Wraz z premierą drugiej generacji MINI Countryman brytyjska marka z tradycjami kontynuuje podbój segmentu kompaktowych samochodów premium. Nowe MINI Countryman to największy i najbardziej wszechstronny model w 57-letniej historii marki. Jego całkowicie nowa wersja przynosi istotny postęp pod względem przestronności, funkcjonalności, sportowego charakteru i cech premium.
Wyjątkową pozycję pośród konkurencji daje nowemu MINI Countryman (zużycie paliwa w cyklu mieszanym: 7,0 – 2,1 l/100 km; emisja CO2 w cyklu mieszanym: 159 – 49 g/km) wyrazista stylistyka, klarowność formy karoserii i przede wszystkim bezkonkurencyjna zwinność jazdy. Frajdę poza utwardzonymi drogami gwarantuje najnowsza wersja napędu na cztery koła ALL4. Nowe MINI Countryman jest pierwszym modelem tej marki oferowanym również z napędem hybrydowym plug-in. W wersji MINI Cooper S E Countryman ALL4 samochód ma na samym napędzie elektrycznym zasięg do 40 km.
Nowe MINI Countryman – o 20 cm dłuższe od poprzednika
Nowe MINI Countryman jest dłuższe od swojego poprzednika o ok. 20 cm i szersze o ok. 3 cm. Rozstaw osi zwiększył się o 7,5 cm. Efektem tego jest znacznie większy komfort na pięciu miejscach oraz znacznie większa pojemność i wszechstronność bagażnika. Wyższa pozycja siedzenia zapewnia optymalną widoczność i charakterystyczne wrażenia z jazdy. Tylne siedzenia można przesuwać wzdłużnie o maksymalnie 13 cm. Oparcie kanapy tylnej dzielone jest w stosunku 40:20:40. Oprócz tego można zmieniać jego nachylenie, albo aby zwiększyć komfort siedzenia, albo aby zyskać większą pojemność bagażnika. Pojemność bagażnika wynosi 450 l i w razie potrzeby można ją zwiększyć do 1390 l. W porównaniu z poprzednim modelem oznacza to przyrost nawet o 220 l.
Pięć miejsc wewnątrz auta, dwa na Picnic Bench
W wyposażeniu dodatkowym oferowana jest automatyczna obsługa pokrywy bagażnika. W połączeniu z dostępem komfortowym możliwe jest bezdotykowe otwieranie i zamykanie pokrywy bagażnika. Opcjonalny pakiet schowków, oprócz adaptacyjnej podłogi bagażnika, zaczepów do mocowania i taśm mocujących, zawiera m.in. nakładkę na krawędź bagażnika ze stali szlachetnej. Unikalną opcją jest tzw. Picnic Bench, wszechstronna „ławka” rozkładana z bagażnika mieszcząca dwie osoby.
Światowa premiera w Los Angeles, początek sprzedaży w lutym 2017 r
Nowe MINI Countryman będzie miało swoją światową premierę 18 listopada 2016 r. na Auto Show w Los Angeles. Sprzedaż w Europie rozpocznie się w lutym 2017 r. W marcu 2017 r. nowe MINI Countryman wyruszy na podbój dróg poza Europą.
MINI Countryman: sukces z tradycjami
Również nowe MINI Countryman pozostaje swoją nazwą mocno zakorzeniona w tradycji brytyjskiej marki. Już w latach 60. nosiła tę nazwę niezwykle wszechstronna wersja klasycznego Mini. Austin Seven Countryman podobnie jak identyczny Morris Mini-Traveller miał bardziej wszechstronne wnętrze i przede wszystkim w wersji zwanej „Woody” z poszyciem karoserii z drewnianymi ramkami jest do dziś „kultowy”. Również MINI Countryman wprowadzone w roku 2010 otworzyło nowe możliwości korzystania z typowej dla marki frajdy z jazdy. To obyło pierwsze MINI z czterema drzwiami, dużą pokrywą bagażnika, pięcioma miejscami i opcjonalnym napędem na cztery koła. Samochód sprzedał się na całym świecie w liczbie ponad 540 tys. egzemplarzy.
