W tym tygodniu dostarczono do Europy pierwsze egzemplarze modelu Honda Clarity Fuel Cell – najbardziej zaawansowanego, zeroemisyjnego modelu marki. Pierwszych sześć aut zostanie przydzielonych klientom w Londynie i Kopenhadze, w ramach demonstracyjnego projektu HyFIVE. Skrót ten oznacza: Hydrogen for Innovative Vehicles (wodór dla innowacyjnych pojazdów). Projekt jest częściowo finansowany przez FCHJU (Fuel Cell and Hydrogen Joint Undertaking).
Na czym polega wyjątkowość modelu Honda Clarity Fuel Cell?
Nowa Honda Clarity Fuel Cell została wyposażona w najnowsze rozwiązania techniczne opracowane przez inżynierów firmy. Jest to pierwszy na świecie sedan zasilany wodorem. Pod maską mieści zarówno stos ogniw paliwowych, jak i układ napędowy. Jednocześnie zapewnia przestronne wnętrze dla pięciu osób. W najnowszym teście amerykańskiej agencji ochrony środowiska EPA (US Environment Protection Agency), model Clarity Fuel Cell uzyskał zasięg 589 kilometrów (366 mil). Jest to najlepszy wynik wśród wszystkich zeroemisyjnych samochodów oferowanych na rynku.
Thomas Brachmann, główny inżynier projektu w dziale badań i rozwoju Hondy oraz lider projektu Clarity Fuel Cell w Europie, powiedział:
„Honda od zawsze była jednym z liderów w pracach nad wodorowymi ogniwami paliwowymi. Obecnie firma bazuje na ponad trzydziestoletnim doświadczeniu badawczo-rozwojowym w tym zakresie. Dostarczenie tych samochodów do Europy oraz udział Hondy w projekcie HyFIVE to kolejny krok w kierunku realizacji wizji Hondy dotyczącej pełnej komercjalizacji tego rozwiązania.”
Projekt HyFIVE
Projekt HyFIVE ma na celu promocję samochodów zasilanych wodorem oraz rozwinięcie infrastruktury dla tych pojazdów w Europie. Po zakończeniu fazy wprowadzania samochodów na rynek, w rękach prywatnych i firmowych klientów z Austrii, Danii, Niemiec, Włoch, Szwecji i Wielkiej Brytanii znajdzie się łącznie 185 egzemplarzy aut z napędem na ogniwa paliwowe. Dostarczać je będzie pięciu producentów.
Model Clarity Fuel Cell jest szczytowym osiągnięciem inżynierów Hondy, odzwierciedlającym deklarację firmy sformułowaną ostatnio przez prezydenta tej firmy, Takahiro Hachigo, iż – do roku 2030 – dwie trzecie światowego wolumenu sprzedaży będą stanowiły samochody z napędem elektrycznym.