Stworzony z myślą o nowej generacji nabywców towarów luksusowych, absolutnie nowy QX30 premium active crossover może się poszczycić przemyślanym wyglądem, kreującym odważny manifest wizualny. Model, który zadebiutuje w Europie podczas salonu genewskiego, dołącza do Q30 jako część nowej linii modelowej kompaktów klasy premium Infiniti.
QX30 zachował wyraziste i eleganckie cechy stylistyczne zastosowane w modelu koncepcyjnym, czyli bardzo odważne przetłoczenia blach, unikalną sylwetkę crossovera oraz asymetryczną kabinę. Opracowano go w zgodzie z nową filozofią rozwoju produktu, jeszcze wyraźniej podporządkowaną stylistyce.
Nowy model cechuje nie tylko efektowny wygląd, ale też wyższa pozycja jazdy, jakość prowadzenia budująca zaufanie kierowcy, a także „wszędobylski” charakter auta. QX30 dostępny jest z inteligentnym systemem napędu na wszystkie koła. W efekcie samochód znakomicie radzi sobie zarówno na ulicach metropolii czy podmiejskich szosach, jak i na krętych drogach wiejskich. I to w każdych warunkach pogodowych.
Nowa kategoria auta dla nowej kategorii nabywców
Infiniti kieruje QX30 do nowej generacji nabywców klasy premium. Segment crossoverów tej klasy jest obecnie na całym świecie jednym z najszybciej rozwijających się segmentów rynku. Przedstawiciele generacji X i Y będą od roku 2020 stanowili większość nabywców w tym segmencie. Dla nich samochód nie ma odzwierciedlać przynależności do grupy społecznej, ale ma być wyrazem własnego, otwartego na nowości, „ja”.
Wypełniając lukę pomiędzy kompaktowymi samochodami rywali, a większymi crossoverami, QX30 zajmie na rynku wyjątkową pozycję. Właściwa crossoverom wszechstronność rozciąga się w przypadku Q30 od wyjątkowo czarującej stylistyki, przez szeroki zakres komfortu, wygody i bezpieczeństwa, aż po cechy dynamiczne, takie jak choćby inteligentny napęd na wszystkie koła. Podwyższony w stosunku do Q30 prześwit oraz własności układu napędowego podnoszą poziom zaufania kierowcy do samochodu.
Wyważony charakter crossovera został w przypadku QX30 osiągnięty bez utraty szyku i komfortu, jakiego oczekują nabywcy aut w segmencie premium. Atrakcyjność modelu zasadza się w jego odmiennym, wysoce ekspresyjnym designie oraz najwyższej jakości wykończeniu − cechach koniecznych do odniesienia sukcesu w segmencie premium.
Design łamiący konwencje w projektowaniu
Oryginalny prototyp QX30, który zadebiutował na arenie międzynarodowej na salonie genewskim w 2015 roku, łączył w sobie miękkie, łagodne linie coupé z dumną postawą czteronapędowego crossovera. Kierując się typowym dla Infiniti podejściem do tworzenia produktu z wyraźnym pierwszeństwem designu, w produkcyjnej wersji modelu QX30 utrzymano te charakterystyczne cechy.
Połączenie nisko poprowadzonych linii, podniesionego prześwitu i emanującego mocą wyglądu crossovera robi potężne wrażenie. Pełna siły postawa na dużych, szeroko rozstawionych kołach nadaje temu samochodowi cechy wszędołaza, gotowego podjąć wyzwanie zmierzenia się z dowolnymi warunkami jazdy, przy zachowaniu, właściwej klasie, najwyższej jakości wykończenia.
QX30 ma prześwit większy o 30 mm od Q30 Premium i o 45 mm od Q30 Sport. W jego seryjnym wyposażeniu ujęto m.in. satynowane, chromowe relingi dachowe, co jeszcze bardziej podkreśla jego charakter i formę, a zarazem zwiększa funkcjonalność. Poszerzenie nadkoli QX30 nakładkami, zwiększyło szerokość auta niby tylko o 5 mm, za to znacząco przydało mu wyglądu crossovera gotowego podejmować różnorodne wyzwania.
