Od lipca 2016 r. zmiana generacji jednostek napędowych umożliwi samochodom BMW M Performance serii 1 i serii 2 jeszcze mocniejsze podkreślenie ich wybitnie sportowego charakteru. Nowy 6-cylindrowy rzędowy silnik benzynowy o mocy zwiększonej w stosunku do poprzednika o 10 kW / 14 KM do 250 kW / 340 KM zapewnia nie tylko lepsze przyspieszenie, ale też mniejsze zużycie paliwa i emisję CO2. Silnik o pojemności 3,0 l z udoskonaloną technologią M Performance TwinPower Turbo powstał na bazie najnowszej generacji silników BMW Group. Związany z tym postęp w zakresie dynamiki i wydajności wyraża się też w nowych nazwach modeli: 3-drzwiowe BMW M140i (zużycie paliwa w cyklu mieszanym: 7,8 l/100 km; emisja CO2 w cyklu mieszanym: 179 g/km), 5-drzwiowe BMW M140i (zużycie paliwa w cyklu mieszanym: 7,8 l/100 km; emisja CO2 w cyklu mieszanym: 179 g/km), BMW M240i Coupé (zużycie paliwa w cyklu mieszanym: 7,8 l/100 km; emisja CO2 w cyklu mieszanym: 179 g/km) i BMW M240i Cabrio (zużycie paliwa w cyklu mieszanym: 8,3 l/100 km; emisja CO2 w cyklu mieszanym: 189 g/km).
Wyższa moc sprawia, że samochody BMW M Performance serii 1 i serii 2 osiągną poziom BMW serii 1 M Coupe z lat 2011 – 2012 r. W porównaniu z poprzednimi modelami przyspieszają od 0 do 100 km/h nawet o 0,3 s szybciej, a ich wartości zużycia paliwa i emisji spalin w cyklu pomiarowym UE są nawet o 7 procent niższe. Wyposażenie standardowe 3-drzwiowego BMW M140i, 5-drzwiowego BMW M140i, BMW M240i Coupe i BMW M240i Cabrio obejmuje 6-biegową skrzynię manualną, a opcjonalnie oferowana jest najnowsza wersja 8-stopniowej, sportowej skrzyni Steptronic. Oprócz napędu tylnego alternatywnie oferowany jest inteligentny napęd na cztery koła BMW xDrive.
Wzorzec charakterystyki mocy, wydajności i kultury pracy: nowy 6-cylindrowy rzędowy silnik benzynowy z technologią M Performance TwinPower Turbo
Silnik stworzony dla tej czwórki kompaktowych atletów wyróżnia się spontaniczną reakcją na pedał gazu, wysokoobrotowym charakterem i wzorową wydajnością. Dynamicznemu rozwojowi mocy towarzyszy szczególnie intensywne, emocjonujące brzmienie napędu, charakterystyczne dla 6-cylindrowych silników rzędowych BMW. Nowy silnik wyposażony jest w skrzynię korbową i głowicę cylindrów z aluminium. Typowa dla 6-cylindrowych silników rzędowych kultura pracy została jeszcze zoptymalizowana za pomocą nowego ekranowania akustycznego blisko źródła dźwięku. Turbosprężarka TwinScroll zintegrowana z kolektorem ssącym z odlewu stalowego dzięki kompaktowej konstrukcji oraz pośredniemu chłodzeniu powietrza doładowującego osiąga bardzo wysoki stopień sprawności. Elektryczna regulacja zaworu obejściowego spalin turbosprężarki oraz umieszczenie katalizatora blisko silnika przyczyniają się do optymalizacji emisji spalin.
Adaptacyjny rozrząd VALVETRONIC najnowszej generacji zapewnia precyzyjne sterowanie mocą poprawiające reakcję silnika i wydajność. Aktualną wersję technologii M Performance TwinPower Turbo dopełnia zmienna regulacja faz rozrządu Double VANOS po stronie ssącej i wydechowej. Niezwykle korzystny w tej klasie mocy stosunek radości z jazdy do zużycia paliwa zapewnia ponadto pompa płynu chłodzącego działająca odpowiednio do zapotrzebowania, pompa olejowa, elektromechaniczny układ kierowniczy, funkcja Auto Start Stop, odzysk energii hamowania i inne rozwiązania stworzone w ramach BMW EfficientDynamics.
Nowy silnik umożliwia dynamiczne przyspieszenie dzięki mocy pojawiającej się już w niskim zakresie obrotów i utrzymującej aż po wysoki zakres. Maksymalny moment obrotowy 500 Nm dostępny jest w zakresie od 1500 do 4500 obr/min. Moc maksymalną 250 kW / 340 KM nowy silnik osiąga przy 5500 obr/min.
6-biegowa skrzynia manualna z funkcją międzygazu, 8-stopniowa sportowa skrzynia Steptronic o zwiększonej rozpiętości przełożeń
Również przy przenoszeniu mocy silnika na koła napędowe innowacje techniczne zapewniają większą radość z jazdy i zoptymalizowaną wydajność. Standardowa, 6-biegowa skrzynia manualna kompaktowych samochodów BMW M Performance oferuje także regulację prędkości obrotowej przy przełączaniu, zapewniającą wyjątkowo harmonijną zmianę biegów. Przy redukcji biegu sterownik skrzyni biegów zwiększa komfort zmiany biegów poprzez aktywację międzygazu. Dzięki temu podczas włączania niższego biegu prędkość obrotowa silnika zwiększana jest do optymalnego poziomu.
