Nowe Citroeny DS3 i DS3 Cabrio, zaprezentowane wczoraj pod szklaną Piramidą w Luwrze, są jeszcze bardziej atrakcyjne. Mają nowe elementy stylistyczne i cechują się większą funkcjonalnością. Do nowych DS3 oraz DS3 Cabrio trafia także 3-cylindrowa turbodoładowana jednostka 1.2 PureTech 130KM, a wkrótce oba modele będą również dostępne w wersji PERFORMANCE o mocy 208 KM.
Awangardowe wzornictwo
DS3 jest pierwszym modelem rodziny DS z charakterystycznym układem świateł DS LED VISION. Pas przedni – DS Wings – właściwy dla marki DS, wyróżnia sześciokątna osłona chłodnicy, z centralnie umieszczonym monogramem DS. Chromowane obramowanie chłodnicy zostało przedłużone w kierunku reflektorów i świateł przeciwmgielnych, przybierając kształt dwóch chromowanych skrzydeł – Double Wings. Takie rozwiązanie pojawia się po raz pierwszy w samochodach DS. Dzięki takiemu wykończeniu pierwszy model Marki DS w jeszcze większym stopniu kojarzy się z unikatowym, luksusowym wyrobem, w duchu najlepszych francuskich tradycji.
Sukces DS3 opiera się przede wszystkim na jego niepowtarzalnym stylu. Zespoły projektowe DS zachowały zatem jego unikalne cechy, dwukolorowe nadwozie (dach w barwie odrębnej od reszty nadwozia) oraz środkowe słupki zaprojektowane w kształcie płetwy rekina, które stanowią znak rozpoznawczy DS 3.
Dzięki licznym możliwościom personalizacji (dach, nadwozie, obudowy lusterek, obręcze kół, panel dekoracyjny deski rozdzielczej, gałka dźwigni zmiany biegów i wykończenie wnętrza), Nowy DS 3 zamierza pozostać wyjątkowym samochodem. Jego oferta nadal obejmuje 78 kombinacji kolorów lakieru nadwozia i dachu.
Zaawansowany technologicznie
Dostępne od lipca 2014 nowe reflektory łączą, tak jak i w nowych DS 4 i DS 5, technologię LED (3 moduły, każdy o mocy 3W, w niezwykle dopracowanej oprawie) i technologię ksenonową (moduł 25 W) z sekwencyjnymi kierunkowskazami LED. Teraz w Nowym DS3 pojawiają się także nowe światła przeciwmgielne wykonane w technologii LED, które wzmacniają hipnotyczne „spojrzenie”.
Połączenie technologii LED i ksenonowej sprawia, że strumień świetlny jest mocniejszy, szerszy i jednolity, co pomaga w uzyskaniu lepszej widoczności i komfortu podczas jazdy nocą. Pozwala również na zmniejszenie zużycia energii o 50% w przypadku świateł mijania i o 67% dla świateł drogowych, a jednocześnie znacząco poprawia trwałość reflektorów. W efekcie zapewnia lepszą widoczność i komfort, szczególnie podczas jazdy nocą, nie zapominając o zmniejszeniu zużycia energii.
iOS czy Android? Dla Mirror Screen nie ma różnicy
Nowe DS 3 dysponują usługą Mirror Screen obsługującą technologię Apple CarPlay™ lub MirrorLink® (dla telefonów z systemem Android). Oferuje ona kierowcom bardziej inteligentny, bezpieczny i przyjemny sposób korzystania ze smartfonów.
