Kia Niro świętuje swoją europejską premierę podczas 86. Międzynarodowego Salonu Samochodowego w Genewie. Niro – nowy niskoemisyjny, hybrydowy crossover – to pierwszy pojazd marki Kia skonstruowany na płycie podłogowej zaprojektowanej z myślą o samochodach ekologicznych.
Kia Niro udanie łączy funkcjonalność przestronnego crossovera z niskim zapotrzebowaniem na paliwo dzięki zaawansowanemu napędowi hybrydowemu. Niro, zaprojektowane od podstaw jako auto hybrydowe o atrakcyjnej stylizacji, zdecydowanie wyróżnia się na tle konserwatywnie stylizowanych hybrydowych rywali.
Płyta podłogowa Kia Niro została skonstruowana od podstaw, bez wykorzystania elementów konstrukcyjnych istniejących modeli i jest przystosowana do wykorzystania układów napędowych nowej generacji. Hybrydowy układ napędowy Niro – składający się z 1,6-litrowego benzynowego silnika GDI z bezpośrednim wtryskiem, litowo-jonowych akumulatorów, silnika elektrycznego o mocy 32 kW i sześciobiegowej przekładni z dwoma sprzęgłami – wciąż jest w fazie ostatecznego tuningu. Celem inżynierów podczas testów homologacyjnych jest uzyskanie emisji CO2 na poziomie 89 g/km, którą osiągnięto podczas wewnętrznych prób.
Przełom w stylizacji samochodów hybrydowych
Design Niro został opracowany przez ośrodki projektowe Kia mieszczące się w Kalifornii i w Korei. Samochód łączy funkcjonalność i proporcje, typowe dla crossoverów z elegancką, aerodynamiczną sylwetką nadwozia o delikatnie rzeźbionych powierzchniach.
Mimo sylwetki crossovera, subtelnych przetłoczeń i zdecydowanych linii, Niro natychmiast jest kojarzone z samochodem marki Kia. Wraz z nowym modelem debiutuje najnowsza ewolucja elementów stylistycznych, do których zaliczają się osłona chłodnicy w kształcie tygrysiego nosa, szeroki słupek C i szereg innych elementów typowych dla modeli Kia.
Nie tylko pod względem stylizacji nadwozia crossover Niro zdecydowanie różni się od hybrydowych aut dostępnych na rynku. Duży rozstaw kół, stosunkowo długa pokrywa silnika, krótkie zwisy i wyraźnie wznosząca się boczna linia nadwozia sprawiają, że nawet podczas postoju nowy crossover Kia prezentuje się bardzo dynamicznie. Jego nadwozie jest bardzo aerodynamiczne o czym świadczy współczynnik oporu powietrza, wynoszący jedynie 0,29.
Spory rozstaw osi, wynoszący 2700 mm oraz krótkie zwisy z przodu i z tyłu (wynoszące – odpowiednio – 870 mm i 785 mm) sprawiają, że wnętrze Niro jest bardzo przestronne jak na samochód, który mierzy 4335 mm długości. Przy takiej długości nadwozia oraz przy szerokości 1800 mm i wysokości 1535 mm Niro idealnie wpisuje się w lukę między większą Kia Sportage, a mniejszym cee’dem. Rozstaw osi Kia Niro jest nawet o 3 cm większy niż w Sportage.
Deska rozdzielcza o poziomych liniach potęguje wrażenie przestrzeni w kabinie
Kabina nowego crossovera Kia została zaprojektowana tak, aby zapewnić pasażerom maksymalną przestrzeń, wygodę i poczucie przebywania we wnętrzu o wysokiej jakości wykonania. Szeroka deska rozdzielcza i liczne poziome linie optycznie poszerzają wnętrze. Miękkie i przyjemne w dotyku materiały wykończeniowe sprawiają, że nową, wysoką jakość wykonania samochodów marki Kia widać natychmiast po otwarciu drzwi.
