MotoNews.pl

Nowy Mercedes-Benz GLA zadebiutował na targach NAIAS w Detroit

16 stycznia 2017

Mercedes-GLA-220d-4MATIC

Nowy Mercedes-Benz GLA rozpoczyna nadchodzący rok modelowy z poszerzoną gamą silników oraz zaktualizowanymi liniami wyposażenia. Dzięki zmianom w stylizacji nadwozia i wnętrza zauważalnie zyskuje na prezencji. Miejsce na szczycie gamy kompaktowego SUV-a zajmuje Mercedes-AMG GLA 45 4MATIC w specjalnej serii Yellow Night Edition, ze szczególnie sportowym zestawem wyposażenia. Światowa premiera modelu odbyła się 8 stycznia 2017 roku, podczas salonu samochodowego NAIAS w Detroit.

Sprzedaż nowego modelu  Mercedes-Benz GLA rozpoczyna się 9 stycznia 2017 roku. W Niemczech ceny modelu startują od 124 300 PLN euro za odmianę GLA 180. Topowy Mercedes-AMG GLA 45 4MATIC jest oferowany od 252 600 PLN.

Mercedes-Benz GLA – trochę historii

GLA to pierwszy kompaktowy SUV Mercedes-Benz – zadebiutował w 2013 roku i błyskawicznie odniósł sukces, zmieniając układ sił w swoim segmencie. Model charakteryzuje się dynamicznym językiem projektowania, zwinnym prowadzeniem i szeroką ofertą personalizacji. Największymi rynkami jego zbytu są: Chiny, USA, Niemcy oraz Wielka Brytania.

Z siedmioma seriami modelowymi (GLA, GLC, GLC Coupe, GLE, GLE Coupe, GLS oraz G) Mercedes-Benz ma dziś najszerszą gamę SUV-ów spośród wszystkich europejskich producentów aut premium i może spełnić w ten sposób wszystkie wymagania swoich klientów. To samo dotyczy oferty GLA: żaden inny rywal nie jest oferowany z tak szeroką paletą silników – od bazowego GLA 180d o mocy 80 kW (109 KM) do GLA 45 4MATIC o mocy 280 kW (381 KM). Wyjątkowo sztywna konstrukcja nadwozia zapewnia solidne podstawy do szerokich zastosowań.

GLA to jedyny w swoim segmencie model oferowany z elementami wyposażenia z zakresu komfortu i bezpieczeństwa takimi jak kamera 360 stopni albo dostęp HANDS-FREE ACCESS.

Nowy Mercedes-Benz GLA

Ekspresyjny design i wydajność techniczna

Ekspresyjny design z wyraźnym naciskiem na cechy SUV-ów pozostaje najważniejszym dla większości klientów powodem wyboru GLA – wespół z jego parametrami technicznymi.

Nabywcy mają do wyboru trzy warianty podwozia. Standardowo nowy Mercedes-Benz GLA otrzymuje zawieszenie komfortowe. Na życzenie oferowane jest też zawieszenie obniżone (w połączeniu z Linią AMG albo pakietem Dynamic Handling) lub komfortowe zawieszenie off-roadowe z prześwitem zwiększonym o 30 mm. Łączy ono większe zdolności terenowe z wyższą pozycją za kierownicą.

Nowy Mercedes-Benz GLA na pierwszy rzut oka charakteryzują elementy jeszcze mocniej akcentujące geny SUV-a: zmodyfikowane zderzaki, dodatkowe wzory obręczy z lekkich stopów oraz nowy atrakcyjny odcień „beż kanionu”. Miejsce montowanych wcześniej opcjonalnych reflektorów biksenonowych zajęły światła diodowe o temperaturze barwowej zbliżonej do światła dziennego.

Wewnętrzny awans

Jako jedyny model na rynku nowy Mercedes-Benz GLA oferuje kamerę 360 stopni. W zasadzie to zespół kamer, które pozwalają obserwować otoczenie samochodu na ekranie w jednym z siedmiu różnych widoków. Jest wśród nich widok auta z lotu ptaka, generowany na podstawie obrazu z czterech kamer: przedniej, cofania oraz dwóch w bocznych lusterkach.