Atletyczne proporcje, dojrzały charakter
Nowe MINI Countryman oferuje jeszcze większą wszechstronność, zwinność i wyraźniejszy charakter premium. Atletyczne proporcje dają nowemu MINI Countryman bardzo charakterystyczny wygląd. Niepowtarzalny charakter auta to również zasługa większego prześwitu i wyższej pozycji siedzenia, a w MINI ALL4 dodatkowo podkreślają go wysokie relingi dachowe. Nowe MINI Countryman ma typowe dla marki cechy stylistyczne, do których należy trójpodział karoserii w widoku bocznym na dach, przeszklenia i korpus auta, oraz krótkie zwisy, duże wycięcia nadkoli i zwiększająca się ku dołowi szerokość karoserii. Precyzyjne kontury na dużych powierzchniach tworzą ciekawą grę światła i cienia, która podkreśla atletyczne kształty i wyprostowaną sylwetkę karoserii.
Wybór lakierów będzie obejmował po raz pierwszy w MINI kolory Island Blue metallic i Chestnut. „Nowe MINI Countryman urosło. Mimo to udało się zachować typowe proporcje MINI”, mówi Julius Schluppkotten, Project Manager MINI Countryman. Wiele elementów stylistycznych typowych dla tego modelu, takich jak „dach-kask”, pionowe lampy tylne, grill atrapy chłodnicy o wzorze plastra miodu i duże reflektory uległy ewolucji. Ozdobniki boczne stanowiące obramowanie kierunkowskazów bocznych mają nowy, wyostrzony kształt. Relingi dachowe w wersji w kolorze satynowanego aluminium występują w połączeniu ze srebrnymi nakładkami na progi. Podkreśla to wizualnie wysokość auta. Z tyłu dominują poziome linie, z którymi ciekawie kontrastują pionowe lampy tylne.
Reflektory diodowe po raz pierwszy z okalającymi światłami dziennymi
Charakterystyczne kontury reflektorów odbiegają od typowego dla marki okręgu. Ich oryginalny, lekko asymetryczny kształt tworzy w połączeniu z atrapą chłodnicy charakterystyczny widok przodu. Standardowo funkcję świateł dziennych pełnią światła pozycyjne we wlotach powietrza. W połączeniu z opcjonalnymi reflektorami diodowymi funkcję świateł dziennych pełni po raz pierwszy pas całkowicie okalający reflektory.
Więcej miejsca dla klimatu premium
Wnętrze nowego MINI Countryman oferuje wyraźnie większy komfort, jeszcze bardziej widoczny charakter premium oraz nowoczesną koncepcję wskaźników i obsługi, co świadczy o postępie, jaki dokonał się w nowej generacji. Kierowca i pasażer mają większą przestrzeń nad głową i na wysokości ramion; zwiększono też zakres regulacji foteli. Opcjonalnie oferowana jest elektryczna regulacji foteli przednich z funkcją pamięci w fotelu kierowcy. Wąskie słupki karoserii i wysoka pozycja siedzenia zapewniają lepszą widoczność przy manewrowaniu. Z tyłu w nowym MINI Countryman znajdują się trzy miejsca. Większe niż w poprzednim modelu otwory tylnych drzwi ułatwiają wsiadanie i wysiadanie. Oprócz szerokości wnętrza znacznie zwiększyła się przestrzeń na nogi.
Funkcjonalność podnosi też bogaty pakiet schowków. Zarówno z przodu, jak i z tyłu znaleźć można kieszenie w drzwiach mieszczące butelki o pojemności do 1 l. Konsola środkowa sięgająca aż po deskę rozdzielczą mieści dźwignię biegów, nieckę na przedmioty, dwa uchwyty na napoje, a także kontroler MINI oraz przełącznik elektrycznego hamulca postojowego. „Wnętrze nowego MINI Countryman podkreśla rodzinny charakter auta i jego przydatność do funkcji głównego auta w rodzinie. Jest ono też znacznie bardziej szlachetne”, mówi Julius Schluppkotten, Project Manager MINI Countryman.
Oryginalny kokpit
Klarowny, poziomy podział, długie linie i duże powierzchnie kokpitu podkreślają solidny charakter nowego MINI Countryman. Kontury nawiewów powietrza nawiązują do pionowych elementów karoserii. Ekskluzywny charakter wnętrza to zasługa nie tylko wysokiej jakości materiałów i precyzyjnego wykonania, ale też nowoczesnych i ergonomicznych elementów obsługi. Typowy dla tej marki centralny zestaw wskaźników na desce rozdzielczej otacza pierścień diodowy, który zmienia swoje kolory zależnie od sytuacji i podawanych sygnalizacji. Jest on częścią pakietu MINI Excitement, który obejmuje ponadto diodowe oświetlenie ambientowe i projekcję logi MINI z lusterka zewnętrznego po stronie kierowcy przy otwieraniu i zamykaniu auta.