Poszczególne strefy deski rozdzielczej są wyraźnie zaznaczone. Zestaw wskaźników i ekran dotykowy systemu multimedialnego znajdują się na jednej wysokości. Na konsoli środkowej zgrupowano przyciski sterowania klimatem w kabinie i elementy obsługi systemów asystujących. Ergonomiczna konsola środkowa jest delikatnie zwrócona w stronę kierowcy, aby obsługa pokładowych systemów była jak najbardziej funkcjonalna i intuicyjna.
Cel inżynierów – hybrydowe Niro musi emitować jedynie 89 g CO2 na kilometr
Kia Niro – zaprojektowana od podstaw jako samochód hybrydowy – na tle innych aut tego typu ma wyróżniać się nie tylko stylem, ale również sprawnością zespołu napędowego. Bardzo niską emisję spalin i dwutlenku węgla zapewnia hybrydowy zespół napędowy, na który składają się 1,6-litrowa benzynowa jednostka napędowa z bezpośrednim wtryskiem paliwa osiągająca moc 105 KM i generująca moment obrotowy o wartości 147 Nm współpracująca z silnikiem elektrycznym o mocy 32 kW i akumulatorem litowo-jonowym o pojemności 1,56 kWh. Łączna moc hybrydowego zespołu napędowego wynosi 141 KM. Moment obrotowy jest przenoszony na koła za pośrednictwem sześciobiegowej przekładni z dwoma sprzęgłami (6DCT).
Nowy silnik benzynowy po raz pierwszy łączy zalety jednostki napędowej pracującej w cyklu Atkinsona, chłodzonego układu recyrkulacji spalin (EGR) i bezpośredniego wtrysku paliwa w celu uzyskania maksymalnej wydajności. Dodatkowo zwiększa ją system odzyskiwania ciepła spalin, który przyspiesza rozgrzewanie się silnika poprzez przekierowanie płynu chłodzącego do wymiennika ciepła w układzie wydechowym.
Dwusprzęgłowa przekładnia jest najnowszą wersją skrzyni biegów o symbolu 6DCT, zaprojektowaną na potrzeby współpracy z zaawansowanym hybrydowym układem napędowym. Przekładnia zapewnia natychmiastową zmianę przełożeń i bardzo płynną pracę.
Zaawansowany akumulator z technologią oszczędzania energii
Ważący zaledwie 33 kg litowo-jonowy akumulator o pojemności 1,56 kWh jest jak dotąd najlżejszym i najbardziej wydajnym kiedykolwiek wykorzystywanym w samochodach Kia. Akumulator zastosowany w Niro odznacza się o nawet 50% wyższą gęstością energii i o 13% większą wydajnością energetyczną niż akumulatory stosowane u konkurentów.
Kia Niro jest dostępna z nowym systemem wspomagającym Eco-Driving (Eco-DAS), który łączy dwie technologie, aby oszczędzać i odzyskiwać energię elektryczną w każdych warunkach jazdy.
Obydwie są ściśle powiązane z systemem nawigacyjnym Niro i umożliwiają autu przewidywanie warunków drogowych. Dzięki temu hybrydowy crossover Kia – w zależności od ukształtowania terenu, które znajduje się na trasie przejazdu i od sytuacji na drodze – potrafi ograniczyć zapotrzebowanie na energię elektryczną lub wykorzystać ją w najbardziej efektywny sposób, albo wykorzystać trasę przejazdu do maksymalnego odzysku energii i ładowania akumulatorów. Eco-DAS jest pierwszym tego typu systemem wykorzystywanym w branży motoryzacyjnej, który do monitorowania zbliżającego się zapotrzebowania na energię elektryczną lub do jej odzysku wykorzystuje informacje zarówno o podjazdach, jak i zjazdach na trasie przejazdu.
Wysokie – stabilność nadwozia i precyzja prowadzenia dzięki niezależnemu zawieszeniu
Kia Niro jest wyposażona w niezależne zawieszenie z przodu z kolumnami MacPhersona oraz niezależne zawieszenie z tyłu z podwójnymi wahaczami dolnymi. Geometria zawieszenia i charakterystyka połączeń metalowo-gumowych zostały tak dobrane, aby zapewnić kierowcy jak najlepsze wyczucie auta i natychmiastowe reakcje na ruchy kierownicą nie tylko w jej środkowym położeniu, ale w całym zakresie pracy układu kierowniczego. Zawieszenie Niro zapewnia stabilność nadwozia zarówno przy niskich, jak i przy wysokich prędkościach.
