W kwietniu br. na Salonie Samochodowym w Nowym Jorku, Kia zaprezentowała Nową Optimę w specyfikacji amerykańskiej. Teraz nadszedł czas na europejską premierę. Nowa Kia Optima w europejskiej specyfikacji wyposażenia zadebiutuje oficjalnie na rozpoczynającym się 15 września 2015 sześćdziesiątym szóstym już z rzędu Salonie Samochodowym IAA we Frankfurcie.
Do sprzedaży na rynkach Europy, w tym również oczywiście i w Polsce, Optima IV generacji wejdzie w czwartym kwartale br. Europejskie dostawy nowej Optimy pochodzić będą z zakładu Kia Hwasung w Korei.
Auto charakteryzuje się jeszcze bardziej nowoczesną stylistyką nadwozia, wyrazistym i bardzo przestronnym wnętrzem, całym szeregiem nowych rozwiązań i technologii oraz ofertą ekonomicznego silnika benzynowego lub wysokoprężnego do wyboru. W porównaniu z poprzednikiem, nowy model charakteryzuje się większym wyrafinowaniem konstrukcyjnym oraz wyższym komfortem jazdy i precyzją kierowania zachowując ‘usportowiony’ image, który przyczynił się do powodzenia Optimy na rynkach całego świata.
Ewolucyjny design przynależny awangardzie
Stworzona pod bacznym okiem Petera Schreyera, Prezydenta i Głównego stylisty Kia Motors, nowa Optima zyskała lepszą wyrazistość na drodze, o czym decydują współczesne detale, ostre linie i krawędzie karoserii oraz wydłużona sylwetka sportowego sedana.
Nowy, ewolucyjny wygląd Optimy przywodzi na myśl funkcjonalność i ducha sportu, a wymiary zewnętrzne (długość, szerokość i wysokość) zostały marginalnie zwiększone. Rozstaw osi wzrósł o 10 mm to 2805 mm, podobnie jak długość całkowita – do 4885 mm. Nowy model jest o 25 mm szerszy – 1860 mm oraz o 10 mm wyższy (1465 mm). Efektem tych zmian jest obszerniejsza i bardziej komfortowa kabina pasażerska a także wyższa pojemność ładunkowa. W perspektywie stylistyki, za sprawą nowych wymiarów Optima nabrała nowej dynamiki i smukłości bryły nadwozia.
Rozpoznawalna od razu jako Kia, nowa Optima łączy charakterystyczny markowy grille w kształcie „tygrysiego nosa” z wydłużonymi i poszerzonymi światłami głównymi, które niemal dosięgają uwypuklonych nadkoli. Patrząc z boku pochylony słupek przedni „A” i głęboki słupek „C” – w połączeniu z wielkością powierzchni szklanych – nadaje Optimie wyglądu sportowego sedana. Krawędź tylnego okna unosi się zgrabnie ku górze tuż nad biegnącą ku pokrywie bagażnika linią okien bocznych. Podobnie jak światła główne, także i tylne lampy wykonane w technologii LED zachodzą na boki nowej Optimy. Atletyczny wygląd auta podkreśla przypominający spojler kształt pokrywy bagażnika oraz rozbudowany zderzak tylny, mieszczący sportowy dyfuzor aerodynamiczny i owalną końcówkę wydechu.
Zaletą nowego, atrakcyjnego designu jest obniżenie współczynnika oporu powietrza Cd z 0,3 do 0,29 – co czyni Optimę czwartej generacji najbardziej aerodynamicznym pojazdem tej linii modelowej. Nowa Kia Optima dostępna będzie na rynkach Europy w palecie dziewięciu kolorów nadwozia i felgami o średnicach od 16 do 18 cali.
Gama modelowa nowej Optimy będzie wciąż rozwijana, m.in. w nowej wersji karoseryjnej, inspirowanej koncepcyjnym samochodem Kia SPORTSPACE, który zadebiutował na Salonie Samochodowym w Genewie 2015.
