Nowy Ford EDGE, samochód sportowo-użytkowy (SUV) klasy wyższej, oferuje poziom komfortu typowy dla segmentu premium, wyszukane systemy wspomagania kierowcy oraz wiodącą w pojazdach tej klasy dynamikę jazdy, co czyni go jeszcze atrakcyjniejszym samochodem w najlepiej sprzedającym się segmencie pojazdów na kontynencie europejskim. Wyrafinowany i odważnie stylizowany nowy flagowy SUV Forda dla Europy oferuje godne takiego pojazdu technologie, w tym między innymi:
- Active Noise Control (aktywna kontrola hałasu), która działa podobnie jak słuchawki likwidujące hałas poprzez wysyłanie dźwięków przeciwnych do tych, które nie powinny docierać do wnętrza,
- Pre-Collision Assist + Pedestrian Detection (system zapobiegania kolizjom z systemem wykrywania pieszych, który jest w stanie autonomicznie wyhamować samochód, by uniknąć kolizji z innym pojazdem lub nawet z pieszym. Ford Adaptive Steering (adaptacyjny układ kierowniczy), który automatycznie dostosowuje przełożenie układu kierowniczego do prędkości jazdy, ułatwiając manewrowanie i zwiększając jego precyzję.
Nowy Ford Edge wyznacza w swojej klasie wyższe standardy przestrzeni wewnętrznej. Subtelnie zaprojektowane wnętrze w całości wykonano z materiałów wysokiej klasy, zadbano też o komfort i funkcjonalność, między innymi stosując podgrzewane i wentylowane przednie fotele, czy panoramiczny dach. Ford Edge został opracowany tak, by zmniejszyć stres związany z jazdą w mieście, jak i poza nim, a to dzięki wyrafinowanym systemom ułatwiającym parkowanie, które potrafią zlokalizować miejsce do zaparkowania samochodu i je zająć, a także się z niego wydostać, bez potrzeby dotykania kierownicy. Szerokokątna przednia kamera Front Wide-View Camera pozwala zobaczyć na zakrętach to, czego jeszcze nie widać zza kierownicy, co nie tylko zmniejsza stres kierowcy, ale realnie pomaga w unikaniu potencjalnych kolizji; a inteligentny napęd wszystkich kół Intelligent All Wheel Drive, będący wyposażeniem standardowym samochodu, optymalizuje jego zachowanie na śliskiej nawierzchni. Mocne i oszczędne silniki wysokoprężne zużywające jedynie 5,8 litra oleju napędowego na 100 km, przy emisji CO2* wynoszącej149 g/km sprawiają, że eksploatacja dużego i luksusowego SUV-a o mocy sięgającej 210 KM staje się bardziej przystępna, niż kiedykolwiek wcześniej.
„Przestronny i bardzo nowoczesny Ford Edge jest odpowiedzią na potrzeby naszych europejskich klientów oczekujących na Forda SUV mierzącego w klasę wyższą” – przypomina Roelant de Waard, wiceprezes Ford of Europe odpowiedzialny za marketing, sprzedaż i serwis. „Oferując wyjątkowo odważny, dominujący wygląd, bogate wyposażenie, w tym inteligentny napęd na wszystkich kół, Edge sprawia, że zaawansowane technologie i jakość segmentu premium stają się łatwiej dostępne dla wciąż rosnącej grupy europejskich nabywców samochodów SUV.”
Projekt z materiałami w roli głównej
Harmonijny projekt, wysokiej jakości materiały oraz najnowocześniejszy styl wnętrza oznaczają, że Ford Edge informuje o swojej przynależności do segmentu premium natychmiast po otwarciu drzwi. Detale funkcjonalne, jak klamki drzwiowe, elementy sterowania na kierownicy, kratki wentylacyjne i uchwyty na napoje są oprawione w satynowane metalizowane ramki, a konsola centralna wykończona jest w stylowej fortepianowej czerni. Miękkie w dotyku materiały zastosowano na elementy wnętrza, których zwykle dotykają pasażerowie. Wysokiej jakości skórą pokryto podłokietnik, kierownicę i gałkę dźwigni zmiany biegów.
