Zaprezentowany po raz pierwszy na Międzynarodowym Salonie Samochodowym w Nowym Jorku w marcu br. Nissan GT-R z roku modelowego 2107 zwraca uwagę nowym, ekscytującym wyglądem nadwozia i wnętrza oraz znaczącymi ulepszeniami w zakresie właściwości jezdnych i mocy dostarczanej przez turbodoładowany 24-zaworowy silnik V6 o pojemności 3,8 litra. Nowy GT-R jest również bardziej komfortowy niż kiedykolwiek wcześniej, oferując poziom elegancji i komfortu rzadko spotykany w sportowych supersamochodach o wyczynowych osiągach. W sumie zmiany te są najbardziej znaczące spośród wszystkich dokonanych od wprowadzenia tego modelu na rynek w 2007 roku.
Nadwozie
Nowy GT-R ma zdecydowanie odświeżony wygląd, dodający stylu temu uznanemu za jeden z najbardziej wyrazistych samochodów sportowych na rynku modelowi. Zmiany nadwozia w przedniej części samochodu dotyczą maski silnika, przedniego zderzaka, świateł do jazdy dziennej (DRL) oraz kraty wlotu powietrza z motywem litery V w kolorze matowego chromu, stanowiącej jeden z charakterystycznych elementów najnowszej stylistyki Nissana. Wlot powietrza został powiększony w celu zwiększenia przepływu powietrza do chłodzenia silnika bez powodowania dodatkowego oporu aerodynamicznego, zaś jego poprawiony kształt płynnie komponuje się z nową pokrywą silnika o zwiększonej sztywności. Nowa konstrukcja maski w znacznym stopniu poprawia właściwości aerodynamiczne przedniej części pojazdu przy dużych prędkościach (powyżej 200 km/h).
W istocie niemal wszystkie zewnętrzne zmiany wizualne GT-R miały na celu poprawienie właściwości aerodynamicznych; w szczególności chodziło o uzyskanie lepszej sprawności aerodynamicznej w trzech kluczowych obszarach: wytwarzania siły dociskającej, zmniejszenia oporu aerodynamicznego i lepszego chłodzenia ważnych układów pojazdu. Celem było uzyskanie maksymalnego przepływu powietrza chłodzącego przy jednoczesnym ograniczeniu oporu aerodynamicznego (tzn. nie zwiększania oporu w jednej części pojazdu wskutek poprawienia skuteczności chłodzenia/przepływu powietrza w innej).
Poza nowym kształtem osłony wlotu powietrza i pokrywy silnika wydłużono nieco i obniżono o kilka milimetrów zakrzywiony profil pod spojlerem w celu uzyskania lepszego przepływu powietrza na jego dolnej krawędzi. Zachowano przy tym prześwit pod pojazdem, jak w poprzednim modelu. Ponadto, poprzez zmianę kształtu krawędzi progów wzdłuż boków samochodu zmniejszono ilość powietrza zasysanego pod spód, przeciwdziałając unoszeniu się pojazdu i poprawiając jego stabilność. Przeprojektowano również słupki C, nadając ich górnej części kształt zapewniający lepszy opływ powietrza poprzez wyeliminowanie możliwości powstawania tam mniejszych zawirowań.
Tył nowego GT-R nadal definiują przede wszystkim jego kultowe okrągłe światła, lecz po bliższym przyjrzeniu się uwagę zwracają także wykończony na srebrno dyfuzor oraz nowe boczne wloty powietrza, które zostały umiejscowione obok czterech końcówek tytanowego układu wydechowego w celu poprawienia aerodynamiki pojazdu. Pas oddzielający dolną czarną część od górnej części nadwozia poprowadzono nieco wyżej, dzięki czemu tył samochodu został optycznie poszerzony i zyskał bardziej agresywny wygląd. Tylny zderzak ma teraz taką samą konstrukcję, jak w GT-R NISMO, co zapewnia lepszy przepływ powietrza w dolnej części tyłu pojazdu. Dzięki temu zmniejszono również interferencje zachodzące między gazami spalinowymi wyrzucanymi z rur wydechowych a opływem powietrza wzdłuż tylnych bocznych części zderzaka w celu uzyskania lepszego odprowadzania ciepła.