Dzięki nowemu, kolorowemu ekranowi dotykowemu o przekątnej 7″ zaawansowane technologie odgrywają dużą rolę we wrażeniach z jazdy modelem DS. Oprócz uproszczonego dostępu do wszystkich funkcji pojazdu (rezygnacja z 20 przełączników na desce rozdzielczej), pozwala on przede wszystkim na korzystanie z usługi Mirror Screen. Jest to funkcja współpracująca z Apple CarPlay™ lub z MirrorLink® i pozwalająca na sterowanie smartfonem bezpośrednio z ekranu na desce rozdzielczej samochodu. W przypadku Apple CarPlay™ kierowca może w intuicyjny sposób dzwonić, korzystać z map, słuchać muzyki i mieć dostęp do wiadomości z wykorzystaniem poleceń głosowych lub za pomocą tabletu dotykowego. Korzystanie i sterowanie CarPlay™ jest proste i odbywa się za pomocą wbudowanego interfejsu bądź po uaktywnieniu systemu rozpoznawania głosu Siri,bez rozpraszania uwagi kierowcy.
Ponadto po zakończeniu jazdy, klienci DS mogą wrócić do informacji dotyczących prowadzenia samochodu na swoim smartfonie. Dzięki darmowej aplikacji MyDS w każdej chwili mają dostęp do informacji o terminach przeglądów, o zasięgu, jak również o miejscu zaparkowania samochodu. Aplikacja MyDS jest dostępna dla systemów Android i iOS.
W przypadku korzystania ze smartfonu z systemem Android kompatybilnym ze standardem MirrorLink® kierowcy mogą również używać aplikacji MyDS do czytania i pisania wiadomości tekstowych podczas prowadzenia auta.
Wszystkie modele DS są wyposażone w dostęp do Internetu i mobilne technologie.
Nowy DS3 i DS3 Cabrio, tak jak cała gama DS, już od początku roku 2016 korzystać będą z oferty DS Connect Box, która obejmuje następujące pakiety:
- pakiet SOS & Assistance: prekursorskie rozwiązanie umożliwiające automatyczne wysłanie powiadomienia i wezwanie pomocy drogowej z lokalizacją pojazdu oraz wysłanie właściwych służb ratowniczych w razie potrzeby,
- pakiet Monitoring: wirtualna książka przeglądów (automatyczna kontrola przebiegu i informacje o zbliżających się przeglądach), porady dotyczące eko-jazdy na podstawie danych dostarczanych przez pokładowe systemy,
- pakiet Mapping: lokalizacja pojazdu, informacje przesyłane mailem przy wjeździe i wyjeździe z danej strefy geograficznej,
- pakiet Tracking: geolokalizacja samochodu w razie kradzieży.
A także zaawansowane technologie pozwalające sprostać oczekiwaniom klientów DS 3:
System Active City Brake
System aktywnego hamowania Active City Brake: to system automatycznego hamowania pozwalający na uniknięcie kolizji przy niewielkich prędkościach. Laserowy czujnik krótkiego zasięgu umieszczony w górnej części przedniej szyby wykrywa przeszkody, takie jak inny pojazd stojący przed nami lub poruszający się w tym samym kierunku. Do prędkości 30 km/h, system rozpoznaje ewentualne ryzyko i łączy bezpośrednio z blokiem elektronicznym układu hamulcowego, by uniknąć zderzenia lub ograniczyć jego konsekwencje przez zmniejszenie prędkości – bez konieczności wciskania przez kierowcę pedału hamulca. Automatyczne hamowanie może spowodować nawet całkowite zatrzymanie samochodu, jeśli wymaga tego sytuacja na drodze. W takim przypadku, następuje chwilowe unieruchomienie samochodu (na około 1,5 sekundy), by kierowca mógł przejąć kontrolę nad pojazdem przez wciśnięcie pedału hamulca. Przed uruchomieniem automatycznego hamowania, gdy system wykryje niebezpieczeństwo na drodze, następuje wstępne podwyższenie ciśnienia w układzie hamulcowym i zbliżenie klocków hamulcowych do tarcz tak, by maksymalnie skrócić czas reakcji układu (funkcja PREFILL, działająca w sposób niezauważalny dla użytkownika). Dzięki temu, jeśli sytuacja będzie wymagała automatycznego hamowania, system zareaguje szybciej (zysk kilkuset milisekund).