Jednolita deska rozdzielcza z konsolą środkową wydobywają się płynnie spod przedniej szyby, przechodząc łagodnie w konsolę środkową z wystarczającą ilością miejsca na schowanie za nią składanej parasolki i dalej wlewają się między przednie fotele. Panel przyrządów zaprojektowano i wykonano z takich materiałów, by sprawić wrażenie, że wtapia się on w przednie drzwi, tworząc efekt wnętrza łagodnie i płynnie otaczającego użytkownika.
Pasażerowie mogą wybrać jeden z siedmiu kolorów oświetlenia LED dla przedniej i tylnej podłogi oraz podświetlenia schowków. Szczegółom siedzeń i wnętrza nadano odrębnych cech w każdej z trzech wersji wyposażenia: Trend, Titanium i Sport. Skórzana tapicerka oferowana jest trzech różnych schematach kolorystycznych, by dopasować samochód do upodobań klienta. Dostępne kolory, to czarny (Ebony), kremowy (Ceramic) oraz głęboki brązowy (Cognac).
Siedzenia w modelu Sport można zamówić w wykonaniu z kombinacji skóry i wysokiej jakości ekologicznego zamszu Miko®-Dinamica, akcentującego podparcia boczne, które nadają fotelom sportowy wygląd. Ta sama konstrukcja i materiały wykorzystywane są z przodu i z tyłu, aby zapewnić identyczną jakość podróży wszystkim pasażerom. Podświetlone logo Edge umieszczono na przednich listwach progowych w wersjach Titanium i Sport.
Luksusowe opcje wykończenia tapicerki obejmują podgrzewanie przednich i tylnych skórzanych siedzeń, co zwiększa komfort zimowych podróży, a także przydatna latem wentylacja foteli przednich, polegające na skierowaniu powietrza schłodzonego w klimatyzatorze przez perforacje w skórzanej tapicerce foteli.
Klientów, którzy cenią słoneczny nastrój w swoich samochodach, szczególnie ucieszy ogromny panoramiczny dach z dwoma dużymi szklanymi panelami, który dodaje przestronności, otwartości i przewiewności całemu wnętrzu samochodu. Przedni szklany panel przesuwa się do tyłu, otwierając dach na powierzchni trzykrotnie większej od konwencjonalnego okna dachowego. Dach zapewnia ciszę i pozostaje wodoszczelny, nawet po otwarciu do położenia wentylacyjnego, a konstrukcja dachu zapobiega przeciekaniu wody do wnętrza pojazdu nawet, jeśli szklany panel uchylony jest podczas silnej ulewy. Przesuwana elektrycznie osłona przeciwsłoneczna dachu może być wykorzystywana do zakrycia panoramicznego szklanego dachu lub osłonięcia wnętrza podczas postoju w silnym świetle słonecznym.
Każdy cal wnętrza został wykorzystany, by jak najlepiej zagospodarować dostępną przestrzeń. Komfortowi podróży na tylnym siedzeniu sprzyja największa w klasie odległość między siedziskiem i dachem wynosząca 1023 mm oraz analogicznie największa szerokość wnętrza na wysokości ramion, wynosząca 1536 mm – to nawet więcej, niż oferują większe gabarytowo pojazdy konkurencji, w tym Audi Q7 i Volkswagen Touareg. Z przodu kierowca i pasażer mają do dyspozycji przestrzeń również należącą do najlepszych w tej klasie pojazdów. Elektroniczny przycisk hamulca postojowego zastępujący konwencjonalną dźwignię hamulca pomógł zmaksymalizować przestrzeń w konsoli środkowej, w której mieszczą się regulowane uchwyty na napoje oraz głęboki schowek oferujący dość miejsca, by umieścić tam książki, zabawki, czy tablet. Jeszcze większy uchylny schowek znajduje się pod deską rozdzielczą, a kolejny schowek umieszczono w górnej części deski rozdzielczej po stronie pasażera.
Pojemność bagażowa wynosząca 1847 litrów po złożeniu tylnych siedzeń, jest jedną z największych w tym segmencie pojazdów, a dodatkowe schowki znajdują się rejonie nadkoli. Nawet na obwodzie koła zapasowego zastosowano wyjmowane lekkie koszyki z polistyrenu, które łatwo wsunąć na miejsce, wykorzystując przestrzeń w której inne samochody wożą tylko powietrze. Trójstopniowa eliminacja hałasów i drgań pozwoliła inżynierom na uzyskanie bardziej wyrafinowanych i relaksujących warunków podróży Fordem Edge.
