Nowy Abarth 124 spider ma zawrócić w głowie młodej generacji klientów swymi osiągami i technicznym DNA. Łączy w sobie prawdziwe doświadczenie z jazdy roadsterem z dreszczykiem emocji, z olbrzymią ilością wyposażenia technologicznego i bezpieczeństwa oraz akcentami nieomylnego włoskiego designu. Samochód będzie dostępny na rynku od września. Jego cena na terenie całej Europy będzie rozpoczynała się od 40 000 EUR.
Nowy Abarth 124 spider oferuje wspaniałe doświadczenia zmysłowe i przyjemność z jazdy, jaką może dać jedynie jazda spiderem. Samochód ten, stworzony dzięki olbrzymiemu zaangażowaniu Zespołu Wyścigowego Abarth, stanowi najlepszy wyraz wartości wyróżniających markę Abarth, do których zalicza się osiągi, mistrzowskie wykonanie oraz postęp techniczny.
Architektura napędu na tylne koła z mechanizmem różnicowym o ograniczonym poślizgu (Mechanical Limited-Slip Differential)
124 spider został zaprojektowany tak, aby wywoływać dreszczyk emocji. Ma wszystkie cechy potrzebne, by zadowolić nawet najbardziej wyrafinowane gusta kierowców. Ponadto, aby zapewnić wyjątkową dynamikę jazdy, Abarth 124 spider jest standardowo wyposażony w mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu, który zabezpiecza samochód podczas jazdy i wpływa na jego przyczepność układu w najbardziej krytycznych sytuacjach i sprawia, że zachowanie samochodu cechuje nieporównywalna dynamika.
Idealny rozkład masy i lekki design
Abarth 124 spider tworzy nowy punkt odniesienia w segmencie sportowych roadsterów, co potwierdzają dane liczbowe na jego temat. Większa część jego masy jest rozłożona pomiędzy osiami, silnik jest usytuowany za przednią osią, co gwarantuje rekordową zwinność oraz wspaniałe wrażenia z jazdy. Wyrafinowane układy mechaniczne i wykorzystanie specjalnych materiałów, pozwoliło na osiągniecie masy zaledwie 1060 kg, a tym samym stosunek masy do mocy wynosi 6,2 kg/KM, co jest najlepszym wynikiem w tej kategorii samochodów. Pojazd cechuje także równomierny rozkład masy na osie w stosunku 50/50, co znajduje przełożenie na wysoki poziom zwinności oraz osiągi. Jest to także możliwe dzięki możliwościom wyścigowym Abartha, co oznacza dbałość o każdy, nawet najdrobniejszy szczegół. Szczególna uwaga na punkcie wagi sprawiła, że Abarth wyeliminował zbędną masę gram po gramie. Przykładowo, system aktywnej maski samochodu został tak opracowany, aby sprostać najbardziej restrykcyjnym wymaganiom z zakresu ochrony pasażerów w przypadku zaistnienia kolizji, bez uszczerbku dla współczynnika masy czy zrównoważenia samochodu. Dzięki zastosowaniu czujników na poprzecznicy i dwóch ładunków pirotechnicznych w komorze silnika, system rozpoznaje niebezpieczeństwo w kilka milisekund i zapewnia bezpieczną przestrzeń, jednocześnie minimalizując skutki kolizji od strony maski.
Układy mechaniczne i schemat zawieszenia typowe dla supersamochodu
124 spider ma z przodu wysokie zawieszenie 2-wahaczowe oraz 5-punktowe z tyłu, odpowiednio skalibrowane tak, aby zwiększyć stabilność podczas hamowania czy skrętu. Układ kierowniczy zapewnia wspaniałe doświadczenia z jazdy, również dzięki elektrycznemu układowi wspomagania kierownicy typu dual pinion. Dynamiczny układ samochodu sprawia, że nabywcy Abartha mogą w pełni wykorzystać napęd na tylne koła, zawsze dążąc przy tym do osiągnięcia prawdziwej przyjemności z jazdy. Najwyższy komfort prowadzenia i jazdy to także wynik zastosowania przez markę Abarth amortyzatorów firmy Bilstein oraz usztywnionych stabilizatorów poprzecznych. Układ hamulcowy Brembo, z zamocowanym na stałe przednim zaciskiem, to gwarancja bardzo krótkiej drogi hamowania oraz doskonałej odporności na „zmęczenie”, co powoduje zawsze komfortowe i bezpieczne wyczucie pedału hamulca.
