MotoNews.pl

BMW Concept M4 GTS

21 sierpnia 2015

Marka, model | , ,
BMW Concept M4 GTS 11

W rok po wejściu na rynek modelu M4 Coupe, BMW M GmbH prezentuje zapowiedź pełnego emocji, innowacyjnego modelu o niezwykłych możliwościach torowych oraz ekskluzywnej edycji do jazdy codziennej, ale przede wszystkim wyścigowej: BMW Concept M4 GTS.

BMW M GmbH nawiązuje do swych największych tradycji – tradycji firmy, która stworzyła model M1 oraz pierwszy silnik turbodoładowany, który zdobył mistrzowski tytuł w Formule 1 – a także najbardziej utytułowany samochód pucharowy Klasy Turystycznej i Grupy A – BMW M3. BMW Concept M4 GTS podtrzymuje tradycję specjalnych edycji, których najjaśniejszymi punktami były niegdyś BMW M3 Evolution (1988), M3 Sport Evolution (1990), M3 GT (1995), M3 CSL (2003), M3 GTS (2010) i M3 CRT (2011). Technicznie przygotowane do wyczynowych wyścigów, potężne, zdecydowanie i konsekwentnie „odchudzone” i produkowane w limitowanych seriach, samochody te zapewniały nie tylko niesamowite możliwości i osiągi, ale też niosły niezrównany ładunek emocjonalny i wyjątkowe doznania z jazdy.

BMW Concept M4 GTS to zapowiedź nowych technologii, które zadebiutują w seryjnym aucie w późniejszym terminie. Znajdziemy tu na przykład innowacyjny system wtrysku wody, który dowiódł już swych zalet w postaci wyraźnego podniesienia mocy i momentu obrotowego w modelu BMW M4 MotoGP Safety Car. Ponadto Concept M4 GTS ma tylne światła w technologii OLED (organiczne diody LED), które nadadzą temu wyczynowemu samochodowi zupełnie nowy wygląd w ciemnościach.

BMW Concept M4 GTS opiera się na dynamicznym języku form stworzonym na potrzeby modelu M4. A jednak charakter nowego modelu i limitowanej edycji zmieniono niemal pod każdym względem, by dostosować go do osiągnięcia celu, jakim jest wygrywanie wyścigów. Ręcznie regulowany przedni i tylny spoiler (oba z odkrytego włókna węgowego) zapewniają doskonały balans aerodynamiczny i pozwalają dostosować auto zarówno do walki na torze wyścigowym, jak i użytku codziennego, na drogach publicznych. Z “karbonu” wykonano także maskę silnika, co pozwoliło jeszcze bardziej obniżyć środek ciężkości. Wielkie przednie wloty powietrza optymalizują opływ aerodynamiczny.

Dynamiczny wygląd BMW Concept M4 GTS podkreśla znakomicie pokrycie nadwozia metalizowanym lakierem Frozen Dark Grey z kontrastowym akcentem Acid Orange na przednim spoilerze. Także ultralekkie, odkuwane, polerowane koła wzoru 666M noszą akcenty Acid Orange. Koła w rozmiarze 9.5J x 19 (przód) i 10.5J x 20 (z tyłu) połączono z oponami Michelin Sport Cup 2 (265/35 R19-285/30 R20). Zastosowanie mieszanego rozmiaru ogumienia znakomicie przyczynia się do wyjątkowych zdolności dynamicznych BMW Concept M4 GTS.

Opcjonalnie BMW Concept M4 GTS może być wyposażone w koła hybrydowe, z włókna węglowego. Będą one dostępne po raz pierwszy w seryjnym samochodzie BMW M GmbH.

Silnik napędzający BMW Concept M4 GTS jest wyposażony w ten sam innowacyjny system wtrysku wody, który zapewnił modelowi BMW M4 MotoGP Safety Car znaczący wzrost mocy i momentu obrotowego. Ten wdrożony przez BMW M GmbH system wykorzystuje zdolność wody do odbierania energii z otoczenia, gdy po wtryśnięciu do kolektora ssącego tuż przed komorą spalania natychmiast zmienia się w parę. W efekcie temperatura w komorze spalania obniża się wydatnie, a tym samym i skłonność do pojawiania się spalania stukowego, przez co turbodoładowany silnik może wykorzystywać wyższe ciśnienie doładowania i wcześniejszy moment zapłonu.

System ten pozwala podnieść moc i moment obrotowy, zarazem obniżając obciążenia części związanych z ich wytwarzaniem, co łącznie podnosi stabilność i trwałość jednostki turbodoładowanej. Tym samym BMW Concept M4 GTS przenosi technologię wyczynową na normalne drogi.

Ogromny potencjał wyczynowy rzędowego, 6-cylindrowego silnika turbodoładowanego wymaga wyjątkowo wyrafinowanych zabiegów służących do zarządzania termicznego, zarówno dla silnika, jak i agregatów pomocniczych. Inżynierowie M GmbH skonstruowali niezwykle wydajny i innowacyjny system chłodzenia, na który składa się chłodnica główna i chłodnice poboczne dla obwodów wysokiej i niskiej temperatury, dla skrzyni biegów i turbosprężarek, by temperatury były stabilne. Turbosprężarki są chłodzone chłodnicami pośrednimi wspieranymi przez dodatkową elektryczną pompę wodną.

BMW Concept M4 GTS wyposażono w innowacyjne lampy tylne w technologii OLED. Diody świetlne organiczne LED to nowy typ źródeł światła, które emituje światło cała powierzchnią, jednorodnie – w przeciwieństwie do konwencjonalnych diod LED, które emitują światło punktowo. Ponadto grubość całego modułu diody OLED to zaledwie 1,4 mm, a każdy z modułów można aktywować oddzielnie.

Zdjęcia: BMW