Na wystawie North American International Auto Show (NAIAS) w Detroit, Audi prezentuje nowe Audi SQ5. Najbardziej sportowa wersja samochodu serii Q5, bardziej niż kiedykolwiek ucieleśnia pełną emocji koncepcję praktycznego, przeznaczonego do codziennego użytku SUV-a wypełnionego najnowocześniejszymi rozwiązaniami technicznymi. Jego turbodoładowany silnik 3.0 TFSI charakteryzuje się świetnymi osiągami i znacznie podwyższoną wydajnością.
Silnik 3.0 TFSI
Audi SQ5 wyposażono w silnik V6 TFSI o pojemności skokowej 2995 cm3. Jednostka napędowa wytwarza moc 260 kW (354 KM). Turbodoładowany, aluminiowy motor, już przy 1370 obrotach na minutę generuje moment obrotowy 500 Nm – stały aż do 4500 obrotów na minutę. Od 0 do 100 km/h przyspiesza w 5,4 sekundy, a jego prędkość maksymalna – ograniczona elektronicznie – wynosi 250 km/h. Zgodnie z normami zużycia paliwa cyklu NEDC, nowe Audi SQ5 3.0 TFSI spala 8,3 l benzyny na 100 km, emitując 189 g CO2 na km. W porównaniu do poprzedniej wersji tego modelu, oznacza to obniżenie emisji gazów o 13 g na km.
Nowa koncepcja spalania: wyższa wydajność
Nowa koncepcja spalania zastosowana w tym modelu sprawia, że silnik 3.0 TFSI jest bardzo wydajny. Opiera się ona na tzw. metodzie cyklu B, wykorzystującej wysokociśnieniowe wtryskiwacze umieszczone centralnie w komorach spalania.
Skrócony suw sprężania silnika V6 TFSI w ulepszonym procesie spalania, daje wyraźnie większy geometryczny stopień sprężania. W połączeniu z normalną, ale w stosunku do kompresji dłuższą fazą rozprężania, uzyskuje się wyższą sprawność i zwiększa się wydajność silnika.
System zmiennych faz rozrządu Audi valvelift w zakresie obciążeń częściowych umożliwia bardzo krótkie otwarcie zaworów ssących (130 stopni kąta obrotu wału korbowego), przy zarazem wczesnym ich zamknięciu. Przy obciążeniach wyższych, jednostka napędowa przełącza pozycję wałka rozrządu na dłuższy czas otwarcia i wyższy wznios zaworów ssących, dzięki czemu można osiągnąć maksymalną moc silnika.
Turbodoładowanie
Turbosprężarka, która zastąpiła mechaniczny kompresor montowany w poprzedniej wersji silnika, pracuje z zastosowaniem zasady twin-scroll. Spaliny z obu rzędów cylindrów płyną przez kolektor wydechowy i przez obudowę sprężarki osobno, spotykając się dopiero przy wirniku turbiny. Technika ta pozwala uniknąć niepożądanych reakcji między słupami gazu i znacznie przyczynia się do wcześniejszego generowania wysokiego momentu obrotowego.
Turbosprężarkę umieszczono w mierzącym 90 stopni rozwidleniu rzędów cylindrów. Znajduje się ona po zewnętrznej stronie cylindrów, obok skrzyni korbowej. Odpowiednio, strona wydechowa głowic cylindrów znajduje się po wewnętrznej, a strona ssąca – po zewnętrznej ich stronie. Taka koncepcja pozwala na kompaktową konstrukcję i krótkie drogi dolotowe z minimalnymi stratami przepływu – silnik 3.0 TFSI reaguje spontanicznie i bezpośrednio.
Redukcja masy: 14 kilogramów mniej
Silnik V6 TFSI waży tylko 172 kg, o 14 kg mniej niż poprzednia jego wersja z kompresorem. Ze skrzynią korbową, wykonaną z aluminiowego stopu uzyskanego z zastosowaniem skomplikowanego odlewania piaskowego, zintegrowano żeliwne tuleje cylindrowe o cienkich ściankach. W połączeniu z nowo zaprojektowanymi pierścieniami aluminiowych tłoków, rozwiązanie takie znacznie obniża tarcie.
Kolejny element zwiększający wydajność: zarządzanie temperaturą
Skrzynia korbowa i głowica silnika mają osobne obiegi chłodzenia. Po zimnym starcie, załączana pompa reguluje przepływ cieczy chłodzącej przez silnik w taki sposób, aby olej silnikowy szybko osiągnął właściwą temperaturę pracy. Kolektor wylotowy zintegrowano z głowicą silnika, gdzie opływa go ciecz chłodząca. Takie rozwiązanie przyspiesza nagrzewanie się silnika. Gdy silnik jest odpowiednio ciepły, system obniża temperaturę spalin, co zmniejsza spalanie, przede wszystkim przy sportowej jeździe.
