Nowy Nissan NP300 Navara wyznacza nowy standard w segmencie pickupów o ładowności 1 tony, łącząc najlepsze cechy crossoverów Nissana z 80-letnim doświadczeniem firmy w projektowaniu i produkowaniu solidnych pickupów o przemyślanej konstrukcji.
Poprawa komfortu i kultury pracy podzespołów przy jednoczesnym utrzymaniu sprawności terenowej, wytrzymałości i ładowności, z których słynie Navara, to najważniejsze założenia przyjęte przez konstruktorów nowego modelu. Jest on w pełni udoskonaloną wersją poprzedniej generacji, z solidnym i mocnym podwoziem, w którym wprowadzono mnóstwo nowych rozwiązań technicznych służących dalszej poprawie właściwości jezdnych i funkcjonalności. Dzięki wyraźnemu nawiązaniu do DNA crossoverów, obecnym w sztandarowych produktach Nissana – w uznawanym za najlepszy w swojej klasie modelu Qashqai, a także X‑Trail i Juke – nowy NP300 Navara wnosi do segmentu pickupów nowy poziom wyrafinowania, stylu, komfortu i jakości, a także technologie niespotykane wcześniej w pojazdach tego typu.
Zaoferowanie pierwszej na rynku gwarancji producenta obowiązującej przez 5 lat lub 160 000 km jest kolejnym potwierdzeniem jakości i niezawodności nowego NP300 Navara, zapewniającym jeszcze większy komfort jego użytkownikom.
Komfort i właściwości jezdne
Jednym z głównych założeń przy projektowaniu modelu NP300 Navara była poprawa komfortu i uzyskanie właściwości jezdnych porównywalnych z crossoverem. W celu osiągnięcia tego efektu bez uszczerbku dla wysoko cenionej sprawności terenowej modelu inżynierowie Nissana zaprojektowali do wersji z podwójną kabiną zupełnie nowy pięciodrążkowy układ zawieszenia z tyłu, zapewniający znacznie wyższy komfort i poprawę właściwości jezdnych przy masie obniżonej o 20 kg w porównaniu z poprzednio stosowanym zawieszeniem na resorach piórowych.
W wersji z kabiną przedłużaną (King Cab) pozostawiono układ z resorami piórowymi, poddając go jednak gruntownej modyfikacji. Układ z resorami nad tylnym mostem jest o 7 kg lżejszy od poprzednio stosowanego układu z resorami pod mostem. Ponadto wersja z kabiną przedłużaną ma o 3,1% większy kąt natarcia tylnych kół, a hałas z drogi jest mniejszy.
Technologia
Jak każdy Nissan, nowy NP300 Navara jest pojazdem innowacyjnym, wyposażonym w liczne technologie pokładowe. W sektorze, w którym najnowsze rozwiązania podnoszące komfort i bezpieczeństwo przyjmują się zazwyczaj powoli, NP300 Navara wyznacza nowy poziom pod względem dostępności takich technologii, także w aspekcie finansowym. System kamer 360° oraz układ automatycznego hamowania awaryjnego – wysoko oceniane innowacje podnoszące bezpieczeństwo w crossoverach – są unikatowe w segmencie pickupów i umożliwiają klientom korzystanie z niedostępnych w nim wcześniej technologii. Kolejne rozwiązania poprawiające bezpieczeństwo i wygodę to między innymi tempomat oraz systemy wspomagania zjazdu ze wzniesienia (HDC) i ruszania pod górę (HSA). Wszystkie te elementy wyposażenia, podobnie jak bezkluczykowy system dostępu do pojazdu, tylna kamera i czujniki parkowania, opracowano w celu zaspokojenia konkretnych wymagań właścicieli Nissanów NP300 Navara.
Wnętrze
Całkowicie przeprojektowane wnętrze zapewnia wysoki komfort jazdy, a każdy detal kabiny optymalizowano pod kątem najwyższej jakości, przestronności i funkcjonalności oraz wygody kierowcy i pasażerów.
Gruntownie zmieniono stylistykę deski rozdzielczej, której wyraziste kształty zwiększają poczucie przestrzeni w kabinie. Przednie fotele z wygodnym podparciem kręgosłupa udoskonalono pod względem ergonomii, a ich konstrukcja inspirowana jest doświadczeniami NASA.