Pierwszy stopień redukcji hałasu obejmował:
- opracowanie sztywnej struktury nadwozia, co zminimalizowało drgania skrętne,
- optymalizację układu napędowego w celu redukcji hałasów towarzyszących pracy silnika,
- dostrojenie układu dolotu powietrza i układu wydechowego, by zminimalizować hałas
Następnie inżynierowie skupili się na odizolowaniu wnętrza od hałasów aerodynamicznych pochodzących z kół i z układu napędowego:
- w podwoziu zastosowano osłony aerodynamiczne,
- odpowiednio zoptymalizowano przedni zderzak, osłony lusterek zewnętrznych i tylne okno, by zminimalizować szum,
- zastosowano materiały wygłuszające w podsufitce i w panelach wnętrza,
- użyto laminowanego szkła o odpowiednich własnościach akustycznych do wykonania przedniej szyby, panoramicznego dachu i szyb w przednich drzwiach,
- poprawiono aerodynamikę przedniej szyby i słupków “A”, by zredukować hałasy aerodynamiczne.
Na koniec zastosowano opracowany przez Forda złożony system aktywnej kontroli hałasu Active Noise Control, który działa podobnie do słuchawek likwidujących hałas poprzez wysyłanie dźwięków przeciwnych do tych, które nie powinny być słyszane. Trzy mikrofony umieszczone w kabinie monitorują odgłosy pracy silnika, a system audio wysyła dźwięki przeciwne do tych, które należy wyeliminować, co poprawia sterylność akustyczną wnętrza także wtedy, gdy system audio jest wyłączony.
„Hałas jest uciążliwy i zmniejsza „moc obliczeniową” mózgu kierowcy, rozprasza go i nasila stres towarzyszący prowadzeniu samochodu” – mówi dr John Cartwright, naczelny konsultant medyczny Forda w Wielkiej Brytanii. – Poprzez usunięcie niepożądanych hałasów układu napędowego, Ford umożliwia swoim klientom spokojną i komfortową podróż.
Zaawansowane technologie i systemy bezpieczeństwa
System Ford SYNC 2 ze sterowaniem głosowym umożliwia kierowcy obsługę telefonu, systemu audio, układu klimatyzacji oraz nawigacji satelitarnej przy użyciu prostych, naturalnych komend System SYNC 2 posiada funkcję wspomagania w sytuacji awaryjnej Emergency Assistance, która w razie wypadku pozwala na bezpośrednie połączenie się z miejscowymi służbami ratunkowymi i przekazanie im informacji w języku odpowiednim dla miejsca zdarzenia.
Dodatkowo, w wersji Edge Titanium, a standardowo w Edge Sport dostępny jest system nawigacji satelitarnej oraz system audio premium firmy Sony wyposażony w 12 głośników, w tym subwoofer, co gwarantuje wysoką jakość dźwięku w samochodzie.
Ford Edge wykorzystuje kamery, radary i czujniki ultradźwiękowe, by zapewnić dane do pracy 18 zaawansowanych systemów redukujących stres kierowcy i ułatwiających mu kontrolę sytuacji w czasie jazdy. Najważniejszymi z tych systemów są:
- Pre-Collision Assist + Pedestrian Detection – system zapobiegania kolizjom i system wykrywania pieszych, które są w stanie autonomicznie wyhamować samochód, gdy prawdopodobieństwo kolizji z innym pojazdem jest bardzo wysokie. System wykrywa także obecność ludzi na drodze i w jej sąsiedztwie, a w razie niebezpieczeństwa kolizji automatycznie rozpoczyna hamowanie.
- Adaptacyjne reflektory LED z systemem Adaptive Front Lighting System, który dstosowuje kierunek wiązki światła do warunków, w jakich znajduje się samochód.
- System zapobiegania oślepianiu innych użytkowników drogi Glare-Free Highbeam, który wykrywa pojazdy z przodu, zarówno jadące w tym samym kierunku, jak i nadjeżdżające z przeciwka i ogranicza odpowiednio oświetlenie, zapobiegając oślepianiu innych kierowców przez adaptacyjne reflektory LED, a gdy to tylko możliwe, przywraca pełną jasność oświetlenia drogi.
