Tradycja wytwarzania przez BMW kompaktowych sportowców podbijających świat i serca ma już przeszło 40 lat. BMW 2002 turbo w swoim czasie doskonale wpisywało się w aspiracje marki, by jego auta cechowały wyjątkowa dynamika, najwyższa zwinność i optymalne poddawanie się kontroli kierowcy. Że te cechy i dziś są najważniejsze, BMW M GmbH po raz kolejny demonstruje na swój jedyny w swoim rodzaju sposób nowym modelem BMW M2 Coupe. Wyposażone w wyczynowy silnik rzędowy o 6 cylindrach i pojemności 3 l, z napędem na tylne koła, jeżdżące na ultralekkim układzie jezdnym M z aluminium i ozdobione wyjątkowo pełnymi emocjami liniami nadwozia, nowe BMW M2 Coupe jest doskonale przygotowane do dostarczania najlepszych możliwych doznań z jazdy.
Charakterystyczny design M
Auto już na pierwszy rzut oka jest bez wątpliwości rozpoznawalne jako członek rodziny BMW M, a jego atletyczne kształty znakomicie podkreślają wyjątkowo dynamiczny charakter. Podczas tworzenia nadwozia inspiracją były modele z historii BMW Motorsport, dzięki czemu BMW M2 Coupe wyraźnie sygnalizuje swój wyjątkowy potencjał. Przyczyniają się do tego np. nisko opadający przedni pas z wielkimi wlotami powietrza, muskularne błotniki z charakterystycznymi „skrzelami” M, 19-calowe koła aluminiowe w typowym dla aut M stylu dwuszprychowym, a także płaski, szeroki pas tylny z typowymi dla M podwójnymi końcówkami układu wydechowego. Ale charakter typowy dla aut M znajdziemy także w stylizacji wnętrza – gdzie szerokie zastosowanie Alcantary (także na boczkach drzwiowych i konsoli środkowej) oraz nieskrywanego włókna węglowego współtworzą tyleż szlachetną, co sportową atmosferę, co dodatkowo podkreślają niebieskie przeszycia i haftowane logo M na niektórych detalach. Zaś sportowe fotele, sportowa kierownica M i dźwignia zmiany biegów M zapewniają kierowcy BMW M2 Coupe doskonałą kontrolę nad samochodem.
Nowo opracowany 3-litrowy, rzędowy, 6-cylindrowy silnik benzynowy w BMW M2 Coupe uosabia najlepsze tradycje BMW M i gwarantuje maksimum radości z jazdy na torze, ale i doskonale sprawdza się w codziennym użytkowaniu. Będąc wśród silników turbodoładowanych ekstremalnie wysokoobrotową jednostką, zarazem szokuje równomiernością linearnego rozwijania mocy w ogromnym zakresie obrotów, zachwycając zarazem charakterystycznym brzmieniem. No i oddaje kierowcy do dyspozycji fantastycznie wysoki moment obrotowy w szerokim zakresie – a dzięki najnowocześniejszej generacji technologii BMW M TwinPower Turbo zapewnia też natychmiastowe reakcje na ruchy pedału gazu oraz wielką elastyczność.
Wysokie obroty i moc turbosprężarki
Silnik ten rozwija 272 kW/370 KM przy 6500 obr./min, a maksymalnie kręci się do 7000/min (średnie spalanie: 8,5 l/100 km, emisja CO2: 199 g/km – z opcjonalną skrzynią dwusprzęgłową M DKG odpowiednio 7,9 l/100 km i 185 g/km), a tym samym ustanawia nowy wzorzec w segmencie wyczynowych aut kompaktowych. Nowym wzorcem w tym segmencie rynku jest także maksymalny moment obrotowy 465 Nm, który jest dostępny od 1400 do 5560 obr./min i który można krótkotrwale zwiększyć do 500 Nm w ramach trybu Overboost w zakresie 1450-4750 obr./min. Tak zmotoryzowane, nowe BMW M2 Coupe, wyposażone w opcjonalną 7-stopniową skrzynię dwusprzęgłową M DKG przyspiesza do 100 km/h w 4,3 s (z seryjną manualną skrzynią 6-biegową w 4,5 s). Prędkość maksymalna – elektronicznie ograniczona – wynosi tu 250 km/h, co po wykupieniu pakietu M Driver’s może być podniesione elektronicznie do 270 km/h. Jednocześnie (wyposażone w skrzynię M DKG) BMW M2 Coupe może się pochwalić znakomitą wydajnością, zużywając średnio 7,9 l benzyny na 100 km, co odpowiada emisji CO2 na poziomie 185 g/km.