Stylowe felgi firmy RAYS z kutego aluminium z ramionami w kształcie litery Y zostały przeprojektowane, co zaowocowało zmniejszeniem ich masy, poprawą wytrzymałości i sztywności oraz bardziej stabilnym zachowaniem auta podczas jazdy z dużą prędkością.
Wnętrze
Dzięki zastosowaniu wysokiej klasy materiałów wykończeniowych wnętrze nowego Nissana GT-R oferuje niezrównany poziom komfortu, luksusu i użyteczności na co dzień, przewyższający wszystko to, co zapewniały jego poprzednie wcielenia. Już na pierwszy rzut oka widać, że nowa kabina jest bardziej luksusowa i ma więcej klasy. Kierowca i pasażer przedniego fotela, otoczeni najwyższej jakości skórą nappa, mają przed oczami harmonijną linię deski rozdzielczej podkreślającą stabilność pojazdu, zaś linia biegnąca od zestawu wskaźników do konsoli środkowej wyznacza granicę strefy ściśle podporządkowanej potrzebom kierowcy. Zgodnie z założeniami dotyczącymi osiągów GT-R, warstwa tapicerowanego materiału znajdująca się pod skórą jest teraz cieńsza, co pozwoliło obniżyć masę całkowitą przy jednoczesnym zachowaniu najwyższej jakości faktury tapicerki. Skórzane elementy w całej kabinie mają eleganckie przeszycia, po mistrzowsku wykonane przez rzemieślnika najwyższej klasy.
Układ centralnej części deski rozdzielczej został udoskonalony i uproszczony, a liczbę przełączników zintegrowanej nawigacji i radia zredukowano z 27 w poprzednim modelu do zaledwie 11 w wersji z roku modelowego 2017. Elementy sterowania systemem nawigacji i jej wyświetlacz umieszczono nieco poniżej panelu wskaźników, aby ułatwić korzystanie z niej i uzyskać lepszą widoczność dla kierowcy i pasażera jadącego z przodu. Ulepszono również układ systemu nawigacji. Powiększony, 8-calowy ekran dotykowy wyświetla duże ikony, co pozwala użytkownikowi łatwo obsługiwać system audio, nawigację, telefon i inne funkcje multimedialne. Na rynkach USA, Kanady i Chin oferowane są również usługi telematyczne. Układ ikon może być w pełni dostosowany do potrzeb użytkownika, a nowy panel sterowania z wyświetlaczem umieszczony w wykonanej z włókna węglowego konsoli środkowej umożliwia łatwą obsługę bez konieczności dotykania monitora. Jest to szczególnie przydatne podczas jazdy z dużą prędkością.
Inne przydatne funkcje obsługiwane przez dotykowy ekran obejmują możliwość dostosowania przez kierowcę ważnych parametrów i uzyskania dodatkowych informacji dotyczących m.in. temperatury płynu chłodniczego, temperatury oleju silnikowego, ciśnienia oleju w silniku, temperatury oleju przekładniowego, ciśnienia oleju przekładniowego czy ciśnienia doładowania turbosprężarki.
W nowym modelu Nissan GT-R manetki zmiany biegów zostały zamontowane bezpośrednio na nowo zaprojektowanym kole kierownicy (a nie jak dotychczas na kolumnie kierownicy), co umożliwia kierowcy wybieranie biegów 6-biegowej przekładni z podwójnym sprzęgłem bez konieczności zdejmowania rąk z kierownicy w trakcie pokonywania zakrętu.