Unowocześnione i wyrafinowane wnętrze z jeszcze wyższej jakości materiałami
Wzorem innych modeli Kia, nowa Optima otrzymała – najbardziej jak dotąd – luksusowy i zorientowany na kierowcę wystrój kokpitu, pełnego rozwiązań typowych dla pojazdów o klasę wyżej.Zespół projektowy Kia Motors skoncentrował się na dogłębnie nowoczesnym wyglądzie i przyjaznej atmosferze wnętrza, stąd pomysł na uproszczony i zunifikowany design kabiny w porównaniu do poprzednich generacji. Horyzontalne poszerzenie tablicy rozdzielczej i konsoli centralnej jeszcze bardziej powiększa odczucie przestronności.
Jakość materiałów wykończeniowych kabiny nowej Optimy jest wyraźnie wyższa niż w modelu schodzącym, z szerszym zastosowaniem materiałów miękkich w dotyku oraz tkaniny i skór w naturalnej tonacji. Wyważone akcenty metalizowane dodają aury elegancji.
Tablicę przyrządów podzielono na strefę górną ‘wyświetlaczy’ i dolną strefę ‘roboczą’ tak, by kierowca nie musiał odrywać oczu od drogi odczytując wyświetlane informacje. Centralna część tablicy przyrządów odchylona jest pod kątem 8,50 wobec kierowcy, łącznie z 8-calowym ekranem dotykowym systemu infotainment w strefie górnej. Dolna strefa ‘robocza’ ma mniej przycisków niż poprzednio – z uwagi na wzrost liczby funkcji sterowanych via ekran dotykowy.
Więcej miejsca dla pasażerów nowej i wygodniejszej kabiny
Powiększenie wymiarów zewnętrznych oznacza, że Optima czwartej generacji jest najbardziej praktyczna, obszerna w środku i komfortowa w historii tej linii modelowej.
Efektem wydłużenia rozstawu osi o 10 mm i modernizacji foteli jest 25-milimetrowy wzrost miejsca na nogi dla pasażerów kanapy tylnej. Poszerzenie nadwozia zaś – skutkuje zwiększeniem szerokości wnętrza na poziomie ramion (20 mm z przodu i 17 mm z tyłu). Większa przestrzeń na głowę (+ 5 mm z przodu i +15 mm w tyle) to korzyść z wysmuklenia i podwyższenia linii dachu.
Poprawiając design foteli i kanapy tylnej, szczególną uwagę zwrócono na komfort siedzenia. Usztywnienie ich szkieletu pozwala obniżyć odczuwalne wibracje i masę jednostkową o 2,6 kg przy jednoczesnym zwiększeniu trwałości. Delikatniejsza pianka w zagłówkach, górnej części oparć i podparcia ud w siedziskach pozwala lepiej zagłębić się w siedzenia. Celem lepszego ‘trzymania’ kierowcy i pasażera, w bocznych konturach foteli przednich zastosowano piankę o większej gęstości.
Mając na uwadze pełnię komfortu podróżowania, dla drugiego rzędu siedzeń przewidziano oddzielne nawiewy ogrzewania oraz blendy słoneczne wysuwane z boczków drzwi.
Pojemność ładunkowa nowej Optimy wzrosła z 505 do 510 litrów (VDA). Dodatkową funkcjonalność zapewnia szerszy otwór bagażnika oraz podpodłogowy schowek na drobiazgi.
50-procentowe wzmocnienie skorupy nadwozia i nowe rozwiązania bezpieczeństwa czynnego
Nadwozie nowej Optimy ma konstrukcję iście unikalną ze względu na znacznie szersze niż poprzednio zastosowanie materiałów o wysokiej wytrzymałości, podwyższających odporność zderzeniową. Równolegle z poprawą bezpieczeństwa biernego nowy model otrzymał szereg zaawansowanych i autonomicznych rozwiązań w zakresie bezpieczeństwa czynnego. Skorupa nadwozia Optimy IV generacji jest mocniejsza niż poprzednio, a to dzięki zwiększeniu zawartości stali ultra-wytrzymałej (UHTS) do 50 procent. Nad bezpieczeństwem biernym pasażerów czuwa siedem seryjnych poduszek powietrznych: czołowe kierowcy i pasażera, kolanowa kierowcy, dwie poduszki fotelowe boczne i dwie pełnowymiarowe poduszki kurtynowe.
