Od czasu wprowadzenia Abartha 124 spider na rynek minęły już ponad dwa miesiące, a marka z emblematem Skorpiona ponownie zyskuje rozgłos. Nowy Abarth 595 to model o statusie ikony: z mocniejszymi silnikami, jeszcze bogatszym wyposażeniem standardowym oraz mnóstwem innowacji, z których niektóre są zwykle zarezerwowane dla samochodów z wyższych segmentów.
W rejonie EMEA (Europa, Bliski Wschód i Afryka), gdzie w czerwcu rozpoczęto sprzedaż nowego Abartha, model ten umacnia swą reputację, jako kompaktowy, lekki i zwinny samochód oraz jako unikalny model w zakresie konfiguracji i tuningu. W skrócie, nowy Abarth 595 to następca modelu wprowadzonego na rynek w roku 2008 i obecnego dziś na całym świecie. Kluczowymi elementami strategii umożlwiającej osiągnięcie wielkiego sukcesu są osiągi, technologia oraz nieomylny włoski styl.
Dostępny z nadwoziem typu hatchback lub cabrio, nowy Abarth 595 jest oferowany w trzech poziomach wyposażenia (595, 595 Turismo oraz 595 Competizione) oraz z silnikami o trzech poziomach mocy, aby zaspokoić potrzeby coraz bardziej wymagających i kompetentnych Klientów. Wiele wprowadzonych udoskonaleń to wynik doświadczenia nabytego w trakcie prac nad 695 Biposto, zwanego „najmniejszym supersamochodem”, który będąc samochodem szosowym oferuje doznania i technologie rodem z torów wyścigowych.
Wyróżniająca, lecz nadal przystępna cenowo, wersja 595 to model Abartha na poziomie podstawowym, który oferuje całe wyposażenie standardowe potrzebne do zapewnienia, typowej dla pojazdu spod znaku Skorpiona, radości i przyjemności z jazdy. Ponadto, 595 stanowi idealny model podstawowy dla kierowców, którzy z czasem chcą poddać swój pojazd tuningowi i uczynić go unikalnym.
Wersje Abarth 595 Competizione i 595 Turismo stanowią wyraz dwóch różnych dusz marki. Ta pierwsza, bardziej „purystyczna”, została zaprojektowana z myślą o miłośnikach osiągów i bezkompromisowego sportowego stylu. Druga, z kolei, stanowi nawiązanie do typowych wartości włoskich mistrzostw Italian GT Championship w kompaktowym rozmiarze idealnym do jazdy po mieście.
Silnik i skrzynia biegów
Jedną z największych innowacji jest zwiększenie mocy silnika 1.4 T-jet zainstalowanego w 595 oraz 595 Turismo. Ten pierwszy dostarcza 145 KM oraz maksymalny moment obrotowy o wartości 206 Nm, zaś drugi osiąga 165 KM oraz 230 Nm. Ponadto, ten ostatni silnik został wyposażony w turbosprężarkę Garett.
595 Competizione z silnikiem o mocy 180 KM to samochód dla kierowców, którzy lubią wyścigi i podwyższony poziom adrenaliny zarówno pod względem osiągów, jak i parametrów technicznych.
Doświadczenie przyspieszenia 0-100 km/h w czasie 6,7 sekundy, a następnie bezpiecznego hamowania z wykorzystaniem powiększonego układu hamulcowego Brembo wyposażonego w cztery cylindry z zamocowanymi na stałe zaciskami będzie przyjemnością, gdy siedzi się w fotelach kubełkowych „Abarth Corsa by Sabelt”. Co więcej, silnik osiąga szczególną moc 132 KM/litr, co jest wynikiem wysokiej sprawności działania układu wydechowego Record Monza wyposażonego w technologię „Dual Mode”. Ta ekskluzywna funkcjonalność jest dostępna, na życzenie, w pozostałych modelach gamy, łącznie z układem wydechowym Record Modena zapewniającym identyczne osiągi w połączeniu z mniej agresywnie wyglądającą rurą wydechową.
