Podczas Konkursu Elegancji w Pebble Beach, Grupa BMW zaprezentuje model BMW 2002 Hommage, zaprojektowany jako hołd dla wypełnionej sukcesami historii silników z turbosprężarką. W roku 1973, model BMW 2002 Turbo został pierwszym w Europie seryjnie produkowanym pojazdem wyposażonym w technologię turbo. Dzięki niej model BMW 02 zamienił się w pełnoprawny samochód sportowy. Z perspektywy czasu można stwierdzić, że wprowadzenie przez BMW technologii silnika z turbiną wyznaczało drogę ku stworzeniu najbardziej sportowych modeli limuzyn BMW. Dzięki tej innowacji możliwe stały się osiągnięcia takie, jak pierwszy tytuł mistrza świata Formuły 1 dla kierowcy samochodu z silnikiem turbo, zdobyty przez Nelsona Piqueta w 1983 roku.
„Model BMW 2002 Hommage fetuje nadzwyczajne osiągnięcia inżynierskie. Umożliwiły one wprowadzenie technologii turbo BMW. Model przedstawia ich nową interpretację w formie nowoczesnego wzornictwa” – powiedział Karim Habib, dyrektor działu projektowania samochodów BMW. „Dzięki zastosowaniu rozpoznawalnego połączenia pomarańczu z czernią niejeden prawdziwy fan sportów motorowych kolorystykę samochodu skojarzy z triumfami z lat 70. XX w.”.
Model zaprezentowany w Pebble Beach stanowi nowy rozdział w historii rozpoczętej przez BMW 2002 Hommage na Konkursie Elegancji Villa d’Este w maju.
BMW 2002 Hommage: mocna zapowiedź czystej radości z jazdy
Sportowa sylwetka modelu BMW 2002 Hommage została osadzona nisko nad ziemią. Kompaktowe wymiary i długi rozstaw osi, krótkie zwisy i charakterystyczny „nos rekina” obiecują jazdę pełną dynamiki i zwinności. Aerodynamiczne detale, takie jak pokaźne spojlery z przodu i z tyłu razem z mnóstwem wlotów i wylotów powietrza, optymalizują przepływ powietrza wokół samochodu oraz zwiększają siłę docisku w każdej sytuacji na drodze.
Historyczne detale w nowym wydaniu
Szczególnie charakterystyczną cechą bocznej sylwetki samochodu są wyraźne nadkola. Podpierają nadwozie i nadają mu wyrazu. Takie wzornictwo przywodzi na myśl homologowaną wersję BMW 2002 Turbo. Jego znacznie szerszy rozstaw kół wymagał przykręcenia szerokich przedłużeń nadwozia. Wzornictwo modelu Hommage starannie integruje ten detal. Eleganckie powierzchnie i precyzyjnie kształtowane linie otaczają potężne nadkola i podkreślają ich pierwszoplanową rolę.
Najbardziej dosłownym odniesieniem do oryginalnego modelu 2002 zawartym w stylistyce modelu 2002 Hommage zdaje się być „linia wodna”. Łączy ona ze sobą elementy formalne samochodu. Ta nieprzerwana linia włókna węglowego oplata samochód od przodu aż po tył. Jednocześnie oddziela od siebie górną i dolną powierzchnię karoserii.
Dwukolorowe, 20-calowe obręcze kół ze stopów lekkich uzupełniają stylizację samochodu w miejscu jego spotkania z drogą. Nowoczesny wygląd tych bogato frezowanych, wieloszprychowych elementów przywodzi na myśl wyścigowe obręcze z minionych epok. Zaciski hamulcowe w kolorze złotym z logo M dodatkowo podnoszą klasę pojazdu.
Przód auta – 50 lat historii BMW w skrócie
Przód auta BMW 2002 Hommage ma zdecydowany i ekstrawagancko dynamiczny wygląd. Zastosowana stylistyka łączy nowoczesność z 50-letnią tradycją marki. Charakterystyczny wygląd maskownicy przedniej aut z serii 02 wkomponowuje się w nowoczesne elementy stylistyki BMW. W swoich liniach i formie, maska samochodu odwzorowuje historyczny kształt „włóczni” sięgający w dół centralnej części przedniego pasa modeli serii 02. Rozszerza się następnie lekko wokół logo BMW – w okolicy charakterystycznej osłony chłodnicy w kształcie podwójnej nerki. Dodatkowe precyzyjne linie nadają strukturę matowej powierzchni.
