Piosenkarka Mariah Carey być może nawet o tym nie wie, ale i ona ma swój niemały udział w pracach nad każdym z crossoverów Nissana. Podobnie jak niedźwiedź brunatny oraz kolekcja kubków i butelek z całego świata. Po raz pierwszy lider rynku crossoverów, firma Nissan, ujawniła niezwykłe metody testowania swoich nowości, w tym modeli X‑Trail, Juke i Qashqai.
Celem rygorystycznego podejścia inżynierów jest odtworzenie realistycznych i niekiedy ekstremalnych warunków codziennej eksploatacji pojazdów. Dzięki temu klienci mogą mieć zaufanie do pierwszorzędnej jakości i wytrzymałości konstrukcji oraz pewność, że Nissan uwzględnił ich potrzeby oraz rynkowe trendy.
Od zaprojektowania pierwszego crossovera w 2007 roku Nissan przeprowadził ponad 150 000 testów różnych modeli z tego segmentu swojej oferty. Polegały one między innymi na:
- wykorzystaniu specjalnych robotów otwierających i zamykających okna co najmniej 30000 razy w każdym modelu; w tym czasie, przy użyciu specjalnego pyłu wulkanicznego sprowadzanego z Japonii, badano odporność materiału na zarysowania oraz wytrzymałość mechanizmów elektrycznego sterowania opuszczaniem i podnoszeniem szyb,
- uruchamianiu wycieraczek szyby przedniej na 480 godzin z różną prędkością i z różnymi ustawieniami, a także symulowaniu różnych warunków pogodowych,
- włączaniu prawych i lewych kierunkowskazów 2,25 miliona razy w każdym modelu,
- włączaniu systemu nagłośnienia z dużym natężeniem dźwięku na 1200 dni (czyli 1728000 minut) i odtwarzaniu specjalnie dobranej ścieżki dźwiękowej obejmującej możliwie najszersze spektrum tonów i rytmów; właśnie w tych testach wykorzystano nagrania dysponującej wysokim głosem Mariah Carey oraz niemiecką muzykę house z typowymi dla niej dudniącymi basami,
- upuszczaniu ciężkich przedmiotów na szklany dach panoramiczny w celu sprawdzenia, czy wytrzyma on ciężar… niedźwiedzia brunatnego, gdyby postanowił się on wspiąć na samochód,
- sprawdzaniu funkcjonalności uchwytów na napoje i kieszeni w drzwiach za pomocą kubków, butelek i pojemników o najrozmaitszych kształtach.
Inżynierowie tak bardzo zaangażowali się w perfekcyjne dopracowanie auta, że postanowili przeprojektować kieszeń w tylnych drzwiach modelu Qashqai, kiedy okazało się, ze nowa butelka popularnej japońskiej zielonej herbaty nie zmieści się w niej bez lekkiego zgniecenia. Nie chcąc ryzykować niezadowolenia klientów, Nissan zmodyfikował tę kieszeń… nakładem ponad 50 000 euro.
Ci sami inżynierowie, z pomocą pomysłowo skonstruowanych robotów, otwierali i zamykali maski silnika i drzwi w crossoverach – w sumie ponad 48 000 razy w przypadku pokryw silnika i nieprawdopodobne 1,2 miliona razy w przypadku drzwi. Te liczby przyprawiają o zawrót głowy, ale odpowiadają przewidywanej intensywności eksploatacji tych elementów przez cały okres użytkowania pojazdu.
Crossovery Nissana wyznaczają nowe standardy także pod względem estetyki i funkcjonalności wnętrza. W ponad 300 testach oceniono i wypróbowano pod względem komfortu ponad 20 wariantów fotela kierowcy. Sprawdzano też odporność wykończenia wnętrza na typowe plamy z czekolady, oleju, szminki, żelu do włosów i kawy.
David Moss, starszy wiceprezes Europejskiego Centrum Technicznego Nissana, powiedział: „Niektóre zbudowane przez nas urządzenia i przyrządy mogą wyglądać jak dzieła szalonego konstruktora. Ale dzięki nim mogliśmy się upewnić, że crossovery Nissana są gruntownie przetestowane i będą zaspakajać potrzeby naszych klientów – teraz i przez najbliższe lata”.