Wyposażenie dla zapewnienia komfortu na co dzień
Czujniki parkowania z przodu i z tyłu, kamera cofania przekazująca obraz na ekran 7” lub wspomaganie ruszania na wzniesieniu (teraz także dostępne dla pojazdów z manualną skrzynią biegów) – to wyposażenie dostępne w Nowym DS3.
Wyrafinowanie i dbałość o szczegóły
Ponad 20 limitowanych serii od rynkowego debiutu, 8 możliwych kombinacji kolorów dachów i nadwozia, ponad 3 miliony możliwości biorąc pod uwagę wszystkie elementy personalizacji zewnętrznej, wewnętrznej oraz silników dostępnych w zależności od poziomu wykończenia.
Nowy DS3 swym wyjątkowym charakterem nawiązuje do paryskiego szyku i elegancji. Można wspomnieć choćby nowy unikalny kolor dachu – Brun Topaze, którego źródłem inspiracji były kamienie szlachetne.. Dostępnych jest również 10 różnych motywów personalizacji na dach (w wersji hatchback), 4 odcienie dachu i 4 kolory materiału poszycia (w DS Cabrio), 10 rodzajów obudów lusterek i 15 wzorów obręczy ze stopów lekkich w rozmiarze 16 i 17” oferowanych dla obu wersji nadwozia.
We wnętrzu kabiny również widać modowe inspiracje i starannie dobrane materiały. Pojawiają się nowe tapicerki i wykończenia wnętrza (tapicerka Dinamica Noir Basalte, wykończenie Brun Topaze, …). Również charakterystyczny splot na skórzanej tapicerce przednich foteli, typowy dla modeli Marki DS. Wykonane ze skóry półanilinowej są teraz dostępne w nowym odcieniu Brun Trinitario. Panel dekoracyjny deski rozdzielczej może być również obity skórą z wytłoczonym monogramem DS, natomiast górna osłona zestawu wskaźników może być pokryta skórą ekologiczną z kontrastowymi przeszyciami.
W trosce o detale, połączono technologię i elegancję: na szybach bocznych pojawiają się nadruki, podobny grawerowany laserowo motyw na panelu dekoracyjnym deski rozdzielczej (wnętrze So Irrésistible Paris) lub na obudowach lusterek (oznakowanie DS w pakiecie Faubourg Addict lub w wykończeniu Ultra Prestige).
Estetyczny i śmiały, Nowy DS 3 znów przełamuje stereotypy i wnosi powiew świeżości do świata luksusu à la française. Niezależnie od tego, czy mamy do czynienia z wersją hatchback czy Cabrio, znakami rozpoznawczymi DS3 są wciąż atrakcyjna stylistyka oraz dynamika.
Najwyższy komfort jazdy
Nowy DS 3 już na pierwszy rzut oka jest samochodem miejskim. Jednakże doskonale sprawuje się zarówno w mieście, jak i na trasie, dzięki wymiarom, które zapewniają mu niezwykłą zwinność, a przede wszystkim dzięki doskonałym osiągom silnika. Dzięki bogatej ofercie jednostek napędowych DS3 doskonale odnajduje się w różnych zastosowaniach: (trzy 3-cylindrowe silniki benzynowe 1.2 PureTech – zdobywcy tytułu “Międzynarodowy Silnik Roku 2015”, dwa 4-cylindrowe silniki benzynowe 1.6 THP i trzy 4-cylindrowe silniki wysokoprężne 1.6 BlueHDi), trzy skrzynie biegów (5 lub 6-biegowa manualna skrzynia biegów, elektronicznie sterowana skrzynia biegów lub automatyczna skrzynia biegów ostatniej generacji), oraz niska emisja CO2 zaczynająca się od 79 g/km (dla silnika BlueHDi 100) i nieprzekraczająca 129 g/km.
