MotoNews.pl

Nowe BMW X5 xDrive40e

19 marca 2015

Kategoria | Premiery
Marka, model | ,
BMW X5 xDrive40e 8

Pierwszym seryjnym samochodem hybrydowym plug-in BMW spoza serii „i” jest auto typu Sports Activity Vehicle. Permanentny napęd na cztery koła w połączeniu z technologią BMW EfficientDynamics nadają modelowi BMW X5 xDrive40e z jednej strony sensacyjnie wręcz sportowy charakter i szlachetność, z drugiej zaś oszałamiającą wydajność. Przy łącznej systemowej mocy maksymalnej zespołu napędowego wynoszącej 230 kW/313 KM (wygenerowanej przez 4-cylindrowy silnik benzynowy z technologią BMW TwinPower Turbo i synchroniczny silnik elektryczny), BMW X5 xDrive40e zadowala się średnim zużyciem benzyny na poziomie 3,4-3,3 l/100 km oraz łącznym zużyciem energii elektrycznej 15,4-15,3 kWh/100 km. Emisja CO2 zamyka się w granicach 78-77 g/km.

Wykorzystanie technologii BMW eDrive dla wyjątkowej wydajności, a także czysto elektrycznego napędu bezemisyjnego w razie chęci lub potrzeby, stworzyło zupełnie nową formę doznań z jazdy w samochodzie typu Sports Activity Vehicle. Jednocześnie BMW X5 xDrive40e czerpie korzyści z technologii i wiedzy powstałych dzięki pojawieniu się samochodów BMW i. BMW i8 przetarło szlak dla samochodów zapewniających radość z jazdy przy napędzie hybrydowym plug-in – czym teraz można się cieszyć również w pierwszym wielkoseryjnym samochodzie BMW.

Litowo-jonowa bateria z elastycznymi opcjami ładowania, typowa funkcjonalność samochodu typu SAV oraz ekskluzywna atmosfera
Energia dla silnika elektrycznego zintegrowanego w 8-stopniowej automatycznej skrzyni biegów Steptronic pochodzi z akumulatora litowo-jonowego, który dostarcza także poprzez transformator prąd dla niskoprądowego akumulatora 12-woltowego systemu pokładowego BMW X5 xDrive40e. Główny akumulator można doładowywać, podłączając go do jakiegokolwiek standardowego gniazdka sieciowego w domu lub do stacji ładującej BMW i Wallbox – oraz, oczywiście, do publicznych stacji ładowania. Dla oszczędności przestrzeni, wysokoprądowy akumulator umieszczono pod podłogą bagażnika – gdzie jest też przy okazji doskonale chroniony na wypadek kolizji. Oferując swym użytkownikom przestrzeń transportową o objętości od 500 do 1720 l, trójdzielne oparcie tylnej kanapy oraz luksusowo zaprojektowane wnętrze, BMW X5 xDrive40e cechuje się również imponującą wszechstronnością i funkcjonalnością, której się można spodziewać po wielkim samochodzie typu Sports Activity Vehicle – ale dodaje do tego ekskluzywną atmosferę w kabinie.

Inteligentna kontrola układu napędowego oraz przełącznik eDrive dla bezemisyjnej jazdy
Także i same doznania z jazdy mają wszechstronną naturę, zaskakując przy tym absolutną swobodą rozwijania budzących szacunek osiągów. Inteligentne zarządzanie hybrydowym zespołem napędowym zapewnia doskonałą, harmonijną współpracę silników spalinowego i elektrycznego tak, by optymalizując wydajność łączną, zarazem w pełni dostosować się do życzeń kierowcy. Przełącznik eDrive na konsoli środkowej pozwala kierowcy na dostosowanie trybu pracy modułu hybrydowego. W trybie bazowym AUTO eDrive, moc silnika benzynowego jest znacząco zwiększana podczas przyspieszania lub gwałtownych zrywów na drodze wsparcia przez silnik elektryczny, którego maksymalny moment obrotowy wynoszący 250 Nm dostępny jest natychmiast i zawsze, od pierwszego obrotu jednostki. BMW X5 xDrive40e potrzebuje na przyspieszenie od zera do 100 km/h zaledwie 6,8 s.

Inne położenie przełącznika to MAX eDrive. Przestawiony w ten tryb jazdy zespół napędowy BMW X5 xDrive40e pracuje wyłącznie i całkowicie na energii elektrycznej – np. podczas jazdy przez miasto – a tym samym bezemisyjnie. Jeśli wysokoprądowy akumulator jest naładowany do pełna, samochód może pokonać bezemisyjnie do 31 km, m.in. pod warunkiem nieprzekraczania prędkości 120 km/h.

