylwetka pojazdu budzi wręcz zmysłowe skojarzenia.

Wydatny kształt pokrywy silnika przechodzi w równie wyrazistą i ostro zarysowaną linię boczną, której bieg podkreślono wznoszącym się, trójkątnym kształtem krawędzi progu.

Po bokach litery V, czyli wlotu powietrza, umieszczono reflektory w kształcie bumerangu. Kontur bumerangu uzyskiwany jest zazwyczaj za pomocą diod świecących umieszczonych pod bardziej konwencjonalnym kloszem. Tym razem jednak całe reflektory mają ten charakterystyczny kształt, zaś same diody układają się we wzór przypominający parę bacznie obserwujących otoczenie oczu.

Równie imponująco prezentują się „bumerangi” tylnych świateł, których poziom wyznacza trzy czwarte wysokości pojazdu. Dwie trapezowate końcówki układu wydechowego umieszczono po bokach tablicy rejestracyjnej, a więc bliżej środka zderzaka zamiast pod nim.

Tylne drzwi o złożonej konstrukcji przylegają nie tylko do rozbudowanego progu i łuku linii bocznej, ale także wyprofilowanych błotników osłaniających tylne koła. Ostatni odcinek dolnej krawędzi szyb biegnie w górę, dzięki czemu słupek C między drzwiami a dachem został zredukowany do minimum, a sam dach wydaje się unosić w powietrzu. Brak słupka B oraz druga para drzwi z zawiasami przy ich tylnej krawędzi ułatwiają wsiadanie i wysiadanie.

Kolejną cechą nowej stylistyki Nissana jest wspominany dach sprawiający wrażenie unoszącego się nad samochodem. Panoramiczny szklany dach obramowany jest specjalną konstrukcją w kształcie litery C, biegnącą od słupków A wzdłuż bocznych krawędzi, aż do tylnej szyby. W samochodzie koncepcyjnym obramowanie to jest pokryte jaskrawo pomarańczowym kolorem kontrastującym z niebiesko-szarym nadwoziem.

Dodatkową sztywność dachu zapewnia wyraźnie zaznaczony element przypominający kształtem literę X, z punktem krzyżowania się linii umieszczonym nad przednimi fotelami.

Szklany dach ma dwie podstawowe zalety: osoby podróżujące samochodem mają poczucie większej swobody i przestrzeni, a osoby z zewnątrz mogą podziwiać środek auta.

Sway wyróżnia się też wyjątkowym zestawieniem kolorów nadwozia i wnętrza.

Nadwozie ma kolor błękitno-szary, przy czym błękit jest widoczny głównie pod światło. Odcień ten harmonijnie kontrastuje z kolorem pomarańczowym. Wyrafinowane połączenie barw doskonale prezentuje się na tle krajobrazu europejskich miast.

We wnętrzu zastosowano ciemniejszy i głębszy granat, mocno kontrastujący z kością słoniową oraz kolorem pomarańczowym stanowiącym nawiązanie do kolorystyki nadwozia.

Deska rozdzielcza z motywem skrzydła jest inspirowana rozwiązaniem zastosowanym w koncepcyjnym Nissanie IDx, zaprezentowanym na Salonie w Tokio w 2013 r.

Motyw ten, rozwinięty w modelu Sway, jest przykładem eleganckiego minimalizmu. W rezultacie wnętrze jest przede wszystkimi funkcjonalne i pozbawione zbędnych ozdób.

Nie starano się też ukrywać przeznaczenia elementów konstrukcyjnych. Klamki drzwi są zintegrowane z odsłoniętymi wspornikami z aluminium. Nawet w trójramiennej kierownicy widoczna jest prostota i „powrót do podstaw” w postaci spłaszczonego dolnego odcinka wieńca i aluminiowych ramion.

Kierowca ma przed oczami dwa podstawowe zegary, a wszystkie pozostałe wskaźniki zostały przeniesione na duży, trapezowaty wyświetlacz umieszczony pośrodku deski rozdzielczej, który jest jednakowo widoczny i użyteczny dla kierowcy i dla pasażera przedniego fotela.

Lekkie fotele mają aluminiową konstrukcję – również odsłoniętą – i są pokryte tapicerką z wysokogatunkowego sztucznego zamszu w perłowym odcieniu, z przeszyciami wykonanymi techniką stosowaną przy produkcji luksusowych damskich torebek. Zestawienie kolorów – granatowego i pomarańczowego – doskonale harmonizuje z kolorystyką nadwozia.

Brak zbędnych elementów, usunięcie słupka B oraz prosta, ale elegancka konstrukcja sprawiają, że mimo kompaktowych wymiarów samochodu jego wnętrze wydaje się większe, niż można by się spodziewać.

Zdjęcia: Nissan, newspress.co.uk