Elementem centralnym stylistyki przodu auta są charakterystyczne dla BMW osłony chłodnicy w kształcie podwójnej nerki. W tym modelu jest to niski, zespolony moduł. Nawiązuje on do historycznego kształtu tego elementu i wykorzystuje go jako spójny element stylistyczny maski. Wyrzeźbione, podwójne czarne żebra dodają finezji szerokiej osłonie chłodnicy. Podobnie jak BMW 2002, BMW 2002 Hommage ma dwa okrągłe, pojedyncze reflektory. Nadają wyjątkowy wygląd zewnętrznym krawędziom maski samochodu. Złote oprawy wokół przednich lamp nawiązują do „złotej”, tj. 50. rocznicy premiery modelu 2002. Ponadto światła reflektorów charakteryzuje żółtawy odcień znany z dawnych samochodów wyścigowych. Nieprzerwany czarny pas w przedniej części nadwozia wizualne łączy wszystkie elementy maski. Podkreślają też szeroką, sportową sylwetkę samochodu. Wprawne oko dostrzeże również kierunkowskazy, które – podobnie jak w historycznym modelu – umieszczono oddzielnie od reflektorów, w okalającym pojazd pasie z włókna węglowego.
Pokaźny pas przedni jest wizualnym i funkcjonalnym ukłonem w stronę modeli z lat 70. Skraca dystans między drogą a autem BMW 2002 Hommage. Razem z szeroką, sportową sylwetką, taka technologicznie innowacyjna stylistyka przyszłości to gwarancja niezrównanej klasy prowadzenia i przyczepności oraz szybkości w pokonywaniu zakrętów. Dziś, podobnie jak w dniu premiery BMW 2002, stylistyczna doskonałość i technologia turbo dostarczają niezrównanej radości z jazdy po krętych torach wyścigowych, lokalnych drogach i czy górskich przełęczach. Odwrócony napis „turbo” umieszczony na pasie przednim przywodzi na myśl oryginalne naklejki z modelu 2002 turbo. Powierzchnie pokryte włóknem węglowym oznaczają punkt, w którym pas przedni i listwy boczne kończą się nad nawierzchnią. Tworzą technicznie intrygujący kontrast z powierzchniami w kolorze nadwozia.
Prawdziwie sportowy finisz
Stylistyka tylnej części nadwozia BMW 2002 Hommage również odwołuje się do elementów modelu 2002 turbo. Na przykład, podział powierzchni samochodu w poziomie i jego czyste linie podkreślają szerokość i dynamikę pojazdu, dodając mu nowoczesnego charakteru. Prawie prostokątne światła tylne nadają kształt masce tylnej auta. Ich szklane osłony mają nowoczesny, przyciemniany wygląd, który gwarantuje, że elementy wewnętrzne nie są widoczne przy wyłączonych światłach. Wówczas widoczna jest tylko czarna, gładka powierzchnia. Podobnie jak z przodu auta, wzmacnia to wrażenie, że wokół auta owinięto ozdobny pas.
Asymetryczne mocowanie znaku BMW na prawo od tablicy rejestracyjnej, pomiędzy dwoma tylnymi światłami, to również charakterystyczny element stylistyki maski tylnej w serii 02. Muskularne nadkola wieńczą tylną część nadwozia i podkreślają szeroki rozstaw kół, podczas gdy precyzyjne spojlery nadają mu współczesnego wyglądu. Karbonowy dyfuzor łączy dobrze już znane dwa zestawy podwójnych rur wydechowych i jest mocnym, sportowym akcentem w tylnej części nadwozia.
Zinterpretowana na nowo przez BMW stylistyka modelu 2002 przybiera formę kompaktowego, sportowego coupe, utrzymanego w klasycznej tradycji samochodów BMW Hommage. Jednak BMW 2002 Hommage to przede wszystkim definicja czystej radości z jazdy na miarę roku 2016.