Międzynarodowa Wystawa Samochodowa (IAA) we Frankfurcie jest miejscem debiutu nowego Tiguana. Poprzedni model został sprzedany w liczbie ponad 2,6 miliona egzemplarzy. Debiutujący podczas IAA nowy Tiguan, to samochód kolejnej generacji, lepszy od poprzednika pod każdym względem.
Volkswagen prezentuje podczas IAA cztery wersje nowego Tiguana. Należą do nich sportowy Tiguan R-Line, klasyczny model o nadwoziu onroad oraz wersja offroadowa wyposażona z myślą o zastosowaniu w terenie. Wyobrażenie o tym, w jakim kierunku będzie podążać dalsza ewolucja tego popularnego SUV-a daje z kolei Tiguan GTE – model studyjny z hybrydowym zespołem napędowym typu plug-in (o łącznej mocy wynoszącej 160 kW/218 KM).
Bestseller Volkswagena pod względem konstrukcyjnym korzysta (jako pierwszy SUV koncernu Volkswagen) z modułowej platformy MQB. Dzięki temu Tiguan stał się jeszcze lepszym samochodem: nadwozie najnowszego SUV-a Volkswagena zyskało bardziej sportowy charakter i ma jeszcze więcej indywidualnego stylu.
W porównaniu z poprzednikiem o ponad 50 kg zmniejszyła się masa auta. Kabina pasażerska oraz bagażnik stały się znacznie bardziej przestronne. Pojemność bagażnika nowego Tiguana wynosi 615 litrów (mierzone do oparć tylnej kanapy); jeśli zaś siedzenia zostaną złożone powstanie przestrzeń o pojemności 1.655 litrów – oznacza to wzrost o 145 litrów (w porównaniu z poprzednikiem).
Większą efektywnością cechują się silniki nowego Tiguana. Do wyboru jest aż osiem jednostek napędowych o mocy od 85 kW/115 KM do 176 kW/240 KM. Mimo że ich moc jest większa niż w wypadku silników w jakie wyposażano Tiguana pierwszej generacji, stały się one nawet do 24% oszczędniejsze. Dzięki nowemu napędowi 4MOTION Active Control, przeniesienie mocy na cztery koła można jeszcze precyzyjniej i łatwiej dopasować do różnych warunków drogowych. Dzięki mocnym silnikom Tiguan jest w stanie pociągnąć przyczepę o masie 2.500 kg.
Liczne systemy asystujące zwiększają komfort, dynamikę oraz bezpieczeństwo. Seryjne w nowym Tiguanie są między innymi system Front Assist z funkcją hamowania awaryjnego City i rozpoznawania pieszych, asystent pasa ruchu Lane Assist oraz system automatycznego hamowania po kolizji.
Dzięki łączności z Internetem kierowca może korzystać z licznych usług online (m.in. automatycznie otrzymywać informacje o wypadkach, aktualnej sytuacji drogowej i o wolnych miejscach parkingowych, a także danych o stanie pojazdu).
Pokładowa elektronika za pośrednictwem App-Connect umożliwia podłączenie do samochodowych multimediów wszystkich smartfonów z systemem iOS i Android. Nawet tablety – dzięki funkcji Media Control – mogą stać się częścią systemu multimedialnego auta. Dzięki tym cechom Tiguan stał się samochodem, który wyznacza nowe standardy w swojej klasie SUV-ów (Sport Utility Vehicle).