Wraz z wprowadzeniem na rynek pierwszej generacji BMW M3 w roku 1986 firma BMW M GmbH, nosząca jeszcze wtedy nazwę BMW Motorsport GmbH, zrewolucjonizowała segment sportowych samochodów klasy średniej. Żaden inny producent nigdy dotąd nie wdrożył tak konsekwentnie technologii zaczerpniętych ze sportów motorowych, aby z samochodu seryjnego – takiego jak BMW serii 3 – stworzyć rasowy samochód sportowy nadający się jednocześnie do codziennej eksploatacji. Pierwsze BMW M3 wyznaczyło nowy punkt odniesienia, z którym inni producenci musieli się zmierzyć.
W ciągu dotychczasowych pięciu generacji BMW M stale udoskonalało swój kultowy samochód. Jednak poprzez wszystkie te lata BMW M3 zachowało swój pierwotny charakter. Nie ma drugiego samochodu, który łączyłby tak wyraźne geny sportowe z nieograniczoną funkcjonalnością w codziennej eksploatacji – i to przy tak emocjonującej koncepcji pojazdu. Tego lata z okazji 30-lecia narodzin legendy firma BMW M zaprezentuje ekskluzywną limitowaną edycję specjalną BMW M3 „30 Jahre M3” w liczbie 500 egzemplarzy.
Edycja „30 Jahre M3” w lakierze metalizowanym w kolorze niebieskim Macao
Jubileuszowa edycja „30 Jahre M3” będąca hołdem dla BMW M3 pierwszej generacji będzie dostępna wyłącznie w lakierze metalizowanym w kolorze niebieskim Macao, który przed laty zadebiutował jako wyposażenie dodatkowe w pierwszej generacji BMW M3.
Edycja „30 Jahre M3” bazuje na pakiecie Competition oferowanym opcjonalnie do seryjnych modeli BMW M3. Pakiet obejmuje zwiększenie mocy o 14 kW/19 KM do 331 kW/450 KM (BMW M3 „30 Jahre M3”: zużycie paliwa w cyklu mieszanym: 8,8-8,3 l/100 km, emisja CO2 w cyklu mieszanym: 204-194 g/km), a oprócz tego adaptacyjny układ jezdny M dostosowany do wyższej mocy silnika. Optymalizacja ta obejmuje nowe sprężyny, amortyzatory i stabilizatory, inną charakterystykę trzech trybów Comfort, Sport i Sport+ oraz odpowiednio dostosowaną regulację oferowanego w standardzie aktywnego mechanizmu różnicowego M na tylnej osi i dynamicznej kontroli stabilności (DSC). Oprócz tego pakiet Competition oferuje 20-calowe obręcze kół M ze stopów lekkich Star Spoke 666 M z ogumieniem mieszanym (przód: 265/30 R20, tył: 285/30 R20).
Wszystkie modyfikacje w odczuwalny sposób zwiększają dynamikę jazdy, która uwidacznia się choćby w lepszym przyspieszeniu. BMW M3 „30 Jahre M3” z opcjonalną 7-biegową skrzynią dwusprzęgłową M przyspiesza od 0 do 100 km w jedyne 4,0 s – o 0,1 s szybciej niż model seryjny. Również ze standardową 6-biegową skrzynią manualną wynik ten jest lepszy o 0,1 s niż w modelu seryjnym.
Pod względem wyglądu zewnętrznego pakiet Competition oferuje błyszczące obramowania BMW Individual Shadow Line o rozszerzonym zakresie. Doskonale pasują do tego chromowane na czarno końcówki rur wydechowych sportowego układu wydechowego M, którego charakterystyczne mocne brzmienie w dużym stopniu przyczynia się do fenomenalnych wrażeń z jazdy. Edycja specjalna wyposażona jest ponadto w specjalnie zaprojektowane skrzela M w przednich błotnikach z napisem „30 Jahre M3”.
Sportowo funkcjonalne wnętrze o wyjątkowo szlachetnym charakterze
Pakiet Competition wzbogaca wnętrze edycji „30 Jahre M3” o specyficzne fotele sportowe oferujące idealne trzymanie oraz świetny komfort na długich trasach. Sportowy charakter wnętrza podkreślają też pasy bezpieczeństwa ze wzorem pasków BMW M.
Napis „30 Jahre M3” na przednich listwach progowych przypomina kierowcy i pasażerowi z przodu przed każdą jazdą o niezwykłej historii kultowego samochodu BMW M GmbH. O ekskluzywnym charakterze edycji BMW M3 „30 Jahre M3” limitowanej do 500 egzemplarzy przypomina napis „30 Jahre M3 1/500” na listwie ozdobnej z karbonu na desce rozdzielczej. Na przednich zagłówkach wyszyty jest napis „30 Jahre M3”.
BMW M3 „30 Jahre M3” oferuje kierowcy i pasażerom ekskluzywną pełną tapicerkę z dwukolorowej skóry Merino w kolorach czarnym i niebieskim Fjord albo czarnym i srebrnym Silverstone z kontrastującymi szwami w odpowiednio dobranym kolorze doskonale podkreślającymi sportowy i szlachetny charakter jubileuszowego modelu.
