MotoNews.pl

Nissan Navara EnGuard Concept uratuje Cię w ekstremalnych sytuacjach

22 września 2016

01 nissan navara enguard concept

Na tegorocznym Salonie Samochodowym w Hanowerze Nissan zaprezentował zupełnie nowy samochód. Nissan Navara EnGuard Concept to wytrzymały i masywny terenowy pick-up, zaprojektowany jako pojazd ratujący życie w najbardziej nieprzyjaznych i ekstremalnych warunkach.

Stworzony na bazie Nissana Navara Tekna z podwójną kabiną — aktualnym Międzynarodowym Pick-upie Roku — koncepcyjny Nissan Navara EnGuard charakteryzuje się wieloma specjalnie zaprojektowanymi rozwiązaniami konstrukcyjnymi oraz podwyższonymi osiągami. Samochód jest wyposażony w sprzęt wykorzystywany w akcjach ratunkowych i przy usuwaniu skutków katastrof. Posiada także prototypowy, przenośny zestaw akumulatorów.

Nissan EnGuard Concept – jak każda Navara – jest dynamicznym, pełnym inteligentnych rozwiązań samochodem o znakomitych parametrach terenowych i bogatym wyposażeniu standardowym.  Należą do niego między innymi systemy ułatwiające panowanie nad pojazdem. Taką rolę spełnia na przykład pionierski system kamer 360°.

Nissan Navara EnGuard Concept

Burze i ulewy, trzęsienia ziemi i tsunami — doniesienia o klęskach żywiołowych regularnie pojawiają się w światowych mediach. Wydaje się nawet, że zjawiska te występują częściej niż kiedyś. Dla służb ratunkowych na całym świecie posiadanie odpowiednich narzędzi pracy ma zasadnicze znaczenie. Znaczenie decydujące niekiedy o możliwości dotarcia do potrzebujących i uratowania im życia. Ekipa ratowników powinna przede wszystkim dysponować transportem pozwalającym jak najszybciej i bezpiecznie znaleźć się w samym środku strefy dotkniętej katastrofą.

Wymiary

Nissan Navara EnGuard Concept nadaje się do tego idealnie. Liczne modyfikacje zmieniły standardowego pick-upa Navara w mobilną platformę ratującą życie. Zawieszenie podniesiono o 50 mm. Dzięki większemu prześwitowi samochód jeszcze łatwiej może dojechać w najbardziej niedostępne okolice. Rozstaw przednich i tylnych kół zwiększono odpowiednio 80 i 94 mm, do 1620 mm w obu przypadkach. Poprawiło to stabilność pojazdu w nierównym terenie. Standardowe 18‑calowe felgi ze stopów metali lekkich zastąpiono nowymi obręczami 16‑calowymi z imponującymi terenowymi oponami o rozmiarze 285/75/R16 w celu zapewnienia doskonałej przyczepności.

Wygląd zewnętrzny

Najbardziej oczywistą zmianą w stosunku do standardowego Nissana Navara są błotniki pojazdu. Na przednie i tylne nadkola założono specjalnie zaprojektowane nakładki poszerzające. Pomiędzy nimi zamontowano nowe stopnie boczne z poprawiającym przyczepność gumowym pasem na górnej powierzchni. Wzdłuż słupka A po stronie kierowcy poprowadzono kanał wlotu powietrza. Zwiększono w ten sposób zdolność brodzenia pojazdu.

Skrzynia ładunkowa

Najważniejszą częścią Nissana Navara w codziennej eksploatacji jest skrzynia ładunkowa. To samo dotyczy modelu Navara EnGuard Concept. Samochód jest mobilną bazą dla ekipy ratunkowej i został w pełni wyposażony w sprzęt do ratowania życia w niedostępnych miejscach i trudnych warunkach.

W tylnej burcie zastosowano nową wyprofilowaną wykładzinę. Zamontowano w niej także trzecie światło hamowania, przeniesione z przedziału pasażerskiego. Sprzęt ratunkowy na skrzyni ładunkowej jest umieszczony na dwóch łatwo dostępnych wysuwanych platformach. Są one wykonane z wytrzymałego, dwuwarstwowego włókna szklanego i wysuwają się z samochodu na 800 mm.

Płytsza, górna platforma zajmuje całą szerokość skrzyni ładunkowej. Umieszczono w niej lżejsze przedmioty, taki jak krótkofalówki, mocne latarki, gaśnicę, liny i sprzęt wspinaczkowy, łopatę i siekierę. Dolna platforma jest głębsza i węższa. Zajmuje tylko środkową część, jedną trzecią szerokości skrzyni ładunkowej modelu Navara EnGuard Concept. Służy ona do przechowywania większego sprzętu, takiego jak zbiornik z tlenem, zestaw do resuscytacji oraz kamizelki ratunkowe.

