Nissan, oficjalny globalny sponsor motoryzacyjny UEFA Champions League, opublikował naukowy wzór na emocje w futbolu. Indeks Emocji Nissana, opracowany wspólnie z ekspertami w dziedzinie nauki o sporcie z Uniwersytetu w Loughborough, jest oparty na danych zgromadzonych w czasie obserwacji fizycznych reakcji kibiców piłkarskich oglądających mecze UEFA Champions League. Na podstawie tych reakcji opracowano formułę – Indeks Emocji Nissana.
Specjaliści z Nissana i Uniwersytetu w Loughborough przeprowadzili „eksperyment na emocjach” w warunkach rzeczywistych, na parach kibiców oglądających sześć meczów UEFA Champions League z trybun stadionowych. Uczestnicy eksperymentu zostali wyposażeni w akcesoria ubieralne, które rejestrowały dane niezbędne do sformułowania indeksu: puls, tempo oddechu oraz aktywność elektryczną skóry, czyli parametry umożliwiające zbadanie wpływu emocji na fizjologię. Naukowcy z Uniwersytetu w Loughborough powiązali te dane z oficjalnymi statystykami meczów z serwisu Opta, aby wyprowadzić wzór stanowiący podstawę Indeksu Emocji Nissana.
„Wszystko, co robimy w firmie Nissan, jest podporządkowane emocjom” – powiedział Jean-Pierre Diernaz, wiceprezes ds. marketingu w Nissan Europe. „Nasz kultowy supersamochód GT‑R oraz sponsorowanie fascynującej UEFA Champions League to tylko dwa przykłady na to, jak bardzo staramy się zapewnić innowacje i emocje szerokiemu gronu odbiorców” – dodał Diernaz. „Kontynuujemy naukowe badanie fascynacji futbolem we współpracy z Uniwersytetem w Loughborough, ale kwestią emocji zajmujemy się także na innych płaszczyznach, takich jak emocjonalne oddziaływanie naszych samochodów oraz obecność marki Nissan w innych dyscyplinach sportu”.
Dlaczego piłka nożna jest tak emocjonująca?
Piłkarski wzór uwzględnia wszystkie najważniejsze elementy decydujące o emocjonującym meczu, takie jak liczba zdobytych bramek, czas ich zdobycia oraz liczba żółtych i czerwonych kartek dla zawodników.
INDEKS EMOCJI NISSANA
Naukowy wzór na emocjonujący mecz piłki nożnej =
Czerwony = gospodarze; Niebieski = goście
G= Liczba goli
Y= Żółte kartki
R= Czerwone kartki
S = Obecność zawodników-gwiazd
C = Pojemność stadionu
MA = Obecność na meczu
TG = Czas zdobytej bramki
R = Ranking zespołu w UEFA
H = Drużyna gospodarzy
G = Drużyna gości
UWAGA: H = drużyna gospodarzy, A = drużyna gości
Fizyczne efekty piłkarskich emocji
Według zarejestrowanych danych średni puls uczestników eksperymentu w najbardziej ekscytujących momentach meczu osiągał 122 uderzenia na minutę. W podobnym tempie biją serca naukowo badanych par uprawiających seks. W najnowszej ankiecie* przeprowadzonej przez firmę Nissan respondenci przyznawali, że oglądanie piłki nożnej dostarcza im więcej emocji niż seks lub spędzanie czasu z partnerką lub partnerem. Najwyższy puls (154 uderzenia na minutę) odnotowano w chwili, kiedy drużyna gospodarzy, Paris Saint Germain, zdobyła bramkę w meczu z Chelsea.
Badanie wykazało również skok emocji w reakcji na żółtą kartkę dla zawodnika drużyny gospodarzy – w niektórych przypadkach puls kibica był wyższy nawet o 30 uderzeń na minutę w porównaniu z sytuacją, gdy takie upomnienie otrzymywał zawodnik drużyny przeciwnej.
Dr Dale Esliger z Uniwersytetu w Loughborough skomentował wyniki badania:
„Nasz zespół z Uniwersytetu w Loughborough przez ostatnie kilka lat osiągnął najwyższy światowy poziom w zakresie stosowania technologii ubieralnych i cyfrowych do monitorowania ludzkiego zdrowia i parametrów organizmu człowieka. Dzięki współpracy z firmą Nissan mamy okazję wykorzystać te innowacyjne metody pomiarów w badaniach nad sportową rozrywką. Kiedyś poziom emocji wywołanych meczem ocenialiśmy na podstawie subiektywnych wrażeń. Dziś, stosując metodę naukową, możemy obiektywnie prześledzić emocje kibiców sekunda po sekundzie przez cały mecz. Połączenie wszystkich innowacyjnych danych z czujników pozwoliło opracować Indeks Emocji Nissana, który teraz można wykorzystać do ułożenia rankingu najlepszych meczów piłkarskich UEFA Champions League. „W przyszłości w podobny sposób można będzie badać także inne obszary emocji, w tym fizyczne reakcje na jazdę fascynującymi supersamochodami, takimi jak Nissan GT-R”.
W trakcie finału UEFA Champions League w Mediolanie Nissan zorganizuje emocjonujące wydarzenie dla fanów futbolu, dzięki któremu będą oni mogli poczuć emocje przejazdu nowym Nissanem GT‑R 2017 ulicami tego miasta na kultowy stadion San Siro. Będzie to przejazd w wirtualnej rzeczywistości, a jego współorganizatorem jest inny oficjalny sponsor imprezy – Sony PlayStation. Mediolańskie emocje można śledzić na kanale #GetMilanExcited.
Nissan zaprezentował model GT‑R z roku modelowego 2017 na Międzynarodowym Salonie Samochodowym w Nowym Jorku już w marcu bieżącego roku. Samochód zwraca uwagę nowym fascynującym wyglądem nadwozia i wnętrza, a także jeszcze bardziej imponującymi osiągami i nowymi rozwiązaniami. W porównaniu z modelem zaprezentowanym po raz pierwszy w 2007 roku zmiany są znaczące.