Auto wyposażone jest w szereg zaawansowanych systemów zwiększających bezpieczeństwo. Standardowym wyposażeniem jest przykładowo Kia Vehicle Stability Management (VSM) – system stabilizacji pojazdu podczas hamowania i jazdy po łuku poprzez nadzór nad systemami ESC i elektromechanicznego wspomagania kierownicy w przypadku utraty przyczepności do podłoża.
W zależności od specyfikacji rynkowej nowa Kia Optima dostępna będzie z szeroką gamą seryjnych lub opcjonalnych systemów bezpieczeństwa, m.in.:
- Zaawansowany, „inteligentny’ tempomat SCC, automatycznie dostosowujący prędkość jazdy do bezpiecznego dystansu od poprzedzającego pojazdu
- Autonomiczny system hamowania awaryjnego AEB* korzystający z radaru dalekiego zasięgu do wykrywania potencjalnego zagrożenia kolizji z innym pojazdem lub osobą pieszą i wspomagający zatrzymanie pojazdu
- System kontroli pasa ruchu LKAS, który śledzi położenie samochodu względem linii na jezdni i dokonuje samoczynnej korekty toru jazdy jeżeli zjazd z pasa ruchu odbywa się bez włączenia kierunkowskazu
- Asystent świateł głównych HBA, który automatycznie dostosowuje zasięg oświetlenia wobec nadjeżdżającego z przeciwka pojazdu i warunków drogowych
- Wskaźnik limitu prędkości SLIF – korzystający z kamery wideo do odczytu znaków ograniczenia prędkości z wyświetlaniem w zestawie wskaźników
- System wykrywania obiektów w martwych polach widzenia BSD z sygnalizacją świetlną w lusterku bocznym
- Detektor ruchu poprzecznego RCTA, ostrzegający o ruchu pojazdów z tyłu Optimy podczas manewru cofania.
Stosowany w nowej Optimie system AEBS należy do unikalnych w Europie, ponieważ obejmuje radar krótkiego i dłuższego zasięgu, zdolny do identyfikacji pojazdów i osób pieszych z większej odległości i przy wyższych szybkościach niż wiele urządzeń konkurencyjnych. Radar krótkiego zasięgu – ‘City’ pozwala unikać lub ograniczać skutki kolizji czołowej przy prędkości poniżej 50 km/h, zaś radar dalszego zasięgu ‘Urban’ – w przedziale prędkości 30-80 km/h. Obecność osoby pieszej wykrywana jest do prędkości jazdy 60 km/h.
Komfortowa jazda i zwiększona precyzja prowadzenia, w opcji zawieszenie sterowane elektronicznie
Jednym z głównych priorytetów dla konstruktorów Kia była poprawa jakości jazdy i prowadzenia, co wymagało koncentracji na uzyskaniu komfortu i stabilności na drodze. Dzięki lżejszej i sztywniejszej płycie podłogowej zawieszenie może teraz jeszcze lepiej pochłaniać drgania i wstrząsy na gorszych podłożach, pewne zmiany jego nastawów natomiast – pomogły znaleźć ‘złoty środek’ pomiędzy dynamiką a poprawą komfortu jazdy.
Mając na uwadze komfort jazdy na wyboistej nawierzchni konstruktorzy Kia zdecydowali się na wysunięcie punktów mocowania przedniej i tylnej ramy pomocniczej niezależnego zawieszenia czterech kół jak najdalej na zewnątrz. Nowa Optima wyposażona jest w elektro-mechaniczne wspomaganie zębatki kierowniczej (R-MDPS) oferowane w Europie jako standard dla wersji z silnikiem wysokoprężnym 1.7 CRDi. Napędzający bezpośrednio listwę zębatkową przekładni – a nie kolumnę kierowniczą (jak poprzednio) układ R-MDPS zapewnia szybką i linearną reakcję na polecenia kierowcy, szczególnie w obszarze centrowania. Zmiana ta poprawia precyzję i reaktywność prowadzenia, plasując Optimę wśród najbardziej zwinnych i ‘poręcznych’ pojazdów europejskiego segmentu D.