Obie wersje, zarówno ta z kabiną przedłużaną, jak i podwójną, wyposażone są w dwustrefową automatyczną klimatyzację, a nowy układ wentylacji tylnej części kabiny i nowa konstrukcja siedzeń podnoszą komfort podróżowania pasażerów tylnej kanapy.
Stylistyka nadwozia
NP300 Navara, zaprojektowany i skonstruowany z uwzględnieniem specyficznych wymagań i preferencji europejskich klientów, będzie również produkowany w Europie. Obie wersje nadwozia – z kabiną przedłużaną oraz z podwójną – charakteryzują się masywnym, a jednocześnie sportowym stylem. Połączenie wklęsłych i wypukłych powierzchni składa się na dynamiczną i odważną sylwetkę pojazdu. Nie zabrakło także typowych dla marki Nissan detali stylistycznych, takich jak krata wlotu powietrza z motywem litery V oraz światła do jazdy dziennej w technologii LED z motywem bumerangu.
Silniki i skrzynie biegów
Nowy silnik 2.3 dCi w Nissanie NP300 Navara jest o 24% wydajniejszy od jednostki, którą zastępuje, a jednocześnie jest najbardziej ekologiczny i ekonomiczny w swoim segmencie. Silnik dostępny w dwóch różniących się mocą odmianach – 118 kW i 140 kW do najlepiej wyposażonych wersji modelu – to pierwsza jednostka z dwiema turbosprężarkami w tym segmencie. Silnik wyróżnia się też wyjątkowo niskimi kosztami eksploatacji i znacznie obniżoną emisją CO2.
Świetnym jednostkom napędowym towarzyszą znakomite skrzynie biegów, a nowy NP300 Navara również i pod tym względem oferuje najwyższy poziom. Najnowsza generacja modelu wchodzi na rynek w wersjach z napędem na jedną lub obie osie oraz standardową sześciobiegową skrzynią manualną lub opcjonalnym siedmiobiegowym automatem.
Zgodnie z oczekiwaniami klientów nowy NP300 Navara doskonale radzi sobie zarówno w terenie, jak i na drodze asfaltowej. Napęd na cztery koła to rozwinięcie konstrukcji z modelu poprzedniej generacji, zapewniającej bardzo dobre właściwości trakcyjne na nierównej nawierzchni.
Ładowność i uciąg
Z uwagi na specyficzny charakter samochodów typu pickup, ładowność i uciąg nowego Nissana NP300 Navara zostały zwiększone we wszystkich wersjach modelu. Dzięki ładowności wynoszącej powyżej 1 tony niezależnie od wersji oraz imponującej maksymalnej masie przyczepy (3500 kg) nowy NP300 Navara sprosta najtrudniejszym zadaniom i najbardziej intensywnej eksploatacji w celach zarobkowych lub rekreacyjnych.
W skrzyni ładunkowej Nissan zastosował innowacyjne rozwiązania w postaci wysoko ocenianego systemu mocowania ładunku. Mocne prowadnice w przegrodzie za kabiną oraz burtach skrzyni ładunkowej umożliwiają elastyczne i skuteczne unieruchomienie przewożonych rzeczy. Zaciski można dowolnie przesuwać wzdłuż prowadnic, dlatego zamocowanie ładunku nawet o najbardziej nietypowych kształtach nie sprawia żadnych trudności.
W wersji z podwójną kabiną skrzynię ładunkową wydłużono o 67 mm w porównaniu z poprzednim modelem. Obecnie ma ona 1578 mm długości, czyli najwięcej w tym segmencie pojazdów. W wersji z kabiną przedłużaną skrzynia ładunkowa ma długość 1788 mm.
Połączenie imponujących osiągów, bezpieczeństwa, technologii, komfortu i funkcjonalności z wydajnością i niskimi kosztami eksploatacji sprawia, że nowy NP300 Navara jest idealnym partnerem w pracy i podczas wypoczynku.
NP300 Navara zadebiutuje w Europie na Salonie Motoryzacyjnym we Frankfurcie 15 września. Wtedy też podane zostanie więcej informacji na temat modelu. Ostateczne dane techniczne oraz ceny będą różnić się na poszczególnych rynkach i zostaną ogłoszone w terminie bliższym premiery rynkowej.