Dynamika jazdy Audi SQ5
Za transmisję mocy w nowym Audi SQ5 odpowiada szybko i komfortowo przełączająca biegi ośmiostopniowa, automatyczna skrzynia biegów tiptronic. Niższe biegi mają krótkie, sportowe przełożenia, natomiast biegi wyższe mają przełożenia długie, obniżające prędkość obrotową i spalanie. Przy założeniu, że w systemie wyboru dynamiki jazdy Audi drive select aktywowana jest odpowiednia funkcja, dla osiągnięcia jeszcze bardziej ekonomicznej jazdy, gdy tylko kierowca zdejmie nogę z pedału gazu przy jeździe z prędkością od 55 do 160 km/h, skrzynia automatycznie przełącza się na wolny bieg.
Sportowe zachowania pojazdu, to m.in. efekt zastosowania stałego napędu na cztery koła quattro. W normalnym trybie jazdy rozdziela on siły napędowe z nieznaczną przewagą na oś tylną. W razie konieczności, kieruje większość sił na oś z lepszą trakcją. Selektywne sterowanie rozkładem momentu obrotowego między kołami jest aktywne na wszelkiego typu nawierzchniach. Podczas dynamicznego pokonywania zakrętów, specjalna funkcja oprogramowania lekko przyhamowuje koła po wewnętrznej stronie zakrętu. Dzięki temu, samochód wchodzi w zakręt bardzo lekko, zachowanie pojazdu w zakręcie jest bardziej naturalne, a prowadzenie stabilne i precyzyjne.
Sportowy mechanizm różnicowy jako opcja
Opcjonalny, sportowy mechanizm różnicowy jeszcze bardziej optymalizuje prowadzenie i wykorzystując dwa stopnie przełożenia, aktywnie rozdziela momenty między kołami osi tylnej. Podczas przyspieszania przy wyjeżdżaniu z ostrych zakrętów, więcej momentu obrotowego przekazuje na tylne koło po zewnętrznej stronie zakrętu, co czyni nowe Audi SQ5 bardziej zwrotnym. Sportowe podwozie dosłownie wciska samochód w zakręt, eliminując najmniejsze nawet oznaki potencjalnej podsterowności. Mechanizmem zarządza się z wykorzystaniem systemu wyboru dynamiki jazdy Audi drive select, a steruje nim oprogramowanie centralnego sterownika podwozia.
Zawieszenie
Bazą dla sportowego prowadzenia nowego Audi SQ5 jest zawieszenie – pięciowahaczowe zarówno z przodu, jak i z tyłu. Złożona konstrukcja pozwala osiągać jeszcze lepszą stabilność w obszarach granicznych, dostarczając jednocześnie wyższego komfortu i większej zwrotności. Standardowy systemem kontroli zawieszenia zapewnia wyjątkowo szerokie spektrum stopni komfortu i dynamiki. Zarządzanie pracą adaptacyjnych amortyzatorów CDC (CDC = continous damping control), podobnie jak zarządzanie silnikiem, układem kierowniczym, automatyczną skrzynią biegów tiptronic i opcjonalnym, sportowym mechanizmem różnicowym, odbywa się z wykorzystaniem systemu wyboru dynamiki jazdy Audi drive select. Dzięki niemu, kierowca może określać charakterystykę pracy napędu i zawieszenia w kilku trybach. Opracowane z myślą o modelach typu S adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne adaptive air suspension, dostępne jest opcjonalnie. W tej opcji, osoba prowadząca pojazd może odpowiednio do swojego sposobu jazdy dopasować nie tylko amortyzację, ale też wysokość położenia karoserii.
Elektromechaniczny układ wspomagania kierowcy
Znaczący wkład w dynamikę Audi SQ5 ma nowy, elektromechaniczny układ wspomagania kierownicy z charakterystycznym dla modeli typu S zestrojeniem. Opcjonalnie na pokładzie znaleźć się może dynamiczny układ kierowniczy, którego przełożenie dostosowuje się do prędkości pojazdu i kąta skrętu koła kierownicy.