Atrakcyjnie stylizowane wnętrze GLA, starannie zmontowane i wykończone materiałami wysokiej jakości, wzbogacono o nowe obicia foteli. Dodano kolejne elementy ozdobne oraz chromowane akcenty na panelach obsługi. Smukły i czytelny, wolnostojący wyświetlacz multimediów o przekątnej 8″ sąsiaduje z nowymi wskaźnikami z czerwonymi wskazówkami. Przełączniki elektrycznego sterowania foteli na drzwiach zyskały drobne, acz efektowne detale w kolorze srebrnego chromu. Chromowana ramka otacza również schowek na konsoli środkowej. Pierścienie wokół otworów wentylacyjnych mają jeszcze bardziej wyrazistą formę. Dodatkowo podkreśla to charakter SUV-a w kabinie nowego modelu Mercedes-Benz GLA.

Przywiązanie do szczegółu odzwierciedlają również nowe pokrycia foteli dla linii wyposażenia i stylizacji Style oraz Urban. Nowe są odcienie tapicerki, takie jak mieszanka sztucznej skóry ARTICO i tkaniny Macápá w kolorach czarny/żółta ochra, beż sahary albo czarny plus (linia Style) oraz krystaliczna szarość lub czerń (linii Urban).

Nowa oferta, jeszcze większa różnorodność

Luksusowy pakiet Exclusive uzupełnia dostępny wcześniej pakiet Exclusive o luksusowe fotele z charakterystyczną dla SUV-ów czarną skórą o wyglądzie skóry bawolej. Do wyboru są tu elementy wykończenia z aluminium o trapezowym ziarnie, beżowego drewna topoli z satynowym wykończeniem lub lśniącego drewna orzechowego. Szczególnie ekskluzywne jest matowe, czarne drewno jesionowe lub panele ozdobne AMG z włókien węglowych.

Na liście opcji pozostaje pakiet Exclusive ze standardowymi fotelami sportowymi. Adresowany jest zwłaszcza do klientów ceniących sportowe walory GLA.

Nabywcy nowego modelu będą mogli połączyć pakiet Night z linią designu i wyposażenia Style. W tym przypadku sportowy wygląd GLA podkreślają 18-calowe, dwukolorowe lekkie obręcze, poprzeczki osłony chłodnicy z czarnym, lśniącym wykończeniem, czarne relingi dachowe oraz obudowy bocznych lusterek i dolne obramowanie szyb w tym samym kolorze.

Diodowe światła: i noc zamienia się w dzień

Dostępne na życzenie reflektory LED High Performance zastępują dotychczasowe lampy biksenonowe. Poza doskonałym oświetleniem wyróżniają się one temperaturą barwą zbliżoną do światła dziennego. Zmniejszają dzięki temu obciążenie oczu podczas podróży. Niższe jest też zużycie energii. o około 60% od lamp ksenonowych i o około 70% od reflektorów halogenowych. 34-watowe światła mijania korzystają z soczewek LED, a światła drogowe – z lamp reflektorowych. Kierunkowskazy, światła do jazdy dzienne i światła pozycyjne wykorzystują przewody światłowodowe. Dzięki swobodzie projektowania zapewniają one modelowi Mercedes-Benz GLA niepowtarzalny styl. Przez cały okres eksploatacji samochodu nie ma już potrzeby wymiany żarówek.

Tylne lampy GLA z reflektorami LED High Performance wyróżniają się funkcją wielopoziomową. Światła hamowania i kierunkowskazy mają 3 stopnie intensywności świecenia. W dzień świecą pełną mocą, a nocą – z połowiczną (podczas jazdy) lub minimalną (w trakcie postoju), aby nie oślepiać innych uczestników ruchu. Intensywność jest automatycznie dopasowywana do aktualnych warunków oświetlenia i pogody oraz sytuacji drogowej. Funkcję docenią szczególnie kierowcy jadący za GLA w korku.

