MotoNews.pl

Nowy Abarth 124 rally

11 marca 2016

Marka, model | ,
Abarth-124-Rally-Geneva-2016 4

„Lewy 4 ciąć, 30 uwaga, hopa, prawy 5 lewy 3 zamknięty, 100, prawa nie ścinać…”. To odpowiedni sposób, aby się sprawdzić, rzucić wyzwanie prawom fizyki i stworzyć historię pełną odwagi i pasji.

Na Salonie Samochodowym w Genewie, obok Abartha 124 spider, zaskoczył również pierwszy prototyp Abartha 124 rally. Po raz pierwszy zaprojektowane i zaprezentowane wspólnie zostały wersja “cywilna” i sportowa tego samego modelu.

Nowy Abarth 124 rally to kwintesencja czystej technologii i osiągów, zrodzona z doświadczenia zespołu Corse Abarth. Ma przenieść markę z logo Skorpiona na najsławniejsze i najbardziej wymagające trasy rajdowe, na których asfalt jest najbardziej rozgrzany i gdzie nawierzchnie są niebezpieczne.Po ponad 40 latach od swoich ostatnich oficjalnych zawodów w Rajdzie Monte Carlo w 1976 roku, Abarth 124 rally powraca z tym samym celem: sprawdzić w ekstremalnych warunkach rozwiązania techniczne samochodów cywilnych i zapewnić wszystkim klientom marki doskonałe osiągi oraz maksymalną niezawodność. Przeznaczony jest dla wszystkich tych, którym, tak jak marce, bliskie są wyzwania i wartości świata sportowego.

Pod maską tego auta kryje się silnik 1800 cm3 turbo z dwoma wałkami i z wtryskiem bezpośrednim. Dzięki różnym rodzajom mapowania, gwarantuje moc do 300 KM przy 6500 obrotów oraz doskonałą krzywą momentu obrotowego, zasadniczy element, który pozwala kierowcy osiągnąć równowagę między układem kierowniczym, a przyspieszeniem w nadsterowności. Osiągi zapierają dech w piersi, a gwałtowne przyspieszenie uwydatnione jest przez głęboki i wzbudzający silne emocje dźwięk. Projekt miał zagwarantować niezawodność i osiągi również w typowych dla rajdów ekstremalnych warunkach: lód, nawierzchnia ziemna, kurz, woda, wysoka temperatura. Również napęd został zaprojektowany tak, aby podkreślić osiągi: silnik jest zestawiony z szybką, sekwencyjną, 6-biegową skrzynią z łopatkami przy kierownicy, a własności jezdne wspomaga mechaniczny, samoblokujący mechanizm różnicowy.

Dla Abartha sport motorowy to nie tylko wywoływana u kierowców i widzów adrenalina, ale również poligon doświadczalny, na którym testowane są rozwiązania gwarantujące osiągi i emocje. Aby podnieść konkurencyjność 124 rally, technicy zespołu Corse postawili sobie jasno określone cele: przede wszystkim, zmniejszenie masy i odpowiednie wyważenie samochodu. W związku z tym, silnik jest zamontowany za osią przednią, w kabinie pasażerskiej i w komorze silnika zostały zastosowane lekkie i wytrzymałe materiały, natomiast otwierany dach został zastąpiony stałym, sztywnym dachem wykonanym z materiału kompozytowego. Dzięki temu szeregowi rozwiązań, rozłożenie masy jest nieznacznie większe na tył, co zapewnia maksymalne właściwości jezdne, również w warunkach zmniejszonej przyczepności. Środek ciężkości został jeszcze bardziej obniżony niż w samochodzie cywilnym, co poprawiło przyczepność do drogi oraz przewidywalność zachowania.

Nowy Abarth 124 spider jest zwinny i lekki, a wersja rally jest dodatkowo udoskonalona pod kątem rajdowym. Homologacja w kategorii FIA R-GT wymogła wzmocnienie konstrukcji, co zapewniło jeszcze większą wytrzymałość na naprężenia oraz wyższe standardy bezpieczeństwa dla załogi, a nadwozie jest wyposażone w klatkę bezpieczeństwa. Cały projekt został opracowany pod kątem zapewnienia maksymalnej wydajności i ergonomii, gwarantując kierowcy i pilotowi nie tylko doskonałe osiągi, ale zwracając uwagę na każdy najmniejszy detal, taki, jak rozmieszczenie przycisków wewnętrznych czy przestrzeń dostępna w kabinie pasażera.

