MotoNews.pl

Nissan IDS Concept

30 października 2015

Nissan IDS Concept 11

Na rozpoczętym właśnie Salonie Samochodowym Tokio 2015 Nissan przedstawił samochód koncepcyjny Nissan IDS Concept, odzwierciedlający wyobrażenie firmy o przyszłości autonomicznej jazdy i bezemisyjnych samochodów elektrycznych.

Wrażenia z jazdy Nissanem IDS
Niektórzy wyobrażają sobie przyszłość autonomicznej jazdy jako system taśmociągów, które będą przemieszczać ludzi z punktu A do punktu B. Nissan IDS Concept proponuje jednak zupełnie inną wizję. Nawet jeżeli kierowca włączy autopilota i przekaże mu zadanie prowadzenia pojazdu, IDS Concept naśladuje styl i preferencje kierowcy przy przyspieszaniu, hamowaniu czy pokonywaniu zakrętów.

W trybie manualnym kontrolę nad pojazdem ma kierowca. Przyspieszenie w jeździe na wprost oraz pokonywanie zakrętów to czysta przyjemność. Niemniej jednak Nissan IDS Concept nigdy nie przestaje dyskretnie wspomagać kierowcy. Czujniki nieustannie monitorują sytuację, a pomoc jest dostępna nawet wtedy, gdy za prowadzenie samochodu odpowiada człowiek. W razie nadchodzącego niebezpieczeństwa Nissan IDS Concept pomoże kierowcy w podjęciu działań pozwalających go uniknąć.

System sztucznej inteligencji koncepcyjnego Nissana nie tylko uczy się, ale i komunikuje się z kierowcą, jak troskliwy partner. Od informacji dotyczących ruchu drogowego, poprzez zapiski w terminarzu właściciela i jego zainteresowania – sztuczna inteligencja Nissana IDS Concept „myśli” o wszystkim, co jest potrzebne, aby prowadzenie pojazdu było komfortowe, przyjemne i bezpieczne.

Wspólna jazda

„Głównym motywem Nissana IDS Concept jest komunikacja. Aby jazda autonomiczna mogła stać się faktem, konieczna jest nie tylko komunikacja między samochodem a kierowcą, ale także między samochodami i innymi ludźmi. Założenia stylistyczne Nissana IDS Concept odzwierciedlają wizję autonomicznej jazdy wyrażoną w słowach ‘wspólna jazda’” – mówi Mitsunori Morita, dyrektor ds. projektowania.

Dwa warianty wnętrza pozwalają cieszyć się jazdą na dwa sposoby
Idea „wspólnej jazdy” jest wyraźnie widoczna w stylistyce wnętrza.

„Wnętrze Nissana IDS Concept zmienia się w zależności od tego, czy kierowca włączył autopilota, czy też postanowił, że sam będzie prowadził pojazd. Uznaliśmy to za absolutnie konieczne do wyrażenia naszej idei autonomicznej jazdy” – wyjaśnia Morita.

Mimo że Nissan IDS Concept jest hatchbackiem, jego duży rozstaw osi umożliwia wygodną podróż czterem dorosłym osobom. Po włączeniu autopilota kabina staje się jeszcze przestronniejsza. W tym trybie kierownica chowa się w zestawie wskaźników, a na desce rozdzielczej pojawia się duży płaski ekran. Poszczególne czynności związane z prowadzeniem pojazdu przejmuje sztuczna inteligencja, a samochód komunikuje się z kierowcą poprzez polecenia głosowe i gesty. Wnętrze wykończone naturalnymi materiałami, takimi jak perforowana skóra, jest podświetlone subtelnym światłem. Wszystkie cztery fotele obracają się nieco ku sobie, aby ułatwić konwersację. Jazda w takich warunkach przypomina wypoczynek w salonie.

Kiedy kierowca włączy tryb manualny, przestronne wnętrze dostosowuje się do jego potrzeb związanych z prowadzeniem pojazdu. Fotele wracają do tradycyjnego położenia. Kierownica nawiązująca stylistycznie do końskich cugli oraz zestaw wskaźników wracają na swoje miejsce, a wskazówki nawigacji i inne informacje są prezentowane na wyświetlaczu przeziernym. Oświetlenie wnętrza zmienia kolor na sprzyjający koncentracji błękit. Ażurowe słupki zapewniają doskonałą widoczność dzięki redukcji martwego pola i potęgują wrażenie otwartej przestrzeni.

„Chodzi o to, aby w każdej sytuacji kierowca miał większy wybór i większą kontrolę nad pojazdem. Wszystkie nasze rozwiązania technologiczne nadal podporządkowane są właśnie jego potrzebom” – powiedział Ghosn na prezentacji modelu.

Transformację do trybu manualnego uruchamia się przyciskiem „PD Commander” umieszczonym między przednimi fotelami. To jedyny przycisk, który kierowca obsługuje, kiedy samochód jest prowadzony przez autopilota. Kierowca musi zainicjować procedurę przejmowania kierowania samochodem swoim fizycznym, świadomym działaniem.

Stylistyka nadwozia – komunikacja wzbudzająca zaufanie i sprzyjająca harmonii
Aby jazda autonomiczna zyskała powszechną akceptację, ludzie muszą w pełni zaufać technologii. Dzięki innowacyjnym możliwościom komunikacji Nissan IDS Concept wzbudza zaufanie i poczucie harmonii także wśród osób na zewnątrz. Sygnały świetlne i wyświetlacze informują przechodniów i innych użytkowników drogi, że samochód jest „świadomy” ich obecności, a także jakie ma zamiary. Na przykład srebrna boczna linia to w rzeczywistości diodowy pas, który Nissan nazwał „wskaźnikiem intencji” (Intention Indicator). Kiedy w pobliżu znajdują się piesi lub rowerzyści, pas świeci na czerwono, informując te osoby, że samochód „wie” o ich obecności. Kolejnym elektronicznym sygnałem skierowanym do pieszych może być migający napis „Proszę przechodzić” na wyświetlaczu umieszczonym na zewnątrz zestawu wskaźników. Ten naturalny i harmonijny system komunikacji to zapowiedź przyszłości w motoryzacji.