W stosunku do BMW M3 z pakietem Competition dopłata do modelu jubileuszowego wynosi 10 000 euro. Premiera rynkowa planowana jest na lato 2016 r. – dokładnie 30 lat od czasu pierwszego zamówienia BMW M3 pierwszej generacji.
1986: seria 3 w atletycznej wersji
Po entuzjastycznym przyjęciu przez prasę premiery nowego BMW M3 na Międzynarodowej Wystawie Samochodowej we Frankfurcie jesienią 1985 r. pół roku później, wiosną 1986 r., pierwsi dziennikarze motoryzacyjni mieli okazję przetestowania tej spektakularnej „supertrójki” na torze wyścigowym w Mugello. Czterocylindrowy silnik o pojemności 2,3 l w konstrukcji czterozaworowej oferował moc 147 kW / 200 KM. Dzięki lekkiej konstrukcji – m.in. przedni i tylny zderzak, progi i pokrywa bagażnika wraz ze spojlerem wykonane były z tworzywa sztucznego – silnik miał z tym dwudrzwiowym autem ważącym zaledwie 1200 kg lekką robotę w dosłownym tego słowa znaczeniu. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h wynoszące 6,7 s i prędkość maksymalna 235 km/h są do dziś imponującymi wynikami.
Jeszcze mocniejsza była zaprezentowana w roku 1988 wersja Evo BMW M3 o moc 220 KM rozwijająca prędkość do 243 km/h. A w roku 1990 pojawił się najmocniejszy model pierwszej generacji: limitowana do 600 egzemplarzy wersja BMW M3 Sport Evolution z 2,5-litrowym silnikiem o mocy 238 KM.
Imponującym świadectwem osiągnięć konstruktorów BMW M3 była oferowana od roku 1986 wersja samochodu sportowego z katalizatorem. Ponieważ już od samego początku w fazie konstrukcyjnej inżynierowie uwzględnili zastosowanie technologii oczyszczania spalin, katalizator „kosztował” we wszystkich modelach jedynie 3 kW / 5 KM mocy silnika – osiągi ucierpiały więc na nim tylko nieznacznie.
1992: rasowy samochód sportowy staje się eleganckim coupe
W przeciwieństwie do swojego poprzednika druga generacja BMW M3 zaprezentowana w roku 1992 nie była już zaprojektowana specjalnie pod kątem zastosowania w sportach motorowych. Znacznie dyskretniejsze w wyglądzie, eleganckie Coupe miało trzylitrowy silnik 6-cylindrowy o mocy 210 kW/286 KM i maksymalny moment obrotowy 320 Nm. Jednostka wyposażona w nowy układ regulacji faz rozrządu VANOS była imponującym świadectwem najwyższego kunsztu inżynierskiego, gdyż moc litrowa (97 KM/l) i specyficzny moment obrotowy (108 Nm/l) ustanowiły jednocześnie dwa światowe rekordy dla produkowanych seryjnie silników wolnossących. BMW M3 Coupe przyspieszało do setki w 6,0 s, a prędkość była ograniczona elektronicznie do 250 km/h.
Funkcję, którą w pierwszej generacji pełniły wydatne błotniki, przejęły w nowym BMW M3 lusterka zewnętrzne. Ich aerodynamiczne obudowy z podwójnymi nóżkami wyprofilowanymi w kształcie płatów skrzydła pozwalały już na pierwszy rzut oka odróżnić ten samochód od seryjnej wersji BMW serii 3 Coupe. Charakterystyczne lusterka zewnętrzne M są do dziś znakiem rozpoznawczym większości modeli M.
W roku 1994 BMW M rozszerzyło paletę modeli BMW M3 o dwie wersje karoserii. Oprócz kabrioletu BMW M3 dostępne było po raz pierwszy również jako czterodrzwiowa limuzyna. Kierowców cieszył szczególnie fakt, że jej osiągi były identyczne jak w coupe.
W ramach odświeżenia modelu w roku 1995 pojemność 6-cylindrowego silnika rzędowego zwiększona została z 2990 do 3201 cm3, a moc wzrosła do 236 kW / 321 KM. Nowy silnik wyposażony był w układ Double VANOS, tzn. oprócz płynnej regulacji wałka rozrządu zaworów ssących miał też synchronicznie pracujący wałek rozrządu zaworów wydechowych. Rezultatem tego było stosunkowo niskie zużycie paliwa mimo znacznie wyższej mocy i odczuwalnie lepszych osiągów (np. przyspieszenie 0-100 km/h w 5,5 s).
Latem 1996 BMW M3 stało się pierwszym seryjnym samochodem na świecie, w którym oferowana była zautomatyzowana skrzynia manualna. Skrzynia sekwencyjna M działała jak skrzynie stosowane w sportach motorowych: wyższy bieg włączało się przez pociągnięcie dźwigni biegu do tyłu, niższy przez popchnięcie dźwigni do przodu. Układ ten znalazł świetny odzew wśród klientów i po pewnym czasie niemal co drugie BMW M3 opuszczało fabrykę w Regensburgu ze skrzynią SMG.