W standardzie, wszystkie warianty silnika 1.4 T-jet są zestawione z 5-stopniową, mechaniczną skrzynią biegów, lecz mogą zostać także wyposażone w zrobotyzowaną sekwencyjną skrzynię biegów Abarth z manetkami przy kole kierownicy.
D.A.M. Abartha
Nowy Abarth 595 to jedyny samochód w swym segmencie wyposażony w unikalny mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu (Abarth D.A.M.), dzięki czemu zapewnia nadzwyczajne parametry osiągów. Na życzenie, mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu Abartha jest dostępny w 595 Competizione z manualną skrzynią biegów. Wywodzi się on bezpośrednio z doświadczeń nabytych z 695 biposto.
Mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu Abartha całkowicie wykorzystuje największy potencjał 595 Competizione oraz poprawia przyczepność podczas jazdy w ekstremalnych warunkach. Zapewnia odpowiednie przeniesienie momentu obrotowego pomiędzy przednimi kołami, gdy któreś z nich ma mniejszą przyczepność. Typowym przykładem jest asymetryczna prędkość kół podczas wychodzenia z zakrętów z dużym przeciążeniem bocznym. Urządzenie to pozwala kierowcy na utrzymanie linii toru jazdy i eliminuje podsterowność.
Abarth D.A.M. stanowi cześć wyposażenia pakietu Performance Pack – dostępnego jedynie w nowym Abarth 595 Competizione z manualną skrzynią biegów, który obejmuje także 17-calowe felgi Supersport oraz fotele Sabelt z tapicerką ze skóry/tkaniny Alcantara® ze szkieletem z włókna węglowego, aluminiowym znaczkiem 595 oraz pakietem w kolorach czerwonym, białym lub błyszczącym czarnym do indywidualizacji wyglądu samochodu.
Hamulce, zawieszenie oraz przycisk Sport
Abarth 595 Turismo oraz 595 Competizione są standardowo wyposażone w tylne amortyzatory Koni z zaworem FSD (Frequency Selective Damping), które optymalizują wrażenia podczas jazdy oraz poziom bezpieczeństwa, poprawiając trzymanie się drogi, prowadzenie i stabilność. Teraz zaś, te same amortyzatory są na wyposażeniu standardowym 595 Competizione w przednim zawieszeniu, co znacznie polepsza dynamiczne osiągi. W tej topowej wersji gamy jest również układ hamulcowy Brembo z czterocylindrowym aluminiowym blokiem zacisków – standardowo w kolorze czerwonym lub opcjonalnie w kolorze szarym, czarnym lub żółtym – w połączeniu z 305 mm wentylowanymi i perforowanymi tarczami. Zamiast standardowych czerwonych zacisków w 595 Turismo, oferowane są alternatywnie czarne lub żółte.
Wreszcie, w nowym Abarth 595 jest także przycisk Sport, który umożliwia zmianę parametrów samochodu od maksymalnego momentu obrotowego do siły wspomagania kierownicy, aby odczucia z jazdy były bardziej bezpośrednie i mniej inwazyjne. Ponadto, system ten dopasowuje reakcję silnika na pedał gazu, aby zapewnić szybszą reakcję oraz przełącza zestaw wskaźników TFT na rajdową konfigurację, w doskonałej stylizacji Abartha.
Nadwozia
Nadwozie Nowego Abartha 595 ma mnóstwo nowych cech poprawiających jego osiągi. Przykładowo, z przodu, zaprojektowano je na nowo i obecnie ma powiększony wlot powietrza, co poprawia kontrolę zarządzania temperaturą w komorze silnika i zwiększa o 18% wydajność chłodzenia. Tak więc, zwiększono osiągi oraz równomierność pracy silnika, nawet w przypadku najbardziej ekstremalnego rajdowego tuningu.
