Dziś Ford ogłosił swój powrót do jednej z najbardziej prestiżowych serii wyścigów na świecie z samochodem wyścigowym Ford GT, zbudowanym na bazie nowego supersamochodu, który wejdzie do sprzedaży w przyszłym roku.
W przyszłym roku wyścigowy Ford GT weźmie udział w serii 24h Le Mans, uważanej przez wielu za Grand Prix wyścigów wytrzymałościowych. Nowy model Forda, zaprezentowany dziś na słynnym torze w Le Mans we Francji, będzie rywalizował w klasie Le Mans GT Endurance przeznaczonej dla profesjonalnych zespołów i kierowców (LM GTE Pro).
Nowy samochód wyścigowy, potwierdzający doświadczenie Forda w zakresie wprowadzania innowacyjnych rozwiązań, powstał na bazie supersamochodu Ford GT, który zadebiutował w styczniu tego roku. Zarówno wersja wyścigowa, jak i drogowa zadebiutują w 2016 roku, aby uczcić pięćdziesiątą rocznicę zwycięstwa (pierwsze, drugie i trzecie miejsce) samochodów wyścigowych Ford GT w wyścigu 24h Le Mans w 1966 roku. Ford odniósł też zwycięstwa w Le Mans w latach 1967, 1968 i 1969.
„Wraz z wystawieniem modelu GT40 do walki na torze Le Mans w latach sześćdziesiątych ubiegłego wieku, Henry Ford II chciał udowodnić, że Ford jest w stanie pokonać najbardziej legendarnych producentów samochodów przeznaczonych do wyścigów wytrzymałościowych,” powiedział Bill Ford, prezes Ford Motor Company. „Jesteśmy dumni, iż udało nam się wygrać ten wyścig cztery razy z rzędu, dlatego dziś inspirujemy się innowacjami stanowiącymi podstawę pierwszego Forda GT.”
Nowy, wyścigowy Ford GT weźmie udział w całym sezonie ogólnoświatowych mistrzostw wyścigów długodystansowych (FIA World Endurance Championship 2016) oraz w serii TUDOR United SportsCar Championship, świętując swój debiut w styczniu 2016 roku w wyścigu Rolex 24 organizowanym na torze Daytona na Florydzie. Dwoma zespołami Forda będzie kierować Chip Ganassi Racing with Felix Sabates (CGRFS). Oba zespoły Forda chcą wystawić w Le Mans cztery samochody. Nazwiska kierowców zostaną ogłoszone w późniejszym terminie.
Nowy Ford GT jest sztandarowym produktem nowej grupy Ford Performace, której celem jest wprowadzanie innowacyjnych rozwiązań z uwzględnieniem wysokich osiągów.
Zespół Ford Performance zamierza wprowadzić na rynek do 2020 roku ponad 12 nowych aut o wysokich osiągach, wykorzystując swoją wiedzę i bogate doświadczenie do opracowania innowacyjnych modeli i podzespołów z uwzględnieniem najnowszych rozwiązań technicznych. Dzięki wysiłkom całego zespołu, nowe rozwiązania trafią na rynek w krótszym czasie, a ostatecznie będą również wykorzystywane w pozostałych modelach Forda.
Ford pokłada duże nadzieje w segmencie samochodów o wysokich osiągach, spełniając przy tym oczekiwania klientów, którzy szukają oszczędnych samochodów, oferujących wiodące na rynku rozwiązania techniczne oraz porywające wrażenia z jazdy. Gama konstrukcji Ford Performance obejmuje obecnie Forda GT, Forda Focusa RS, Forda F-150 Raptor, Forda Shelby GT350, Forda Shelby GT350R, Forda Focusa ST oraz Forda Fiestę ST.
„Ford skupia się na trzech globalnych priorytetach: przyspieszeniu realizacji planu One Ford, zaoferowaniu produktów wysokiej jakości oraz wprowadzaniu innowacji w każdym aspekcie biznesowym,” powiedział Mark Fields, prezes i dyrektor zarządzający Ford Motor Company. „Wszystkie trzy założenia przyczyniły się do powstania nowego Forda GT. Z naszego bogatego doświadczenia w sportach motorowych wynika również, że współzawodnictwo na światowym poziomie przyczynia się do wprowadzania kolejnych innowacyjnych rozwiązań w naszych produktach.”
Wyścigowy Ford GT został wyposażony w szereg innowacji, które zdaniem Forda nie tylko dadzą temu modelowi przewagę w klasie LM GTE Pro, ale ostatecznie zapewnią korzyści każdemu nowemu modelowi z gamy Forda. Rozwiązania te obejmują zaawansowaną aerodynamikę zapewniającą doskonałą siłę docisku, wyższą stabilność i minimalny opór powietrza, lekkie materiały kompozytowe, w tym włókna węglowe tworzące bardzo sztywną i lekką strukturę podwozia, a także jednostkę EcoBoost oferującą niezrównaną moc i dużą wydajność.
„Już od początku prac nad nowym Fordem GT dążyliśmy to tego, aby ten samochód miał wszystko, co potrzebne, aby powrócić wraz z Fordem do świata wyścigów GT,” powiedział Raj Nair, wiceprezes grupy Ford Motor Company, Global Product Development oraz dyrektor ds. technicznych. „Uważamy, że dzięki innowacyjnym rozwiązaniom z zakresu aerodynamiki i lekkiej konstrukcji oraz zastosowaniu silnika EcoBoost udało nam się stworzyć doskonały samochód wyścigowy, który znów może rywalizować w zawodach na światowym poziomie.”
Do Forda dołączają w tym projekcie firmy Multimatic Motorsports, Roush Yates Engines, Castrol, Michelin, Forza Motorsport, Sparco, Brembo i CGRFS. Samochód wyścigowy przeszedł wyczerpujące testy prowadzone przez Forda i Multimatic, natomiast zespół CGRFS wniósł duży wkład w opracowanie tego modelu. Z kolei Roush Yates pomagał stworzyć silnik 3,5 litra EcoBoost – najmocniejszą konstrukcję EcoBoost w dziejach.
Jednostka EcoBoost V6 o pojemności 3,5 litra zadebiutowała w serii TUDOR United SportsCar Championship w 2014 roku. Od tego czasu Ford wraz z zespołem CGRFS wielokrotnie wygrywał w 12 Hours of Sebring i Rolex 24. Oprócz dużych sukcesów w sportach motorowych, zespoły Ganassi triumfowały w Daytona 500, Brickyard 400 i Indianapolis 500.
„Wygrywaliśmy wyścigi i mistrzostwa, ale nigdy nie walczyliśmy w Le Mans,” powiedział Chip Ganassi, właściciel zespołu. „Gdy dostaliśmy szansę uczestniczenia wraz z nowym Fordem GT w najważniejszych wydarzeniach sportowych w pięćdziesiątą rocznicę jednego z najbardziej spektakularnych zwycięstw w historii wyścigów, nie mogliśmy z niej nie skorzystać. Czy będzie ciężko? Oczywiście, ale trafiliśmy na doskonałego partnera, jakim jest Ford.”