MotoNews.pl

Szybsze od kierowcy wyścigowego: Audi z systemem autonomicznej jazdy daje pokaz swoich możliwości na Sonoma Raceway w USA

15 lipca 2015

Kategoria | Premiery
Marka, model | ,
Audi RS7

Audi RS 7 z systemem autonomicznej jazdy ponownie poprawiło swoje dotychczasowe, doskonałe wyniki. Tym razem Audi RS 7 najnowszej generacji zademonstrowało swoje możliwości na kalifornijskim Sonoma Raceway, najtrudniejszym torze wyścigowym na świecie. Technika autonomicznej jazdy już niebawem będzie gotowa do wprowadzenia na rynek. Pierwszym pojazdem z tym rozwiązaniem, które zaoferuje Audi, będzie model Audi A8 następnej generacji.

„Na torze wyścigowym w Sonomie widzieliśmy, jak Audi RS 7 z systemem autonomicznej jazdy z każdym kolejnym okrążeniem zbliża się do granic swoich fizycznych możliwości z niewiarygodną precyzją” – objaśnia Thomas Müller, odpowiedzialny w Audi za rozwój układu hamulcowego i kierowniczego oraz systemów wsparcia kierowcy. „Czasy okrążeń zdobyte przez ten pojazd okazały się lepsze od czasów przejazdów kierowców sportowych” – dodaje. Audi RS 7 pokonał dystans 4 050 m w 2:01,01 minuty.

Audi od dawna testuje system autonomicznej jazdy w coraz trudniejszych warunkach. W październiku 2014 roku Audi RS 7, zwane „Bobby“, pokonało okrążenie na torze Hockenheimring z prędkością 240 km/h. Pojazd „Robby”, który jest modelem nowszej generacji, jest lżejszy od swojego poprzednika i ma moc 412 kW (560 KM). Samochód z systemem autonomicznej jazdy automatycznie kieruje wszystkimi funkcjami, zarówno podczas hamowania, wykonywania manewrów, czy przyspieszania.

Audi przeprowadza testy również w wymagających warunkach rzeczywistego ruchu ulicznego. Na początku 2015 roku jeden z egzemplarzy Audi A7 z systemem autonomicznej jazdy zwany „Jack”, pokonał trasę z Silicon Velley aż do Las Vegas, gdzie odbywały się wówczas targi Consumer Electronics Show (CES). Auto zostało wyposażone w liczne rozwiązania techniczne, niemal gotowe do wprowadzenia do produkcji seryjnej. Ten sam pojazd niedługo potem trafił na niemieckie autostrady, gdzie przemieszczał się z prędkością 130 km/h. Podczas targów CES Asia, które odbyły się w Szanghaju w maju 2015, zainteresowani dziennikarze mieli niepowtarzalną okazję przejechania się tym pojazdem w regularnym ruchu ulicznym.

Intensywne prace prowadzone przez Audi, dostarczają wiedzę niezbędną do zastosowania w układach produkcji seryjnej takich rozwiązań technicznych, jak czujniki, elektroniczna obróbka danych, czy sterowanie pojazdem i jego stabilizacja.

Systemy związane z autonomiczną jazdą są symbolem bezpieczeństwa, oszczędności czasu, efektywności i komfortu. Zwiększenie bezpieczeństwa odczuwalne jest zwłaszcza w sytuacjach, kiedy kierowca jest znużony, bądź skonfrontowany z trudną sytuacją na drodze. Systemy umożliwiają również swobodniejsze zagospodarowanie czasu spędzanego w pojeździe. Ta technika, która na określony czas może przejąć zadania kierowcy, umożliwia jeszcze bardziej efektywną jazdę, zwiększa jej komfort i redukuje stres. System autonomicznej jazdy pojawi się po raz pierwszy w luksusowych limuzynach Audi A8 następnej generacji. Będzie on mógł przejmować zadania kierowcy podczas parkowania, a także w powolnym ruchu na autostradzie do prędkości 60 km/h.