Potężny silnik i sportowe skrzynie biegów, aby zapewnić wyjątkowe doświadczenia z jazdy
Abarth 124 spider w regionie EMEA jest wyposażony w mocny, niezawodny czterocylindrowy silnik 1.4 MultiAir, który dostarcza 170 KM mocy, (czyli 124 KM na litr) oraz 250 Nm momentu obrotowego. Samochód osiąga maksymalną prędkość 230 km/h i ma przyspieszenie od 0 do 100 km w 6,8 sekundy. Ponadto, w samochodzie marki Abarth odgłos, jaki wydaje silnik jest czymś, co naprawdę ma znaczenie, stąd standardowo zamontowany układ wydechowy Record Monza zapewniający rasowy dźwięk wydechu.
Spider jest dostępny z 6-stopniową manualną lub automatyczną skrzynią biegów Sequenziale Sportivo. Ta pierwsza charakteryzuje się szybkimi i dokładnymi zmianami biegów dzięki bezpośredniemu przełożeniu o krótkim skoku. Z drugiej strony, skrzynia biegów Sequenziale Sportivo to wynik przeprowadzenia dokładnej kalibracji w celu wykorzystania całego momentu obrotowego, co daje prawdziwe wyścigowe odczucia. Zmiana biegów jest niezwykle szybka za pomocą dźwigni lub, co ważniejsze, manetek umieszczonych za kołem kierownicy. Ponadto wybierając tryb Sport kierowca może jeszcze poprawić osiągi auta.
Styl jazdy oparty na sterowaniu przepustnicą
Abarth 124 spider jest wyposażony w najbardziej zaawansowane urządzenia elektroniczne oraz aktywne systemy bezpieczeństwa. Aby zapewnić typowo rajdowe odczucia, nowy 124 spider umożliwia kierowcy wyłączenie sterowania elektronicznego i pozwala mu na doświadczenie niepowtarzalnej i „nieprzefiltrowanej” jazdy, dzięki idealnej równowadze mechanicznej oraz linearnej reakcji silnika. Tym samym można czerpać przyjemność z całkowitego wykorzystania dynamiki mocy prawdziwego samochodu sportowego z napędem na tylne koła. Abarth 124 spider może być kierowany, po prostu, przez sterowanie kołem kierownicy oraz pedałem gazu, co pozwala odkryć niespotykaną przyjemność z jazdy.
„Officine Abarth” to zaawansowana technologia i dbałość ręcznego wykonania
Warsztat „Officine Abarth”, zlokalizowany na terenie zakładu Mirafiori, to miejsce, w którym podkreślano w 124 spider typowo włoską sztukę jazdy. Model 124 jest w szczególny sposób traktowany przez personel techniczny marki Abarth, który naprawdę kocha samochody. Ludzie Abartha dodają wartości do już gotowego produktu, wyposażając go w wyścigowy zestaw antyrefleksyjny Racing Anti-glare kit, matowe czarne wykończenie maski oraz pokrywy bagażnika, zestaw wyścigowy Racing Alcantara® Kit, który podnosi poziom jakości całego wnętrza, zapewniając jednocześnie prawdziwie wyścigowe odczucia dzięki ciemnemu wykończeniu oraz przyczepności.
Stanowiący standardowe wyposażenie układ wydechowy Record Monza jest także instalowany w warsztacie „Officine Abarth” w celu zapewnienia odpowiednich osiągów i dźwięku wydechu.
Każdy samochód jest testowany i certyfikowany przez członka personelu technicznego Abarth, który umieszcza metalową tabliczkę z kolejnym numerem każdego samochodu świadczącą o ekskluzywności Abartha 124 spider. To niepowtarzalny numer dla wyjątkowego Klienta marki.