Nowy Ford Edge otrzymał także zestaw czujników, dzięki którym parkowanie stało się łatwiejsze. Dzieje się tak za sprawą następujących systemów:
- Perpendicular Parking – system parkowania prostopadłego, który potrafi wyszukać miejsce do zaparkowania prostopadle do kierunku jazdy i zaparkować samochód tyłem na tym miejscu pomiędzy innymi samochodami, bez dotykania kierownicy przez kierowcę. System działa analogicznie do systemu parkowania równoległego (Active Park Park-Out Assist – system pomagający kierowcy wyjechać z pomiędzy równolegle zaparkowanych samochodów. Kierowca obsługuje wtedy pedał gazu i hamulca, a system zajmuje się manewrowaniem kierownicą.
- Side Parking Aid – system ostrzegania o przeszkodach przy parkowaniu wysyła dźwiękowe ostrzeżenia i wyświetla na ekranie odległości od przeszkód znajdujących się
- Cross Traffic Alert – system ostrzegania o ruchu poprzecznym informuje kierowcę, gdy przy załączonym wstecznym biegu zostanie wykryty samochód poruszający się prostopadle z tyłu w kierunku naszego Forda.
Nowy Ford Edge oferowany jest także z innowacyjnym systemem Front Wide-View Camera – szerokokątnej przedniej kamery umieszczonej w kratce wlotu powietrza, która pozwala kierowcy zobaczyć na 8-calowym ekranie dotykowym pojazdu to, czego jeszcze nie widać bezpośrednio z miejsca kierowcy. Na zasłoniętych innymi obiektami skrzyżowaniach lub przy włączaniu się do ruchu z prostopadłego do drogi podjazdu, kamera umożliwia kierowcy dostrzeżenie nadjeżdżających pojazdów, pieszych lub rowerzystów. Kamerze towarzyszy ukryty obok niej wysokociśnieniowy spryskiwacz przemywający jej obiektyw, gdy zostaną uruchomione spryskiwacze reflektorów, co zapewnia stałe utrzymywanie dobrej widoczności.
Ford Edge oferuje także Intelligent Speed Limiter – inteligentny ogranicznik prędkości, który skanuje i rozpoznaje znaki drogowe, by sterując przepustnicą ograniczyć prędkość do dopuszczalnej, eliminując w ten sposób ryzyko otrzymywania mandatów w wyniku nieuwagi kierowcy. System wykorzystuje kamerę zamontowaną za przednią szybą do odczytywania znaków drogowych, by ograniczyć prędkość, jeżeli zadana prędkość jest wyższa od dopuszczalnej w danym miejscu. Jeśli ograniczenie prędkości zostaje zniesione, system pozwala rozpędzić samochód do górnej zaprogramowanej prędkości, jeśli nie jest ona wyższa od dopuszczalnej. W samochodach wyposażonych w nawigację satelitarną system wykorzystuje również mapy nawigacyjne, celem zapewnienia większej precyzji działania.
Kolejnymi technologiami wspomagania kierowcy Forda Edge są systemy Blind Spot Information System – informacja o obiektach znajdujących się w martwym polu widzenia, Traffic Sign Recognition – system rozpoznawania znaków drogowych, Lane Keeping Alert – system ostrzegania o opuszczaniu zajętego pasa ruchu, Lane Keeping Aid – system wspomagający utrzymywanie się na pasie ruchu, a także Driver Alert – system monitorowania zmęczenia kierowcy. Całkowicie konfigurowalny trójwymiarowy zestaw wskaźników pozwala na personalizację informacji pojawiających się na wyświetlaczach, zależnie od upodobań i potrzeb kierowcy, zachowując przy tym przejrzystość wskazań i elegancję ich formy.
Ford Edge, to pierwszy samochód Forda zaprojektowany tak, by zgodnie z nowymi kryteriami bezpieczeństwa określonymi przez 2016 Euro NCAP uzyskać ocenę 5 gwiazdek w zakresie ochrony kierowcy, pasażerów i pieszych. Blachy stalowe o ultrawysokiej wytrzymałości stanowią 44% masy blach nadwozia, umożliwiając pochłanianie energii zderzenia i odpowiednie rozprowadzanie towarzyszących mu sił, przy jednoczesnym pochłanianiu energii przez elementy drzwi i amortyzowaniu uderzeń przez boczne poduszki powietrzne.