Oparcia przednich foteli, których konstrukcja została zmodyfikowana w celu uzyskania większej przyjemności z jazdy poprzez zwiększenie komfortu i podparcia kierowcy i pasażera z przodu w wersjach GT-R i Prestige, otrzymały nowy kształt – zmieniono konfigurację wypełnień bocznych z pianki, zapewniając lepsze podparcie korpusu. Pozwoliło to zmniejszyć możliwość przesuwania się na fotelu podczas dynamicznej jazdy i zmniejszyć zmęczenie podczas długich podróży. Ponadto, poprzez zmianę konfiguracji elementów stelaża oparć foteli, zmniejszono masę każdego oparcia fotela przy jednoczesnym ograniczeniu punktów nacisku na korpus kierowcy i pasażera z przodu w celu uzyskania wygodniejszej pozycji siedzącej.
Silnik z podwójnym turbodoładowaniem
Moc zastosowanego w GT-R wielokrotnie nagradzanego 24-zaworowego silnika V6 o pojemności 3,8 litra z podwójnym turbodoładowaniem zwiększono o 20 KM w porównaniu z ubiegłorocznym modelem. Teraz wytwarza on 419 kW (570 KM) przy 6800 obr./min, po części dzięki zwiększeniu ciśnienia doładowania oraz układowi sterowania zapłonem, który jest sterowany indywidualnie na każdym cylindrze. Jest to technologia dotychczas zastosowana wyłącznie w GT-R NISMO. Nowe zmiany pozwoliły uzyskać lepsze przyspieszenie w środkowym zakresie obrotów (od 3200 obr./min) przy uzyskaniu maksymalnego momentu obrotowego w szerszym zakresie mocy. Również podobnie jak w GT-R NISMO, poprzez bardziej precyzyjne sterowanie zapłonem na poszczególnych cylindrach znacznie zmniejszono stuki silnika (spowodowane nieprecyzyjnym ustawieniem czasu wybuchu mieszanki) przy jednoczesnej poprawie oddziaływania na środowisko poprzez czystsze, skuteczniejsze spalanie paliwa.
W silniku tym, oznaczonym symbolem „VR38DETT”, zastosowano nawierty natryskiwane plazmą (zamiast tulei żeliwnych) w celu zmniejszenia tarcia, zmniejszenia masy, poprawienia chłodzenia, zwiększenia mocy i zoptymalizowania zużycia paliwa. Silnik ten posiada również symetryczny układ niezależnych kolektorów wlotowych i wylotowych z podwójnymi turbosprężarkami o wysokiej wydajności, układ wtórnego obiegu powietrza zapewniający lepsze parametry emisji spalin przy rozruchu zimnego silnika, sterowany termostatycznie układ chłodzenia olejem, specjalną pompę olejową zapewniającą dopływ oleju do turbosprężarek oraz boczny układ smarowania z mokrą i suchą miską olejową. Każdy egzemplarz silnika jest od początku do końca montowany ręcznie w specjalnym pomieszczeniu typu „clean room” przez wysoce wyspecjalizowanych mechaników. Z przodu każdego silnika zakładana jest aluminiowa płytka z nazwiskiem specjalisty od silników zgodnie z japońską tradycją rzemieślniczą TAKUMI.
Nowością jest również tytanowy układ wydechowy, który lepiej radzi sobie z wysokimi temperaturami gazów wydechowych. Układ ten posiada kanał NACA usytuowany pod podłogą pojazdu tuż przed tłumikiem, kierujący powietrze do tylnego dyfuzora, co pomaga chłodzić tłumik i odprowadzać gorące powietrze z tej części pojazdu.
Dwusprzęgłowa skrzynia biegów
Zmodernizowano sterowanie zmianami przełożeń 6-biegowej, dwusprzęgłowej sekwencyjnej skrzyni biegów w celu uzyskania większej precyzji i sprawności w różnych sytuacjach drogowych. Na przykład kiedy samochód zaczyna ruszać z miejsca z małym przyspieszeniem, zmiana biegów z pierwszego na drugi odbywa się teraz znacznie płynniej.
