MotoNews.pl

Lżejsze i szybsze: nowe Porsche 911 GT3 R

09 czerwca 2015

Kategoria | Sport
Marka, model | ,
Porsche 911 GT3R 7

Na bazie seryjnego modelu 911 GT3 RS firma Porsche zbudowała wyścigowy samochód klasy GT3 dla prywatnych zespołów: 911 GT3 R o mocy ponad 368 kW (500 KM). Jego projektanci zwrócili szczególną uwagę na obniżenie masy własnej, udoskonalenie aerodynamiki, ograniczenie zużycia paliwa zwiększające zasięg, lepsze prowadzenie i dalszą optymalizację bezpieczeństwa, a także na obniżenie kosztów części i serwisu.

Zbudowane na bazie seryjnego odpowiednika Porsche 911 GT3 R ma charakterystyczny dach z dwoma przetłoczeniami. W celu lepszego rozkładu mas i bardziej przewidywalnej charakterystyki prowadzenia w szybkich zakrętach jego rozstaw osi wydłużono względem poprzedniej generacji GT3 R o 8,3 cm. Równocześnie zastosowanie lżejszych elementów nadwozia i zawieszenia pozwoliło na znaczne obniżenie położenia środka ciężkości. Lekka architektura seryjnego 911 GT3 R z inteligentną, aluminiowo-stalową konstrukcją kompozytową stanowiła zresztą idealną podstawę dla stworzenia samochodu wyścigowego. Dach, przednia pokrywa i owiewka, nadkola, drzwi, partie tylnej części nadwozia oraz tylna pokrywa wyprodukowano z wyjątkowo lekkich tworzyw sztucznych wzmacnianych włóknem węglowym (CFRP). Wszystkie okna – po raz pierwszy włącznie z przednią szybą – zostały wykonane z poliwęglanu.

Sercem 911 GT3 R jest nowatorski, 6-cylindrowy bokser o pojemności 4 litrów, w dużej mierze identyczny z silnikiem montowanym w „cywilnym” 911 GT3 RS. Bezpośredni wtrysk benzyny, osiągający ciśnienie do 200 barów, i technologia zmiennych faz rozrządu zapewniają wysoką wydajność. Co więcej, wolnossące jednostki wyróżniają się większą spontanicznością i szerszym zakresem użytecznych obrotów. Siła napędowa trafia do kół tylnej osi z ogumieniem o szerokości 310 mm za pośrednictwem 6-stopniowej, sekwencyjnej przekładni Porsche z kołami o stałym zazębieniu. Kierowca zmienia biegi za pośrednictwem manetek zamontowanych przy kierownicy.

Także aerodynamika 911 GT3 R korzysta z rozwiązań wprowadzonych w samochodzie seryjnym. Charakterystyczne wloty powietrza w przednich błotnikach zwiększają docisk przedniej osi. Odpowiedni balans aerodynamiczny zapewnia tylne skrzydło o szerokości 2 metrów i głębokości 40 cm. Z wyścigowego 911 RSR pochodzi natomiast koncepcja montowanej centralnie chłodnicy. Dzięki eliminacji bocznych chłodnic zoptymalizowano lokalizację środka ciężkości, a sama chłodnica jest lepiej chroniona przed uszkodzeniami. Jednocześnie wzrosła skuteczność odprowadzania gorącego powietrza przez szczeliny w przedniej pokrywie.

Dodatkowe modyfikacje przeprowadzono w układzie hamulcowym 911 GT3 R. Dzięki zwiększonej sztywności i bardziej precyzyjnemu sterowaniu ABS-em, auto jest jeszcze lepiej dostosowane do udziału w wyścigach długodystansowych. Z przodu zamontowano 6-tłoczkowe zaciski aluminiowe typu monoblok oraz wentylowane i rowkowane stalowe tarcze o średnicy 380 mm, a z tyłu – 4-tłoczkowe zaciski i tarcze o średnicy 372 mm.

Istotny nacisk projektanci 911 GT3 R położyli również na dalsze zwiększenie bezpieczeństwa. Pojemność bezpiecznego, dodatkowo wzmocnionego zbiornika paliwa FT3 zwiększono o 12 litrów, do 120 litrów, i wyposażono go w zawór odcięcia benzyny. Drzwi i boczne okna można szybko zdemontować, a awaryjna klapa w dachu ma teraz większe wymiary. Jeszcze lepszą ochronę w razie wypadku zapewniają nowe, kubełkowe fotele.

Porsche 911 GT3 R (991): dane techniczne
Jednomiejscowy samochód wyścigowy bazujący na Porsche 911 GT3 RS

Silnik

  • chłodzony wodą, zamontowany z tyłu 6-cylindrowy bokser,
  • pojemność 4000 cm3, średnica x skok tłoka: 102 x 81,5 mm,
  • moc: ponad 368 kW (500 KM), podlega regulacjom FIA BoP (zwężka w dolocie),
  • cztery zawory na cylinder,
  • bezpośredni wtrysk paliwa,
  • układ smarowania z suchą miską olejową.

Skrzynia biegów

  • sekwencyjna, 6-stopniowa przekładnia Porsche z kołami o stałym zazębieniu,
  • dyferencjał o zwiększonym tarciu (szpera),
  • pneumatyczny układ zmiany przełożeń (manetki).

Karoseria

  • lekka karoseria zgodna z inteligentną aluminiowo-stalową konstrukcją kompozytową,
  • zintegrowana klatka bezpieczeństwa, zgodna z FIA Appendix J,
  • drzwi, tylna pokrywa i skrzydło, nadkola, przednia i tylna owiewka z włókna węglowego (CFRP),
  • szyby z poliwęglanu (w drzwiach – wyjmowane),
  • bezpieczny zbiornik paliwa FT3 o pojemności około 120 litrów z zaworem odcięcia paliwa (zgodny z wymogami FIA),
  • system podnoszenia air jack (4 gniazda).

Zawieszenie

  • przód: kolumny MacPhersona z regulacją wysokości, pochylenia i zbieżności, piasty z centralną śrubą, regulowane stabilizatory (po obu stronach),
  • tył: zawieszenie wielowahaczowe z regulacją wysokości, pochylenia i zbieżności, piasty z centralną śrubą, regulowane stabilizatory (po obu stronach).

Układ hamulcowy
Dwa osobne obwody dla przedniej i tylnej osi z regulacją rozkładu siły hamowania

  • przód: 6-tłoczkowe zaciski aluminiowe typu monoblok, wentylowane i rowkowane stalowe tarcze o średnicy 380 mm z aluminiowym mocowaniem,
  • tył: 4-tłoczkowe zaciski aluminiowe typu monoblok, wentylowane i rowkowane stalowe tarcze o średnicy 372 mm z aluminiowym mocowaniem.

Koła/opony
jednoczęściowe obręcze BBS z lekkich stopów, zgodne ze specyfikacją i wzorem Porsche

  • przód: 12 x 18″, ET = 17, rozmiar opon: 300/650-18,
  • tył: 13 x 18″, ET = 37,5, rozmiar opony: 310/710-18.

Elektryka

  • moduł zasilania COSWORTH IPS32,
  • wyścigowy układ ABS,
  • kontrola trakcji.

Wymiary i wagi

  • masa własna: około 1220 kg (podlega BoP),
  • długość całkowita: 4604 mm,
  • szerokość całkowita przedniej osi: 1975 mm,
  • szerokość całkowita tylnej osi: 2002 mm,
  • rozstaw osi: 2463 mm.

Zdjęcia: Porsche