Program fitness: nowa gama silników, mniejsze zużycie paliwa

Niebawem ofertę modelu uzupełni benzynowy wariant Mercedes-Benz GLA 220 4MATIC z silnikiem o mocy 135 kW (184 KM) i napędem na obie osie. Ze średnią emisją dwutlenku węgla na poziomie 152 g na 1 km należy on do najoszczędniejszych modeli w klasie. Mistrzem efektywności jest wysokoprężny wariant Mercedes-Benz GLA 180d, emitujący średnio 103 g CO2/km.

Liczne zabiegi pozwoliły obniżyć współczynnik Cd

Mercedes-Benz GLA to kolejny model marki imponujący parametrami aerodynamicznymi. Korzystna charakterystyka przepływu powietrza w istotnym stopniu przyczynia się do obniżenia zużycia paliwa podczas codziennej eksploatacji oraz zmniejszenia poziomu hałasu przy wyższych prędkościach. To efekt licznych zabiegów optymalizacyjnych przeprowadzonych w tunelu aeroakustycznym w Sindelfingen. Obejmują one nisko poprowadzone załamanie słupka A i odpowiednią jego geometrię oraz zoptymalizowany aerodynamicznie kształt obudowy bocznych lusterek. Przepływ powietrza pod samochodem poprawiają rozległe osłony podwozia, dodatkowe osłony w centralnej części tylnej osi, a nawet zoptymalizowany aerodynamicznie tylny tłumik połączony z dyfuzorem. Starannie wyprofilowany spojler dachowy i tylne światła oraz subtelne spojlery boczne zapewniają odpowiedni przepływ powietrza w obszarze tylnego pasa. Rezultatem tych zabiegów jest obniżenie współczynnika oporu powierza z 0,29 do 0,28.

Bezpieczeństwo przede wszystkim: autonomiczne hamowanie i ostrzeganie przed sennością

Bezpieczeństwo ma w Mercedes-Benz najwyższy priorytet. GLA jest standardowo wyposażony w układ Active Brake Assist. Ostrzega on kierowcę o zbyt małym dystansie od poprzedzającego pojazdu. Jeśli to nie wystarczy, inicjuje on odpowiednie do sytuacji autonomiczne hamowanie, pozwalające uniknąć kolizji lub zminimalizować jej skutki. GLA seryjnie oferuje również system ATTENTION ASSIST. W oparciu o styl jazdy wykrywa on objawy zmęczenia kierowcy i ostrzega go przed groźbą tzw. mikrosnu.

Większy komfort w bagażniku

Jako jedyny model w segmencie nowy GLA oferuje bezdotykowe otwieranie pokrywy bagażnika HANDS-FREE ACCESS. Można ją otworzyć ruchem stopy pod zderzakiem. Procedurze towarzyszy sygnał dźwiękowy. Jeśli klapa napotka przeszkodę, czynność zostaje przerwana. W połączeniu z pakietem schowków podłogę bagażnika można zamknąć na klucz.

Nowy Mercedes-AMG GLA 45 4MATIC

Mercedes-AMG z pełną mocą kontynuuje swoją inicjatywę produktową i udoskonala model GLA 45 4MATIC – zarówno od strony optycznej, jak i technicznej. Skrupulatne zabiegi aerodynamiczne, takie jak przestylizowanie przedniego zderzaka oraz spojlera dachowego, pozwoliły w dalszym stopniu zwiększyć dynamikę i stabilność jazdy, a jednocześnie zmniejszyć współczynnik oporu powietrza – i to mimo sportowej konfiguracji rozkładu siły nośnej. Wartość 0,33 to mniej niż w przypadku poprzednika.

Charakterystyczną cechą nowego Mercedesa-AMG GLA 45 4MATIC są mocniej podkreślone kontury przedniego pasa. Zderzak ma jeszcze bardziej dynamiczny kształt, pojawiły się nowe wkłady wlotów powietrza, przedni spojler zyskał srebrną listwę ozdobną, a prowadnice powietrza pokrywa błyszczący czarny lakier. Te ostatnie jeszcze skuteczniej doprowadzają powietrze do chłodnic. Niektóre elementy dostępne wcześniej jako opcje, np. reflektory LED High Performance, należą teraz do wyposażenia standardowego. Podwójne ostrze osłony chłodnicy ma srebrny odcień, podobnie jak wkładki w bocznych panelach progowych. Na życzenie model oferowany jest z 20-calowymi obręczami z lekkich stopów w dwóch wariantach kolorystycznych do wyboru: matowoczarnym, z lśniącym rantem, albo grafitowym, z błyszczącym wykończeniem.