Kia Niro – przestronna, komfortowa i funkcjonalna jak typowy crossover
Duży rozstaw osi i spora szerokość nadwozia, wynoszące – odpowiednio – 2700 mm i 1800 mm, sprawiają, że Niro zapewnia pasażerom dużo miejsca zarówno na nogi, jak i na wysokości ramion. Także pod względem przestrzeni nad głową Niro oferuje pasażerom więcej miejsca niż konkurenci w klasie crossoverów tej wielkości. Podwyższone nadwozie wszystkim pasażerom umożliwia łatwe wsiadanie i wysiadanie. Przednie fotele o nowej konstrukcji, lżejsze o 1,3 kg niż fotele stosowane w innych modelach Kia, gwarantują wyższy komfort podróżowania i zapewniają lepsze podparcie dla ud i pleców.
Płytę podłogową nowej Kia Niro zaprojektowano tak, aby rozmieszczenie elementów hybrydowego zespołu napędowego nie wpływało negatywnie ani na przestronność wnętrza, ani na pojemność bagażnika. Dzięki temu, że akumulator o bardzo kompaktowych rozmiarach znajduje się pod tylną kanapą – podobnie jak zbiornik paliwa o pojemności 45 l umieszczony wzdłuż niego – bagażnik Niro liczy aż 421 l pojemności (liczonej według normy VDA).
Rozbudowany system multimedialny z Kia Connected Services
Do obsługi nie tylko multimediów służy najnowszy interfejs z 7- lub 8-calowym ekranem dotykowym. Standardowo system multimedialny jest wyposażony w 6 głośników. Za dopłatą Niro można wyposażyć w system audio firmy JBL® z 8 głośnikami i wzmacniaczem o mocy 320 W, który zapewnia dźwięk doskonałej jakości w technologii Clari-Fi™. Użytkownicy Kia Niro, za pośrednictwem systemu Kia Connected Services wykorzystującego usługi TomTom®, mają dostęp do licznych informacji na temat aktualnej sytuacji w ruchu drogowym oraz ostrzeżeniach o stacjonarnych i mobilnych radarach prędkości. Kia Connected Services informuje także o prognozie pogody na obszarze Europy. Usługi TomTom są dostępne bezpłatnie przez 7 lat od chwili zakupu samochodu.
Niro jest dostępne z bezprzewodową ładowarką. Ładowanie uaktywnia się, gdy urządzenie wyposażone w system bezprzewodowego ładowania zostanie umieszczone na półce, która znajduje się na dole konsoli środkowej. Informacja o stanie naładowania telefonu pojawia się na desce rozdzielczej. Bezprzewodowa ładowarka jest wyposażona w system bezpieczeństwa, który zapobiega przegrzaniu się urządzenia w trakcie używania.
Lekka i wytrzymała konstrukcja ze stali o wysokiej wytrzymałości
Aż 53% konstrukcji nadwozia Niro jest wykonane z lekkiej stali o wysokiej wytrzymałości (AHSS). Ponadto, sporą część elementów karoserii zrobiono z aluminium (m.in. pokrywy – silnika i bagażnika, wzmocnienie za przednim zderzakiem). Wzmocnioną, formowaną na gorąco stal zastosowano do wykonania słupków A i B, ramy dachu oraz nadkoli. Dzięki temu nadwozie Niro odznacza się wysoką sztywnością i zapewnia wysoki poziom bezpieczeństwa.
