Kia poinformowała o zamiarze poszerzenia swej gamy modelowej o nowy pojazd niskoemisyjny. Kia Niro – określana mianem Hybrid Utility Vehicle (pojazd użytkowy o napędzie hybrydowym) reprezentuje nowy kierunek rozwojowy i stanowi punkt startowy dla pierwszej platformy Kia dedykowanej w całości ekomotoryzacji.
Niro zachowa funkcjonalność i estetykę kompaktowego SUVa przy znacznie niższym zużyciu paliwa. Projektowany w całości „od zera” jako pojazd typowo hybrydowy o atrakcyjnej i nowoczesnej stylizacji Niro ma wszelkie szanse wyróżniać się wśród tradycyjnie konserwatywnej konkurencji. Nowa platforma Niro zaprojektowana została niezależnie w stosunku do istniejących modeli Kia, a jej przeznaczeniem jest harmonizacja określonych technologii ekologicznych z systemami napędowymi nowej generacji.
Za główne założenie prac rozwojowych nad nowym modelem przyjęto oszczędność zużycia paliwa na poziomie wiodącym w klasie Compact SUV. Kia Niro połączy elegancję stylizacji tego typu pojazdu z wyższą niż w przypadku rywali ekonomiką paliwową przy zakładanym poziomie emisji CO2 poniżej 90 g/km (w cyklu średnim zgodnie z New European Driving Cycle).
W trakcie procesu konstrukcyjnego Niro dominowała koncepcja modelu stricte hybrydowego. Ultra-niska emisja spalin oraz imponująca efektywność paliwowa to efekt współpracy 1,6-litrowej jednostki benzynowej ‘Kappa’ GDI (bezpośredni wtrysk paliwa) o mocy 105 KM i momencie 147 Nm z silnikiem elektrycznym o mocy 32 kW zasilanym baterią akumulatorów litowo-polimerowych o pojemności 1,56 kWh. Generowana przez ten zestaw moc przenoszona jest na koła samochodu poprzez sześciostopniową przekładnię dwusprzęgłową.
Zespoły platformy podwoziowej Niro dostosowane zostały do zabudowy napędu benzynowo-hybrydowego nowej generacji. W terminie późniejszym dla gamy Niro oferowany będzie także układ napędowy hybrid-plug-in (tj. ładowany z zewnętrznego portu elektrycznego).
Kia Niro wyróżniać się będzie modernistyczną stylizacją sportowego i aerodynamicznego nadwozia. Mimo, iż Niro jest całkowitą nowością już na pierwszy rzut oka rozpoznawalna jest bez trudu jako Kia po charakterystycznym grille w kształcie ‘tygrysiego nosa’ oraz licznych akcentach stylizacyjnych przeniesionych żywcem z najnowszych produktów Kia. Design prototypowej Kia Niro jest dziełem atelier w Kalifornii oraz biura projektowego Namyang w Korei.
Inspiracją dla kształtu kompaktowego SUVa w wersji HUV był zarówno współczesny design architektoniczny jak i sztuka rzeźby. Wydłużony rozstaw osi pozwolił zmniejszyć przedni i tylny zwis nadwozia, zapewniając maksimum miejsca dla pasażerów i bagażu wewnątrz.
Korzystające z nowej, “skrojonej na miarę” płyty podłogowej nadwozie Niro zawiera ponad 50% elementów ze stali nadwytrzymałej. Jest to tylko część szerszych wysiłków Kia, aby osiągnąć 5-procentowy spadek średniej masy nadwozi w okresie 2014-2020.
Efektem zastosowania stali nadwytrzymałej w strukturze platformy samochodu będą nie tylko lepsze notowania w sferze bezpieczeństwa, lecz także obniżenie wskaźnika NVH (hałasów, drgań i wibracji), stanowiącego jedno z ważnych zagadnień w procesie rozwojowym Niro. Podwyższona wytrzymałość nadwozia pozwoli również na podwyższenie ogólnego komfortu jazdy i jakości prowadzenia.
Premiera Hybrydowego Pojazdu Użytkowego (HUV) Kia Niro przewidziana jest na przyszły rok, a rozpoczęcie produkcji na rynki światowe nastąpi pod koniec 2016 w koreańskim zakładzie wytwórczym Hwasung.
Uwaga redakcyjna: Wszelkie dane podane w tym materiale mają charakter tymczasowy i wymagają potwierdzenia w trakcie dalszych badań i homologacji.