Dotychczasowa gwiazda targów motoryzacyjnych stała się w pełni funkcjonalnym, zaawansowanym prototypem. Radykalny Nissan BladeGlider Concept to już nie fantazja, a rzeczywistość.
Nissan BladeGlider zaprezentowano po raz pierwszy jako statyczne studium projektowe na Salonie Samochodowym Tokio 2013. Zapowiadał fascynującą przyszłość bezemisyjnych samochodów elektrycznych Nissana.
„Te prototypy są kwintesencją dążenia Nissana do rozbudowy filozofii inteligentnej mobilności. Zgodnie z nią przyjemność z jazdy łączy się z odpowiedzialnością za środowisko. Nissan uważa, że kierowcy powinni z zadowoleniem przyjmować bezemisyjną przyszłość, której BladeGlider jest doskonałym przykładem. To samochód elektryczny dla tych kierowców, w których żyłach zamiast krwi płynie benzyna” – powiedział Carlos Ghosn, Prezes i Dyrektor Generalny w Nissan Motor Co., Ltd.
Zgodnie z wizją producenta był to zwrotny i oszczędny samochód elektryczny nadający nowy wymiar przyjemności z jazdy oraz związanym z nią emocjom. Dzięki niemal bezgłośnie pracującemu elektrycznemu zespołowi napędowemu samochód miał „szybować” po drodze. Jego aerodynamiczna sylwetka kojarzyła się z rozwijającym ogromne prędkości samolotem ze skośnym układem skrzydeł.
Debiut prototypów Nissan BladeGlider stanowi kolejny dowód zaangażowania producenta w rozwój pojazdów o zerowej emisji oraz nowych technologii autonomicznych systemów napędowych i łączności. Samochód elektryczny, który dotychczas sprzedał się w największej ilości to Nissan LEAF. Marka jest pionierem Inteligentnej Mobilności, która wieloetapowo zostanie wdrożona w wielu pojazdach w najbliższych latach.
Teraz, po dwóch latach prac projektantów, inżynierów i konstruktorów, Nissan BladeGlider przeszedł ewolucję. Stał się fascynującym, realnym studium wykorzystującym potencjał zaawansowanej technologii samochodu elektrycznego. BladeGlider jest kwintesencją „inteligentnej mobilności” – filozofii projektowania samochodów według nowatorskiego podejścia do prowadzenia pojazdu, źródła jego napędu i integracji ze społeczeństwem.
Nissan BladeGlider – wygląd zewnętrzny
W modelach demonstracyjnych zastosowano zaawansowaną konfigurację podwozia z wąskim rozstawem przednich kół, zapewniającym optymalną sprawność aerodynamiczną i stabilność prowadzenia.
Osadzone na zawiasach przy tylnym słupku i otwierane do góry drzwi z wysoko poprowadzoną krawędzią szyb dostarczają niezapomnianych wrażeń przy wsiadaniu do kabiny i jej opuszczaniu. Otwarty dach prototypu Nissan BladeGlider jest wzmocniony zintegrowaną konstrukcją zabezpieczającą przedział pasażerski w przypadku wywrócenia się pojazdu. Dzięki temu wrażenia z jazdy otwartym samochodem wyścigowym są dostępne przy poziomie bezpieczeństwa porównywalnym z coupe.
Wnętrze kabiny
W kabinie przypominającej kształtem grot strzały fotel kierowcy jest nieco wysunięty przed siedzenia pasażerów. Dzięki temu mają oni więcej przestrzeni na nogi. Wszystkie osoby podróżujące samochodem mogą obserwować otoczenie przez panoramiczną, jednolitą szybę otaczającą kokpit. Przyciski zamontowane na kierownicy służą do sterowania systemami pojazdu. Dane takie jak prędkość, stan naładowania akumulatora, parametry trybu odzyskiwania energii oraz mapa momentu obrotowego są prezentowane na zaawansowanym wyświetlaczu. Po bokach centralnego wyświetlacza znajdują się dwa dodatkowe ekrany. Kierowca ogląda na nich obraz ze skierowanych do tyłu kamer umieszczonych tuż za przednimi kołami. Obejmują swoim zasięgiem przestrzeń po bokach i z tyłu pojazdu. Jako alternatywa dla tradycyjnych bocznych lusterek system kamer i ekranów poprawia sprawność aerodynamiczną Nissana BladeGlider. Po włączeniu biegu wstecznego na ekranach wyświetlany jest obraz z dwóch innych kamer zamontowanych z tyłu elementu konstrukcyjnego. Zapewnia ochronę w przypadku przewrócenia się pojazdu, ułatwiając cofanie.
Wnętrze Nissana BladeGlider odzwierciedla sportowy charakter pojazdu, między innymi poprzez takie detale, jak 4‑punktowe pasy bezpieczeństwa dla kierowcy i pasażerów. Fotele zapewniają znakomite podparcie boków i ud kierowcy oraz pasażerów. Wyściełano je przyjemną w dotyku tapicerką z tkaniny i żywicy epoksydowej. Dzięki temu uzyskano solidny i dobrze przylegający do odzieży materiał. Zapewnia wygodę i utrzymuje osobę siedzącą w fotelu na miejscu.
Przygotowano dwie propozycje kolorystyczne wykończenia wnętrza – zielony Cyber i pomarańczowy Stealth. Kolory te zastosowano w górnej części oparcia, otaczając je srebrnym odblaskowym materiałem. Przyciąga wzrok i podkreśla sportowy charakter samochodu. Dolna części fotela jest pokryta czarnym, wzorzystym materiałem z zielonym lub pomarańczowym pasem otaczającym siedzisko.
Napęd
W 100% elektryczny napęd gwarantuje znakomite osiągi. Uzyskano je dzięki technologii akumulatorów i silników opracowanej przez partnera technicznego Nissana w projekcie BladeGlider, firmę Williams Advanced Engineering. Maksymalna prędkość egzemplarzy demonstracyjnych przekracza 190 km/h. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h wynosi niespełna 5 sekund. Tylne koła są napędzane dwoma silnikami elektrycznymi o mocy po 130 kW. Umieszczono je po jednym z każdej strony.
W układzie napędowym zastosowano system rozdziału momentu obrotowego na napędzane koła. Miało to na celu poprawę właściwości jezdnych. Dzięki takiemu wektorowaniu momentu obrotowego ewentualna podsterowność powoduje automatyczne zwiększenie momentu przekazywanego na koło po zewnętrznej stronie zakrętu w celu skompensowania tego zjawiska.
System rozdziału momentu obrotowego ma raczej wspomagać doświadczonego kierowcę niż decydować o jego stylu jazdy. Dlatego może on działać w trzech ustawieniach: „wyłączony”, „zwrotność” oraz „dryft”.
Źródłem energii jest wysokowydajny, pięciomodułowy akumulator dostarczający moc 220 kW. Na potrzeby modelu opracowano specjalne układy chłodzenia akumulatora i silników.
W sierpniu w Rio de Janeiro zaprezentowane zostaną dwa egzemplarze Nissana BladeGlider. Jeden będzie wystawiony na statycznej ekspozycji w Parku Olimpijskim, a drugim przedstawiciele mediów i ważni goście będą odbywali dynamiczne przejażdżki.