Warto się przyjrzeć trzem nowościom w Nowych DS3: automatycznej skrzyni biegów EAT6 najnowszej generacji (wprowadzonej na rynek 7 miesięcy temu), 3-cylindrowemu silnikowi 1.2 PureTech 130 S&S w połączeniu z manualną skrzynią biegów o 6 przełożeniach i nowej, mocnej jednostce 1.6 THP S&S 208,, która montowana jest w modelu DS 3 PERFORMANCE, najbardziej sportowej i ekstremalnej odmianie gamy.
1.2 Pure Tech 110 S&S EAT6 – idealne połączenie
Skrzynia biegów najnowszej generacji EAT6 w modelu DS 3 współpracuje z 3-cylindrowym silnikiem benzynowym PureTech110 S&S. Ten wyposażony w turbosprężarkę silnik oferuje wysoki moment obrotowy już przy niskich obrotach wynoszący 205 Nm i dostępny już od 1 500 obr/min. Taka kombinacja gwarantuje przyjemność płynnej, ale też dynamicznej jazdy oraz reaktywność jednostki napędowej, przy umiarkowanym zużyciu paliwa. Potwierdzają to parametry : w cyklu miejskim zużycie paliwa wynosi 4,6 l/100 km dla wersji hatchback i 4,9 l/100 km dla DS3 Cabrio, emisja CO2 105 g/km dla hatchbacka (o ponad 40 g/km lub 30% mniej w porównaniu do silnika VTi 120 z automatyczną skrzynią biegów) i 112 g/km dla DS3 Cabrio.
1.2 PureTech 130 S&S z manualną, sześciostopniową skrzynią biegów
Nowy silnik w Nowych DS 3: 1.2 PureTech 130 S&S. Dzięki znacznemu, natychmiast dostępnemu momentowi obrotowemu utrzymującemu się w szerokim zakresie prędkości obrotowych, silnik ten nadaje nowemu DS 3 jeszcze bardziej dynamiczny, żywiołowy charakter, a jednocześnie odznacza się jednym z najniższych poziomów emisji CO2 i zużycia paliwa w porównaniu do modeli konkurencji : 129 g CO2 / km i 4,5 litra / 100 km w cyklu mieszanym. Silnik 1.2 PureTech 130 S&S, dysponujący mocą 96 kW (130 KM) przy 5 500 obr/min i maksymalnym momentem obrotowym 230 Nm (+ 44% w porównaniu do montowanego poprzednio silnika VTi 120), dostępnym już od 1 750 obr/min (zamiast 4 250 obr/min w przypadku VTi 120), pozwala w pełni wykorzystać możliwości DS 3.
Drive efficiency – dwie wersje o obniżonym zużyciu paliwa dostępne w Nowym DS 3
Nowy DS 3, będzie oferowane również w wersji silnikowej o obniżonym zużyciu paliwa o nazwie Drive Efficiency. Dzięki silnikom 1.2 PureTech 82 S&S (107 g CO2 / km) i 1.6 BlueHDi 100 S&S (87 g CO2 / km), oraz oponom o niskich oporach toczenia i specjalnym, aluminiowym obręczom kół wersja ta cechuje się zdecydowanie niższą emisją CO2, która wynosi odpowiednio : 99 g/km (- 8g / km) i 79 g/km (- 8 g/km) CO2.
DS 3 PERFORMANCE – udane połączenie wysokich osiągów i wszechstronności
Nowe DS 3 będą również oferowane w wersji o jeszcze bardziej ekscytujących osiągach : DS 3 PERFORMANCE, która będzie dostępna w dwóch wersjach nadwoziowych – hatchback i Cabrio. Te dwie wyróżniające się i niezwykle dynamiczne wersje stanowią niezwykle udane połączenie łatwości prowadzenia i intensywnych doznań z jazdy.