W poprzednim modelu GT-R, kiedy koła zaczynały ruszać z miejsca przy lekko otwartym zaworze przepustnicy, moment obrotowy silnika zmniejszał się, co z kolei powodowało nieco ociężałą reakcję. W nowym Nissanie GT-R w podobnej sytuacji moment obrotowy silnika nie zmniejsza się, co pozwala uzyskać większą płynność początkowego przyspieszania nawet przy lekko uchylonej przepustnicy. Co więcej, odgłos wydechu jest zauważalnie cichszy, dzięki czemu normalna, codzienna jazda staje się przyjemniejsza. Podczas jazdy przy małych obciążeniach – na przykład po ulicach miasta – zwiększona precyzja siłownika zmiany biegów umożliwia cichszą pracę skrzyni przekładniowej.
Napęd na cztery koła ATTESA E-TS
Moc silnika jest przenoszona na wszystkie cztery koła za pośrednictwem pierwszego na świecie napędu na cztery koła z niezależnym układem przeniesienia napędu transaxle o nazwie ATTESA E-TS. Podczas normalnej jazdy GT-R zachowuje się, jak samochód z tylnym napędem, z rozdziałem momentu obrotowego w stosunku 0:100, lecz może on zostać skorygowany do proporcji 50:50 zależnie od prędkości, przyspieszenia bocznego, kątów obrotu kierownicy, poślizgu opon, rodzaju nawierzchni i stopnia odchylenia kierunkowego. Stworzony specjalnie z myślą o modelu GT-R układ kontroli stopnia odchylenia kierunkowego mierzy różnice pomiędzy docelowym odchyleniem obliczanym na podstawie kąta obrotu kierownicy a rzeczywistym odchyleniem według wskazań czujnika odchylenia oraz czujnika siły odśrodkowej, a następnie odpowiednio dostosowuje rozdział momentu obrotowego. Platforma Premium Midship zastosowana w modelu GT-R umożliwia umieszczenie skrzyni biegów wraz ze skrzynką rozdzielczą i przekładnią główną z tyłu pojazdu bez konieczności zastosowania tradycyjnego układu z rurą reakcyjną, dzięki czemu zawieszenie może działać niezależnie, optymalizując rozkład mas i maksymalizując przyczepność opon podczas pokonywania zakrętów.
Udoskonalenie nadwozia i podwozia
W modelu na rok 2017 właściwości jezdne i sportowe osiągi nowego GT-R reprezentują jeszcze wyższy poziom dzięki wyrafinowanemu układowi zawieszenia i sztywniejszej konstrukcji nadwozia, które sprawiają, że samochód lepiej się prowadzi i wykazuje jeszcze wyższą stabilność.
Istotne zmiany konstrukcyjne obramowania przedniej szyby, która jest osadzona w słupkach A, poprawiły sztywność konstrukcji przedniej części modelu Nissan GT-R, zapewniając zmniejszenie odkształceń i bardziej precyzyjne reagowanie na ruchy kierownicą. Wzmocnienia w okolicy bagażnika zwiększyły z kolei sztywność tylnej części samochodu. W rezultacie stopień sztywności przodu i tyłu auta jest bardziej jednolity, czego efektem jest lepsze wyważenie nadwozia.
Zastosowany w GT-R specjalny system amortyzatorów Bilstein® DampTronic z możliwością regulacji przez kierowcę, wykorzystujący informacje z wielu układów pojazdu w celu zastosowania odpowiedniej siły tłumienia oraz zapewnienia wysokiego poziomu kontroli w różnorodnych warunkach, został udoskonalony dzięki zmniejszającej straty oporowe nowej osłonie zaworu. Sztywne punkty mocowania elementów zawieszenia zwiększają stabilność w zakrętach i poprawiają reakcję pojazdu na ruchy kierownicą, umożliwiając przeniesienie na koła jeszcze większych obciążeń przy jednoczesnym zachowaniu optymalnej styczności z powierzchnią drogi.