Podobnie jak w przypadku Q30, wyraziste przetłoczenia nadwozia, współtworzące pełne siły powierzchnie boczne, każą spojrzeć na QX30 jak na emocjonalne wyznanie ujęte w nowe dynamiczne formy. Grill o dwóch łukach i trójwymiarowej siatce wyewoluował z rozwiązania stylistycznego zastosowanego w Q30. Płynnie łączy się w organiczny kształt z lampami głównymi. Charakterystyczne linie ciągną się od wyoblonej maski poprzez błotniki i burty, aż po mocne barki. Efekt wizualny jest dalece różny od prostych, „mechanicznych” linii, znanych z konkurencyjnych modeli, przywołuje bowiem skojarzenie z mięśniami naprężonymi pod skórą. Typowy dla Infiniti tylny słupek dopełnia dzieła, podkreślając swą charakterystyczną linią dynamikę ruchu, nawet gdy auto stoi.
Podwyższona pozycja za kierownicą dodaje prowadzącemu pewności siebie, doskonale wpisując się we wszechstronny charakter samochodu. Całkowita wysokość nadwozia – 1530 mm z relingami w standardzie – a także smukłość przednich słupków, przyczyniają się do lepszej niż w autach konkurencyjnych widoczności w przód. Wsiadanie i wysiadanie ułatwia natomiast wyższe położenie siedzisk (punkt biodrowy: 1324 mm).
Wśród innych cech wyglądu zewnętrznego warto wskazać – opracowane na nowo – przedni i tylny zderzak, ziarninowane progi dla podkreślenia gotowości do podboju świata, a także satynowany chrom na elementach wykończeniowych karoserii. Wszystkie te elementy stanowią znakomite tło dla metalizowanego lakieru klasy premium.
QX30 – asymetria i komfort
Śmiałe podejście Infiniti do stylistyki znajduje kontynuację we wnętrzu QX30, które, wykorzystując ekspresyjne, nowoczesne i dynamiczne formy, rzuca wyzwanie podporządkowanym symetrii standardom projektowym. Asymetryczne powierzchnie współtworzą fale i dynamizują przeplatające się linie otaczające kierowcę. Gdy światło w naturalny sposób przemieszcza się i załamuje na tak wyrzeźbionych powierzchniach i kontrastowych materiałach kabiny, siedzący wewnątrz mają poczucie ruchu. Wszystko to buduje nad wyraz przyjazne otoczenie.
Designerzy Infiniti sięgnęli po najlepsze materiały i metody wykończenia, by uzyskać efekt kabiny tyleż nowoczesnej, co luksusowej. Zaprojektowana specjalnie dla QX30 tapicerka podkreśla unikatowy charakter wnętrza. Standardowym materiałem wykończeniowym jest czarna tkanina, a – oferowane jako opcje – czarna lub beżowa skóra wprowadzają jeszcze szlachetniejszą atmosferę.
Wyrafinowanie i komfort to także immanentne cechy wnętrza Infiniti QX30. Komfort na najwyższym poziomie gwarantuje znakomita konstrukcja foteli, wykorzystująca wyniki badań Infiniti nad sposobami podpierania kręgosłupa. Oparcia zostały dostosowane do naturalnych krzywizn kręgosłupa, wspierając mięśnie pleców tak, by obciążenia kręgosłupa były równomiernie rozkładane, a nacisk na mięśnie grzbietu jak najmniejszy. Lepszemu wsparciu służą także szersze siedziska z miękkimi poduszkami. Testy przeprowadzone w Infiniti wykazały, że fotele QX30 zapewniają lepsze niż w autach konkurencji podparcie sylwetki i wyższy komfort podróżowania szczególnie odczuwany w najdłuższych podróżach.
Na komfort panujący w kabinie wpływa także znakomite wyciszenie wnętrza. QX30 może (głośno) pochwalić się jednym z najniższych w całym segmencie premium kompakt poziomem wskaźnika NVH (noise, vibration, harshness). Szerokie zastosowanie materiałów pochłaniających hałasy przeciwdziała przenikaniu szumów opływowych, toczenia i odsilnikowych do kabiny, ale cisza tu panująca jest też wynikiem zastosowania systemu aktywnej redukcji hałasu, emitującego fale dźwiękowe z głośników w drzwiach i wygaszającego dudniące dźwięki z silnika wysokoprężnego. Ponadto przed wibracjami i hałasami pochodzącymi z zawieszenia chroni odpowiednio sztywna konstrukcja szkieletu auta wykonanego z wysokowytrzymałej stali. W efekcie kabina jest ekstremalnie wręcz wyciszona, a w takich warunkach inżynierowie Infiniti mogli za pomocą znanego już z Q30 aktywnego systemu poprawy dźwięku (ASE), zaproponować swobodne rozprowadzanie przyjemniejszych, pełniejszych tonów silników podczas przyspieszania, bez zakłócania błogiego spokoju w kokpicie.