Opcjonalnie 6-cylindrowy silnik rzędowy najnowszej generacji można połączyć z nową wersją 8-stopniowej, sportowej skrzyni Steptronic. Dzięki większej rozpiętości przełożeń i jeszcze bardziej udoskonalonej sprawności wewnętrznej ta skrzynia automatyczna, montowana standardowo w kompaktowych samochodach BMW M Performance z napędem na cztery koła, dodatkowo przyczynia się do zwiększenia wydajności. Możliwość redukcji o kilka biegów zwiększa dynamikę przełączania biegów i umożliwia wyjątkowo spontaniczną reakcję na pedał gazu. Natomiast działający odpowiednio do prędkości obrotowej amortyzator drgań zwiększa komfort jazy i redukuje hałasy. 8-stopniowa sportowa skrzynia Steptronic charakteryzuje się wyjątkową dynamiką przełączania biegów, a oprócz funkcji Launch Control umożliwiającej przyspieszanie od zera dostosowane do trakcji oferuje również przewidującą strategię zmiany biegów. W samochodach wyposażonych w system nawigacyjny sterownik skrzyni biegów uwzględnia przy ustalaniu optymalnego punktu zmiany biegu nie tylko aktualną sytuację, ale też profil trasy.
Większa dynamika, mniejsze zużycie paliwa: sprint lepszy o 0,3 s, zużycie paliwa niższe nawet o 7 procent
Większą dynamikę zmodernizowanych silników widać w znacznie lepszych parametrach przyspieszenia. 3-drzwiowe BMW M140i i 5-drzwiowe BMW M140i przyspieszają od 0 do 100 km/h ze standardową 6-biegową skrzynią manualną w 4,8 s, a z opcjonalną 8-stopniową sportową skrzynią Steptronic w 4,6 s. W ten sposób osiągają setkę o 0,3 s szybciej niż poprzednie modele. Taką samą poprawę można odnotować też w 3-drzwiowym BMW M140i xDrive i 5-drzwiowym BMW M140i xDrive, które do setki przyspiesza w 4,4 s. Średnie zużycie paliwa w cyklu testowym UE wynosi w 3-drzwiowym BMW M140i i 5-drzwiowym BMW M140i 7,8 l na 100 km (skrzynia automatyczna: 7,1 l), a w 3-drzwiowym BMW M140i xDrive i 5-drzwiowym BMW M140i xDrive 7,4 l na 100 km. Tym samym zużycie paliwa zmalało w o 3 – 5 procent w stosunku do poprzednich modeli. Z kolei emisja CO2 wynosi 179 g/km (skrzynia automatyczna: 163 g/km) w modelach z napędem tylnym oraz 169 g/km z xDrive.
BMW M240i Coupe przyspiesza do setki w 4,8 s (skrzynia automatyczna: 4,6 s), a z napędem na cztery koła w 4,4 s. To czas lepszy o 0,2 s w obu przypadkach. Zużycie paliwa i emisja CO2 w cyklu testowym UE są niższe o 4 – 7 procent. BMW M240i Coupe ze skrzynią manualną spala 7,8 l na 100 km (179 g/km), z 8-stopniową sportową skrzynią Steptronic 7,1 l na 100 km (163 g/km), a BMW M240i xDrive Coupe 7,4 l na 100 km (169 g/km).
Otwarta wersja BMW M Performance przyspiesza od 0 do 100 km/h o 0,3 s szybciej niż dotychczasowy model. Taki sprint zajmuje BMW M240i Cabrio 4,9 s (skrzynia automatyczna: 4,7 s), a BMW M240i xDrive Cabrio 4,6 s. Średnie zużycie paliwa i emisja CO2 w cyklu testowym UE są niższe o 2 – 6 procent. Z 6-biegową skrzynią manualną jest to 8,3 l na 100 km (189 g/km), z 8-stopniową sportową skrzynią Steptronic 7,4 l na 100 km (169 g/km), a w BMW M240i xDrive Cabrio 7,8 l na 100 km (179 g/km).
Podobnie jak udoskonalony napęd, również wyposażenie charakterystyczne dla poszczególnych modeli tych kompaktowych samochodów BMW M Performance jest nastawione na to, aby sprzyjać sportowej jeździe. Samochody wyposażone są standardowo m.in. w sportowy układ jezdny M z zawieszeniem niższym o 10 mm, 18-calowe obręcze kół M ze stopów lekkich w ekskluzywnej stylistyce, sportowy układ wydechowy M, adaptacyjny, sportowy układ kierowniczy z funkcją Servotronic, specyficzny dla każdego modelu pakiet aerodynamiczny M oraz lusterka zewnętrzne w metalizowanym kolorze Ferric Grey. Sportowy klimat wewnątrz auta zapewniają fotele sportowe obite tkaniną i alcantarą z kontrastującymi szwami w kolorze niebieskim, kierownica skórzana M oraz podnóżek M.