Podobnie jak w poprzednim modelu, system DampTronic oferuje kierowcy trzy tryby do wyboru: Normal, Comfort (maksymalne tłumienie nierówności) oraz sportowy R. Taka sama trzystopniowa regulacja występuje również przy zmianach przełożeń skrzyni biegów. W modelu na rok 2017 ustawienia „R” i „Comfort” zapewniają teraz kierowcy odpowiednio jeszcze bardziej sportowy i płynniejszy styl jazdy. Ze względu na poprawioną sztywność konstrukcji tryb „R” umożliwia teraz uzyskanie takiego samego stopnia odchylenia kierunkowego przy zmniejszonym kącie obrotu kierownicy, co daje w efekcie większą czułość układu kierowniczego, precyzyjniej reagującego na polecenia kierowcy, natomiast ustawienie zawieszenia w trybie „Comfort” zmniejsza wartość pionowych przeciążeń podczas przeprowadzanych prób w porównaniu do pracy zwieszenia w trybie „Normal”. Jeśli chodzi o układ kierowniczy, rozwiązanie zastosowane w modelu GT-R – progresywne, zębatkowe wspomaganie układu kierowniczego z aluminiową listwą zębatą, czteropunktowym mocowaniem i sztywnymi izolatorami – zapewnia szybszą odpowiedź podczas dynamicznej jazdy oraz zmniejszenie wysiłku podczas spokojnych przejazdów po mieście oraz wyjątkowo bezpośrednią charakterystykę w czasie jazdy na autostradzie.
Na torze testowym nowy Nissan GT-R udowodnił swoje niesamowite właściwości w pokonywaniu zakrętów, pokonując trasę slalomu o 4% szybciej niż poprzedni model. Również stabilność pojazdu przy dużej prędkości (250 km/h) uległa znacznej poprawie – jej zachowanie wymaga teraz mniej korekt kierunku jazdy i wysiłku ze strony kierowcy w porównaniu z ubiegłorocznym modelem.
Siłę hamowania zapewniają jednoblokowe, sześciotłokowe zaciski przednie i czterotłokowe tylne Brembo® z pływającymi dwuelementowymi nawiercanymi tarczami hamulcowymi Brembo® o średnicy 15,35 cali z przodu i 15 cali z tyłu oraz sztywne klocki hamulcowe o niskiej zawartości stali, które minimalizują zjawisko zaniku siły hamowania, zapewniając dużą skuteczność hamulców. Zaciski są montowane na wzór samochodów wyścigowych, tak aby podczas ekstremalnego hamowania były jak najmniej narażone na odkształcenia.
Dzięki zwiększeniu sztywności konstrukcji nadwozia i podwozia, sprawniejszemu układowi zawieszenia oraz zamontowaniu opon o podwyższonej sztywności bocznej, Nissan GT-R z roku modelowego 2017 zapewnia kierowcy lepsze właściwości jezdne, zwiększoną stabilność pojazdu oraz komfort jazdy wyższy niż kiedykolwiek wcześniej.
Lepsza jakość dźwięku poprzez zmniejszenie hałasu, drgań i wstrząsów (NVH)
Eliminując niepożądane hałasy przy jednoczesnym wydobyciu pożądanych, miłych dla ucha dźwięków – w szczególności przyprawiających o szybsze bicie serca dźwięków generowanych przez poczwórny układ wydechowy z tłumikiem przelotowym – nowy Nissan GT-R pobudza zmysły jak nigdy dotąd, oferując przy tym znacznie lepsze wyciszenie kabiny podczas jazdy z dużymi prędkościami.
