MotoNews.pl

Pewnie i stabilnie – tak jeździ hybrydowa Toyota RAV4

29 kwietnia 2016

Kategoria | Rynek
Marka, model | ,
Toyota-RAV4-Hybrid 4

Wiosenna pogoda bywa zdradliwa i potrafi zaskoczyć porannym przymrozkiem. Spotkanie ze śliską nawierzchnią jest jeszcze bardziej prawdopodobne podczas wypadu w wysokie góry, gdzie mimo coraz mocniej grzejącego słońca trafiają się jeszcze zimowe warunki. Wtedy docenimy zalety nowej, hybrydowej Toyoty RAV4.

Hybrydowy SUV Toyoty z napędem na wszystkie koła to coś więcej, niż po prostu samochód 4×4. Koła przednie RAV4 napędza jednostka hybrydowa, w której 155-konny, 2,5 litrowy silnik spalinowy współpracuje z potężnym silnikiem elektrycznym o mocy 142 KM. Podczas jazdy w normalnych warunkach układ ten zapewnia dynamiczną, a jednocześnie oszczędną jazdę. Dysponując łączną mocą 197 KM, RAV4 rozpędza się od 0 do 100 km w 8,3 sekundy i rozwija prędkość maksymalną 180 km/h.

Gdy jednak warunki stają się trudne i pojawiają się problemy z przyczepnością kół na śliskiej nawierzchni, do akcji wkracza inteligentny system napędu 4×4 E-Four, który uruchamia napędzający tylną oś drugi silnik elektryczny o mocy 68 KM. W zależności od aktualnego zapotrzebowania, moment obrotowy rozdzielany jest aktywnie między obie osie w niemal dowolnych proporcjach, nawet w stosunku 60 na tył i 40 na przód – przy tradycyjnym napędzie 4×4 do kół tylnej osi może trafiać najwyżej połowa całkowitego momentu obrotowego. Precyzyjne sterowanie napędem gwarantuje niespotykaną pewność i stabilność jazdy, a brak konwencjonalnego, mechanicznego układu przeniesienia napędu z ciężkim wałem i przekładniami oznacza mniejszą masę pojazdu i mniejsze opory, co przekłada się na niższe zużycie paliwa. Oszczędności sprzyjają jednak przede wszystkim zalety hybrydowej jednostki napędowej.

Wykorzystanie trybu elektrycznego i odzyskiwanie energii podczas zwalniania i hamowania radykalnie zmniejszają zużycie paliwa podczas jazdy w mieście, zaś pracujący w cyklu Atkinsona silnik spalinowy odznacza się niskim spalaniem na trasie. Wszystko to sprawia, że przy niezłej dynamice RAV4 Hybrid potrzebuje średnio 5,1 l benzyny na 100 km. Duża moc układu hybrydowego i dodatkowy silnik tylnej osi umożliwiają też holowanie przyczepy o masie do 1650 kg, dzięki czemu RAV4 sprawdzi się nie tylko na zimowych drogach, ale i podczas letnich podróży, pozwalając zabrać ze sobą nawet spory jacht.

Zdjęcia: Toyota