Przednie pasy bezpieczeństwa posiadają napinacze z ogranicznikami napięcia, co w razie wypadku pozwala zmniejszyć naciski działające na ciała kierowcy i pasażera, a przy bardzo silnych zderzeniach czołowych ogranicza to obrażenia wewnętrzne powodowane przez pasy ezpieczeństwa. Edge oferuje również Inflatable Rear Seatbelts – pirotechnicznie pompowane pasy bezpieczeństwa dla pasażerów tylnego siedzenia, co radykalnie zmniejsza nacisk pasów na ciała pasażerów, zwiększając obszar kontaktu ciała z pasami pięciokrotnie.
Samochód zbudowano na wysoko cenionej platformie podwoziowej znanej z Fordów Mondeo, Galaxy oraz S-MAX Dzięki temu Ford Edge może poszczycić się charakterystykami dynamicznymi godnymi lidera w swojej klasie.
Charakter samochodu zapewniającego radość prowadzenia, precyzyjnie wykonującego polecenia kierowcy, a przy tym zwinnego i zwrotnego, dodatkowo wzmocniono wyrafinowanym adaptacyjnym układem kierowniczym Forda (Ford Adaptive Steering), który zmienia przełożenie układu kierowniczego w zależności od prędkości jazdy. Przy niższych prędkościach, na przykład przy manewrach na parkingu lub zawracaniu na małej przestrzeni system sprawia, że pojazd jest bardziej zwinny, a kierownica daje się łatwiej obracać. Przy wyższych prędkościach Ford Edge reaguje bardziej płynnie i precyzyjnie na ruchy kierownicą.
Dla kierowców, którzy cenią bardziej sportową charakterystykę układu kierowniczego, przewidziano w tym systemie wybór trybu sportowego, który zmienia przełożenie układu tak, że
nawet przy wyższych prędkościach wymagane są mniejsze, ale precyzyjniejsze ruchy kierownicy, dzięki czemu Edge bardzo ostro reaguje na obracanie kierownicą na szybkich, trudnych zakrętach. Integralne tylne zawieszenie wielodrążkowe wykonano z lekkich aluminiowych elementów, zastosowano w nim amortyzatory o wysokiej wydajności i elementy gumowo-stalowe mające za zadanie minimalizację hałasu i drgań przenoszonych na nadwozie z nawierzchni drogi, poprawiające kulturę pracy, komfort jazdy i jej dynamikę. Tylne zawieszenie jest osadzone w ramie pomocniczej o przekrojach zamkniętych, która dzięki temu jest znacznie sztywniejsza od typowych ram konwencjonalnej konstrukcji o przekroju otwartym. Pozwala to na lepsze kontrolowanie geometrii zawieszenia, co wprost przekłada się na bardziej precyzyjne i przewidywalne prowadzenie się samochodu.
„Fordy cieszą się zasłużoną reputacją samochodów najprzyjemniejszych w prowadzeniu, a po dodaniu pakietu dynamicznego, jaki opracowaliśmy dla Forda Edge, zawierającego między innymi adaptacyjny układ kierowniczy, wyznaczyliśmy nowy standard w segmencie SUV” – stwierdził Joe Bakaj, wiceprezes Ford of Europe odpowiedzialny za rozwój pojazdów.
Nowy Ford Edge na europejskich drogach będzie wyróżniał się swoją ostrą, śmiałą, sportową sylwetką. Koła przesunięte do narożników nadwozia dodają mu optyczni szerokości i zadziorności wyglądu, ale przede wszystkim pozwalają zmaksymalizować przestrzeń wewnętrzną samochodu. Podwyższony prześwit podwozia zwiększa możliwości terenowe i zapewnia pozycję kierowcy podniesioną o prawie 50 mm w stosunku do Forda S-MAX, gwarantując imponującą widoczność zza kierownicy.
Duży trapezoidalny przedni wlot powietrza nadaje samochodowi dominujący wygląd, podkreślony dodatkowo przez wąskie, eleganckie i stylowe reflektory LED oraz światła do jazdy ziennej. Mocno nachylona przednia szyba zapewnia wrażenie ruchu, nawet gdy samochód jest nieruchomy, natomiast podniesiona dolna linia okien oraz uwypuklone nadkola podkreślają moc i osiągi. Drzwi owinięte wokół zwężenia podłogi pozwoliły na zmniejszenie szerokość progów drzwiowych, dzięki czemu ułatwiono wsiadanie i wysiadanie z samochodu.