Zaawansowane rozwiązania aerodynamiczne sprzyjające wydłużeniu zasięgu

Dyrektor ds. projektowania Mitsunori Morita mówi: „Zanim technologia Nissan Intelligent Driving trafi do seryjnych modeli samochody elektryczne będą mogły pokonywać ogromne dystanse na jednym ładowaniu. Doprowadzenie do tego wymaga oczywiście dalszego rozwijania akumulatorów, ale równie ważne są parametry aerodynamiczne pojazdu. Projektując Nissana IDS Concept zastosowaliśmy najnowocześniejszą technologię poprawiającą aerodynamikę.”

Wysokość nadwozia wykonanego w całości z włókna węglowego ograniczono do 1380 mm, skutecznie minimalizując wskaźnik oporu aerodynamicznego. Dzięki wysunięciu kół jak najdalej ku narożnikom pojazdu uzyskano maksymalnie przestronne wnętrze i panoramiczny kształt kabiny. Nissan zastosował typowe dla samochodów wyczynowych i sportowych koła o dużej średnicy, ale relatywnie wąskie opony (175 mm) minimalizują opory powietrza i toczenia. Sugestywny wzór złożony z ułożonych warstwowo wąskich ramion obręczy kół tworzy miniaturowe zawirowania na ich powierzchni, poprawiając przepływ powietrza.

Motyw sopli lodu w kracie wlotu powietrza w przedniej części Nissana IDS Concept symbolizuje czystą i przyjazną dla środowiska konstrukcję, jaką jest samochód elektryczny. Wzór przypominający stos bloków lodu sprawia, że grill wydaje się przezroczysty. Niebiesko-srebrzysty satynowy lakier wzmaga wrażenie komfortu i bezpieczeństwa panującego w kabinie.

Zaawansowana technologia zapewniająca duży zasięg
W czerwcu, na dorocznym zgromadzeniu akcjonariuszy Nissana, wiceprezes zarządu Hideyuki Sakamoto powiedział:

„Najważniejszym filarem naszej bezemisyjnej strategii są samochody elektryczne. Doskonalimy podzespoły napędu elektrycznego, takie jak silniki, akumulatory i falowniki, aby móc produkować w masowej skali i wprowadzić na rynek samochody elektryczne, które pod względem wygody użytkowania będą równały się z samochodami wyposażonymi w silniki benzynowe lub nawet je przewyższą”.

Nissan IDS Concept jest wyposażony w akumulator o dużej pojemności (60 kWh), a dzięki znakomitym właściwościom aerodynamicznym, niskiej sylwetce, opływowym kształtom i masie ograniczonej poprzez zastosowanie nadwozia wykonanego w całości z włókna węglowego, może on spełnić wymagania dotyczące dużego zasięgu. Wśród rozwiązań zastosowanych w Nissanie IDS Concept warto wspomnieć o systemie Piloted Park, który można obsługiwać ze smartfona lub tabletu, a także o technologii ładowania bezprzewodowego. Dzięki nim kwestie parkowania i ładowania kierowca może pozostawić samochodowi.

Cele Nissana – brak wypadków śmiertelnych i zerowa emisja

Zrównoważony rozwój społeczeństwa, w którym tak ważną rolę odgrywają samochody, wymaga rozwiązania skomplikowanych problemów, począwszy od zapewnienia zrównoważonych źródeł energii, poprzez przeciwdziałanie zmianom klimatu i zanieczyszczeniu powietrza, aż po bezpieczeństwo w ruchu drogowym. Misją Nissana w dążeniu do stworzenia zrównoważonego zmotoryzowanego społeczeństwa jest wyeliminowanie wypadków śmiertelnych i emisji zanieczyszczeń.

Przyczyną ponad 90% wypadków w ruchu drogowym jest błąd człowieka. Rozbudowany system czujników oraz sztuczna inteligencja w Nissanie IDS Concept mają zwiększyć poziom bezpieczeństwa w porównaniu z samochodami kierowanymi przez człowieka. Technologia ta przybliża nas do wyeliminowania śmiertelności w wypadkach drogowych.

Samochody elektryczne nie emitują CO2, a ich akumulatory mogą magazynować energię ze źródeł odnawialnych, a nawet oddawać jej nadwyżki na potrzeby zasilania budynków. W miarę wzrostu liczby samochodów elektrycznych całe społeczności będą mogły uwzględniać je w zrównoważonym planie energetycznym. Kiedy samochody elektryczne zaczną odgrywać zasadniczą rolę w systemie zaopatrzenia w energię, przybliżymy się do stadium bezemisyjnego społeczeństwa.

Nissan uważa, że IDS Concept będzie ewoluował, aby stać się czołową innowacją w mobilności nowej generacji i dążeniu do zerowych wskaźników w obydwu wymienionych aspektach.

Nissan IDS Concept, wyposażony w najbardziej zaawansowane rozwiązania w zakresie bezpieczeństwa i kontroli jazdy, a także technologie napędu elektrycznego, wsparte systemem sztucznej inteligencji, jest przekonującą i obiecującą wizją przyszłości.

Zdjęcia: Nissan