Oprócz nadwozia o wytrzymałej konstrukcji nad bezpieczeństwem pasażerów czuwają siedem poduszek powietrznych (czołowe i boczne dla kierowcy i pasażera, kurtynowe i kolanowa kierowcy) oraz Kia Vehicle Stability Management (VSM), czyli system stabilizacji auta. VSM pomaga utrzymać stabilność samochodu podczas hamowania i pokonywania zakrętów, wpływając na jego zachowanie za pośrednictwem systemu stabilizacji toru jazdy (ESC) i układu kierowniczego z elektrycznym wspomaganiem. Gdy system wykryje utratę przyczepności jednego z kół, VSM pomaga kierowcy utrzymać kontrolę nad autem i bezpiecznie powrócić na właściwy tor jazdy.
W zależności od rynku nowa Kia Niro będzie oferowana z wieloma systemami asystującymi, dostępnymi jako wyposażenie seryjne lub za dopłatą. Należą do nich m.in.:
- Automatyczny system hamowania awaryjnego (AEB) z funkcją rozpoznawania pieszych. System korzysta z kamery i z radaru dalekiego zasięgu do wykrywania zagrożenia ewentualną kolizją z innym pojazdem lub z pieszym. AEB pozwala uniknąć kolizji lub zminimalizować jej skutki. Jego działanie prowadzi do zatrzymania samochodu,
- Smart Cruise Control (SCC), który automatycznie dostosowuje prędkość i odległość Niro do pojazdu znajdującego się przed nim,
- Asystent pasa ruchu (LDWS), należący do wyposażenia seryjnego Niro w Europie, który emituje alarm dźwiękowy w przypadku opuszczenia pasa ruchu bez sygnalizacji tego manewru kierunkowskazem,
- Lane Keeping Assist System (LKAS), również montowany seryjnie – ostrzega o niezamierzonej zmianie pasa ruchu, śledząc położenie samochodu względem linii na jezdni; system dokonuje samoczynnej korekty toru jazdy, jeżeli zjazd z pasa ruchu odbywa sie? bez włączenia kierunkowskazu,
- Blind Spot Detection (BSD) – monitoruje martwe pole widzenia w lusterkach i ostrzega kierowcę odpowiednią kontrolką w lusterkach zewnętrznych o pojazdach znajdujących się na sąsiednim pasie ruchu,
- KiaRearCrossTrafficAlert – system monitorowania ruchu pojazdów podczas cofania.
Zmniejszenie zużycia paliwa o 25% do 2020 roku w porównaniu z poziomem z 2014 r.
W ciągu najbliższych 4 lat Kia zamierza zostać liderem w dziedzinie produkcji tzw. samochodów niskoemisyjnych. W tym czasie oferta aut o niskim zużyciu paliwa i o niskiej emisji szkodliwych substancji zwiększy się z 4 do aż 11 modeli. Kia Niro i Kia Optima w wersji hybrydowej typu plug-in to jedynie początek ofensywy nowych modeli. Gdy wszystkie pojawią się w sprzedaży, Kia będzie mogła pochwalić się 25-procentowym ogólnym zmniejszeniem zużycia paliwa przez jej auta w porównaniu z poziomem z 2014 roku. W gamie aut o niskiej emisji szkodliwych substancji znajdą się samochody z zespołami napędowymi wszystkich obecnie znanych technologii – hybrydowe, hybrydowe typu plug-in, elektryczne i z ogniwami paliwowymi zasilanymi wodorem.
Ambitne plany Kia na rok 2020 zakładają również 5-procentowe obniżenie średniej masy własnej produkowanych samochodów. Do tego czasu Kia wymieni aż 7 z 10 obecnie stosowanych jednostek napędowych. Silniki nowej generacji będą zarówno benzynowe, jak i wysokoprężne, zwiększy się liczba jednostek turbodoładowanych. Wraz z nowymi silnikami w ofercie pojawią się nowe skrzynie biegów o większej liczbie przełożeń niż w dotychczas stosowanych.
Sprzedaż Niro w Europie rozpocznie się w III. kwartale 2016 roku
Po europejskim debiucie w Genewie, w maju w zakładach Hwasung w Korei ruszy produkcja nowej Kia Niro. Pierwsze egzemplarze Kia Niro trafią do sprzedaży w Europie już w lipcu.