Przenośne zespoły akumulatorowe: zasilanie w niedostępnych miejscach jako element wizji inteligentnej mobilności Nissana

Po bokach dolnej platformy, przy prawej i lewej burcie skrzyni ładunkowej, umieszczono dwa prototypowe przenośne zespoły akumulatorowe. To eksperymentalne rozwiązanie — przykład alternatywnego wykorzystania akumulatorów skonstruowanych na potrzeby samochodów elektrycznych Nissana. Debiutuje na Salonie Samochodowym w Hanowerze. Sprzedawszy ponad 250 000 samochodów elektrycznych na świecie, Nissan należy do ścisłej czołówki tego szybko rozwijającego się sektora. Firma dysponuje doskonałym zapleczem pozwalającym opracowywać nowe zastosowania z myślą zarówno o branży motoryzacyjnej, jak i indywidualnych użytkownikach.

Zespoły akumulatorowe przewożone w samochodzie działają cały czas w trybie ładowania. Pobierają energię generowaną przez silnik wysokoprężny pojazdu. Dzięki temu są zawsze gotowe do użycia, gdy tylko zajdzie taka potrzeba. Każdy z nich ma moc 2 kW i składa się z siedmiu akumulatorów do samochodów elektrycznych Nissan. Zamknięto je w odpornej na warunki atmosferycznej, aluminiowej obudowie.

W czasie akcji ratunkowej zespoły akumulatorowe mogą zasilać sprzęt do przecinania lub podnoszenia.  Zostały specjalnie zaprojektowane jako skuteczna alternatywa dla zasilanego benzyną agregatu prądotwórczego. Ma to liczne zalety: w przeciwieństwie do hałaśliwego agregatu zespoły akumulatorowe pracują cicho i bez wibracji, co ułatwia komunikację między ratownikami i nasłuchiwanie ewentualnych wezwań o pomoc. Zerowa emisja i brak palnego paliwa umożliwia korzystanie z akumulatorów także w zamkniętych przestrzeniach, takich jak budynki czy jaskinie.

Zastosowano dwa gniazda wejściowe (ładowania): 220 V AC oraz złącze do paneli słonecznych. Energię można pobierać przez pięć gniazd wyjściowych: dwa gniazda 220 V AC i trzy porty USB. Obudowa przenośnego zespołu akumulatorowego została wyprofilowana w sposób ułatwiający jego przenoszenie.

Latający dron z kamerą przesyłającą obraz do pojazdu

Przy lewej i prawej górnej krawędzi skrzyni ładunkowej modelu Navara EnGuard Concept umieszczono wysuwane schowki z elektrycznym napędem. Schowek od strony kierowcy mieści przenośną apteczkę pierwszej pomocy do opatrywania mniej groźnych zranień oraz przenośny defibrylator. Od strony pasażera zamontowano ekran HD o przekątnej 20,5 cala, na którym na żywo wyświetlany jest obraz z kamery drona.

Sam dron to najnowocześniejszy model DJI Phantom 4 z maksymalnym pułapem lotu 6000 metrów. Urządzenie ważące zaledwie 1380 gramów może latać z prędkością do 20 metrów na sekundę przez prawie 30 minut. Kamera o rozdzielczości 12,4 megapiksela może rejestrować obraz wideo i zdjęcia. Umieszczono ją w trzyosiowym stabilizatorze na spodzie drona. Sam dron jest przewożony w dolnym schowku skrzyni ładunkowej modelu Navara EnGuard Concept.

Tuż przy wysuwanych schowkach znajdują się gniazda zasilające, po dwa z każdej strony skrzyni ładunkowej. Gniazda są osłonięte indywidualnymi aluminiowymi klapkami. Po każdej stronie pojazdu jest gniazdo wejściowe i wyjściowe, umożliwiające ładowanie zespołu akumulatorowego i pobór energii.

Wzdłuż bocznych burt skrzyni ładunkowej poprowadzono wpuszczoną prowadnicę z anodyzowanego metalu, w której można zamontować regulowane zaciski służące do przymocowania dodatkowego ładunku. Prowadnice są identyczne, jak w skrzyni ładunkowej standardowego Nissana Navara. Dwa kolejne schowki są zintegrowane z nową konstrukcją przeciwkapotażową zamontowaną za słupkami C modelu Nissan Navara EnGuard Concept.

Specjalne oświetlenie zewnętrzne i wyciągarka

Przedział pasażerski Nissana Navara EnGuard Concept ma całkowicie przeprojektowaną linię dachu. Przebiega ona 136 mm wyżej niż w standardowym modelu. Zamontowano na nim mocny, 360‑stopniowy diodowy zestaw oświetleniowy z niebieskimi lampami stroboskopowymi w czterech narożnikach. Są widoczne z każdej perspektywy. Z czterech stron zestawu znajdują się również białe światła LED. Przednie i tylne lampy mogą pracować w trybie zwiększonej mocy. Zapewniają wtedy oświetlenie szerokiej strefy pracy służb ratunkowych.

Światła stroboskopowe zamontowano również w górnej części wszystkich czterech błotników. Umieszczono je także w przeprojektowanych oprawach przednich reflektorów przeciwmgłowych i pod kloszami tylnych lamp zespolonych. Dodatkowe światła błyskowe pozostają praktycznie niewidoczne, dopóki nie zostaną zapalone.