Opony
Standardowo, w nowym Audi SQ5 montuje się 20-calowe odlewane z aluminium, z oponami w rozmiarze 255/45. Opcjonalnie, w ofercie dostępne są także felgi 21calowe. Dodatkowo, aby możliwości wyboru był jeszcze większe, Audi Sport posiada w ofercie pięć ekskluzywnych wzorów felg 21-calowych. Przednie hamulce Audi SQ5 przyciągają wzrok lakierowanymi na czarno (w opcji na czerwono), sześciotłoczkowymi zaciskami ozdobionymi logo S i tarczami hamulcowymi o średnicy 350 mm.
Systemy wsparcia kierowcy
Bogate portfolio najnowocześniejszych systemów wsparcia kierowcy, które znaleźć można w Audi Q5, montowane jest również w nowym Audi SQ5.
Kilka przykładów: przewidujący asystent wydajności, wyświetlając odpowiednie wskazówki dotyczące stylu i tempa jazdy, pomaga zaoszczędzić paliwo. Korzystający z radaru tempomat z automatyczną regulacją odległości między poruszającymi się pojazdami adaptive cruise control (ACC) z asystentem jazdy w korkach może chwilowo, w spowolnionym ruchu, przejąć zadanie prowadzenia pojazdu. Aktywny asystent toru jazdy Audi active lane assist ułatwia zachowanie toru jazdy, a jego indykator odstępu ostrzega w przypadku niebezpiecznego zbliżenia się do innego pojazdu.
Asystent ruchu poprzecznego, ostrzeżenie przed wysiadaniem, asystent manewru omijania i asystent skręcania, to kolejne nowości pełniące ważną rolę w zapewnianiu bezpieczeństwa w codziennym ruchu ulicznym. To samo dotyczy wszystkich systemów ochrony bezpieczeństwa pre sense. System ochrony bezpieczeństwa w ruchu ulicznym Audi pre sense city, to w przypadku Audi SQ5 element wyposażenia seryjnego. W razie potrzeby ostrzega przed pieszymi i pojazdami oraz inicjuje automatyczne hamowanie awaryjne w zakresie granic systemowych. Asystent parkowania, działająca w oparciu o kamerę funkcja rozpoznawania znaków drogowych i asystent zjazdu ze wzniesienia, dopełniają oferty.
Infotainment i Audi connect
Najwyższym stopniem rozbudowy systemów infotainment w modelu SQ5, jest nawigacja MMI Navigation plus z panelem dotykowym MMI all-in-touch i monitorem o przekątnej 8,3 cala, dostępna w kombinacji z automatyczną skrzynią biegów tiptronic. System rozpoznaje wprowadzane ręcznie litery oraz gesty – np. przewijanie list i powiększanie – znane z popularnych urządzeń elektronicznych z ekranami dotykowymi. Dodatkowo, po wprowadzeniu znaków, udziela haptycznej odpowiedzi zwrotnej. Elementem systemu jest Audi connect, łączące nowe Audi SQ5 z internetem w standardzie szybkiej transmisji danych LTE.
Audi SQ5, wykorzystując pakiet Audi Connect safety & service oferuje też usługi typu car-to-X. Dzięki nim, gdy dochodzi do wypadku lub awarii pojazdu, samochód automatycznie lub po wciśnięciu odpowiedniego przycisku, wysyła informację do odpowiednich służb o konieczności interwencji.
Ponadto w ramach tego pakietu kierowca łatwo jest wstanie otwierać i zamykać samochód z wykorzystaniem aplikacji MMI connect App. Klient może także w ten sposób sprawdzić stan swego pojazdu i miejsce jego zaparkowania, uzyskać informacje o kolejnych terminach serwisowania oraz odbierać informacjeostrzeżenia.
Logika obsługi systemu wyrasta z logiki obsługi współczesnych smartfonów – hierarchia poleceń jest tak samo płaska. Znajdziemy tu m.in. funkcję kontekstowego wyszukiwania tekstowego, a sterowanie naturalnym głosem przetwarza polecenia z języka potocznego. Dodatkową, trzecią płaszczyzną obsługi nowego Audi SQ5 jest kierownica wielofunkcyjna. Opcjonalnie, Audi dostarcza przeprojektowany wyświetlacz danych na szybie na wprost wzroku kierowcy head-up display, który na przedniej szybie wyświetla ważne informacje, w tym także informacje systemów wsparcia kierowcy, w postaci łatwo zrozumiałych symboli i cyfr.
Audi virtual cockpit
Najwyższym stopniem rozwoju systemu wyświetlaczy i wskaźników, jest opcjonalny Audi virtual cockpit. Na wysokiej rozdzielczości ekranie kokpitu o przekątnej 12,3 cala, wyświetlane są szczegółowe graficznie, cyfrowe informacje. Wśród widoków ekranu jakie może wybrać kierowca, znajduje się widok sportowy, gdzie w centrum ekranu widzimy obrotomierz.