208 KM, 300 Nm momentu obrotowego, 125 g CO2/km – oto kilka kluczowych danych liczbowych charakteryzujących DS 3 PERFORMANCE. Jego zachowanie na drodze jest owocem intensywnych prac zespołu konstruktorów DS PERFORMANCE, którzy postanowili wyposażyć to auto w silnik 1,6 THP S&S i połączyć go z 6-biegową, specjalnie zestopniowaną skrzynię biegów (MCM) z samoblokującym mechanizmem różnicowym typu Torsen® dla zapewnienia maksymalnej skuteczności napędu i idealnej precyzji toru jazdy.
Swoją nadzwyczajną dynamikę przy zachowaniu pełnego bezpieczeństwa auto zawdzięcza niezwykle starannie dopracowanemu układowi jezdnemu i hamulcowemu. Efekt ten uzyskano poprzez obniżenie zawieszenia o 15 mm, zwiększenie rozstawu kół (przód : + 26 mm ; tył : + 14 mm) oraz zastosowanie przednich tarcz hamulcowych o średnicy 323 mm ze specjalnymi zaciskami (i tarcz o średnicy 249 mm z tyłu).
Wyjątkowo wiele uwagi poświęcono również stylowi auta. Jego dynamiczny charakter jest widoczny już na pierwszy rzut oka: specyficzna, podwójna końcówka wydechu, poszerzone nadkola, aluminiowe obręcze kół 18’’ w czarnym kolorze z diamentowym połyskiem, przednie zaciski hamulcowe lakierowane na czarno, specjalne oznaczenia auta w barwach DS PERFORMANCE…. Nie zapominając o wystroju wnętrza, również wyrażającemu sportowy charakter auta, o czym świadczą pokryte skórą i alkantarą przednie kubełkowe fotele, specjalne zegary czy deska rozdzielcza z logo DS PERFORMANCE.
Klienci mają wybór jednego z dwóch poziomów wykończenia dla hatchbacka i Cabrio. Pierwszy poziom daje możliwość wyboru jednej z 6 kombinacji kolorystycznych nadwozia i dachu w wersji hatchback i 4 kombinacji w wersji Cabrio. Drugi poziom, „Black Special” dodatkowo podkreśla sportowy i zarazem wyrafinowany charakter dzięki czarnemu matowemu kolorowi nadwozia w połączeniu z dachem w kolorze Gold brillant (hatchback). Całkowicie ciemne nadwozie wzbogacają karbonowe akcenty na bocznych listwach ochronnych.
Wnętrze auta idealnie współgra z nadwoziem. Wersja ta jest wyposażona w deskę rozdzielczą i podstawę dźwigni zmiany biegów w kolorze Gold brilliant oraz dodatkowe elementy wyposażenia zwiększające poziom komfortu i bezpieczeństwa.
Swoistą „wisienką na torcie” jest pakiet wystroju wnętrza „Carbone” oraz zestaw elementów ozdobnych nadwozia, pozwalające spersonalizować DS 3 PERFORMANCE.
Połączenie dynamiki i komfortu
W przypadku Nowych DS 3 komfort jest również jednym z kluczowych elementów, szczególnie istotnych w przypadku intensywnego użytkowania auta. Zwłaszcza w Nowym DS 3 Cabrio. Doskonałym przykładem jest możliwość odsłonięcia kabiny, jako że możliwe jest opuszczenie i ponowne podniesienie dachu przy prędkościach do 120 km/h, czy też komfort akustyczny wersji Cabrio. Reprezentuje on wzorcowy w tym segmencie poziom dzięki najwyższej jakości płótna (wielowarstwowa budowa z zastosowaniem materiałów kompozytowych i tłumiącej hałasy akrylowej warstwy wewnętrznej) oraz optymalizującej komfort akustyczny aerodynamicznej owiewce.
Komfort jest też odczuwalny w codziennym użytkowaniu dzięki największej w tym segmencie aut objętości bagażnika (285 litrów w przypadku hatchbacka i 245 litrów w przypadku Cabrio), jak również przez pasażerów na tylnych siedzeniach podczas długich podróży.