System aktywnej eliminacji hałasu (ANC) identyfikuje i tłumi niepożądane dźwięki o niskiej częstotliwości poprzez zastosowanie mikrofonów rozmieszczonych w strategicznych punktach kabiny i zastosowanie fal dźwiękowych o analogicznej amplitudzie emitowanych przez głośniki systemu eliminacji hałasu w celu zamaskowania niechcianych dźwięków. Ulepszony materiał dźwiękochłonny za panelem wskaźników, izolowana akustycznie szyba przednia, izolator deski rozdzielczej oraz izolatory akustyczne umieszczone w tylnych błotnikach zostały skonstruowane w taki sposób, aby eliminować niepożądane hałasy pochodzące zarówno z komory silnika, jak i z tylnych opon. Ponadto elektroniczny zawór sterujący zainstalowany w nowym tytanowym układzie wydechowym pomaga w sterowaniu rezonansem tłumika, który w przeciwnym razie mógłby wytwarzać niepożądane buczenie; system ANC i elektroniczny zawór sterujący układem wydechowym w zasadniczym stopniu eliminują ten problem poprzez usuwanie niepożądanych dźwięków o niskiej częstotliwości.
Dzięki zamontowaniu nowych tytanowych tłumików wyposażonych w elektroniczny zawór sterujący, system aktywnego udoskonalania dźwięku (ASE) podbija dźwięki dla uzyskania w kabinie jak najbardziej rasowego efektu, odpowiadającego mocy silnika. System ASE określa częstotliwość i natężenie dźwięku w konkretnych obszarach (na przykład pomruk wydechu), porównując go jednocześnie z odpowiednimi informacjami, jak prędkość silnika i inne kluczowe parametry pojazdu. System przetwarza sygnał dźwiękowy za pośrednictwem wzmacniacza systemu audio i następnie emituje go przez głośniki do przedziału pasażerskiego.
Kierowca może zmieniać stopień redukcji hałasów za pomocą trzech ustawień stylu jazdy – Normal, Comfort i R. Ponadto przełącznik kontroli hałasu układu wydechowego daje efekt w postaci cichszego dźwięku uruchamiania silnika. Poprzez naciśnięcie przycisku kontroli hałasu układu wydechowego przed uruchomieniem silnika następuje zamknięcie zaworu elektronicznego w układzie wydechowym, czego efektem jest wyciszenie rozruchu silnika, utrzymujące się przez chwilę, kiedy samochód jedzie z silnikiem pracującym na niskich obrotach. Różnica poziomu hałasu między otwartym a zamkniętym zaworem elektronicznym wynosi 10 dB, co jest zdecydowanie odczuwalne w odbiorze przez człowieka.
Technologie zwiększające bezpieczeństwo
Wraz ze zwiększoną sztywnością konstrukcji platformy, która przyczynia się do poprawy ochrony podróżujących, standardowe elementy związane z bezpieczeństwem stanowiące wyposażenie każdego Nissana GT-R 2017 obejmują między innymi zaawansowany system poduszek powietrznych (AABS). W jego skład wchodzą:
- dwustopniowe, uzupełniające przednie poduszki powietrzne wyposażone w czujniki pasów bezpieczeństwa oraz czujniki klasyfikacji osoby zajmującej miejsce w fotelu, które mogą zmieniać stopień napełnienia poduszek powietrznych zależnie od zajętości fotela i siły zderzenia,
- para uzupełniających bocznych poduszek powietrznych, które są wbudowane w przednie fotele, dzięki czemu przemieszczają się wraz z kierowcą lub pasażerem na przednim fotelu wraz ze zmianą położenia fotela,
- montowane w dachu kurtynowe uzupełniające poduszki powietrzne chroniące przed uderzeniem bocznym.
Dodatkowo zastosowano pochłaniającą energię kolumnę kierownicy oraz system mocowania fotelików dziecięcych ISOFIX.
Pozostałe standardowe technologie bezpieczeństwa to system dynamicznej kontroli jazdy (VDC) w trzema trybami stylu jazdy do wyboru kierowcy (Normal, R, Off), elektroniczny system kontroli trakcji (TCS), system zapobiegający blokowaniu kół przy hamowaniu (ABS) i układ elektronicznego rozdziału siły hamowania (EBD), kamera cofania, system monitorowania ciśnienia w oponach (TPMS) oraz automatycznie włączane i wyłączane reflektory.