Porsche 911 z napędem na obie osie wybiera ponad jedna trzecia nabywców modelu. Nowe generacje 911 Carrera 4 oraz 911 Targa 4 oferują jeszcze bardziej sportową charakterystykę i wyższy komfort. Innowacyjne, turbodoładowane silniki są mocniejsze, zużywają przy tym mniej paliwa, a udoskonalony napęd na cztery koła zwiększa dynamikę i bezpieczeństwo. Co więcej, montowane w standardzie adaptacyjne zawieszenie PASM (Porsche Active Suspension Management) z obniżonym o 10 mm prześwitem jeszcze skuteczniej łączy torowe prowadzenie z wygodą podróżowania na długich dystansach. Dynamikę jazdy dodatkowo potęguje skrętna tylna oś, opcjonalnie dostępna dla modeli Carrera 4S. Seryjne wyposażenie najnowszych „911” obejmuje system multimedialny Porsche Communication Management (PCM) z dotykowym ekranem, wyróżniający się prostszą obsługą i rozbudowanymi funkcjami z zakresu łączności.
Zmiany optyczne, jakie przeprowadzono w nowej generacji 911 Carrera, w modelach czteronapędowych uzupełniono o szereg dodatkowych modyfikacji, podkreślających ich indywidualny charakter. Przykładowo, tylny pas świetlny zyskał teraz trójwymiarowy design, który wzmacnia wrażenie głębi po włączeniu lamp. Przy okazji potęguje on optyczną szerokość samochodu – tak jak wcześniej, „911” z napędem na obie osie ma bowiem o 44 mm szersze tylne nadkola. Nowy model zdradzają również czteropunktowe światła do jazdy dziennej, pozbawione wgłębień klamki drzwi, a z tyłu – przeprojektowana pokrywa silnika z pionowymi żaluzjami oraz nowe lampy z czteropunktowymi światłami hamowania.
Zmiany w wyglądzie zewnętrznym podkreślają również wyrafinowaną elegancję 911 Targa. Jej niepowtarzalny design niezmiennie wyróżnia się na tle coupé i kabrioletu, łącząc klasyczną ideę targi z zaawansowaną konstrukcją dachu. Podobnie jak legendarna, pierwsza odsłona modelu, współczesna Targa ma szeroki słupek środkowy, odsuwaną część dachu nad przednimi fotelami i panoramiczną tylną szybę. Miękki dach można zamykać lub otwierać za naciśnięciem przycisku – po złożeniu znika on za oparciami kanapy.
Lepsze osiągi i nawet o 12% niższe zużycie paliwa
Za przeprojektowanymi silnikami typu bokser stoi ponad 40 lat doświadczenia Porsche w projektowaniu jednostek turbo do wyścigowych i seryjnych samochodów sportowych. W rezultacie nowa generacja 911 Carrera imponuje zarówno osiągami, przyjemnością z jazdy, jak i wydajnością. Za sprawą podwójnego turbodoładowania 3-litrowy, 6-cylindrowy silnik modeli 911 Carrera 4 oraz 911 Targa 4 osiąga moc 370 KM (272 kW) i 450 Nm maksymalnego momentu obrotowego, a w przypadku wariantów S wartości te rosną do, odpowiednio, 420 KM (309 kW) i 500 Nm. W porównaniu z poprzednimi modelami kierowca zyskuje dodatkowe 20 KM (15 kW) oraz 60 Nm, a to przekłada się na jeszcze lepszą dynamikę. Wyższa moc 911 Carrera 4S jest rezultatem zastosowania zmodyfikowanych turbosprężarek, innego układu wydechowego i zmian w oprogramowaniu sterującym.
W połączeniu z napędem na obie osie – teraz sterowanym elektrohydraulicznie – 911 Carrera 4 po raz pierwszy notuje lepszy czas w sprincie do „setki” od swoich tylnonapędowych odpowiedników. Odmiana zaopatrzona w opcje w postaci skrzyni PDK oraz pakietu Sport Chrono przyspiesza od 0 do 100 km/h w 4,1 s (o 0,4 s szybciej od poprzednika), a model S potrzebuje na to 3,8 s (o 0,3 s mniej). Kabriolet S i 911 Targa 4 z takim samym wyposażeniem prędkość 100 km/h osiąga zaledwie o 0,2 s wolniej. Maksymalna prędkość modelu, zależnie od wersji i wyposażenia, waha się od 287 do 305 km/h.
Tradycyjnie, każda nowa generacja silników Porsche lepsze osiągi łączy z wyższą efektywnością. W rezultacie zużycie paliwa 911 Carrera 4 Cabriolet z przekładnią PDK spadło o 0,8 l/100 km, do 7,9 l/100 km. Największe różnice występują w modelach 911 Carrera 4S Cabriolet oraz 911 Targa 4S ze skrzyniami PDK – ich zapotrzebowanie na benzynę jest o 1,2 l/100 km niższe i w obu przypadkach wynosi 8,0 l/100 km.