Uwagę przyciąga również tylny pas z nową nakładką w kształcie dyfuzora, elementami ozdobnymi w kolorze srebrnego chromu i nowym spojlerem dachowym, zaprojektowanym z myślą o zapewnieniu jeszcze lepszej dynamiki jazdy.

Ekskluzywne dodatki w kabinie

Równocześnie zmodernizowano kabinę GLA 45 4MATIC. W standardzie deskę rozdzielczą pokrywa sztuczna skóra ARTICO z efektownymi, czerwonymi przeszyciami. Dominuje tu szeroki na cały kokpit panel ozdobny z matowym oznaczeniem AMG, oferowany w tonacji czarno-czerwonej (standard) lub czarno-srebrnej (w połączeniu z pakietem Exclusive). Kluczyk pojazdu oraz dźwignię zmiany biegów E-Select seryjnie zdobi teraz emblemat AMG.

Nowe wzornictwo zyskał panel zegarów z prędkościomierzem skalowanym co 30 km/h, nowymi wskazówkami z czarnym mocowaniem oraz chromowaną ramką wokół wskaźnika skrzyni biegów.

Kolejne opcje z zakresu komfortu i dynamiki

Na liście wyposażenia dodatkowego debiutuje bezkluczykowy dostęp Handsfree Access oraz kamera 360 stopni, która ułatwia parkowanie i manewrowanie z pomocą zestawu czterech kamer. Na centralnym ekranie multimediów system wyświetla realistyczny widok otoczenia pojazdu ze wszystkich stron lub z lotu ptaka – w ten sposób kierowca może dostrzec nawet wyjątkowo niskie przeszkody.

W połączeniu z opcjonalnym pakietem AMG DYNAMIC PLUS dostępna jest mechaniczna blokada przedniego dyferencjału. Pakiet ten obejmuje również sportowe zawieszenie AMG RIDE CONTROL, sportową kierownicę oraz dodatkowy tryb jazdy RACE.

Ekstremalnie spontaniczny 2-litrowy silnik turbo

Mercedes-AMG GLA 45 4MATIC należy do najmocniejszych aut w segmencie – osiąga moc 280 kW (381 KM) i 475 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Od 0 do 100 km/h przyspiesza w zaledwie 4,4 s. Jego ekstremalnie spontaniczny 4-cylindrowy silnik turbo o pojemności 2 litrów łączy znakomite osiągi z wzorową efektywnością: moc 141 kW (191 KM) z 1 l pojemności to światowy rekord wśród seryjnych jednostek o 4 cylindrach i wartość zarezerwowana dla rasowych samochodów supersportowych.

Jedną z zaawansowanych technologii 4-cylindrowego silnika turbo jest bezpośredni natryskowy wtrysk paliwa. Piezoelektryczne wtryskiwacze umieszczone centralnie w komorach spalania podają paliwo pod ciśnieniem do 200 barów. Połączenie wielofazowego wtrysku i wieloiskrowego zapłonu pozwala obniżyć zużycie paliwa i znacznie zwiększyć wydajność termodynamiczną – a co za tym idzie, zmniejszyć ilość emitowanych spalin. Turbosprężarka twin scroll i maksymalna przepustowość układu wydechowego sprzyjają szybkiemu narastaniu ciśnienia doładowania, a więc i spontanicznemu nabieraniu obrotów.

Na drodze 2-litrowy silnik turbo AMG imponuje wyjątkowo szybkimi reakcjami na gaz, wysokim momentem obrotowym, fantastyczną elastycznością i emocjonującą ścieżką dźwiękową. W układzie wydechowym standardowo montowane są automatycznie sterowane klapy, pozwalające modyfikować odgłos wydechu zależnie od aktualnie wybranego trybu jazdy AMG DYNAMIC SELECT.