2000: modelowy atleta o pewnej siebie prezencji
W roku 2000 BMW M3 trzeciej generacji zerwało ze stonowanym wyglądem swojego poprzednika. Aluminiowa maska silnika z wysklepieniem, znacznie poszerzone nadkola, aerodynamiczna pokrywa bagażnika z krawędzią spojlera i cztery końcówki rur dwudrożnego układu wydechowego sprawiały, że Coupe już na pierwszy rzut oka nie pozostawiało żadnych wątpliwości co do swoich rezerw mocy i dynamiki.
Samochód napędzany był wolnossącym 6-cylindrowym silnikiem rzędowym. Zupełnie nowa jednostka o pojemności 3245 cm3 oferowała moc 252 kW / 343 KM oraz maksymalny moment obrotowy 365 Nm. Przyspieszenie do setki trwało tylko 5,2 s, a przyspieszenie od 80 do 120 km/h na czwartym biegu 5,4 s – takie osiągi doskonale ilustrowały niesamowity potencjał tego BMW M3. Zaledwie kilka miesięcy po premierze Coupe wiosną 2001 na rynku pojawiło się Cabrio, którego niska i wydatna linia barkowa dawała jeszcze bardziej atletyczną sylwetkę.
Wyjątkową pozycję zyskało sobie zaprezentowane w roku 2003 BMW M3 CSL. Ten model specjalny zbudowany konsekwentnie pod kątem niskiej masy – skrót CSL oznacza w BMW Coupe, Sport i Lekkość – miał moc 265 kW / 360 KM i ważył zaledwie 1385 kg, co dawało obciążenie mocy wynoszące 3,85 kg/KM. Oszczędność masy nie wynikała po prostu z rezygnacji z pozornie zbędnych komponentów związanych z komfortem jazdy, ale z zasady inteligentnej lekkiej konstrukcji, a więc zastosowania w określonych miejscach materiałów najlepiej nadających się do tego celu. Był to na przykład dach z tworzywa sztucznego wzmocnionego włóknami węglowymi (karbonu) oraz tylna szyba z cienkiego szkła. Zabiegi te opłaciły się, co widać było m.in. w przyspieszeniu: 0-100 km/h w 4,9 s, 0-200 km/h w 16,8 s.
2007: czwarta generacja z silnikiem V8 i dachem z karbonu w standardzie
Zamiast 6-cylindrowego silnika rzędowego jak w dwóch poprzednich generacjach czwarta generacja BMW M3 wyposażona była wolnossący silnik V8. Czterolitrowa wysokoobrotowa jednostka oferowała moc 309 kW / 420 KM i ważyła tylko 202 kg, a więc o 15 kg mniej niż dotychczasowy silnik. Zasada inteligentnej lekkiej konstrukcji znalazła zastosowanie również w innych zakresach. BMW M3 Coupe wyposażone było standardowo na przykład w karbonowy dach ze strukturą widoczną pod przezroczystym lakierem. Oś przednia wykonana była w całości z aluminium.
Jesienią 2007 r. na rynek weszła najpierw czterodrzwiowa wersja BMW M3, która przyspieszała do setki w 4,9 s, a więc jedynie o jedną dziesiątą sekundy gorzej od Coupe. Kilka miesięcy później, wiosną 2008 r., paletę modeli uzupełnił model Cabrio.
2014: innowacyjna technologia silnika i konsekwentna lekka konstrukcja
Wraz z wprowadzeniem piątej generacji wiosną 2014 r. BMW M GmbH nie tylko zaprezentowało po raz pierwszy jednocześnie i Limuzynę i Coupe, ale też dostosowało nazwy modeli do zmienionego nazewnictwa modeli seryjnych. I tak Limuzyna nosiła nazwę BMW M3, a Coupe podobnie jak oferowane od jesieni 2014 r. Cabrio stały się BMW M4.
Zaprojektowany całkowicie od nowa wysokoobrotowy 6-cylindrowy silnik rzędowy z technologią M TwinPower Turbo oferuje moc 317 kW / 431 KM oraz maksymalny moment obrotowy 550 Nm w szerokim zakresie obrotów – dzięki czemu przewyższa poprzedni model BMW M3 o niemal 40 procent. Zużycie paliwa i emisja CO2 zmniejszyły się o 25 procent. Sprint do setki zajmuje zarówno BMW M3 Limuzyna, jak i BMW M4 Coupe 4,1 s (z opcjonalną 7-biegową skrzynią dwusprzęgłową M).
W celu zwiększenia dynamiki jazdy i dodatkowej poprawy wydajności masa pojazdu w porównaniu z poprzednim modelem zmniejszona została z uwzględnieniem korekty na wyposażenie o ok. 80 kg. Po raz kolejny możliwe to było poprzez konsekwentne wdrożenie inteligentnej lekkiej konstrukcji polegające m.in. na jeszcze większym wykorzystaniu lekkich materiałów takich jak karbon i aluminium w wielu komponentach układu jezdnego i karoserii.