Design wierny DNA Abartha
Projekt tego samochodu stanowi odzwierciedlenie jego wielkiego schematu mechanicznego, kluczowego elementu na drodze do osiągniecia idealnych proporcji właściwych sportowemu samochodowi. Długa maska podkreśla znaczenie silnika oraz potężną bryłę samochodu, zredukowane zwisy podkreślają zwinność, zaś kokpit przesunięty blisko tylnej osi pozwala kierowcy na lepsze „czucie” drogi.
Stosunek wielkości przedziału pasażerskiego do maski jest porównywalny z tym właściwym samochodom wyścigowym. Pozioma linia unosi się począwszy od przedniej części i ciągnie się ku tyłowi, gdzie przebiega w pobliżu tylnego zestawu świateł. Stanowi ona nieomylne nawiązanie do klasycznego modelu 124 spider. Design ma ścisły związek z osiągami. Zarówno wlot powietrza w przednim błotniku, jak i aerodynamiczny wylot powietrza w tylnym zderzaku, zostały ukształtowane w tunelu aerodynamicznym. Do poprawy przepływu powietrza przyczyniają się również tylny spojler oraz owiewka. 17-calowe felgi ze stopu metali lekkich, obramowanie szyby oraz pałąki mają wykończenie w kolorze szarym „Forgiato Grey”, kolorze, który wybrano, aby podkreślić wyraźne techniczne inklinacje samochodu.
W przedniej części oryginalne linie wraz sześciokątnym grillem wzmacniają zdecydowany charakter samochodu. Wybrzuszony kształt maski sugeruje podłużne usytuowanie silnika, co stanowi bezpośrednie odwołanie do modelu 124 spider z roku 1966. Dzięki ekskluzywnym LED-owym reflektorom przednim oraz tylnym światłom, samochód staje się bardziej wyrazisty zarówno w ciągu dnia, jak i w nocy. Ważny szczegół stanowią wstawki w kolorze karoserii w tylnym zestawie świateł, co razem sprawia wrażenie świetlistej kolistej powierzchni.
Tylna cześć Abartha 124 spider charakteryzuje się dwoma elementami, a mianowicie tylnymi błotnikami z odcinkiem przywodzącym na myśl jaskółczy ogon oraz poziomymi światłami tylnymi, które to stanowią wybrane cechy szczególne jego znamienitego protoplasty. Kształt tylnych błotników z górną powierzchnią wysuniętą w stronę pokrywy bagażnika przywodzi na myśl charakterystyczny kształt litery V.
Dostępnych jest pięć kolorów nadwozia, w tym specjalny jednolity biały „Turini 1975 White “, metaliczna czerwień „Costa Brava 1972 Red”, niebieski „Isola d’Elba 1974 Blue”, szary „Portogallo 1974 Grey” oraz czarny „San Marino 1972 Black”. Zastosowana logika nazewnictwa to wyraźny hołd złożony prestiżowym sukcesom odniesionym w historii wyścigów rajdowych.
Projekt wnętrza
DNA Abartha znalazło swój wyraz także w jego wnętrzu, gdzie skupiono się na zagwarantowaniu maksymalnego poziomu ergonomii. Skórzane fotele zapewniają oparcie, a zarazem komfort, pozwalając na zachowanie wyprostowanej pozycji podczas prowadzenia samochodu posuniętej tak daleko do tyłu i usytuowanej tak nisko, jak to tylko możliwe, by jak najlepiej zauważać wszystkie ruchy na bok wykonywane przez samochód. Kontrolki są idealnie skonfigurowane ze sportowym rozkładem samochodu. Pozycja wykonanego z aluminium pedału, mała średnica koła kierownicy, krótka dźwignia zmiany biegów oraz przycisk startu umieszczony na desce rozdzielczej, wszystko to przyczynia się do sportowego wrażenia z jazdy. Kompletny panel wskaźników obejmuje umieszczony w centralnej pozycji olbrzymi licznik obrotów z czerwonym tłem.
