Podczas trwającej od 31 marca do 4 kwietnia wystawy Poznań Motor Show 2016, Audi pokazało szeroką gamę produkowanych przez siebie modeli.
Najważniejszym jednak wydarzeniem na stoisku koncernu z Ingolstadt była premierowa w Polsce prezentacja najnowszych modeli: kompaktowego SUVa Audi Q2 oraz w pełni elektrycznego Audi e-tron quattro concept. Oprócz nowości, zwiedzający mieli okazję zobaczyć wiele innych modeli Audi, kupić oryginalne akcesoria i zapoznać się z możliwościami napędu quattro na specjalnym parcourze na zewnątrz pawilonu.
Audi Q2
Audi Q2, które swą światową premierę miało zaledwie kilka tygodni temu podczas Genewskiej Wystawy Motoryzacyjnej, to kompaktowy SUV przeznaczony do miejskiego, codziennego użytku oraz do celów rekreacyjnych. Charakteryzuje się niespotykaną dotąd w autach z Ingolstadt stylistyką oraz typową dla marki Audi przemyślaną funkcjonalnością. Jak mówi Marc Lichte, szef stylistów Audi:
„Tworząc Audi Q2 użyliśmy geometrycznego języka formalnego, nadając modelowi bardzo indywidualnych cech stylistycznych. Dzięki temu, samochód ten ma jedyny w swoim rodzaju charakter, odróżniający go od innych członków rodziny Q“.
Wynikiem takiej koncepcji stylistycznej jest mocny SUV o wyraźnych krawędziach i zarysowanych załamaniach. Z przodu, wrażenie siły potęguje wysoko umieszczona, pojedynczo obramowana, ośmiokątna osłona chłodnicy Singleframe oraz duże wloty powietrza. W oczy rzuca się również płasko opadający dach przechodzący w tzw. „blades” – odróżniające się od pozostałych elementów kolorem słupka C. Kontrast ten podkreśla sportowy charakter nowego Audi Q2.
Na początek, Audi Q2 wyposażane będzie w jeden z sześciu silników. Obok trzycylindrowego silnika TFSI o pojemności jednego litra, dostępne będą dwie czterocylindrowe jednostki benzynowe o pojemności skokowej 1,4 i 2,0 l. W ofercie są też trzy czterocylindrowe silniki wysokoprężne o pojemności 1,6 i 2,0 l. Zakres ich mocy sięga od 85 kW (116 KM) do 140 kW (190 KM). Alternatywnie do sześciobiegowej przekładni manualnej, Audi dla wszystkich silników oferuje siedmiobiegową, dwusprzęgłową, automatyczną skrzynię biegów S tronic. W przypadku najmocniejszej jednostki TDI oraz silnika 2.0 TFSI, montowany jest nowoskonstruowany, dwusprzęgłowy automat z nowatorskim układem zaopatrywania w olej o zmniejszonym współczynniku tarcia.
Oba te silniki będą standardowo dostępne w kombinacji ze stałym napędem na cztery koła quattro.
Samochód wyposażony jest w wiele rozwiązań dostępnych dotychczas jedynie w limuzynach klasy wyższej. Oprócz opcjonalnego Audi virtual cockpit i wyświetlacza danych na szybie, z tego segmentu pojazdów pochodzą także systemy wsparcia kierowcy, w tym standardowy system ochrony bezpieczeństwa pasażerów siedzących z przodu Audi pre sense front. System ten rozpoznaje sytuacje krytyczne, w których uczestniczą inne pojazdy oraz przechodnie przekraczający jezdnię przed naszym pojazdem i w razie potrzeby inicjuje pełne hamowanie – przy niskich prędkościach aż do zatrzymania.
W wyposażeniu nowego Audi Q2 znaleźć można również: tempomat z automatyczną regulacją odległości między poruszającymi się pojazdami adaptive cruise control z funkcją Stop & Go, asystenta jazdy w korkach, asystenta zmiany pasa ruchu Audi side assist, asystenta utrzymania toru jazdy Audi lane assist, rozpoznawanie znaków drogowych, asystenta parkowania i asystenta ruchu poprzecznego.
Audi e-tron quattro concept
Drugą, równie ważną premierą na Poznań Motor Show 2016 była prezentacja Audi e-tron quattro concept. Ten nowatorski pod względem technicznym i stylistycznym pojazd, został zaprojektowany przez polskiego stylistę, Kamila Łabanowicza, od ponad ośmiu lat tworzącego projekty samochodów w pracowniach czterech pierścieni w Ingolstadt.
Audi e-tron quattro to samochód napędzany wyłącznie energią elektryczną. Według opracowanej przez stylistów Audi pod kierunkiem Kamila Łabanowicza zasady „Aerosthetics“, pojazd ten umiejętnie łączy techniczne środki zmniejszające opór powietrza, z kreatywnymi rozwiązaniami stylistycznymi. Ruchome elementy aerodynamiczne z przodu, po bokach i z tyłu pojazdu, wpływają na przepływ powietrza wokół samochodu. Zoptymalizowane pod względem aerodynamicznym podwozie, jest całkowicie zamknięte. Dzięki współczynnikowi cw 0,25, Audi e-tron quattro concept ustanawia nowy rekord w segmencie SUV-ów. Wpływa to wymiernie na duży, ponad 500 kilometrowy zasięg tego modelu.
Pojazd studyjny bazuje na modularnej, wzdłużnej platformie podłogowej drugiej generacji, dającej duże możliwości jeśli chodzi o montaż układu napędowego i karoserii. Długość auta mieści je w przedziale pomiędzy Audi Q5 a Q7. Typowy dla SUV-ów kształt karoserii z jednej strony i płaska, podobna do coupe kabina Audi e-tron quattro concept z drugiej, dają wrażenie dużej dynamiki. Przestronne wnętrze oferuje miejsce dla czterech osób.
Projektując układ napędowy, inżynierowie Audi korzystali ze swych doświadczeń przy budowie elektrycznie napędzanego, sportowego Audi R8 e-tron. Audi e-tron quattro concept napędzają trzy silniki elektryczne: jeden umieszczony na osi przedniej, dwa kolejne na tylnej. Pojemny, litowo-jonowy akumulator umieszczono pomiędzy osiami, poniżej przedziału pasażerskiego. Takie miejsce montażu zapewnia nisko osadzony punkt ciężkości oraz równomierne rozłożenie obciążeń między osiami, co daje dużą dynamikę jazdy oraz maksymalne bezpieczeństwo, wykraczające poza ten segment pojazdów.
Imponująca ekspozycja Audi na Poznań Motor Show podzielona była na trzy części. Na jednej można było zobaczyć SUVy, na drugiej pojazdy sportowe, a na trzeciej limuzyny i wersje kombi. Oprócz modeli premierowych, zwiedzający mieli okazję zobaczyć m.in.: Audi A4, Audi A6 Avant, Audi A7 Sportback, Audi S8 plus, Audi Q3, Audi SQ5 plus, Audi Q7, Audi RS6 Avant performance, Audi RS7 performance i Audi R8. Do dyspozycji oddano również sklepik z oryginalnymi akcesoriami Audi oraz specjalną strefę Audi Exclusive.