Kolejną modyfikacją jest mocna wyciągarka w przeprojektowanym przednim zderzaku. Pełnowymiarowe koło zapasowe zamontowano pod skrzynią ładunkową. Samochód jest również wyposażony w hak holowniczy. Dopuszczalna masa przyczepy wynosi 3500 kg — jak w standardowym Nissanie Navara.

Nadwozie ma jasnoszary kolor, a takie elementy, jak boczne stopnie, felgi, gniazda zasilania i zaczep wyciągarki zaznaczono fluorescencyjną zielenią. W dolnej części wszystkich czterech drzwi naklejono pasy odblaskowej folii z ukośnym wzorem charakterystycznym dla pojazdów ratunkowych. W kilku miejscach, w tym na dachu pojazdu, umieszczono także numer identyfikacyjny „23”. Słupek B jest matowo czarny, natomiast w przypadku klamek drzwi, lusterek bocznych i obramowania szyb bocznych zastosowano elegancką, błyszczącą czerń.

Dobór kolorów podyktowany ratunkową funkcją pojazdu

Kolory wybrano starannie na etapie projektowania pojazdu, ze szczególnym uwzględnieniem jego przeznaczenia oraz zasad wykorzystywania poszczególnych odcieni w branży ratunkowej. Nissan ustalił na przykład, że fluorescencyjna zieleń jest najlepiej widoczna w dziennym świetle. Najłatwiej rozpoznają ją także osoby dotknięte daltonizmem. Istotne było również rozmieszczenie poszczególnych kolorów. Ukośny odblaskowy wzór w dolnej części drzwi znalazł się właśnie tam, ponieważ to miejsce jest najlepiej oświetlone przez reflektory zbliżających się pojazdów.

W kabinie konceptu Nissan Navara EnGuard Concept wszystkie elementy metalizowane występujące w standardowej wersji zastąpiono detalami w powściągliwym czarnym kolorze. Usunięcie ozdób nadaje wnętrzu bardziej funkcjonalny charakter. Ułatwia też skupienie się na elementach związanych z prowadzeniem akcji ratunkowej. Jedynym wyjątkiem są wewnętrzne klamki. Chromowane wykończenie jest lepiej widoczne na tle ciemnej tapicerki.

Kolorystyka wnętrza również ma związek z ratunkową funkcją pojazdu. Na przykład kieszenie w drzwiach mają fluorescencyjną podstawę, aby łatwiej je było zauważyć oraz zidentyfikować ich zawartość.

Przeprojektowane fotele mają wytrzymałą tapicerkę z tkaniny SuperFabric z wyraźnym motywem „zbroi”. Białe odblaskowe szwy ułatwiają dostrzeżenie ich konturów w ciemności.

Technologie ułatwiające panowanie nad pojazdem, w tym system kamer 360°

Navara EnGuard Concept jest oparta na najbogatszej wersji Tekna. Wiele standardowych elementów wyposażenia tej wersji przydaje się także w czasie misji ratunkowych. Należy do nich na przykład system nawigacji satelitarnej NissanConnect pozwalający znaleźć najszybszą drogę na miejsce zdarzenia, a także dwustrefowa klimatyzacja czy podgrzewane fotele zapewniające komfort kierowcy i pasażerowi. Najbardziej użyteczny wydaje się jednak pionierski system kamer 360°.  Umożliwia wyświetlenie obrazu z góry, obejmującego pojazd i jego najbliższe otoczenie na ekranie w desce rozdzielczej. To idealne narzędzie dla ekipy ratowniczej przedzierającej się przez trudny teren bez opóźnień wynikających z konieczności wysiadania z samochodu w poszukiwaniu ewentualnych przeszkód blokujących przejazd.

Pojazd wzmocniono również od strony mechanicznej. Podobnie jak wszystkie Nissany Navara jest on oparty na wzmocnionej ramie kratownicowej, jednak w wersji EnGuard Concept zastosowano nowe, w pełni regulowane wzmocnione zawieszenie z nylonowymi tulejami o podwyższonej wytrzymałości w celu dalszej poprawy sprawności terenowej pojazdu.

Nowe są również hamulce z czterema zaciskami i wentylowanymi tarczami o średnicy 300 mm przy wszystkich czterech kołach. Nie zmienił się natomiast silnik. W koncepcyjnym modelu zastosowano flagową jednostkę z modelu Navara, czyli 190-konnego diesla o pojemności 2,3 litra, z dwiema turbosprężarkami, siedmiobiegową automatyczną przekładnię i dołączany napęd 4WD. Silnik spełnia najnowszą normę Euro 6 i jest wyposażony w układ selektywnej redukcji katalitycznej ograniczający emisję tlenków azotu. Emisja CO2 w modelu Nissan Navara EnGuard Concept wynosi 183 g/km, ale w przypadku seryjnego Nissana Navara analogiczna wartość to już tylko 159 g/km w wersji z silnikiem o mocy 160 KM, manualną skrzynią biegów i napędem na jedną oś.

Nissan Navara EnGuard Concept oraz przenośny zespół akumulatorowy zostały opracowane przez Nissan Design Europe (NDE) w Londynie.

 

Zdjęcia: Nissan