Większość systemów wspomagających kierowcę opracowywano z myślą o jeździe poza terenem zabudowanym. Tymczasem poruszanie się po mieście stawia przed współczesnymi kierowcami jeszcze większe wyzwania. W jednej chwili tak wiele się dzieje… Trzeba uważać na inne samochody, w tym na ciężarówki i autobusy, a także na rowerzystów i pieszych… Firma Opel pracuje nad kilkoma systemami wspomagającymi kierowcę, które mają poprawić bezpieczeństwo w warunkach miejskich. Ich zadaniem jest ostrzeganie kierowcy lub nawet krótkotrwałe przejęcie kontroli nad pojazdem.
Producent samochodów z Rüsselsheim rozwija innowacyjne systemy wspomagające prowadzenie pojazdu w ramach swojego udziału w projekcie badawczym UR:BAN (systemy wspomagania zorientowane na użytkownika i zarządzanie siecią). Celem projektu, współfinansowanego przez niemiecki rząd, jest zapewnienie kierowcom długofalowego wsparcia dostosowanego do specyfiki jazdy w miastach. Trzydziestu jeden partnerów z branży motoryzacyjnej, firmy produkujące urządzenia elektroniczne i oprogramowanie, a także instytuty badawcze i lokalne władze pracują nad inteligentnymi układami wspomagania oraz kooperacyjnymi systemami zarządzania ruchem.
Poprawa bezpieczeństwa jazdy w mieście
Zwłaszcza w mieście często zdarzają się sytuacje, na które przeciętny kierowca może nie zareagować wystarczająco szybko: samochody nieoczekiwanie wyjeżdżają z parkingu, dzieci wybiegają zza zaparkowanego samochodu wprost na jezdnię… Firma Opel skonstruowała demonstracyjny model Insignia, który nie tylko potrafi ostrzec kierowcę o takich niebezpieczeństwach, ale także uniknąć kolizji z innymi pojazdami i pieszymi, wykonując automatyczny manewr z wykorzystaniem układu kierowniczego i hamulców. Samochód jest wyposażony w zaawansowaną kamerę i radar, a także zmodyfikowany układ hamulcowy i kierowniczy pozwalający na interwencję i przejęcie kontroli nad pojazdem.
W innym pojeździe demonstracyjnym firma Opel prezentuje potencjał dalszego rozwoju systemów wspomagających kierowcę poprzez analizę jego zachowań. Na podstawie danych pochodzących z różnych podzespołów pojazdu, przedniej kamery oraz kamery śledzącej ruch głowy kierowcy specjalny algorytm analizuje zachowanie osoby siedzącej za kierownicą, aby jak najwcześniej przewidzieć na przykład zamiar zmiany pasa ruchu. Zastosowane udoskonalenia zoptymalizują działanie takich systemów wspomagających kierowcę, jak funkcja ostrzegania o obecności innego pojazdu w martwym polu. Dzięki temu niepotrzebne ostrzeżenia irytujące kierowcę zostaną wyeliminowane. Ulepszenia te sprawią również, że w przyszłości obecność systemów aktywnego bezpieczeństwa w pojeździe będzie chętniej akceptowana.
Rekomendacje dotyczące ruchu drogowego generowane przez samochody i infrastrukturę, rozsyłane w sieci Wi-Fi
Oprócz systemów pomagających unikać kolizji firma Opel opracowuje także rozwiązania usprawniające ruch w mieście. Mają one przynieść korzyści zmotoryzowanym, mieszkańcom i klimatowi. Na przykładzie pojazdu demonstracyjnego opartego na modelu Insignia Sports Tourer Opel przedstawia, jak informacje z infrastruktury zarządzania ruchem ulicznym oraz innych pojazdów, przesyłane w sieci Wi-Fi, mogą być wykorzystywane do generowania zaleceń dotyczących jazdy na skrzyżowaniach. Dostosowując się do tych sugestii, kierowca może na przykład zbliżać się do skrzyżowania płynnie, bezpiecznie, ograniczając zużycie paliwa i najlepiej tak, aby mógł je przejechać bez zatrzymywania się. Kierujący odbiera te zalecenia poprzez zaawansowany interfejs człowieka z maszyną (MMI) w postaci informacji wyświetlanych na panelu wskaźników oraz dodatkowo na ekranie w konsoli środkowej.
Starając się usprawnić jazdę w mieście, Opel wykorzystuje wieloletnie doświadczenie z platformą komunikacyjną car-to-X oraz wnioski z badań nad zautomatyzowaną jazdą. Jednak mimo szybkiego rozwoju systemów wspomagających, a nawet automatyzujących prowadzenie pojazdu firma nadal stara się, aby jazda samochodem była źródłem przyjemności. Prowadzenie pojazdu sprawia radość wtedy, gdy nie jest nudne, a jednocześnie nie zmusza do nadmiernego wysiłku. Dokładnie według takich założeń firma Opel konstruuje swoje systemy wspomagające kierowcę.