Zespół inżynierów Abarth podjął również prace nad tylnym zderzakiem, opracowując bardziej wystający dyfuzor. Dla każdego poziomu wyposażenia stworzono specjalne wstawki w zderzaku. W przypadku 595 są one czarne i matowe, w 595 Turismo w kolorze nadwozia, zaś w 595 Competizione wykończenia te mają kolor szary Tar Cold Grey.
Nowe są również przednie i tylne zestawy świateł, z poli-eliptycznymi reflektorami przednimi oraz światła do jazdy dziennej dostępne w całej gamie w ramach wyposażenia standardowego. Opcjonalnie dostępne są ksenonowe reflektory przednie. Zapewniają one wyższą jakość emitowanego światła oraz znakomitą skuteczność we wszystkich warunkach pogodowych. Elementy te zapewniają trzykrotnie większą intensywność świecenia i żywotność w stosunku do standardowych lamp halogenowych.
Nowe 17-calowe felgi Granturismo (w wersji standardowej w 595 Turismo) są 7% lżejsze i mają ponad 50% większą powierzchnię wentylacji co podnosi poziom wymiany ciepła, a w konsekwencji przyczynia się do polepszenia sprawności i harmonijnego działania układu hamulcowego. Do wyróżniających cech nowego Abartha 595 należy satynowane chromowane wykończenie w wersjach 595 oraz Tourismo, nowe obudowy lusterek (satynowane chromowane w 595 Tourismo, w kolorze nadwozia w 595 oraz szarym Tar Cold Grey w 595 Competizione) oraz boczne pasy (w standardzie w 595 Competizione), które są teraz szersze i dłuższe, by silniej pokreślić markę Abarth.
Nadwozie dostępne jest w 15 kolorach – są to lakiery pastelowe, metalizowane oraz trójwarstwowe oraz pięć konfiguracji dwutonowych. Ta ekscytująca paleta kolorów Nowego Abartha 595, poza szarym Pista Grey, obejmuje ekskluzywny żółty Modena Yellow, dotąd dostępny jedynie w 695 biposto Record, sportową, jasną całkiem nową czerwień Abarth Red oraz trójwarstwowy biały Iridato White. Debiutują trzy nowe, dwukolorowe kombinacje czarny Scorpione Black/niebieski Podio Blue, czarny Scorpione Black/szary Record Grey oraz szary Pista Grey/czerwony Abarth Red.
Wreszcie, na żądanie dostępne są trzy pakiety do indywidualizacji wyglądu samochodu obejmujące boczną naklejkę Abarth, obudowy lusterek oraz wstawki w tylnych zderzakach w trzech kolorach: białym, czarnym oraz czerwonym.
Wnętrza
Nowy Abarth 595 ma całkiem nowy wygląd również we wnętrzu. Nowe techniczne materiały, jak Alcantara® oraz włókno węglowe pomysłowo podkreślają sportowy charakter modelu. Ponadto, nowa tapicerka jest dostępna w całej gamie.
Szczególnie, w wersja 595 oferowane są specjalne fotele Abarth z materiałową tapicerką charakteryzujące się niezwykłym bocznym trzymaniem. W wersji Tourismo 595 obicia foteli są wykonane ze skóry w kolorach: czarnym, brązowym, czerwonym, podczas gdy w standardowym poziomie wyposażenia są fotele Corsa by Sabelt, należące do jednych z najlepszych foteli na rynku, jeśli chodzi o zdolność utrzymania ciała. Mają niezwykłą możliwość bocznego utrzymania ciała przy przeciążeniach bocznych i są idealne do sportowej jazdy ze względu na ich zdolność do precyzyjnego przenoszenia każdej najmniejszej zmiany przeciążenia kierowcy. Fotele te mają materiałową tapicerkę z nową grafiką oraz wykorzystano w nich materiały maksymalizujące trzymanie. Opcjonalnie dostępna jest tapicerka ze skóry lub tkaniny Alcantara® w odcieniach czerni lub brązu.