Nowością oferowaną z myślą o upodobaniach nabywców nowej Optimy w Europie jest opcja sterowanego elektronicznie systemu zawieszenia ECS. W skład systemu wchodzą zawory regulacji twardości każdego z czterech amortyzatorów, współpracujące z czujnikiem przeciążenia w module sterującym oraz dwoma czujnikami przeciążenia w kołach przednich. Korzystając z tych czujników, system ESC wykrywa ruchy kierownicy oraz pozycję pedału przyspieszenia, by uwzględniając bieżące warunki jazdy – ustawiać charakterystykę zawieszenia pomiędzy trybem ‘sport’ (usztywnieniem) a normalnym ‘normal’ (komfortowym). System ten w sposób zaawansowany steruje indywidualną wartością tłumienia dla każdego z kół. Wspomniany system ESC dostępny będzie we wszystkich wersjach modelowych napędzanych silnikiem 1,7 CRDi.
Nowe technologie: Kia Connected Services i bezprzewodowe (indukcyjne) ładowanie telefonu komórkowego
Kia Optima czwartej generacji wyposażona jest w szereg nowych, zaawansowanych rozwiązań z myślą o poprawie użyteczności, komfortu i wygody codziennej eksploatacji.
Najnowszy system audio-wizualno-nawigacyjny AVN to akcent nowoczesności w centralnej sekcji tablicy przyrządów. Do wyboru nabywców pozostaje system infotainment z nawigacją satelitarną i 7- lub 8-calowym ekranem dotykowym i radiem cyfrowym DAB, do odbioru programów emitowanych w kilku krajach Europy.
Sercem systemu AVN jest nowy pakiet Kia Connected Services, oferujący szeroką gamę stale aktualizowanych informacji dla kierowcy. Udostępniany w technologii TomTom, pakiet ten dostarcza różnorodne informacje dotyczące aktualnej sytuacji w ruchu drogowym oraz ostrzega przed stacjonarnymi i mobilnymi radarami prędkości. Oprócz prognoz pogody Kia Connected System podawać może informacje lokalizacyjne sklepów, firm handlowych, usługowych itd. Serwisy TomTom dostępne będą bezpłatnie dla użytkowników nowej Optimy w Europie przez okres siedmiu lat od daty zakupu.
Infotainment AVN skojarzony jest seryjnie z 6-głośnikowym systemem audio. Jako opcja wyposażenia dostępny jest 590-watowy system Harman Kardon Premium Sound, z dziesięcioma głośnikami i zewnętrznym wzmacniaczem mocy, pracującym w technice reprodukcji dźwięku MP3 Clari-Fi. Dzięki akustyce sound-surround system ten potrafi zamienić kabinę nowej Kia Optima w audiofilską salę koncertową.
Jako pierwszy samochód segmentu D, Kia Optima IV generacji wyposażona będzie w nowego typu, bezprzewodową (indukcyjną) ładowarkę telefonów komórkowych/tabletów, wychodząc niejako oczekiwaniom nabywców samochodów tej klasy na nowoczesne rozwiązania użytkowe. Umieszczona u podstawy konsoli centralnej ładowarka indukcyjna pozwala ładować baterię telefonu komórkowego lub tabletu bezprzewodowo także w czasie jazdy. Dzięki funkcji ‘wykrywania obcego obiektu’ ładowarka 5W aktywuje się z chwilą położenia telefonu na płytce indukcyjnej lecz także alarmuje o ewentualnym pozostawieniu telefonu wewnątrz w momencie opuszczania samochodu przez użytkownika. Urządzenie zabezpieczone jest przed przegrzaniem, a stan ładowania ilustruje ikonka w zestawie wskaźników.
Z przodu i z tyłu kabiny pasażerskiej (zależnie od wersji modelowej) dostępne są również porty USB, przydatne do ładowania ‘klasycznych’ urządzeń mobilnych.