Aktywne i pasywne bezpieczeństwo
Nowy Abarth 124 spider jest wyposażony w szereg najnowszych urządzeń aktywnego i pasywnego bezpieczeństwa. Standardowe wyposażenie, poza ABS, obejmuje system EBD odpowiedzialny za rozdział siły hamowania pomiędzy przednie i tylne koła, a więc optymalizację drogi hamowania oraz zachowanie kontroli nad samochodem w każdych warunkach.
Ponadto, jest w nim także system stabilizacji toru jazdy ESC zwiększający kontrolę nad pojazdem w każdych warunkach drogowych. Jest on przydatny w takich krytycznych sytuacjach, jak przykładowo podczas jazdy na zakrętach oraz po różnych nawierzchniach pokrytych lodem, śniegiem i żwirem. System ESC stosuje selektywny sposób hamowania oraz wpływa na pedał gazu, aby samochód powrócił na zamierzony tor jazdy, jeśli zostanie wykryta różnica pomiędzy zachowaniem kierowcy a torem jazdy. System przeciwdziałający przewróceniu się samochodu (ERM) stanowi rozszerzenie systemu ESC. Wykorzystuje on czujniki w celu oszacowania, czy samochód znajduje się w potencjalnie niebezpiecznej sytuacji obarczonej ryzykiem przewrócenia się. W razie potrzeby system redukuje to ryzyko, hamując lub modulując pozycję pedału gazu.
Trzypunktowe pasy bezpieczeństwa są wyposażone w degresywne ograniczniki napięcia (CFR) w celu zapewnienia kontroli napięcia pasa i jego stopniowego zwolnienia w kontrolowany sposób w stosownych sytuacjach.
Dostępne są adaptacyjne przednie reflektory LED-owe gwarantujące przyjemność z jazdy także w warunkach złej widoczności. Abarth 124 spider może być opcjonalnie wyposażony w czujnik deszczu oraz czujnik zmierzchu.
Jednakże, co najważniejsze, Abarth pozwala kierowcy na wyłączenie sterowania elektronicznego i doświadczenie niepowtarzalnej i „nieprzefiltrowanej” jazdy, dzięki idealnej równowadze mechanicznej oraz linearnej reakcji silnika. Tym samym można czerpać przyjemność z całkowitego wykorzystania dynamiki mocy prawdziwego samochodu sportowego z napędem na tylne koła. Abarth 124 spider może być kierowany, po prostu, przez sterowanie kołem kierownicy oraz pedałem gazu, co pozwala odkryć niespotykaną przyjemność z jazdy.
Sportowe i komfortowe wyposażenie
Nowy Abarth 124 spider wyposażony jest w panel przyrządów z trzema wskaźnikami – w środku znajduje się olbrzymi licznik obrotów, po prawej prędkościomierz, zaś po lewej wyświetlane są dane pozwalające kierowcy na monitorowanie, za pomocą jednego spojrzenia, wszystkich kluczowych informacji na temat parametrów jazdy.
Standardowe wyposażenie obejmuje system manualnej klimatyzacji, radio z czterema głośnikami, odtwarzacz mp3, port USB, tempomat, regulowane i elektrycznie składane lusterka boczne.
Opcjonalnie dostępny jest system informacji i rozrywki z ergonomiczną i intuicyjnie obsługiwaną, centralnie usytuowaną gałką obsługi interfejsu. Zależnie od konfiguracji, system jest wyposażony w 7-calowy kolorowy wyświetlacz, system nawigacji satelitarnej, radio analogowe o zakresie fal AM/FM oraz cyfrowy tuner DAB, odtwarzacz mp3, dwa porty USB, wejście AUX, cztery głośniki, łącze Bluetooth oraz kamerę cofania. Miłośnicy nadzwyczajnej jakości dźwięku mogą wybrać system Bose z dziewięcioma głośnikami, w tym dwoma umieszczonymi w zagłówkach obu siedzeń oraz głośnikiem niskotonowym.
Zobacz także: Abarth 124 rally.