Cztery silniki na początek sprzedaży
Nowe MINI Countryman oferowane będzie z zupełnie nowymi silnikami. Na początku sprzedaży dostępne będą dwa silniki benzynowe i dwa wysokoprężne najnowszej generacji z technologią MINI TwinPower Turbo:
- MINI Cooper Countryman : trzycylindrowy silnik benzynowy, pojemność: 1499 cm3, moc: 100 kW/136 KM, maks. moment obrotowy: 220 Nm,
- MINI Cooper S Countryman: czterocylindrowy silnik benzynowy, pojemność: 1998 cm3, moc: 141 kW/192 KM, maks. moment obrotowy: 280 Nm,
- MINI Cooper D Countryman: czterocylindrowy silnik wysokoprężny, pojemność: 1995 cm3, moc: 110 kW/150 KM, maks. moment obrotowy: 330 Nm.
- MINI Cooper SD Countryman: czterocylindrowy silnik wysokoprężny, pojemność: 1995 cm3, moc: 140 kW/190 KM, maks. moment obrotowy: 400 Nm.
Ofertę uzupełnia pierwsze MINI z napędem hybrydowym plug-in:
- MINI Cooper S E Countryman ALL4 : trzycylindrowy silnik benzynowy, pojemność: 1499 cm3, moc: 100 kW/136 KM, synchroniczny silnik elektryczny, moc: 65 kW/88 KM, moc systemowa: 165 kW/224 KM, systemowy moment obrotowy: 385 Nm.
W nowym MINI Cooper Countryman oprócz standardowej 6-biegowej skrzyni manualnej oferowana będzie 6-stopniowa skrzynia Steptronic. 8-stopniowa skrzynia Steptronic dostępna będzie opcjonalnie w nowym MINI Cooper S Countryman i nowym MINI Cooper D Countryman. W nowym MINI Cooper SD Countryman oferowana będzie w wyposażeniu standardowym.
Najnowsza generacja silników i skrzyń biegów daje nowemu MINI Countryman znacznie większy temperament i wymiernie lepsze osiągi. I tak na przykład nowe MINI Cooper S Countryman ALL4 z 8-stopniową skrzynią Steptronic przyspiesza 7,2 s od 0 do 100 km/h – i jest tym samym o 0,9 s szybsze od swojego poprzednika. Mimo znacznie lepszych osiągów i większej przestronności, komfortu i wyposażenia niemal wszystkie wersje silnikowe mogą pochwalić się jeszcze lepszą wydajnością od poprzednich modeli. Zależnie od silnika redukcja zużycia paliwa wynosi nawet 1,4 l na 100 km. Mistrzem wydajności pośród modeli z napędem stricte spalinowym jest nowe MINI Cooper D Countryman, którego zużycie paliwa wynosi 4,5 – 4,3 l na 100 km, a emisja CO2 118 – 113 g/km (wartości wg cyklu testowego UE i zależne od wybranego rozmiaru opon). Jeszcze niższe parametry uzyskuje nowe MINI Cooper S E Countryman ALL4 z napędem hybrydowym plug-in.
Nowy napęd na cztery koła ALL4: szybki, precyzyjny, kompaktowy i wydajny
Nowe MINI Countryman może się pochwalić świetną wydajnością również w połączeniu z napędem na cztery koła ALL4 oferowanym opcjonalnie we wszystkich wersjach silnikowych. Nowa wersja napędu na cztery koła wyróżnia się nie tylko szybką i precyzyjną reakcją na zmiany sytuacji podczas jazdy, ale też kompaktową konstrukcją i wysoką wewnętrzną skutecznością. Składa się z przystawki PTO w przekładni przedniej osi, wału przegubowego prowadzącego do tylnej osi i sprzęgła typu hang-on odpowiadającego za precyzyjne dozowanie transmisji napędu na tylne koła. Elektroniczny sterownik układu powiązany jest z układem dynamicznej kontroli stabilności DSC, dzięki czemu bardzo szybko rozpoznaje potrzebę dostosowania rozdziału napędu na osie. W ten sposób ALL4 poprawia zarówno trakcję i stabilność jazdy w niesprzyjających warunkach atmosferycznych i drogowych, jak i zwinność przy dynamicznej jeździe.