Dziedzictwo 918 Spyder: pakiet Sport Chrono z przełącznikiem trybów jazdy
W połączeniu z opcjonalnym pakietem Sport Chrono nowe modele 911 po raz pierwszy otrzymują kierownicę z obrotowym przełącznikiem trybów jazdy – zupełnie jak w modelu 918 Spyder. Kierowca ma do wyboru trzy zdefiniowane tryby jazdy (Normal, Sport oraz Sport Plus), a także program Individual. Zależnie od specyfikacji, pozwala on stworzyć własną konfigurację samochodu i osobno zmieniać ustawienia systemu PASM, aktywnych poduszek silnika, układu wydechowego oraz strategii działania przekładni PDK. W modelach ze skrzynią PDK przełącznik ma ponadto dodatkowy przycisk – Sport Response Button. Po jego wciśnięciu układ napędowy przez 20 s pracuje w trybie maksymalnego przyspieszenia, na przykład w celu przeprowadzeniu manewru wyprzedzania. Przekładnia dobiera wtedy optymalne przełożenie, a silnik jeszcze bardziej spontanicznie reaguje na wciśnięcie pedału gazu.
Standard: udoskonalone zawieszenie PASM obniżone o 10 mm
Porsche 911 z napędem na obie osie w unikalny sposób łączy znakomitą przyczepność i bezpieczeństwo jazdy ze sportowymi osiągami. W nowej generacji modelu, Porsche godzi te sprzeczności nawet skuteczniej niż dotąd. Po pierwsze, dzięki technologii pochodzącej z 911 Turbo, elektro-hydraulicznie sterowany napęd na wszystkie koła jest bardziej czuły i szybciej reaguje na zmienne warunki drogowe. W rezultacie dodatkowo poprawia stabilność kierunkową podczas dynamicznej jazdy, i to bez jakichkolwiek ograniczeń, jeśli chodzi o zwinność prowadzenia. Tym samym przeprojektowany układ przeniesienia napędu jeszcze lepiej współgra z nowo zestrojonym zawieszeniem PASM, z obniżonym o 10 mm prześwitem. Należy ono do standardowego wyposażenia wszystkich modeli Carrera i zwiększa stabilność w szybko pokonywanych zakrętach. Nowa generacja amortyzatorów o szerszej charakterystyce tłumienia zapewnia lepsze wyczucie nadwozia podczas dynamicznej jazdy, a równocześnie – dzięki bardziej subtelnym reakcjom – pozytywnie wpływa na komfort tłumienia.
Na życzenie nowe Porsche 911 Carrera 4S jest teraz dostępne ze skrętną tylną osią, znaną z modeli 911 Turbo oraz 911 GT3. Dodatkowo zwiększa ona zwinność samochodu i pozwala jeszcze pewniej przeprowadzać manewry zmiany pasa ruchu przy dużych prędkościach. Przy okazji poprawia zwrotność w ruchu – o 0,4 m zmniejsza średnicę zawracania. Zmiany w układzie jezdnym uzupełnia nowa, poręczna kierownica, podobna do tej z modelu 918 Spyder. Standardowo mierzy 375 mm średnicy, a w opcjonalnej wersji GT – 360 mm.
Typową dla Porsche praktyczność na co dzień zwiększa hydrauliczny system podnoszenia przedniej osi z siłownikami zintegrowanymi w kolumnach zawieszenia. Za naciśnięciem przycisku układ ten w ciągu 5 sekund zwiększa prześwit z przodu pojazdu o 40 mm, chroniąc tym samym podwozie przed uszkodzeniami, np. podczas pokonywania stromego wyjazdu z garażu.
Łączność, informacje i rozrywka: system multimedialny PCM z dotykowym ekranem i nowymi funkcjami
Standardowe wyposażenie czteronapędowych „911” obejmuje kompletnie nowy system multimedialny Porsche Communication Management (PCM) z umieszczonym na konsoli centralnej, dotykowym ekranem o przekątnej 7 cali. Montowaną seryjnie nawigację można teraz obsługiwać jak smartfona, za pomocą gestów, a nawet poprzez odręczne wprowadzanie znaków. Kierowca ma dostęp do informacji o ruchu drogowym w czasie rzeczywistym, dzięki czemu może na bieżąco reagować na sytuację na drodze. Integracja telefonu komórkowego lub smartfona jest szybsza, prostsza i bardziej rozbudowana niż dotychczas i odbywa się za pośrednictwem Wi-Fi, Bluetooth lub przez połączenie kablowe. PCM oferuje szeroką gamę usług, od zdalnej komunikacji z pojazdem do Google Street View czy radia internetowego. Ich lista jest regularnie wzbogacana o kolejne nowości.
Nowe modele Porsche 911 Carrera 4 oraz 911 Targa 4 trafią do polskich dealerów pod koniec stycznia 2016 roku.