Ponadto, zaprojektowano nowe spłaszczone koło kierownicy z wskaźnikiem środka kierownicy, aby podnieść efektywność jazdy w sportowym tylu. Jeśli chodzi o szczegóły, standardowe koło kierownicy w wersji Competizione jest wykonane z materiałów takich, jak włókno węglowe czy Alcantara®. Każda z wersji ma specjalną charakterystyczną obudowę deski rozdzielczej, zawsze stanowiącą jedną z najbardziej kultowych cech 595. Na poziomie wyposażenia 595 jest ona w kolorze nadwozia, w 595 Turismo matowym szarym, a w 595 Competizione szarym „Tar Cold Grey”.
Obudowa deski rozdzielczej z włókna węglowego nawiązująca do 695 biposto jest obecnie dostępna w ramach wyposażenia opcjonalnego. Można ją nadal zamawiać do przedziału pasażera w 595 Competizione.
Dalsze innowacje to całkiem nowy sportowy zestaw wskaźników, o udoskonalonej czytelności, szczególnie, jeśli chodzi o grafikę charakterystyczną dla trybu Sport. Ponadto, wskaźnik doładowania turbo jest podświetlony na biało, co ułatwia i przyśpiesza dokonywanie odczytów.
System informacji i rozrywki
We wszystkich wersjach standardowe wyposażenie obejmuje radio UconnectTM z 5-calowym ekranem dotykowym oraz usługi Uconnect Live (na życzenie, również z wbudowaną nawigacją oraz radiem cyfrowym DAB). Po raz pierwszy w gamie pojawia się również UconnectTM HD z 7-calowym wyświetlaczem, stanowiący szybką platformę uzupełnioną o ekran o wysokiej rozdzielczości, nawigację oraz radio cyfrowe DAB. System Uconnect HD wyposażony jest w 7-calowy wysokiej jakości ekran oraz Telemetrię Abarth do dokonywania pomiarów osiągów w trakcie jazdy po torach, których mapy zostały wstępnie wgrane do systemu co ma służyć śledzeniu stylu jazdy oraz jego ulepszaniu. Także i ten system można dopasować do własnych preferencji, gdyż oferuje możliwość wgrania nowych torów oraz ich przechowywania w celu porównania osiągów w dalszym okresie czasu. Każdy właściciel może teraz, dzięki wstępnie wgranym punktom zainteresowania, w tym warsztat „Officine Abarth” i inne znaczące dla marki miejsca, „zbierać” specjalne odznaki. Wyniki i postępy można, oczywiście, udostępniać na stronach społecznościowych. Apple CarPlay oraz Google Android Auto – uważane za najlepsze lustrzane rozwiązania dla systemów operacyjnych Apple iOS oraz Android – będą dostępne na życzenie w Uconnect z 7-calowym wyświetlaczem. Pozwoli to na uzyskanie szybkiego i łatwego dostępu do wszystkich funkcji I treści ze smartfonu na ekranie dotykowym nowego Abartha 595s.
Wreszcie, w nowym Abarth 595 pojawia się udoskonalony i potężny system BeatsAudioTM wyposażony w siedem głośników. Z pewnością, podbije on serca nawet najbardziej wymagających miłośników muzyki.
Opracowany we współpracy z Beats by Dr. Dre, system BeatsAudioTM oferuje robiącą wrażenie całkowitą moc 480W oraz obejmuje cyfrowy ośmio-kanałowy wzmacniacz z wbudowanym zaawansowanym algorytmem korektora graficznego zdolnego do odtwarzania całego spektrum dźwięku, jakiego artysta doświadcza podczas nagrań w studiu.
System nagłośnienia Beats AudioTM jest wyposażony w dwa kopułkowe głośniki wysokotonowe zainstalowane w przednich słupkach, dwa 165 mm średniotonowe w przednich drzwiach, dwa pełnozakresowe 165 mm głośniki w tylnych panelach bocznych oraz jeden 200 mm niskobasowy w środkowej części bagażnika w przedziale na koło zapasowe.