Wszechstronność i zespoły napędowe gotowe na każde wyzwanie
QX30 to samochód zaprojektowany, by zapewnić pobudzająco dynamiczne doznania z jazdy, wspierane przez inteligentny napęd na cztery koła. Projektowanie auta rozpoczęto w centrum technicznym Infiniti w Japonii, po czym, na końcową fazę walidacji i testów projekt przeniesiono do Europy. W proces konstruowania i testowania modeli Q30 i QX30 zaangażowanych było ponad 750 inżynierów w Japonii i Europie.
W porównaniu z Q30, układ jezdny QX30 otrzymał unikatowe nastawy, zapewniające komfort i pewność jazdy mimo zwiększenia prześwitu i podniesienia środka ciężkości. Zespoły zajmujące się projektowaniem i regulacją układu jezdnego oraz prowadzenia QX30 intensywnie pracowały, by jego charakterystyka dynamiczna była najwłaściwsza dla samochodu stanowiącego pomost między kompaktami i crossoverami. Sprężyny i tylny stabilizator są sztywniejsze, co pomogło w uzyskaniu zawieszenia bez skłonności do bujania. Jednak mimo zwiększenia sztywności sprężyn, przeciwdziałającej efektom podniesienia środka ciężkości, wprowadzone do układu jezdnego modyfikacje zapewniają wysoki komfort resorowania przy każdej prędkości i na każdej nawierzchni.
QX30 jest wyposażony w inteligentny system napędu czterech kół. Układ przeniesienia napędu może dostarczyć do 50% mocy i momentu obrotowego na tylną oś auta, by zapewnić trakcję na śliskim podłożu i w niekorzystnych warunkach pogodowych, poprawiając kontrolę i pewność prowadzenia. Gdy na przykład jedno z kół zacznie buksować w wyniku utraty przyczepności, system powstrzyma buksowanie w pożądanym stopniu wyhamowując koło, a siła napędowa zostanie przekierowana na koła o lepszej przyczepności, co zapewni utrzymanie pełni kontroli. W połączeniu ze zwiększonym prześwitem, zespół napędowy QX30 jest gotów podjąć wyzwanie jazdy w każdych warunkach.
Inną dostępną opcją jest siedmiostopniowa, dwusprzęgłowa skrzynia biegów. Przekładnia ta dokonuje inteligentnej preselekcji biegów tak, by kolejne przełożenie zawsze było gotowe do załączenia. Kontrolę przełożeń według własnego uznania umożliwia zaś kierowcy tryb manualny. Przekładnia zapewnia przeniesienie napędu bez przerw niezależnie od załączonego biegu i prędkości jazdy.
Klienci będą mieć wybór między mocnymi i oszczędnymi silnikami wysokoprężnymi a turbodoładowanymi jednostkami benzynowymi. Informacje dotyczące oferowanych na poszczególne rynki wersji będą dostępne w okresie bezpośrednio poprzedzającym wprowadzenie auta do sprzedaży.
Przyjazne technologie w służbie kierowcy
Dzięki całej palecie systemów aktywnej ochrony i wsparcia w unikaniu niebezpieczeństw, QX30 zaliczać się będzie do najbezpieczniejszych aut w swojej klasie, zatem przyjemności z jazdy towarzyszyć będzie maksymalna ochrona pasażerów. System monitorowania otoczenia z wykrywaniem ruchomych obiektów i automatycznym wsparciem parkowania sprawia, że QX30 będzie też najłatwiejszym do parkowania samochodem w segmencie.
Właściwej marce dbałości o szczegóły dowodzi zastosowanie specjalnej metody metalizowania loga Infiniti umieszczonego na grillu. Sięgnięto po nią, by akcent designerski sprawiający, że przedni pas auta jest nie do pomylenia, nie zakłócał fal radaru inteligentnego aktywnego tempomatu, dbającego o utrzymywanie prędkości i bezpiecznego odstępu.
Ceniony system multimedialny Infiniti InTouch wprowadzony po raz pierwszy w pionierskim modelu Q50, w QX30 rozwinięto i usprawniono. Sterowanie dotykowe poprzez 7-calowy ekran HMI jest teraz jeszcze wygodniejsze i bardziej intuicyjne. Z systemem InTouch współdziała system sterowania głosem, pozwalający za pośrednictwem komend głosowych sterować systemami audio i nawigacji.
Infiniti QX30 premium active crossover wejdzie do sprzedaży na wybranych rynkach w drugiej połowie roku.