Audi Phone Box, kolejne unikatowe rozwiązanie, pozwala na sprzężenie smartfonów z anteną samochodową przy pomocy standardu komunikacji bliskiego zasięgu oraz na ich bezprzewodowe ładowanie zgodnie ze standardem Qi. Fani Hi-Fi mogą zamówić system nagłaśniający Bang & Olufsen Sound System z nowatorskim, trójwymiarowym sposobem emisji dźwięków. Aplikacja Audi smartphone interface pozwala korzystać w pojeździe z Apple Car Play lub Android Auto.
Karoseria i stylistyka zewnętrzna
Audi SQ5 ma 4671 mm długości, 1893 mm szerokości i 1635 mm wysokości. Rozstaw osi to 2818 mm. Masa własna Audi SQ5 to 1995 kg i w porównaniu do poprzednika zmniejszyła się o 35 kg. Karoserię wykonano z inteligentnej kompozycji materiałów – stali o dużej wytrzymałości na rozciąganie oraz aluminium.
Już na pierwszy rzut oka, wiele detali podkreśla ambicje nowego Audi SQ5. Sportowe, wyraziste zderzaki z przodu i z tyłu uzupełniono o charakterystyczne dla modeli typu S wloty powietrza o mocno zarysowanych konturach oraz o dyfuzor z grillem o strukturze plastra miodu. Typowa dla modeli S kratownica osłony chłodnicy Singleframe ma podwójne aluminiowe żebra i kontrastowe elementy w matowym kolorze szary Twilight. Osadzone na czerwonym rombie logo S zdobi karoserię w kilku miejscach.
Światła diodowe obejmują wszystkie funkcje standardowych reflektorów, a zdynamizowane kierunkowskazy emitują jednoznaczne sygnały świetlne. Po bokach karoserii lśnią lusterka w kolorze aluminium. Listwy w drzwiach mają kolor nadwozia, co podkreśla sportowy charakter pojazdu. W tylnym zderzaku znajdują się typowe dla modeli typu S podwójne końcówki rur układu wydechowego i aluminiowa klamra okalająca dyfuzor. W nowym Audi SQ5 dostępny jest stworzony wyłącznie na potrzeby tego modelu lakier karoserii w kolorze czarnym Panther.
Wnętrze
Utrzymane standardowo w ciemnych odcieniach wnętrze, wita kierowcę i pasażera podświetlonymi listwami progowymi z umieszczonymi na nich ekskluzywnymi logotypami S. Kontrastowe szwy skórzanej kierownicy i sportowych foteli, tworzą atmosferę dynamicznej elegancji. Fotele sportowe S, obite kombinacją tkaniny Alcantara i skóry, zastąpić można fotelami ze skóry Feinnappa ze stebnowaniem stylizowanym na romby i z funkcją pneumatycznego masażu. Dekoracyjne aplikacje ze szczotkowanego aluminium są dostępne standardowo, a różne aplikacje z drewna i z karbonu – na życzenie. Do szybkiej ingerencji w pracę automatycznej skrzyni biegów tiptronic służą manetki z aluminium. Pedały i podpórka pod lewą stopę mają nakładki ze stali szlachetnej.
Oparcie tylnej kanapy w Audi SQ5 jest podzielone na trzy segmenty. Na życzenie kanapę można przesuwać do przodu i do tyłu oraz zmieniać kąt pochylenia oparcia. Zależnie od pozycji ustawienia tylnej kanapy, bagażnik ma pojemność bazową od 500 do 610 litrów. Po złożeniu oparcia, pojemność bagażnika wzrasta do 1550 l.
Wyposażenie
Bogate wyposażenie seryjne Audi SQ5 obejmuje w m.in. 20-calowe, odlewane z aluminium felgi w stylistyce gwiazdy o pięciu podwójnych ramionach, reflektory diodowe i charakterystyczny dla modeli typu S system kontroli zawieszenia. Elementy wyposażenia standardowego to także stały napęd na cztery koła quattro, ośmiostopniowa, automatyczna skrzynia biegów tiptronic, wykonane z kombinacji tkaniny Alcantara i skóry fotele sportowe S oraz trójramienna, skórzana kierownica wielofunkcyjna. Nowe Audi SQ5 3.0 TFSI produkowane będzie w nowo wybudowanych zakładach czterech pierścieni w Meksyku, a w salonach Audi pojawi się w połowie 2017 roku.