MotoNews.pl

Nissan e-NV200 z ogniwem paliwowym e-Bio

24 sierpnia 2016

148620 1 5

Nissan Motor Co., Ltd. zaprezentował w Brazylii pierwszy na świecie prototypowy pojazd napędzany ogniwem paliwowym ze stałym tlenkiem (SOFC) zasilanym energią elektryczną wytwarzaną z bioetanolu. Nissan e-NV200 z ogniwem paliwowym e-Bio może wykorzystywać kilka rodzajów paliw, w tym etanol i gaz ziemny, jako źródło zasilania do wytwarzania prądu elektrycznego.

Prezes i dyrektor generalny firmy Nissan, Carlos Ghosn, powiedział:

„Ogniwo paliwowe e‑Bio może znaleźć zastosowanie w przyjaznych dla środowiska środkach transportu. Tworzy szanse rozwoju regionalnej produkcji energii, umożliwiając jednocześnie dalsze korzystanie z istniejącej infrastruktury. W przyszłości ogniwo paliwowe e-Bio stanie się jeszcze bardziej przyjazne dla użytkownika. Transportowanie wody zmieszanej z etanolem jest łatwiejsze i bezpieczniejsze niż większości innych paliw. Rozwiązanie to ma tym większy potencjał rynkowy, że nie wymaga budowy zupełnie nowej infrastruktury”.

Nissan e-NV200 z ogniwem paliwowym e-Bio – dane techniczne

  • Pojazd bazowy: e-NV200
  • Pojemność akumulatora: 24 kWh
  • Źródło energii: prąd elektryczny, etanol
  • Pojemność zbiornika paliwa: 30 litrów
  • Moc SOFC: 5 kW
  • Zasięg: ponad 600 km

Dane techniczne dotyczą pojazdu prototypowego i mogą ulec zmianie bez zapowiedzi.

Prototypowy pojazd z ogniwem paliwowym jest odzwierciedleniem nieustannego zaangażowania Nissana w rozwój pojazdów o zerowej emisji. Marka stawia także na opracowywanie nowych technologii, w tym autonomicznych systemów napędowych. Już w tej chwili oferuje w swojej gamie najlepiej sprzedający się w 100% elektryczny samochód na świecie, model LEAF. Jest też pionierem inteligentnych systemów mobilności, które zostaną wdrożone w wielu pojazdach Nissana w ciągu najbliższych lat.

Nissan e-NV200 z ogniwem paliwowym e-Bio – pracuje na czystym etanolu. Pozyskuje energię umożliwiającą naładowanie akumulatora o pojemności 24 kWh. Pozwala to na przejechanie ponad 600 kilometrów. Nissan będzie prowadził dalsze testy prototypu na drogach publicznych w Brazylii.

Jak działa ogniwo paliwowe e-Bio?

O rozpoczęciu prac badawczo-rozwojowych nad ogniwem paliwowym e‑Bio Nissan poinformował w czerwcu tego roku w Jokohamie. Zespół napędowy wykorzystujący tę technologię jest ekologiczny. Charakteryzuje się wysoką sprawnością i łatwością doprowadzenia paliwa. Pracuje na czystym etanolu lub etanolu zmieszanym z wodą. Spaliny emitowane przez układ mają czystość porównywalną z powietrzem atmosferycznym, co przekłada się na neutralny bilans węglowy. Ogniwo paliwowe e‑Bio oferuje również zalety typowe dla samochodu elektrycznego, takie jak znakomite przyspieszenie i cicha jazda przy niskich kosztach eksploatacji. Jednocześnie jego zasięg jest porównywalny z samochodem wyposażonym w silnik benzynowy.

Do produkcji bioetanolu wykorzystuje się głównie trzcinę cukrową i kukurydzę. Paliwo to jest powszechnie dostępne w krajach Ameryki Północnej i Południowej, które dysponują rozbudowaną infrastrukturą do jego produkcji. Łatwa dostępność etanolu i niska palność jego mieszanki z wodą ułatwią wprowadzenie systemu na rynek. Jego stosowanie nie zależy w istotnym stopniu od istniejącej infrastruktury ładowania pojazdów ani nie jest przez nią ograniczane. W przyszłości kierowcy być może będą mogli zaopatrywać się w paliwo nawet w małych sklepach detalicznych.

W dążeniu do realizacji założeń społeczeństwa zeroemisyjnego i bezwypadkowego Nissan stawia na automatyzację i elektryfikację pojazdów. Obietnica marki Nissan „Innovation that excites” jest realizowana w ramach strategii „inteligentnej mobilności”. Koncentruje się ona na sposobach zasilania samochodów oraz ich integracji ze społeczeństwem poprzez dostarczanie jak najwięcej radości z jazdy.

Ogniwo paliwowe e-Bio to urzeczywistnienie stworzonej przez Nissana koncepcji „inteligentnej energii”. Jej celem jest obniżanie zużycia paliwa i elektryfikacja samochodów oraz zwiększanie radości z jazdy, co jest widoczne w przypadku akumulatorowych samochodów elektrycznych, takich jak Nissan LEAF, e-NV200 oraz hybrydowego napędu e‑Power złożonego ze specjalnego silnika dużej mocy i wytwornicy prądu.

Zdjęcia: Nissan