Ultralekka konstrukcja i sztywność jednostki napędowej
Ta ultralekka jednostka napędowa powstała w technologii optymalizowanej termodynamicznie, co wiąże się m.in. z budową „Closed-deck”, w której opływający gilzy cylindrów płaszcz wodny jest zamknięty od góry, pod uszczelką i głowicą, a co zapewnia także wyjątkową sztywność całemu silnikowi. Dzięki takiej konstrukcji możliwe jest uzyskiwanie wyższych ciśnień wewnątrzcylindrowych, a tym samym wyższą wydajność. Także pokrycie gładzi cylindrowych współdziała na polu obniżenia tarcia i masy własnej.
Najnowsza technologia M Twin Power Turbo
W tej jednostce napędowej zastosowano najnowszą generację technologii BMW M TwinPower Turbo, na którą składa się dwuślimakowa turbosprężarka, bezpośredni wtrysk benzyny High Precision Injection, bezstopniowo zmienne fazy rozrządowe (Double VANOS) po obu stronach silnika oraz zmienny wznios zaworowy VALVETRONIC. Dzięki temu silnik bardzo spontanicznie reaguje na ruchy pedału gazu, optymalnie rozwija swą wspaniałą moc, a zarazem oszczędnie się obchodzi z paliwem, zmniejszając emisję CO2.
Wielką rolę w optymalizowaniu rozwijania mocy przez ten silnik odgrywa także zintegrowanie turbosprężarki bezpośrednio w kolektorze wydechowym, dzięki czemu po rozruchu na zimno faza rozgrzewania trwa bardzo krótko, co znacząco obniża zużycie paliwa i emisję CO2. Elektrycznie sterowany zawór upustowy ciśnienia doładowania i umieszczenie katalizatora w bezpośredniej bliskości silnika jeszcze bardziej optymalizują zachowania silnika związane z emisją spalin.
Zoptymalizowany, aby spełnić najwyższe standardy
Aby spełnić wymagania kierowców o sportowych ambicjach, którzy chętnie wyruszają swymi samochodami na tory wyścigowe, inżynierowie M GmbH zastosowali w nowym BMW M2 rozwiązania optymalizujące napęd, stosując niektóre elementy konstrukcyjne wyczynowego silnika montowanego w modelach M3 i M4. Wymienić tu można np. tłoki ze zoptymalizowanymi dla tulei żeliwnych pierścieniami górnymi oraz łożyska główne wału korbowego. Oczywiście także w silniku BMW M2 Coupe zastosowano odpowiednie, wysokowydajne, wyczynowe świece zapłonowe o podwyższonej wartości cieplnej.
Smarowanie silnika jak w warunkach wyścigowych
Wieloletnie doświadczenie w sportach motorowych inżynierów BMW M przejawia się także w rozwiązaniu kwestii zasilania jednostki napędowej w olej – w warunkach ekstremalnych przyspieszeń bocznych i wzdłużnych podczas wyczynowej jazdy na torze, silnik otrzymał zmodyfikowaną miskę olejową. Specjalna pokrywa ogranicza możliwości przemieszczania się oleju po wannie w wyniku przyspieszeń, a specjalny system odsysania dba, by układ doładowania miał zawsze smarowanie. Dzięki tym zabiegom silnik zawsze jest smarowany optymalnie, w każdych warunkach użytkowania.
Podobnie starannie zadbano o odpowiednie zarządzanie termiczne elementów zespołu napędowego. I tak, jeśli auto wyposażone jest w skrzynię M DKG, wypełniający ją olej ma własną chłodnicę.