Pozostałe wyposażenie, dostępne w zależności od rynku sprzedaży obejmuje m.in.: Around View Monitor otoczenia 3600 wspomagający parkowanie przy pomocy obrazu ‘z lotu ptaka’ czterech kamer wideo na wewnętrznym ekranie dotykowym; asystenta parkowania Smart Parking Assist System do automatycznego parkowania równoległego lub prostopadłego i bezpiecznego wyjazdu oraz Dynamic Bending Headlamps – układ doświetlania zakrętów wraz z obrotem kierownicy, by podwyższyć widoczność i bezpieczeństwo w warunkach jazdy nocnej.
Silnik benzynowy lub wysokoprężny, napęd hybrydowy ‘plug-in’ już wkrótce
Z dniem europejskiej premiery pod koniec bieżącego roku nowa Kia Optima dostępna będzie z dwoma jednostkami napędowymi do wyboru (diesel lub benzyna), które spełniają oczywiście normę emisji spalin Euro 6 i odznaczają się udanym wyważeniem wysokich osiągów z oszczędnym zużyciem paliwa.
Zmodernizowana jednostka wysokoprężna 1.7 CRDi będzie prawdopodobnie najpopularniejszą opcją nabywców na rynkach Europy. Silnik ten sprawdził się doskonale w poprzedniej Optimie, a obecnie poddany został licznym modyfikacjom pod kątem wzrostu mocy i momentu obrotowego oraz spadku szkodliwych emisji.
Silnik 1.7 CRDi rozwija moc 141 KM oraz moment obrotowy 340 Nm (poprzednio 136 KM i 325 Nm) i wyraźnie góruje nad poprzednikiem pod względem osiągów, zużycia paliwa i kultury pracy (NVH). Poziom emisji CO2 (w wersji z manualną skrzynią biegów i paliwo-oszczędnym systemem Stop/Go) wynosi 110 g/km, co oznacza spadek o 14 procent.
W nowej Optimie dostępny jest także silnik benzynowy 2.0 CVVL (o zmiennych fazach rozrządu) o mocy 163 KM, znany doskonale z modelu III generacji.
Kia pracuje obecnie nad jeszcze szerszą gamą jednostek i układów napędowych do zastosowania w przewidzianej na rok 2016 Optimy z napędem hybrydowym typu ‘plug-in’ oraz pierwszego sedana marki Kia o charakterystyce wyczynowej z przeznaczeniem na rynki europejskie.
Zaawansowana przekładnia siedmiostopniowa DCT i obniżony poziom emisji spalin
Nowa Optima wyposażona jest w zaawansowaną siedmiostopniową przekładnię dwusprzęgłową (DCT), która zadebiutowała niedawno w restylizowanej Kia cee’d, a dla Optimy IV generacji dostępna jest wyłącznie w modelach napędzanych silnikiem Diesla 1,7 CRDi. Skrzynia DCT zdolna jest przenosić wyższy moment obrotowy rozwijany przez silnik wysokoprężny i w swym założeniu ma zapewniać możliwość bardziej sportowej jazdy – z ekspresową zmianą przełożeń.
Przekładnia DCT jest konstrukcją własną Kia, a stworzona została z myślą o niskim zużyciu paliwa i dynamice osiągów podczas pracy w trybie manualnym oraz komforcie i płynności jazdy – w trybie automatycznym.
Korzyścią z wyboru skrzyni DCT dla kierowcy będzie szybsza zmiana biegów niż w tradycyjnym „automacie” i obniżenie kosztów eksploatacji pojazdu. Wyposażona w DCT Optima z silnikiem 1,7 CRDi wykazuje spadek emisji CO2 do 116 g/km, tj. o 40 g/km w stosunku do schodzącego modelu z sześciostopniową przekładnią automatyczną. Tak znaczne, bo 25-procentowe ograniczenie emisji CO2 jest wynikiem wiodącym w klasie Diesel-Automatic.
Dla silnika 1,7 CRDi dostępna jest również sześciostopniowa skrzynia manualna, a dla wersji ‘benzynowej’ 2.0 CVVL –sześciostopniowa skrzynia manualna lub automatyczna.