MotoNews.pl

W pełni diodowe adaptacyjne oświetlenie w Oplach Zafira i Mokka X

07 lipca 2016

Kategoria | Rynek
Marka, model | , ,
Opel-Mokka-X-302212

Wraz z reflektorami AFL LED firma Opel wprowadza zalety adaptacyjnego i w pełni diodowego oświetlenia przedniego w minivanach i samochodach sportowo-użytkowych z segmentu kompaktowego. Opcjonalne reflektory AFL LED dostępne w nowych Oplach Zafira i Mokka X emitują wiązkę intensywnie białego światła, która skutecznie zamienia noc w dzień i automatycznie dostosowuje się do warunków jazdy. System oferuje dziewięć różnych trybów działania, takich jak oświetlenie miejskie, oświetlenie pozamiejskie i tryb postojowy, które przyczyniają się nie tylko do poprawy widoczności, ale także do oszczędności energii.

„Szeroka dostępność inteligentnych technologii LED to najlepszy sposób na znaczne ograniczenie ryzyka związanego z nocną jazdą” — mówi William F. Bertagni, wiceprezes ds. inżynierii samochodów Opel w Europie. „Nowy Opel Zafira i Opel Mokka X z opcjonalnymi reflektorami AFL LED to ważny krok w kierunku zwiększenia tej dostępności”.

Prowadzenie samochodu nocą to jedna z najniebezpieczniejszych czynności, jaką wykonują ludzie. Według niemieckiego automobilklubu ADAC prawie 30 procent wypadków śmiertelnych zdarza się właśnie w nocy1. Człowiek prowadzi zasadniczo dzienny tryb życia, tzn. jest aktywny za dnia i śpi w nocy. Przebywanie nocą na drodze jest dla niego nienaturalne.

Optymalna widoczność bez oślepiania innych

Jako producent, który tradycyjnie na pierwszym miejscu stawia dobro klientów, firma Opel już dawno zaczęła zauważać ryzyko związane z nocną jazdą, na jakie narażają się zarówno kierowcy, jak i inni użytkownicy dróg. Firma Opel była pierwszym producentem samochodów, który już w 2003 roku wprowadził adaptacyjne oświetlenie przednie (AFL) wraz z biksenonowymi reflektorami w samochodach klasy średniej. W 2004 roku Opel Astra był pierwszym samochodem kompaktowym wyposażonym w system doświetlania zakrętów, a w 2005 roku rozwiązanie to zastosowano także w Zafirze. Kontynuując tradycję upowszechniania zaawansowanej technologii, firma Opel zaoferowała halogenowe reflektory AFL po raz pierwszy w modelu Corsa w 2006 roku. Teraz system AFL jest dostępny prawie w każdym osobowym Oplu, a obecnie firma wprowadza już kolejną generację tego rozwiązania: matrycowe reflektory LED IntelliLUX oparte na najnowocześniejszej technologii LED. Światowa premiera matrycowych reflektorów w klasie kompaktowej miała miejsce w ubiegłym roku w nowym Oplu Astrze.

Nowa Zafira i Mokka X z adaptacyjnym oświetleniem przednim oraz w pełni diodowymi funkcjami reflektorów i kierunkowskazów wyznaczają kolejny etap we wprowadzaniu technologii LED w pojazdach marki Opel. Podobnie jak system matrycowy w Astrze, reflektory AFL LED również zapewniają korzyści związane z adaptacyjną charakterystyką przedniego oświetlenia bez elementów ruchomych. Jednak zamiast włączania i wyłączania diod świecących w różnych kombinacjach system AFL LED dostosowuje się do warunków jazdy i obecności innych użytkowników drogi poprzez automatyczną zmianę trybu działania reflektorów.

Opcjonalne reflektory AFL LED mają dziewięć trybów

Przy prędkości powyżej 55 km/h światła pozamiejskie poprawiają oświetlenie jezdni i poboczy w czasie jazdy wiejskimi drogami. Zasięg oświetlenia na pasie, po którym porusza się samochód, jest większy, natomiast bardziej rozproszone światło po stronie kierowcy nie oślepia użytkowników drogi nadjeżdżających z przeciwka. Ponadto lepsze oświetlenie poboczy pomaga wcześniej dostrzec ewentualne niebezpieczeństwo (np. zwierzęta).

Na łuku drogi lub zakręcie, w zależności od kąta obrotu kierownicy lub włączenia kierunkowskazu, system AFL LED aktywuje doświetlanie zakrętu dodatkowym prawym lub lewym światłem LED, zgodnie z kierunkiem jazdy. Doświetlanie zakrętów włącza się automatycznie przy prędkości poniżej 40 km/h, po włączeniu kierunkowskazu i/lub kiedy kierownica zostaje obrócona z pozycji do jazdy na wprost pod określonym kątem. Dodatkowe światła oświetlające zakręt gasną z chwilą wyłączenia kierunkowskazu i kiedy kierownica znów znajdzie się w położeniu odpowiadającym jeździe na wprost. Tryb dezaktywuje się także po przekroczeniu prędkości 70 km/h.

Przy prędkości poniżej 55 km/h system AFL LED automatycznie aktywuje oświetlenie miejskie. W porównaniu z trybem pozamiejskim wiązka oświetla obszar bliższy samochodowi i szerszy po bokach, dzięki światłom doświetlającym zakręty działającym z mniejszą intensywnością. Tak udoskonalone oświetlenie pomaga kierowcy obserwować krawędzie jezdni i skuteczniej unikać ewentualnych wypadków, takich jak potrącenie dzieci lub innych przechodniów.

Światła manewrowe oświetlają otoczenie pojazdu w czasie parkowania przodem lub tyłem oraz podczas opuszczania miejsca parkingowego. W tym trybie wraz z włączeniem biegu wstecznego zapalają się także światła doświetlające zakręty, ale świecą one mniej intensywnie. Światła manewrowe pozostają zapalone przez 20 sekund po wyłączeniu wstecznego biegu lub do momentu przekroczenia prędkości 7 km/h w jeździe do przodu.

Kolejne tryby reflektorów AFL LED poprawiające widoczność to: tryb turystyczny (przydatny w krajach, w których obowiązuje ruch inną stroną jezdni), światła drogowe, światła do jazdy dziennej oraz asystent świateł drogowych (automatyczne przełączanie świateł drogowych na światła mijania i odwrotnie — w zależności od obecności innych pojazdów na drodze).

Opcjonalne reflektory AFL LED w nowym Oplu Zafira i Oplu Mokka X nie tylko zwiększają bezpieczeństwo. W porównaniu z innymi technologiami oświetlenia diody zużywają znacznie mniej energii. W reflektorach AFL LED w samochodach marki Opel energooszczędną charakterystykę diod świecących uzupełniono o tryb oświetlenia postojowego, który aktywuje się z chwilą wyłączenia silnika przez system Start/Stop. W tym trybie światła doświetlające zakręty również gasną. Świecą się tylko światła mijania, co zmniejsza pobór energii przez reflektory.

Zdjęcia: Opel