Tryb SAVE Batery może być wywołany tym samym przełącznikiem – oznacza on, że stan naładowania akumulatora wysokoprądowego w chwili włączenia trybu oszczędzania baterii będzie traktowany jako minimalny; system nie pozwoli na jego obniżenie, natomiast wykorzysta wszelkie sposoby, by akumulator doładować. Tryb ten można wykorzystać np. w sytuacji silnego wyładowania baterii lub gdy kierowca antycypuje wykorzystywanie samej energii elektrycznej i przed wjazdem do miasta chce zachować (lub zdobyć) jak najwięcej prądu w akumulatorze głównym, wysokoprądowym.

Niezależnie od tego, jaki tryb pracy zespołu hybrydowego zostanie wybrany przez kierowcę za pośrednictwem przełącznika eDrive, napęd z obu źródeł (spalinowego i elektrycznego) przenoszony jest na podłoże poprzez inteligentny układ napędowy na cztery koła xDrive. We wszystkich trybach pracy zespołu napędowego dostępne są także typowe dla samochodów BMW charakterystyki pracy, wybierane przełącznikiem Driving Experience Control – COMFORT, SPORT i ECO PRO.

Przeznaczone dla pojazdów hybrydowych produkty i usługi z ofert BMW ConnectedDrive oraz BMW 360° ELECTRIC
Wszystkie systemy wsparcia kierowcy oraz usługi mobilne z zakresu BMW ConnectedDrive, oferowane jako seryjne lub opcjonalne w modelu BMW X5, są dostępne dla zwiększenia radości z jazdy również w wariancie modelowym w technologii eDrive. Funkcja inteligentnego zarządzania energią jest również oferowana jako typowa dla tego wariantu modelowego cecha, którą można wykorzystywać w połączeniu z systemem nawigacji Professional – montowanym seryjnie w modelu BMW X5 xDrive40e. Jeśli tylko włączone jest prowadzenie do celu, dane o trasie są wykorzystywane przez sterownik zespołu napędowego wraz z informacjami dostarczanymi przez system RTTI (informacja o ruchu drogowym w czasie rzeczywistym). Podczas podróżowania na średnich lub długich dystansach, system pracujący w ten sposób umożliwia jazdę czysto elektryczną w sekcjach miejskich trasy przez wykorzystywanie BER (odzyskiwania energii hamowania) oraz zarządzania rezerwami energii wysokoprądowego akumulatora w celowy i wydajny sposób.

Specjalna wersja dla hybrydowych pojazdów aplikacji BMW Remote umożliwia sprawdzanie stanu naładowania wysokoprądowego akumulatora, zlokalizowanie publicznej stacji ładowania lub wywołanie oceny wydajności BMW X5 xDrive40e na ekranie smartfonu. Także funkcje dodatkowego ogrzewania lub wentylacji/klimatyzacji mogą być wywołane i aktywowane zdalnie.

Jako element programu BMW 360° ELECTRIC dla potrzeb ładowania akumulatorów w domu dostępne są stacje BMW i Wallbox Pure oraz BMW i Wallbox Pro. Stacje te zapewniają klientom wyjątkowo wygodne, szybkie i wydajne ładowanie wysokoprądowego akumulatora podczas parkowania samochodu. Dostępne są także usługi assistance przewidziane specjalnie dla tego modelu: usługa ChargeNow daje bezopłatowy dostęp do obfitej sieci partnerskiej stacji ładowania przy obciążaniu kosztami karty ChargeNow. Usługa mobilna ParkNow Longterm natomiast ułatwia znalezienie miejsca parkingowego lub zlokalizowanie i rezerwację miejsca parkingowego z możliwością ładowania akumulatora.

Szeroka paleta opcji wyposażenia
Niezwykle bogata specyfikacja seryjna modelu BMW X5 jest w wariancie hybrydowym plug-in uzupełniona przez system nawigacyjny Professional oraz dodatkowe systemy ogrzewania i wentylacji/klimatyzacji. Są one zasilane przez elektryczność z wysokoprądowego akumulatora – lub ze stacji ładującej, jeśli auto jest do niej podłączone. Model BMW X5 xDrive40e ma także wśród seryjnego wyposażenia pakiet Adaptive Suspension Comfort obejmujący dynamiczną kontrolę amortyzatorów DDC oraz pneumatyczne resorowanie tylnej osi.

Wszystkie pozostałe elementy wyposażenia opcjonalnego, dostępne dla modelu BMW X5, można zamówić również dla wariantu hybrydowego plug-in. Także pakiety stylizacyjne dla nadwozia i wnętrza Design Pure Experience, Pure Excellence i M Sport oraz opcje z oferty BMW Individual.

Zdjęcia: BMW