MotoNews.pl

Opel Cascada gotowy do letniej przejażdżki

12 czerwca 2015

Kategoria | Rynek
Marka, model | ,
Opel Cascada 3

Wydłużona, elegancka sylwetka, najnowsza technologia i bogate wyposażenie standardowe — jednym słowem: Cascada. Kabriolet marki Opel cechuje się przestronnym wnętrzem dla czterech osób i wysokiej jakości miękkim dachem dostępnym zazwyczaj jedynie w wybranych modelach ekskluzywnych marek. Znakomite wyciszenie i izolacja termiczna pozwalają na komfortowe korzystanie z samochodu o dowolnej porze roku. Otwarty dach samochodu Opel Cascada zachęca do jazdy pozwalającej poczuć wiatr we włosach, a po zamknięciu dachu auto zamienia się w ciche Gran Turismo. To całoroczny kabriolet z miękkim dachem, którego otwarcie trwa tylko 17 sekund i jest możliwe nawet w czasie jazdy z prędkością do 50 km/h. Teraz pod maskę Cascady trafił zupełnie nowy dwulitrowy turbodiesel, wprowadzony niedawno w modelach Insignia i Zafira Tourer. Firma Opel zaoferowała klientom także trzy nowe kolory nadwozia: True Blue, Rocky Coast i Coconut. Nowa czterocylindrowa jednostka o mocy 125 kW/170 KM generująca 400 Nm momentu obrotowego spełnia wymagania stawiane współczesnym silnikom wysokoprężnym i zastępuje silnik o mocy 121 kW/165 KM.

W porównaniu z poprzednikiem nowy silnik rozwija o 3 procent więcej mocy i o 14 procent więcej momentu obrotowego przy jeszcze niższym zużyciu paliwa. Opel z otwartym dachem wyposażony w nowy dwulitrowy turbodoładowany silnik i sześciobiegową przekładnię manualną zużywa tylko 4,9 litra paliwa na 100 kilometrów w cyklu mieszanym (przy emisji CO2 wynoszącej 129 g/km). Silnik 2.0 CDTI zgodny z normą Euro 6 jest więc lepszy pod tym względem od poprzednika o 6 procent. Mocny silnik doskonale sprawdza się w komfortowej i dynamicznej Cascadzie: kabriolet Opla przyspiesza od 0 do 100 km/h w 10,3 sekundy i rozwija prędkość maksymalną 218 km/h. Na zwiększenie prędkości z 80 do 120 km/h na piątym biegu samochód potrzebuje tylko 9,3 sekundy, czyli o 0,7 sekundy mniej niż w przypadku pojazdu wyposażonego w starszy silnik. Elegancki kabiolet z nowym silnikiem 2.0 CDTI jest dostępny od 136 300 zł (sugerowana cena detaliczna z VAT w Polsce).

Najwyższa wydajność pod względem zużycia paliwa
Za poprawę sprawności silnika odpowiada przede wszystkim nowo zaprojektowana komora spalania, zmieniony profil kanałów dolotowych oraz nowy system wtrysku paliwa, pracujący pod ciśnieniem 2000 barów i wykonujący do 10 wtrysków na jeden cykl. Środki te przyczyniły się nie tylko do podniesienia sprawności silnika — lepsze rozpylenie paliwa korzystnie wpływa także na kulturę pracy jednostki napędowej. Imponujący maksymalny moment obrotowy 400 Nm jest dostępny w przedziale 1750–2500 obr./min. Po raz pierwszy zastosowano sterowanie geometrią kierownicy turbiny za pomocą elektrycznego siłownika. W porównaniu z rozwiązaniem opartym na siłowniku podciśnieniowym elastyczność podzespołu wzrosła o 20 procent, co przekłada się na zwiększenie przyjemności z jazdy. Wyjątkowo zwarta konstrukcja turbosprężarki i chłodnicy międzystopniowej przyczynia się do ograniczenia ilości powietrza między turbosprężarką a silnikiem, co szczególnie przyspiesza wzrost ciśnienia w układzie. W celu wydłużenia żywotności turbosprężarki zastosowano chłodzenie cieczą oraz filtr oleju w punkcie jego doprowadzania, aby ograniczyć zużywanie się łożysk.

Wysoka kultura pracy i pełnia wrażeń z jazdy kabrioletem

Od początku procesu projektowania silnika jednym z ważniejszych wymagań było konsekwentne ograniczanie hałasu i wibracji oraz zwiększanie komfortu we wszystkich warunkach eksploatacji. Udoskonalenia konstrukcyjne zastosowano w dwóch strefach emitujących hałas: górnej i dolnej części silnika. Nowa aluminiowa głowica cylindrów wraz z odseparowaną od niej za pomocą specjalnych mocowań i uszczelek plastikową osłoną wałków rozrządu skuteczniej tłumi hałas. W dolnej części silnika zastosowano nowy moduł wałków wyrównoważających w formie wysokociśnieniowego odlewu aluminiowego. Umieszczono w nim dwa obracające się w przeciwnych kierunkach wałki, które kompensują do 83 procent wtórnych wibracji silnika. Dzięki powyższym oraz wielu innym zabiegom nowy silnik 2.0 CDTI emituje mniejszy hałas w całym zakresie obrotów w porównaniu z poprzednikiem. 74 decybele na biegu jałowym to o 3 decybele mniej niż w przypadku pojazdu ze starszym silnikiem. Cascada oferuje więc zupełnie nową jakość jazdy z otwartym dachem.

Ekologiczna eksploatacja dzięki układowi selektywnej redukcji katalitycznej (SCR)
Pod względem czystości spalin nowy silnik 2.0 CDTI niemal dorównuje jednostkom benzynowym. Jest to zasługa wprowadzonego przez firmę Opel układu selektywnej redukcji katalitycznej (SCR) BlueInjection. BlueInjection to system oczyszczania spalin usuwający z nich tlenki azotu (NOx). Minimalne ilości AdBlue® — nieszkodliwego płynu stanowiącego mieszankę mocznika i wody — są wtryskiwane do strumienia spalin między filtrem cząstek stałych (DPF) a katalizatorem SCR. Roztwór ten natychmiast zamienia się w amoniak (NH3), który zostaje wchłonięty przez katalizator SCR. Następnie, wskutek reakcji chemicznej z amoniakiem, tlenki azotu (NOx) w spalinach podlegają redukcji do nieszkodliwego azotu i pary wodnej. AdBlue jest dostępny na stacjach benzynowych i u dealerów Opla. Jego poziom należy uzupełniać w miarę potrzeb za pomocą wlewu umieszczonego tuż obok korka wlewu paliwa.

Opel OnStar: kompleksowy pakiet ochrony w Cascadzie
Ultranowoczesne rozwiązania techniczne zastosowano nie tylko pod maską Opla Cascady. Pod koniec lata kabriolet średniej wielkości będzie dostępny z asystentem mobilności i serwisu Opel OnStar. Wbudowane łącze 4G LTE umożliwia przesyłanie danych w sieci mobilnej nawet 10‑krotnie szybciej niż w sieciach 3G. System charakteryzuje się większą elastycznością i może jednocześnie obsługiwać połączenia głosowe i transmisję danych. Opel OnStar oferuje zupełnie nowy poziom pokładowej łączności i rozrywki. Dzięki wydajnemu punktowi dostępowemu Wi-Fi do systemu można podłączyć jednocześnie nawet siedem urządzeń mobilnych.

Zdjęcia: Opel