Tylne lampy wykonane w technice LED biegną przez całą szerokości drzwi bagażnika, nadając tylnej części samochodu elegancki, ozdobny i nowoczesny wygląd. Stromo przebiegająca tylna szyba zakończona jest od góry spojlerem, wzmacniając wrażenie ruchu, natomiast chromowane rury wydechowe podkreślają sportowy, agresywny wygląd SUV-a.
Edge dostępny jest w 13 kolorach nadwozia: jednym niemetalizowanym kolorze Oxford White; w dziewięciu kolorach metalizowanych – Blue Jeans, Canyon Ridge, White Gold, Shadow Black, Ingot Silver, Magnetic Grey, Nautilus Blue, Kona Blue oraz Electric Spice, a także w trzech kolorach metalizowanych specjalnych – Ruby Red, Bronze Fire i White Platinum.
Edge oferowany jest z dwoma nowoczesnymi, dieslowskimi 2-litrowymi silnikami TDCi. Pierwszy z nich dysponuje mocą 180 KM, zapewniając przyspieszenie 0-100 km/h w czasie 9,9 sekundy oraz prędkość maksymalną wynoszącą 200 km/h. Mocniejszy silnik Twin-turbo ma moc maksymalną 210 KM, co pozwala na przyspieszanie od 0 do 100 km/h w czasie 9,4 sekundy i osiąganie prędkości maksymalnej 211 km/h. Obie wersje silnikowe zużywają 5,8 litra oleju napędowego na 100 km i emitują 149 g/km CO 2 .
Zastosowano w standardzie następujące technologie służące obniżeniu zużycia paliwa: inteligentne regeneracyjne ładowanie akumulatora, które selektywnie załącza alternator, gdy samochód jedzie wybiegiem lub hamuje, co pozwala odzyskiwać energię, która w przeciwnym razie byłyby tracona – zmniejsza to obciążenia silnika i ogranicza zużycie system Auto-Start- Stop, który automatycznie wyłącza silnik, gdy pracuje on na biegu jałowym w czasie postoju i ponownie uruchamia silnik, gdy kierowca chce ruszyć z miejsca.
W Fordzie Edge zastosowano innowacyjne rozwiązania aerodynamiczne, do których należy zaliczyć przednie kurtyny powietrzne kierujące powietrze kanałami poprzez pionowe szczeliny w rzednim zderzaku i uwalniają je na całej zewnętrznej krawędzi przednich kół, tworząc ścianę powietrza o wysokiej prędkości, która zmniejsza opór aerodynamiczny powodowany przez obrót Edge z 2-litrowym silnikiem TDCi o mocy 180 KM wyposażono w sześciobiegową przekładnię manualną, a wersja z silnikiem o mocy 210 KM opcjonalnie przenosi napęd poprzez automatyczną sześciobiegową przekładnię PowerShift, którą można sterować za pomocą łopatek zamontowanych wtedy standardowo przy kierownicy. Inteligentny fordowski system napędu wszystkich kół Intelligent AllWheel Drive zapewnia płynne i niezauważalne zmiany rozdziału momentu obrotowego pomiędzy wszystkimi kołami, co gwarantuje skuteczniejsze i bezpieczniejsze wykorzystanie przyczepności kół do nawierzchni, szczególnie na śliskich drogach. Do dokładnego określenia przyczepności wszystkich kół system korzysta z 25 różnych czujników i może załączyć napęd obu osi w proporcji 50/50 w mniej niż 20 milisekund – to jest w czasie dwadzieścia razy krótszym, niż trwa mgnienie ludzkiego oka.
Inteligentny system napędu wszystkich kół może wstępnie (zapobiegawczo) dostosować rozkład momentu obrotowego w celu uniknięcia uślizgu kół przy ruszaniu, zmniejszając obciążenie kierowcy i zapewniając płynność jazdy pasażerom. Dostarczając moment obrotowy jedynie wtedy, gdy jest to potrzebne i tylko tam, gdzie to konieczne, system ma minimalny wpływ na zużycie paliwa, wzrost emisji CO 2 oraz zużycie opon, czego nie można byłoby powiedzieć o stałym napędzie na cztery koła.