Podczas rajdów i wyścigów samochody poddawane są ekstremalnym naprężeniom; to właśnie dlatego ten tak dobry schemat mechaniczny został jeszcze udoskonalony: zawieszenie czterowahaczowe z przodu i multilink z tyłu dysponują specjalną kinematyką, z metalowymi złączami zapewniającymi maksymalną precyzję jazdy, szerokim zakresem regulacji charakterystycznych kątów oraz większą amplitudą, pozwalającą się zmierzyć się z różnymi nawierzchniami; możliwość regulacji ustawień amortyzatorów zapewnia doskonałą przyczepność we wszystkich sytuacjach.

Wreszcie, kod projektu SE139 czerpie z bijącego serca historii marki, nawiązując bezpośrednio do samego Karla Abartha. Symbol SE oznacza „Sports” i „Experimental”, bezpośrednie nawiązanie do wartości Abartha – rzemieślniczej precyzji wykonania i postępu technicznego. Numer 139 przypomina natomiast, że w swojej 67-letniej historii Abarth opracowywał średnio dwa projekty „wyścigowe” na rok: to doskonały rezultat, którym niewielu producentów samochodów może się pochwalić.

Abarth, powrót do świata rajdów samochodowych, dzięki doskonałemu zespołowi

Zespół Abartha w pełni zaangażował się w poszukiwanie najlepszych w swojej kategorii partnerów technicznych i sponsorów. Znalazła się wśród nich firma Petronas Selenia, która od zawsze zaangażowana była w produkcję nowoczesnych pod względem technologicznym i jednocześnie wysokiej jakości smarów, przyczyniając się do rozwoju branży silników. Grupa Adler Pelzer odegrała natomiast bardzo ważną rolę w produkcji komponentów samochodowych tworzonych „na miarę” z kompozytu, a Michelin został wybrany na partnera technicznego do zaprojektowania opon.

Projekt Abarth 124 rally stanowi ponadto wizytówkę najprzeróżniejszych firm włoskich, które łączy wieloletnie doświadczenie w świecie wyścigów: wystarczy pomyśleć o Sabelt, jednej z najsławniejszych marek w tej dziedzinie, która ma swój wkład w postaci doskonałych kubełkowych foteli, pasów i innych urządzeń gwarantujących bezpieczeństwo, czy też firmie Kappa, lidera w produkcji odzieży sportowej, noszonej przez cały zespół Corse Abarth.

Z mechanicznego punktu widzenia, karoseria oraz schemat zawieszeń zostały całkowicie przeprojektowane przez zespół techniczny Abartha, ściśle współpracujący z LM Gianetti, firmą założoną ponad 40 lat temu, która była zaangażowana w projekt pierwszego Abartha 124 Rally. EXT SHOX natomiast wniosła swoją specjalistyczną wiedzę w projekt amortyzatorów regulowanych w 4 płaszczyznach, które są absolutną nowością w samochodach rajdowych.

Zespół mógł liczyć na wsparcie BMC w projekcie układu dolotowego, istotnego z punktu widzenia stałych i niezawodnych osiągów silnika. Wyścigowe obręcze kół, lekkie i jednocześnie mocne, zaprojektowane zostały przez firmę OZ, prawdziwą legendę w świecie felg.

Na koniec wnętrza, które zostały całkowicie odnowione (tak samo zresztą jak w wersji cywilnej), dzięki poszyciom z materiału Alcantara®, od deski rozdzielczej po siedzenia, 100% włoska technologia, która pozwala zredukować masę samochodu oraz odbijanie się promieni słonecznych wewnątrz samochodu, jak również zapewnia maksymalną styczność w punktach kontaktu ciała kierowcy z samochodem: na siedzeniu i kierownicy.

Nowy Abarth 124 rally, wyprodukowany w aktualnie najbardziej zaawansowanej technologii, przywraca słodkie wspomnienia świata wyścigów, kiedy w latach 70. XX wieku zawody były najbardziej emocjonujące i cieszyły się największym zainteresowaniem publiczności.

Po prezentacji na Międzynarodowym Salonie Samochodowym w Genewie, rozpocznie się etap rezerwacji Abarthów przeznaczonych do produkcji, aby wszyscy mogli się przygotować do rozpoczęcia sezonu rajdowego 2017.

Zdjęcia: Abarth