Opcjonalny sportowy układ wydechowy AMG z wkładem tłumika o zmodyfikowanej strukturze zapewnia jeszcze bardziej fascynujący dźwięk, regulowany poprzez wybór programu jazdy lub osobnym przyciskiem.

Krótsze przełożenia: 7-biegowa sportowa przekładnia AMG SPEEDSHIFT DCT

Za dynamiczne przekazywanie siły napędowej do kół odpowiada 7-biegowa sportowa skrzynia AMG SPEEDSHIFT DCT. Dzięki skróceniu przełożeń od trzeciego do siódmego kierowca w jeszcze bardziej emocjonujący sposób doświadcza przyspieszeń we wszystkich zakresach prędkości. Takie zestrojenie w połączeniu ze zoptymalizowanymi reakcjami i czasem zmiany biegów zapewnia płynniejsze przenoszenie momentu obrotowego przy załączaniu kolejnych przełożeń.

Najlepsza przyczepność w standardzie: napęd na obie osie AMG Performance 4MATIC

Dla zapewnienia optymalnej trakcji nawet na śliskich nawierzchniach GLA 45 4MATIC standardowo wyposażono w sportowy napęd na obie osie AMG Performance 4MATIC. Rozkład momentu obrotowego jest płynnie regulowany między przednią a tylną osią. Taka konfiguracja zapewnia optymalną dynamikę, efektywność i trakcję – niezależnie od warunków. Zintegrowane z tylnym dyferencjałem sprzęgło wielotarczowe ze specjalnym sterowaniem AMG w mgnieniu oka przenosi siłę napędową do tylnych kół, gdy tylko przednie zaczynają tracić przyczepność. Rozdział momentu waha się od 100:0 do 50:50 (przód:tył). Kompaktowy SUV AMG należy do czołówki również pod względem zużycia paliwa – na każde 100 km potrzebuje średnio 7,4 l benzyny.

Specjalna seria Yellow Night Edition – dla uczczenia sukcesu kompaktowych Mercedesów-AMG

Dzięki modelom A 45 4MATIC, CLA 45 4MATIC, CLA 45 4MATIC Shooting Brake oraz GLA 45 4MATIC marka Mercedes-AMG przyciągnęła nowe grupy klientów i wzmocniła swoją pozycję rynkową. Aby uczcić sukces kompaktowych bestsellerów, każdy z nich trafia do sprzedaży w ekskluzywnej edycji Yellow Night Edition z bogatym wyposażeniem i unikalną stylizacją.

Specjalne modele są lakierowane wyłącznie na jeden z dwóch odcieni lakieru (nocną lub kosmiczną czerń) i wyróżniają się nietypową kombinacją matowoszarych i żółtych akcentów. Kontrastowy efekt podkreślają lekkie, matowoczarne obręcze kół z żółtymi rantami oraz czarna listwa osłony chłodnicy AMG.

Żółtych akcentów nie zabrakło także w kabinie. Można je dostrzec m.in. na sportowych fotelach AMG obszytych mieszanką sztucznej skóry ARTICO i mikrofibry DINAMICA, desce rozdzielczej, tylnej kanapie, sportowej kierownicy AMG z wstawkami z mikrofibry DINAMICA oraz na podłokietnikach. Wyróżnikiem specjalnej serii są również grafitowe osłony progów z podświetlanym na żółto logo AMG, obszyte żółtą lamówką dywaniki oraz żółte oprawki otworów wentylacyjnych.

Szeroki zakres standardowego wyposażenia edycji Yellow Night Edition obejmuje pakiet aerodynamiczny AMG, pakiet Night, pakiety wizualny i oświetleniowy, sportowe fotele z funkcją pamięci oraz sportową kierownicę pokrytą czarną skórą nappa i mikrofibrą DINAMICA, z żółtym pierścieniem na godzinie 12, srebrnymi wstawkami z napisem „AMG Edition” oraz żółtymi przeszyciami. Dodatkowo nabywca może zamówić pakiet AMG DYNAMIC PLUS, a także wzbogacić swój samochód o inne opcje.

Zdjęcia: Mercedes-Benz