Elektryczne i elektryzujące: MINI Cooper S E Countryman ALL4
Nowa generacja MINI Countryman toruje też drogę dla frajdy z jazdy bez lokalnej emisji spalin. Napęd hybrydowy plug-in w MINI Cooper S E Countryman ALL4 umożliwia jazdę na samym napędzie elektrycznym z prędkością do 125 km/h. Szybki i utrzymujący się, a przy tym niemal bezgłośny wydatek mocy silnika elektrycznego zapewnia nieznaną dotąd formę gokartowych właściwości jezdnych. Nie mniej fascynująca jest precyzyjna współpraca silnika elektrycznego i spalinowego w MINI Cooper S E Countryman ALL4. Silnik elektryczny o mocy 65 kW/88 KM napędza za pośrednictwem jednobiegowej przekładni oś tylną, a trzycylindrowy silnik benzynowy o mocy 100 kW/136 KM przez 6-stopniową skrzynię Steptronic oś przednią. Takie połączenie daje „zelektryfikowany” napęd na cztery koła gwarantujący zawsze optymalny balans między frajdą z jazdy i wydajnością. Średnie zużycie paliwa MINI Cooper S E Countryman ALL4 w cyklu testowym UE wynosi 2,1 l na 100 km, a emisja CO2 49 g/km.
Indywidualna frajda z jazdy: Dynamic Damper Control i MINI Driving Modes
Zaawansowana konstrukcja układu jezdnego nowego MINI Countryman łączy sprawdzoną oś przednią z jednoprzegubowymi kolumnami resorującymi i wielowahaczową oś tylną o lżejszej i sztywniejszej konstrukcji i zestrojeniu specyficznym dla danego modelu. Stanowi to doskonały fundament dla precyzyjnego prowadzenia i maksymalnej zwinności. Oprócz tego zastosowano tu również elektromechaniczny układ kierowniczy z funkcją Servotronic, mocne hamulce i układ dynamicznej kontroli stabilności DSC. Wyposażenie standardowe nowego MINI Cooper Countryman i nowego MINI Cooper D Countryman obejmuje 16-calowe obręcze kół ze stopów lekkich. Pozostałe modele wyposażone są standardowo w 17-calowe obręcze kół ze stopów lekkich. Oferta wyposażenia dodatkowego obejmuje jeszcze inne obręcze kół ze stopów lekkich w rozmiarze do 19 cali.
W nowym MINI Countryman oferowany jest opcjonalnie układ Dynamic Damper Control. Elektronicznie regulowane amortyzatory mają dwie charakterystyki działania aktywowane również za pośrednictwem opcjonalnych MINI Driving Modes. Pokrętło przy dźwigni biegów umożliwia wybór konfiguracji pojazdu: MID, SPORT i GREEN. Tryby te mają wpływ również na charakterystykę pedału gazu i układu kierowniczego, działanie elektrycznych funkcji komfortu oraz zależnie od silnika i wyposażenia również na brzmienie silnika i charakterystykę zmiany biegów skrzyni Steptronic.
Premiera: centralny zestaw wska ź nik ó w z ekranem dotykowym
Wyposażenie standardowe nowego MINI Countryman obejmuje radio MINI Boost z 4-wierszowym wyświetlaczem w centralnym zestawie wskaźników oraz zestaw głośnomówiący Bluetooth. Opcjonalnie oferowane jest radio MINI Visual Boost z kolorowym ekranem o przekątnej 6,5 cala, zestaw głośnikowy HiFi Harman Kardon, system nawigacyjny MINI i system nawigacyjny MINI Professional. Pakiet Wired z systemem nawigacyjnym MINI Professional obejmuje oprócz kontrolera Touch na konsoli środkowej również kolorowy ekran o przekątnej 8,8 cala w centralnym zestawie wskaźników w nowej stylistyce z funkcją dotykową umożliwiającą wybór i ustawianie funkcji bezpośrednio na ekranie.
Zapis frajdy z jazdy na trudnym terenie: MINI Country Timer
W połączeniu z pakietem Wired i systemem nawigacyjnym MINI Professional można korzystać z jeszcze innej funkcji stworzonej specjalnie dla MINI Countryman, która w innowacyjny i zabawny sposób podkreśla wszechstronność nowego modelu. MINI Country Timer rejestruje jazdę na pochyłym, nierównym i nieutwardzonym terenie oraz na zaśnieżonych drogach. Gdy tylko nowe MINI Countryman znajdzie się na takim terenie, mierzony jest rodzaj i stopnień trudności jazdy i ilustrowany graficznie na ekranie centralnego zestawu wskaźników. „Na monitorze pokładowym kierowca może odczytać, jak długo i jak intensywnie poruszał się na takich odcinkach”, objaśnia Julius Schluppkotten, Project Manager MINI Countryman. Sytuacja analizowana jest na podstawie danych ze sterownika układu dynamicznej kontroli stabilności. W ten sposób można ustalić, jak szybko i jak intensywnie nowe MINI Countryman oddala się od kategorii „Street Cruiser” i zbliża do kategorii „Cliff Champ”.
Nowoczesne systemy wspomagające kierowcę, wysokiej jakości wyposażenie dodatkowe i więcej komfortu
Frajda z jazdy z nowym MINI Countryman to zasługa nie tylko wszechstronności auta, ale też jego bezpieczeństwa i komfortu. Podnoszą je standardowe i opcjonalne systemy wspomagające kierowcę. Standardowe ostrzeganie przed kolizją z poprzedzającym pojazdem z miejską funkcją hamowania można uzupełnić o system asystujący kierowcy z aktywnym regulatorem prędkości na bazie kamery, ostrzeganie przed pieszymi z funkcją hamowania, asystenta świateł drogowych i rozpoznawanie znaków drogowych. Oprócz tego w ofercie jest układ Park Distance Control, kamera cofania, asystent parkowania i wyświetlacz Head-Up.
Program wyposażenia dodatkowego obejmuje ponadto m.in. 2-strefową klimatyzację automatyczną, szklany dach panoramiczny i system alarmowy z czerwoną diodą stanu w antenie dachowej. W ofercie jest także zdejmowany hak holowniczy. Dopuszczalna masa przyczepy wynosi zależnie od silnika od 1500 do 1800 kg. Indywidualizację nowego MINI Countryman według własnego stylu umożliwia duży wybór lakierów, tapicerek i powierzchni wewnętrznych. W opcjonalnej stylistyce wnętrza MINI Yours oferowanej w trzech wariantach charakterystyczne powierzchnie wewnętrzne na kokpicie zdobią podświetlane listwy dekoracyjne. Przyjemną atmosferę zapewnia opcjonalny pakiet oświetlenia obejmujący diodowe oświetlenie wnętrza i diodowe oświetlenie ambientowe będące elementem opcjonalnego pakietu MINI Excitement umożliwiające płynną zmianę barwy.
Nowość w MINI Connected: osobisty asystent mobilności
Wraz z premierą nowego MINI Countryman również skomunikowanie tego modelu wchodzi w nowy etap. Oprócz znanych już wcześniej funkcji in-car-infotainment MINI Connected będzie oferować osobistego asystenta mobilności, który w ramach całościowej koncepcji będzie pomocny w indywidualnym planowaniu mobilności również poza pojazdem. W oparciu o elastyczną platformę, Open Mobility Cloud, MINI Connected łączy samochód poprzez różne „touch pointy”, takie jak iPhone czy Apple Watch, z cyfrowym środowiskiem kierowcy MINI.
Centralnym punktem komunikacji nowego MINI Countryman jest MINI Connected, osobisty asystent mobilności, który od października 2016 r. oferowany jest kierowcom MINI z nowymi, innowacyjnymi usługami. Takie indywidualne planowanie mobilności umożliwia bezstresowe i punktualne dotarcie na umówione terminy. A przy tym mobilność nie zaczyna się dopiero w samochodzie. MINI Connected informuje kierowcę na podstawie wpisów w kalendarzu i z uwzględnieniem aktualnej sytuacji na drogach o optymalnej godzinie wyjazdu. Dane adresowe i terminy, które kierowca ma zapisane w smartfonie lub w MINI Connected przesyłane są automatycznie do pojazdu i nie trzeba ich wpisywać do systemu nawigacyjnego. MINI Connected może też zapamiętywać często wybierane cele jako ulubione i rozpoznawać regularnie pokonywane trasy, na przykład codzienną drogę pomiędzy domem i miejscem pracy, aby odpowiednio wcześniej informować kierowcy o pojawiających się na nich ewentualnych utrudnieniach.
MINI Find Mate
Kolejną nowością w zakresie komunikacji jest MINI Find Mate. Funkcja ta jest częścią pakietu Wired i obejmuje tzw. tagi z bezprzewodową lokalizacją, jakie można przymocowywać do często używanych przedmiotów lub akcesoriów podróżnych takich jak torby, walizki, klucze czy plecaki. Wszystkie przedmioty połączone z funkcją MINI Find Mate, o których kierowca koniecznie chce pamiętać mogą być wyświetlane nie tylko na monitorze pokładowym MINI Countryman, ale też na smartfonie. Jeżeli istnieje łączność Bluetooth z tagiem, w samochodzie lub na smartfonie można włączyć sygnał dźwiękowy ułatwiający znalezienie przedmiotu. Jeżeli tag znajduje się poza zasięgiem Bluetooth, kierowca może dać się poprowadzić do miejsca ostatniej łączności.